Gå til innhold

Har du ein psykopat i magen?


Anbefalte innlegg

En tanke som kan skremme meg litt med dette spillet er budskapet "I hate the world" "Nobody is worth saving" for å så gå ut å slakte skoler, naboer, kjøpesenter. Dette er temaer massmordere er tett relatert opp til.

 

Det er ikke utenkelig at en eller annen forskrudd person vil kunne identifisere seg med den mørke hovedkarakteren - og i verstefall ta dette ut i virkligheten. Ene og alene får nok ikke dette spillet noen til å begå massemord, men at det kan fungere som en trigger hos en ustabil person som "hater" verden slik hovedpersonen i spillet gjør - er ikke utenkelig, og bør være et tankekors.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Dersom det ikke finnes en klar og tydelig rød tråd eller et avansert budskap om sosiale forskjeller, utstøting, mobbing el lign her, så er dette komplett usmakelig, og fullstendig respektløst overfor de som har overlevd/opplevd skoleskytinger.

Enig. Det virker fullstendig tonedøvt å lage noe som dette.

Hvorfor det? Sitter du med den tro at skoleskytinger skjer pga spill?

 

Folk blir traumatisert i krig hver eneste dag, både offer og overgripere. Er ikke det like tonedøvt å lage Call of Duty?

 

En tanke som kan skremme meg litt med dette spillet er budskapet "I hate the world" "Nobody is worth saving" for å så gå ut å slakte skoler, naboer, kjøpesenter. Dette er temaer massmordere er tett relatert opp til.

 

Det er ikke utenkelig at en eller annen forskrudd person vil kunne identifisere seg med den mørke hovedkarakteren - og i verstefall ta dette ut i virkligheten. Ene og alene får nok ikke dette spillet noen til å begå massemord, men at det kan fungere som en trigger hos en ustabil person som "hater" verden slik hovedpersonen i spillet gjør - er ikke utenkelig, og bør være et tankekors.

 

Det er forskjell på en forskrudd person, og en person som er blitt gjort forskrudd. Å gjøre noe for å forhindre at faktisk psykisk syke mennesker blir trigget er mer eller mindre umulig siden ingen vet hva som kommer til å trigge hver enkelt. De er jo syke.

 

Angående folk som har blitt gjort syke er det vel tusen ganger mer hensiktsmessig å se på hva man kan gjøre for å forhindre at det skjer, i steden for å se på potensielle triggere for folk som har blitt/blir psykisk eller fysisk mishandlet.

 

Å trekke paraleller mellom kunst/media og skoleskytinger er og blir fullstendig idiotisk. En bør heller fokusere på psykisk helse blandt ungdommen.

Endret av thomasbe.aa3b
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Litt, eh, smakløst? Ikke fordi at det er grafisk vold og alt det andre som spill vanligvis driver med, men fordi det forherliger tilfeldig vold og basically fungerer som en skoleskytings-simulator, hvor du velger om det er en skole, et nabolag eller en kafé du vil ta med våpnene dine til. Akkurat det vi trenger!

Endret av Zealuu
Lenke til kommentar

Hvorfor det? Sitter du med den tro at skoleskytinger skjer pga spill?

 

 

 

Ikke i det hele tatt. Syns bare det er utrolig teit og en barnslig oppfatning av hva "modne" spill bør være. Har ingenting i mot vold i spill, forøvrig.

 

Selv om jeg ikke tror spill forårsaker vold betyr ikke det at noen MÅ lage en drapssimulator. Det er jo det Jack Thompson hevda at spill var, vi trenger ikke bevise ham rett.

Lenke til kommentar

 

Hvorfor det? Sitter du med den tro at skoleskytinger skjer pga spill?

 

 

Ikke i det hele tatt. Syns bare det er utrolig teit og en barnslig oppfatning av hva "modne" spill bør være. Har ingenting i mot vold i spill, forøvrig.

