Gå til innhold

Hva har konsollkrigen på 80- og 90-tallet gjort med spillindustrien slik vi ser den i dag?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Atari har jo eksistert i noen år etter konsollkrigen på 90 tallet da. Men de leverte da spill til andre konsoller/pc.

Sega spill ble lisensiert til bruk i Wii shop. Men hører/ser veldig liter fra de nå om dagen.

 

Jeg er mer nysgjerrig på hva 3DO hadde gjort dersom konsollen deres fikk gjennombrudd. Hvordan etterfølgeren hadde sett ut.

Lenke til kommentar

Sega, Konami og Atari lever i beste velgående den dag i dag. De jobber riktignok ikke med konsoller akkurat nå, men både Sega og Atari kan lett gjøre et comeback på konsollfronten om de vil.

 

Når det gjelder de tre store må du ikke glemme at Nintendo har vært med oss siden slutten av 1800-tallet, så konsollgreiene er bare en knøttliten bit av det hele. Sony kom med Playstation allerede i 1994, mens Microsoft ikke gav oss XBox før i 2001. Sony hadde dermed null konkurranse fra MS på hele syv år, og når det skjedde var Playstation oppe i andre generasjon når XBox kom med sin første.

 

Videre har vi jo det der med at XBox ikke kom før i 2001. Det er rimelig kort tid siden. Vi er bare i tredje generasjon der, og allerede nå har mange klaget over alt mulig tull fra den kanten. Noe av det verste er vel at det ikke engang er en ren spillkonsoll, men har gått mer og mer over til å bli en maskin som også kan spille spill. Ikke så ulikt en mobiltelefon i dag. Hvor ofte brukes en mobil til å faktisk ringe med? Resultatet er at den gjør flere og flere ting, men den blir dårligere og dårligere på det den var ment for. Vi går nok samme veien med spillkonsoller, dessverre. De blir kraftigere og kraftigere, men får mindre og mindre fokus på spill.

 

Nintendo på sin side har "skjønt det" i større grad enn Sony og MS på mange måter. Både Sony og Nintendo har håndholdte konsoller, men Nintendo er de eneste som våger å faktisk satse på den. Sony slet en del med PSP (spesielt de nyere modellene), og PSVita er blitt en katastrofe. Nintendo lever fint på 3DS alene, så de tåler å selge Wii for mindre enn de andre konkurrentene. Wii U har også solgt ganske dårlig så langt (men tar seg opp), men hva så? Nintendo kan fint leve av de håndholdte konsollene. Det gjør at det kan virke som om Nintendo sliter litt grunnet Wii U, men de er nok de sterkeste på markedet. Sony og MS tror de er store og tøffe, men sannheten er at begge to sliter på konsollmarkedet. Men i stedet for å satse på en billig konsoll til hele familien, satser de på dyre konsoller til hele familien i stedet. Jeg mener det er helt feil strategi. Folk kjøpte ikke Wii bare fordi den rettet seg mot hele familien, men også fordi den var billig. De tjente dermed mindre pr salg, men de solgte til gjengjeld langt mer av den.

 

Jeg tror veien videre nå er å fortsatt ha Nintendo, Sony og MS som de tre store, men flere aktører vil nok dukke opp etterhvert. Valve har den "er dette en PC eller ikke?" Steam-boksen sin, og andre har vist en interesse for konsollmarkedet. Aner ikke helt hva som skjedde med Ouya, men håper de ikke har gitt opp.

 

Så hvem vet? For bare litt over et tiår siden eksisterte ikke XBox, og Playstation ble til mer eller mindre med en tilfeldighet. Det vil ikke akkurat overraske meg om vi ser en ny konsoll på markedet snart. Jeg håper Sega går tilbake til konsollmarkedet, spesielt siden mange av franchisene deres fortsatt er svært populære. Eller for den saks skyld har de et bra samarbeid med Nintendo, så det er ikke umulig at Sega og Nintendo slår seg sammen og lager en bedre konsoll som satser på begge selskapene. I stedet for å få en konsoll med Mario som maskott og en som har Sonic som maskott, kan vi få en som har begge som maskotter. :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Håper for guds skyld ikke det kommer flere konsoller, er så kjedelig med konsoll-eksklusive spill, som "tvinger" deg til å eie flere/alle konsoller om du vil kunne spille det spillet.

Heldigvis har XBone floppet såpass denne gangen at ihvertfall denne generasjonen er enkelt valg, PS4 + PC er nok, men hadde det vært 4-5 konsoller der ute, med hver sine eksklusive titler, så hadde det blitt dyrt (les: dyrere) å være en gamer.

