Gå til innhold

alternativer til gjeldshelvete


mikkelrev86

Anbefalte innlegg

Har havnet skikkelig dårlig ut grunnet en feil boliginvestering og et salg av selskapet mitt for å dekke dette som skulle skje i 3 omganger. Personen holdt ikke avtalene og måtte ta dyre lån for å ta unna. Er selvfølgelig også skyld i dette selv ved at jeg levde som vanlig og tok det gjerne ikke alvorlig nok før det var for sent.

 

Har nå pt. En bolig verdt 2700000 med 2350000 i gjeld. En bolig verdt 2400000 med 2250000 i gjeld. Kan ikke selge disse enda da seksjonering ble utsatt. Utestående 100000 fra aksjesalg jeg håper å få innbetalt snart.. Men ting tar tid.

 

Gjelden har gått opp nå til 1150000 utover dette inkl.bil. Med andre ord er det krise.

 

Omtrent hele inntekten går til å betjene lånene og det går ikke rundt. Tjener ca 35-40000 utbetalt i mnd. Dette er en lønn jeg nylig har blitt oppjustert til så ikke noe jeg har hatt mer enn 6mnd.

 

Hvilke alternativ har jeg? Ser for meg å utstasjonere meg utenlands noen år som beste alternativ egentli.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Å dra utenlands hjelper i alle fall ikke. Da misligholder du alle lån og så løper det forsinkelsesrenter på alt sammen og så har du det gående når du kommer hjem.

 

Jeg tolket det som å reise utenlands og få utstasjoneringstillegg. Samtidig kan vel boligene leies ut.

Øke inntekten er vel det beste alternativet for å komme seg ut av en vanskelig økonomisk situasjon.

Lenke til kommentar

Ta en prat med banken og få gjort om så du kun betaler renter? Så sant du ikke har forbruksgjeld, så har du ikke mer enn ca 12000kr i rentekostnader etter skatt pr måned.

 

Hvis du har forbruksgjeld så har du muligens større problemer. 1,1 millioner til 20% rente er drøyt, men så lenge du kan kun betale renter på de vanlige lånene burde du klare forbruksgjelden.

Lenke til kommentar

Hva med å leie ut alt av boliger og bo hos familie/venner en stund (gjerne for en liten månedssum). Pakk tingene dine kompakt og pakk dem på et rom i den ene boligen.

 

Det burde jo kunne generere litt leieinntekter om du leier ut alt? Hus kan fort leies ut til 15 000 kr i måneden. Og da lønner det seg til og med å bo på en bitteliten hybel til 3000 kr.

 

I tillegg til dette må du jo bare prøve å få en nedbetalingsplan på dette. Alle parter er tjent med at du klarer å jobbe deg framover.

 

Ekstrajobb? Alt hjelper.

Endret av AdNauseam
Lenke til kommentar

Har havnet skikkelig dårlig ut grunnet en feil boliginvestering og et salg av selskapet mitt for å dekke dette som skulle skje i 3 omganger. Personen holdt ikke avtalene og måtte ta dyre lån for å ta unna. Er selvfølgelig også skyld i dette selv ved at jeg levde som vanlig og tok det gjerne ikke alvorlig nok før det var for sent.

 

Har nå pt. En bolig verdt 2700000 med 2350000 i gjeld. En bolig verdt 2400000 med 2250000 i gjeld. Kan ikke selge disse enda da seksjonering ble utsatt. Utestående 100000 fra aksjesalg jeg håper å få innbetalt snart.. Men ting tar tid.

 

Gjelden har gått opp nå til 1150000 utover dette inkl.bil. Med andre ord er det krise.

 

Omtrent hele inntekten går til å betjene lånene og det går ikke rundt. Tjener ca 35-40000 utbetalt i mnd. Dette er en lønn jeg nylig har blitt oppjustert til så ikke noe jeg har hatt mer enn 6mnd.

 

Hvilke alternativ har jeg? Ser for meg å utstasjonere meg utenlands noen år som beste alternativ egentli.

La oss summere

 

Bolig 1: 350 kNOK i EK

Bolig 2: 150 kNOK i EK

Annet lån: 1150 kNOK

 

Altså sitter du med netto 650 kNOK i lån. En av leiligheten du har burde betale for seg selv, så da har du bare ett lån på rundt 2 300 kNOK på leiligheten.

 

2300 *0,03= 69 kNOK

1150 *0,1 = 115 kNOK

 

Altså rundt 15 kNOK/måned (eller 11 kNOK korrigert for skatt). Hvor er problemet?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Lån er en form for gjeld. Hvor har du det fra at gjeld har 9,5% morarente?

Det er nok bare begrepsbruken her som er litt "off". På all forfalt gjeld løper 9,5% (p.t.) forsinkelsesrente, inkludert lån. Forskjellen er at lån vanligvis ikke er forfalt. Men ved vesentlig betalingsmislighold forfaller ofte hele beløpet, og da løper morarente også der.

 

Spørsmålet er dermed egentlig "hvor stor andel av gjelden din har forfalt?", og det er jo relevant nok.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mulige måter å øke inntekten:

- Jobbe mer. Ta tilleggsjobb eller hvis mulig, mer overtid i den jobben du har.

- Lei ut hele bolig nr 1 og lei ut inntil 49% av markedsverdien på bolig nr 2. Bo i den resterende delen av sistnevnte.

- Ikke lei ut for billig, øk leien hvert år i takt med KPI

- Lei ut garasjen til noen i nabolaget.

- Vurder å selge bilen eller nedgradere til en bil som er billigere i innkjøp.

 

Mulige måter å redusere utgiftene:

- Skru på bilen selv. Dekkskifter, deler som må byttes etc kjøper du billig fra utlandet.

- Få en ny og høyere verditakst på boligene. Da kan du mest sannsynlig få omgjort noe av forbrukslånet til boliglån med sikkerhet i boligenes nye og høyere takst.

- Undersøke muligheten for å flytte de tre lånene til billigere banker.

- Kutt det som må kuttes på klær, mat, ferier etc.

- Hvis boligene egner seg for varmepumpe og du ikke har det fra før, kjøp varmepumper på avbetalingsordning via strømleverandøren.

- Selg unna dyrt inventar som du kan klare deg uten. f.eks inventar i bolig nr 2.

- Selg tilhenger, campingvogn, båt, MC etc. hvis du har noe sånt.

- Hvis du velger å nedgradere bilen til en billigere, pass veldig godt på at du ikke kjøper deg et pengesluk. Undersøk nøye hvilke biler som har lave reparasjonskostnader, forsikring og andre driftsutgifter.

- Vurder om du kan kvitte deg med noen av de faste utgiftene. For eksempel kabel-tv og tv-lisens. Eventuelt redusere fra internettabbonement på både telefon og hus-PC til bare en av delene.

- Vurder bytte av strømleverandør

- Vurder bytte av forsikringsleverandør, ring rundt og få tilbud eller la en agent gjøre jobben for deg.

 

- Fortsett slik med å snu hver sten til du kommer i mål. Jeg er sikker på at du vil lære mye lurt du vil benytte også når krisen er over.

Endret av Simen1
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...