 

Selv om jeg ikke tror spill forårsaker vold betyr ikke det at noen MÅ lage en drapssimulator. Det er jo det Jack Thompson hevda at spill var, vi trenger ikke bevise ham rett.

 

 

Hvordan stiller du deg da til Call of Duty for eksempel? Det er vel like mye en drapsimulator? Eller hva med Starcraft? Der styrer en jo sin egen krig, i steden for å være en soldat.

 

Forskjellen (såvidt jeg ser det) på dette spillet og de fleste spill på markedet i dag er motivasjonen som blir ilagt spiller/hovedperson i spillet. For min del finner jeg det interessant å prøve noe annet. Kanskje liker jeg det ikke i det hele tatt, men det betyr ikke at spillet nødvendigvis mislykkes.

 

En av mine favoritthistorier er Berserk (en japansk manga). Den er fullstendig grusom, og er nylig laget som animasjonsfilm også. 3 film er noe av det aller mest ubehagelige jeg noensinne har sett i mitt liv, være det seg ekte eller animasjon. Men dette er ikke negativt, det betyr bare at historien lykkes med det den forsøker å oppnå.

 

Kanskje vil dette nye spillet være grusomt å spille (moralsk sett, ikke gameplaymessig sett), og kanskje vil det føles ubehagelig. Men kanskje vil det også kunne gi en innsikt i en annen sinnstilstand eller innstilling enn sin egen. Jeg vil gå så langt å kalle det verdifullt, selv om det er ubehagelig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Synes dette så interessant ut. Spill handler om følelser, og dersom spillet klarer å fremme et sterkt ubehag hos spilleren er det jo til en viss grad vellykket. Akkurat skurkerollen er nok også spillmediet bedre på å skildre enn f.eks. film, men det har jo knapt blitt gjort, og iallefall ikke særlig vellykket.

Lenke til kommentar

Dette ser helt fantastisk ut! Har ventet lenge på en slags oppfølger til Postal 1.

Folk som føler seg støtt kan bare la være å spille det =)

 

 

I de fleste nye spill så er det jo dreping, så ser ikke hvordan dette spillet skiller seg ut. Kamera vinkelen var noe jeg absolutt ikke likte.

 

Digger dette. Endelig ett spill som faktisk tør å tøye grensene igjen. Håper dette får en grei score, selger bra så at utviklerne går videre til å lage en oppfølger som er i 3D. Slik som med Postal 1 -> Postal 2 ( men ikke Postal 3, ALDRI POSTAL 3 )

 

Postal 2 awp+shitload med våpenmods er fortsatt mitt favoritt spill til å få ut agressjon på digitalt.

Lenke til kommentar

Dersom det ikke finnes en klar og tydelig rød tråd eller et avansert budskap om sosiale forskjeller, utstøting, mobbing el lign her, så er dette komplett usmakelig, og fullstendig respektløst overfor de som har overlevd/opplevd skoleskytinger.

 

Da gjelder det også forøvrig alle krigs spill,filmer og bøker. Eller alt som har med at et menneske blir drept. Plutselig var det heftigste vi spiller Minecraft og den kjente sssSSSssss BOOM!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

Hvorfor det? Sitter du med den tro at skoleskytinger skjer pga spill?

 

Ikke i det hele tatt. Syns bare det er utrolig teit og en barnslig oppfatning av hva "modne" spill bør være. Har ingenting i mot vold i spill, forøvrig.

 

Selv om jeg ikke tror spill forårsaker vold betyr ikke det at noen MÅ lage en drapssimulator. Det er jo det Jack Thompson hevda at spill var, vi trenger ikke bevise ham rett.

Hvordan stiller du deg da til Call of Duty for eksempel? Det er vel like mye en drapsimulator? Eller hva med Starcraft? Der styrer en jo sin egen krig, i steden for å være en soldat.

 

Ingen problemer med hverken COD eller Starcraft. Syns det er store forskjeller på dem og dette.