Lenke til kommentar

Syns det var drøyt å betale nesten 4000 kr for Xbox One, uten Kinect. (falt litt i det siste)
Et argument fra konsoll vs. pc siden er at "det er så mye enklere", men et problem med Xbox One er at den ikke engang har en mp3 spiller (trolig pga. Microsoft Music/Zune eller hva det heter..). Samme type problemstilling har man på PS4, hvor de ikke vil ha EA Access på deres plattform, fordi de ser det som en konkurrent til deres PS+ eller hva det heter. Ikke så rart når det koster mye mindre, og har endel av "de store kommeriselle spilla".
Med andre ord, når du kjøper en konsoll i dag, så må du regne med å miste mange av mulighetene du har med PC eller konkurrerende konsoller. Og du må regne med å betale ekstra for å få fult utbytte av konsollen du har brukt masse penger på fra før..

Endret av iBrick
Lenke til kommentar

Jeg er enig i at konsolleksklusive titler er noe herk, men tenker man etter, hvor mange konsoller har vi egentlig i dag? To eller tre? Det enkleste er å si vi har tre: Wii U, PS4 og Xbone. Men samtidig er det så liten forskjell mellom PS4 og XBone at det er litt vanskelig å regne dem som to forskjellige konsoller. Det blir mye av det samme som Windows og Linix, og til en viss grad Mac. Alle tre operativsystemene har sine fordeler og ulemper, men det er også blitt så store likheter mellom dem at ingen av dem er spesielt unike lengre.

 

Trenger vi strengt tatt både PS4 og XBone i dag? I stedet for å få noen få eksklusive spill til hver konsoll, ville jeg ha foretrukket om enten Sony eller Microsoft trakk seg ut av konsollkrigen for en stund i neste generasjon. Dermed kunne neste generasjons konsoller ha bestått av Wii 3 og Playstation 5, men uten Xbox 4. Da ville markedet ha vært delt i to, og rettet seg i stor grad mot to forskjellige grupper. Dette igjen ville ha gjort slutt på konsollkrigen i stor grad, og spillselskaper kunne ha fokusert mye mer på én enkelt konsoll, i stedet for en hel drøss. Microsoft trenger ikke Xbox, men kan heller satse mer på Windows, og gjøre den mer stuevennlig. Kanskje gjøre som Valve og lage en SteamBox, bare med Windows i stedet? Spill installerer seg selv på konsoll, så det er ingen grunn til hvorfor de ikke kan gjøre det på Windows også. Gamepad har vi jo (XB360, for eksempel), så da trenger man bare å slenge på mus og tastatur som ekstrautstyr. (hele grensesnittet til WindowsBoxen kan styres med gamepaden.) Poenget er at jeg ser ikke helt vitsen med både PS4 og Xbone når de er så like, og de gjøre strengt tatt bare mer skade enn nytte, med eksklusive spill, fanboys, konsollkriging og alt det der.

 

Og hva med mobilmarkedet? Enten man liker det eller ikke er det blitt et enormt marked, og spillene er bare blitt bedre og bedre med årene. Nå har vi til og med "ekte" spill der, som Baldur's Gate, DragonQuest, spill fra Telltale og så videre. Hva om Apple kom med en konsoll som i stor grad kjører "mobilspill"? Dette kan fint være fullverdige spill, men som også kan streames til iPad og iPhone over WiFi og internett. WiFi er mer enn rask nok allerede i dag, og 4G er begynt å bli utbredt mange steder. 5G er også under utvikling, så om tre, fire år burde en Apple-konsoll som streamer spill over WiFi og 4G absolutt ha en sjanse å leve. Da kan vi snakke "ekte" spill gratis over internett via en Apple-konsoll, og den kan i tillegg stort sett ha egne spill ingen andre har. Og selv om det "bare" er mobilspill trenger ikke det å bety noe, som sagt. Selv nå har vi "fullverdige" spill på mobil, og bedre mobiler og raskere mobilnett gir oss mer krefter til bedre spill. ;)

 

Og vips erMicrosoft utdanket, og Apple er en stor aktør på konsollfronten om bare tre, fire år. :) (i teorien, i alle fall.)

Lenke til kommentar

Og vips erMicrosoft utdanket, og Apple er en stor aktør på konsollfronten om bare tre, fire år. :) (i teorien, i alle fall.)

 

Tror nok ikke at Microsoft akkurat er utkonkurrert når Steam har over 100 millioner brukere og 95% av disse bruker Windows.....

 

MS ler av hele konsollmarkedet. Xbox-avdelingen gjør nok antageligvis ikke det, da, men det spiller ingen rolle om de selger litt dårligere enn Sony i et så lite marked som konsollmarkedet er. Sony kommer til å gå dukken hvis de ikke omstiller seg, noe de tradisjonelt har hatt store problemer med om vi ser på andre bransjer. Mulig Nintendo kan klare seg pga merkenavnene sine og de insisterer på å fremdeles å sta.

 

Fremtiden tilhører mobilen og PCen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Atari som vi kjenner det i dag har ingenting med det originale selskapet å gjøre. Det er sikkert forskjellige oppfatninger om hva som var det originale selskapet også. Bushnell sitt coinup startup, Warner (Atari Inc) eller Atari Corp under Jack Tramiel. For meg så sluttet Atari å eksistere da de ble solgt til JTS i 1996. Alt som har skjedd etterpå er at andre selskaper har kjøpt rettighetene til navnet.

