Gå til innhold

Fått inkasso tilhørende en annen person, hans ENK fortsatt registrert på vår adresse.


SvennAndre

Anbefalte innlegg

Hvordan vet du at det er inkassokrav? Åpnet den? Trur ikke det er lov å åpne post som ikke er din. Er uansett noe jeg aldri ville ha funnet på å gjøre.

Den ble sikkert åpnet i samme runde som all annen post, la nok ikke merke til at det stod feil navn før det var for sent. Jeg snakker på vegne av familie om denne saken, er ikke direkte innblandet, men de syns jo dette er like pinlig som sikkert vedkommende det står om i brevet. Hvis vedkommende i det hele tatt bryr seg..

 

 

Edit: De trodde at hans enkeltmannsforetak var avsender og trodde det var til dem, men de skal selvfølgelig ikke åpne mer.

Endret av SvennAndre
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå synser jeg og ettersom dette ikke er Juss delen av forumet ser jeg ikke problemet med det.

Problemstillingen her er hvorvidt mottaker av post til andre er lovpålagt å gjøre noe med denne posten, noe man med stor sansynlighet ikke er.

Jeg ser ikke hvordan det er relevant hvilken del av forumet vi er i, når tema er hva man er lovpålagt å gjøre og ikke.

 

Jeg er enig i at det må være grenser for hvor mye trøbbel man skal måtte gå igjennom for noe som ikke er ens egen skyld, men enkelte ganger plikter man faktisk å løfte en finger for andre, som f.eks. ved bilulykker. Nå er dette kanskje en hinsides dårlig analogi, men det er ikke alltid det nytter å heve skuldrene og si at "dette angår ikke meg". Når vi først er i gang med synsingen slenger jeg meg på knopflerbruce; det er ikke urimelig (etter min mening) å forvente at mottaker av feilsendt post klarer å ta det med seg neste gan hxn er på postkontoret (særlig nå som postkontoret likevel ligger i butikken de aller fleste steder) i løpet av noen dager etter å ha mottatt det, men det skal ikke være nødvendig å dra med seg et lass med post flere ganger i uken, eller møte opp på døren til rette mottaker med brevet. Tipper det løser seg ved å ta en prat med posten, dersom det skulle være et gjentagende problem.

Lenke til kommentar

Dette her er desverre "nesten helt normalt" - folk starter ett EPF, Når de senere flytter og melder de flytting til folkeregisteret, glemmer/vet de ikke at det må en særskilt registermelding til brønnøysundregistrene for å endre adressen på firmaet.

Kreditor sender regning til registrert adresse (og da får ikke eier kravet) og etterhvert så kommer inkassoen. I de fleste tilfeller er det ærlige folk som rett og slett ikke viste bedre, men noen ganger er det folk som gir f..

 

Jeg ville uansett ha skreve "adressat ukjent" på konvolutten og levert til posten ved passende anledning.

Lenke til kommentar

Kan nok stemme bra det Taxman, brevet ble levert idag og banken hadde fått kontakt med vedkommende og var ikke klar over at han fortsatt hadde adressen på sitt firma, så går ut ifra at det blir ordnet nå..

 

Takk for hjelpen alle som svarer.

 

 

Fortsatt interessert i diskusjonen rundt hva som lovpålagt ang. annens post så fortsett gjerne med det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...