Lenke til kommentar

Om dette er noe folk vil ha, vil det selge bra. Og andre "kloner"/oppfølgere vil komme. Om det ikke selger bra hører vi ikke noe mer fra spillet. Og fremtidige utviklere vil se at dette har floppet.

 

Personlig har jeg null interesse av slike spill. Men smaken er som baken, delt. La folk få spille det de vil spille. Uten at andre skal sitte å diktere hva det skal være. Markedet vil regulere seg selv.

Lenke til kommentar

Usmakelig spill. Massedrap og gladvold i dataspill kan kun forsvares om man gjør det for penger, biler, respekt, og en god historie som kan "forsvare" hvorfor man gjør det. Men lavt budsjett og rett på sak? Ufyselig. :closedeyes:

 

Trevor_Artwork_2.jpg

 

Men fra spøk til alvor. Dette er et dataspill. Man slakter piksler på en skjerm fordi det er gøy. Flere timer med Postal og Manhunt som mindreårig har ikke akkurat endret mitt syn på menneskeheten.

Endret av ^Th0mas^
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Dette er faktisk kanskje litt over grensa. Er veldig gøy å f.eks. spille som sith i Force Unleashed og Old Republic og kverke alle som står i veien for deg men der har du i hvertfall mål og mening (drepe rebellene, sørge for at Imperiet får makt, kverke fiendene dine) med drapene du begår. Vold bare uten mål og mening på uskyldige er over grensa splr du meg.

 

Takk for at du forteller meg hva som er etisk riktig og hvordan jeg skal bruke pengene mine.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette er faktisk kanskje litt over grensa. Er veldig gøy å f.eks. spille som sith i Force Unleashed og Old Republic og kverke alle som står i veien for deg men der har du i hvertfall mål og mening (drepe rebellene, sørge for at Imperiet får makt, kverke fiendene dine) med drapene du begår. Vold bare uten mål og mening på uskyldige er over grensa splr du meg.

Du vet at meningene med alle disse spillene er underholdningsverdien? Jeg har ingen interesse av å være en sith lord eller drepe uskyldige på fritiden min, men i dataspill gjør jeg gjerne begge delene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg har litt problemer med å forstå hvorfor folk i det hele tatt mener det går an å sammenligne dette spillet med et krigsspill/"vanlig" skytespill, og lurer på bakgrunn av postene her om det er noe poeng i å forsøke å forklare hvorfor. Jeg skal likevel prøve. Et hvilket som helst skytespill vil vanligvis motivere spilleren til drap på andre mennesker/aliens/monstre på bakgrunn av premisset om en aggressiv fiende man må forsvare seg mot, enkelt og greit. Dette spillet ser ut til å ha som premiss at man kun skal gjennomføre massedrap uten noen annen motivasjon enn egen frustrasjon over alt som ikke fungerer i samfunnet. Det er godt mulig utvikler har en dypere mening bak dette, men uansett må satiren i det hele diskuteres, da man ikke kommer unna spørsmålet om dette er satire, og om den er god eller dårlig. Hvis spillets utelukkende mål er å slakte så mange "uskyldige" sivilister som mulig, punktum, så er det ekstremt dårlig satire, og verdiløst.

 

Selv har jeg ingenting imot vold som virkemiddel i spillmediet, men det må være en tydelig motivator. Som Th0mas over her sier, så kan den motivatoren være dobbeltmoralsk så det holder (GTA) og samtidig gi en svært underholdende gevinst, i form av premiering og materielle goder i spillet, eller rett og slett en god og treffende sammfunnskommentar (noe jeg ikke nødvendigvis mener GTA-spillene er.)

 

Det å lage et spill, eller en simulator som kun imiterer noen av de mest tragiske hendelsene som faktisk jevnlig skjer i det virkelige liv, uten noen form for forklaring, er for meg så åpenbart forkastelig at det ikke er noe poeng i å forklare ytterligere.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...