 

Atari kunne nok fint eksistert i dagens marked hvis de ikke hadde tabbet seg ut med lanseringen av Atari Jaguar. Dette var en maskin langt forut sin tid med en meget kapabel hardware. Det som ble problematisk for utviklerne var å få god nok dokumentasjon på hvordan de skulle allokere bruken av Tom&Jerry og Motorola 68000. Derfor endte flere av spillene opp med å ikke se bra nok ift lovnader om 64 bit og "Do the math!" I tillegg tabbet de seg ut med å ikke gjøre nok enheter tilgjengelige for USA og spesielt Europa ved lansering. Det var faktisk en meget høy etterspørsel etter konsollen, men Atari klarte ikke produsere nok enhter og få dem ut av lageret i tide.

Hvis Jaguar hadde blitt en suksess og Jaguar II/JagDuo kommet på markedet hadde Atari Corp fått inn nok cash til å fortsette inn i 2000. Hadde de overlevd til i dag vil jeg tro de hadde satset på tett samarbeidmed Oculus o.l. VR var et stort satsningsområde, men ble aldri til noe mer enn en prototype på midten av nitti tallet. Jeg vil også tro de kunne vært innovatører på det personlige PC markedet. Bare se på suksessen de hadde med Atari ST inn mot enkelte nøkkelmarkeder.

Lenke til kommentar

Husker jeg hadde en philips cdi med hotel mario. Var mye crappy spill til den, men den brukte nå cder, og man kunne se filmer på den. Tror det var rett før PS1 kom på markedet. Ingen som hørte noe mer fra phillips cdi da.

Var på en ferielandsby i Nederland hvor alle bungalowene hadde installert cdi som et reklamestunt fra Phillips. Husker det var en demodisk med live video av Eric Clapton og en teaser fra 7th Guest. Ingenting spillbart, så jeg antar de ikke var interessert i å vise oss hvor egnet den var til formålet. Det var det første og siste jeg så til den dingsen.

Lenke til kommentar

Husker jeg hadde en philips cdi med hotel mario. Var mye crappy spill til den, men den brukte nå cder, og man kunne se filmer på den. Tror det var rett før PS1 kom på markedet. Ingen som hørte noe mer fra phillips cdi da.

Philips CDI-spillene var noen av de verste jeg noen gang har kommet borti... Med unntak av "Mutant Rampage", det var faktisk spillbart.

Ingen overraskelse at den ikke fikk noen oppfølger :p

Lenke til kommentar

 

Husker jeg hadde en philips cdi med hotel mario. Var mye crappy spill til den, men den brukte nå cder, og man kunne se filmer på den. Tror det var rett før PS1 kom på markedet. Ingen som hørte noe mer fra phillips cdi da.

Var på en ferielandsby i Nederland hvor alle bungalowene hadde installert cdi som et reklamestunt fra Phillips. Husker det var en demodisk med live video av Eric Clapton og en teaser fra 7th Guest. Ingenting spillbart, så jeg antar de ikke var interessert i å vise oss hvor egnet den var til formålet. Det var det første og siste jeg så til den dingsen.

 

 

 

 

Husker jeg hadde en philips cdi med hotel mario. Var mye crappy spill til den, men den brukte nå cder, og man kunne se filmer på den. Tror det var rett før PS1 kom på markedet. Ingen som hørte noe mer fra phillips cdi da.

Philips CDI-spillene var noen av de verste jeg noen gang har kommet borti... Med unntak av "Mutant Rampage", det var faktisk spillbart.

Ingen overraskelse at den ikke fikk noen oppfølger :p

 

Har en Philips CDi liggende. Har to av de beryktede Zelda spillene samt Hotel Mario. Apprentice er vel et bra plattformspill på den maskinen.

Lenke til kommentar

Det er vell lov og drømme om en spillbransje som alle er gode venner og kollegaer ? Hadde vært deilig og være gamer om alle spill var til alle plattformer :p

 

Forsåvidt, men hva hvorfor skulle man ha hadd så mange forsjellige konsoller da ?

Wii U, Xbox One eller PS4.

 

Mannen bak kassa svar: Vil du spille Super Mario 3D i 720p, 900p eller 1080p.

Om du kunne fådd alle spillene til PS4 er det kun den som hadde vært vits å kjøpe. Du kan ikke bytte intern hard-disk på de andre 2, men du kan fint hive inn en 2TB SSHD disk på en PS4.

 

 

Sony slet en del med PSP (spesielt de nyere modellene), og PSVita er blitt en katastrofe.

 

PSvita kan godt være en katastrofe, men stortrives med min. PS+ gjør av jeg får nye gratis spill både til PS4n, PSvitan og dama sin PS3. PSP derimot var større katastrofe. Har to PSPr og begge har custom firmware. Fiksa SNES emulator på begge og det er digg :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...