Gå til innhold

Windows 10 tråden - Infotråd om bl.a installasjon, aktivering, clean install etc.


myhken

Anbefalte innlegg

Jeg brukte forresten ikke dette installasjonsprogrammet fra Microsoft for å oppgradere, men fremprovoserte oppgraderingen gjennom Windows Update. Kan det være grunnen til at jeg ikke fikk valg om clean install? De skjermbildene i posten over måtte jeg garantert ikke gjennom.

På et av de første skjermbildene står det i liten tekst under noe slikt som trykk her for andre alternativer (enn oppgradering som er standard).

Holdt på å overse det selv.

"Change what to keep"

post-175685-467156_thumb.jpg

Endret av Actibus
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

post-30484-0-43029600-1438277209_thumb.jpg

 

 

Jeg åpnet en Home utgave som er 64-bit, også har jeg skjermskuddet ovenfor. Hvorfor sier dialogen at man trenger Product Key. Er det bare for å dekke alle scenarier (som en generell beskjed), eller røper det noe som er spesifikkt i forhold til min Windows 8.1 innstallasjon, og dens lisensiering?

 

"Make sure you have the Product Key when you're ready to install."

Endret av G
Lenke til kommentar

Men igjen, og beklager om jeg maser: nå kan jeg velge å tilbakestille Windows 10, eller gjenopprette Windows 7 og deretter oppgradere til Windows 10 igjen og velge clean install denne gangen. Hva er best? Hvis jeg tilbakestiller Windows 10, så tilbakestiller jeg kanskje til slik det var for to timer siden? Da jeg nettopp hadde oppgradert, og da blir det vel ikke clean?

Lenke til kommentar

Etter haugevis av forsøk siden tirsdag, klarte jeg i ettermiddag å oppgradere og samtidig beholde både filer, innstillinger og programmer. Tror det utslagsgivende var å endre "Locale / Language for non-Unicode programs" (ikke "Country or region") til English (United States). Dvs under Region -> Administrative -> Change system locale.

 

Etter å ha endret locale lastet jeg ned og installerte fra https://www.microsoft.com/en-us/software-download/windows10. Windows Update fungerte fortsatt ikke, heller ikke etter å ha slettet SoftwareDistribution-filene og kjørt cmd med "wuauclt.exe /updatenow" en million ganger.

 

Så langt fungerer det over all forventing. På min fem år gamle laptop fungerer touchpad med scrolling, fingeravtrykkscanner, snarveier for volum, lysstyrke m.m. bedre enn de gjorde da jeg oppgraderte fra Win7 til Win8. MS Edge er mye bedre enn IE, men holder meg fortsatt til Chrome.

Endret av Peppep
Lenke til kommentar

 

 

Resette funker ikke, da går du tilbake til gammel OS (funker om du vil oppgradere derfra igjen).

Clean install fra boot var det jeg mente ja. Men da må du ha Win10 .iso filen på en minnepenn eller DVD først.

 

Nå ble jeg dritsur. Det som skulle være så enkelt blir nå et hersens styr. Jeg kan umulig ha fått det valget. Skjønner det ikke. Så nå må jeg installere drivere og alt det der igjen også da? Noe jeg ellers hadde sluppet?

 

 

Når jeg nå tok en reset fikk jeg spm om å kjøre fabrikksreset (tilbake til 8.1) eller windows 10 reset, og da også miste muligheten til å gå tilbake til 8.1.

 

Windows 10 reset gav meg en clean install. 

 

 

Valgte du: "bare fjern filene mine" eller "fjern alt og slett alt på disken"?

Lenke til kommentar

Noen som har funnet ut hvordan man kan få "apps" (applikasjoner fra Windows Store) til å starte opp med maskinen? Har blant annet "Telegram" som jeg vil ha kjørende 24/7 så vil at den skal starte opp med maskinen men får det altså ikke til. Med vanlige applikasjoner så stapper man jo bare en shortcut fil ned i %Appdata%/Microsoft/Windows/Start Menu/Startup/ men det fungerer tydeligvis ikke med "apps".

Lenke til kommentar

Noen som har funnet ut hvordan man kan få "apps" (applikasjoner fra Windows Store) til å starte opp med maskinen? Har blant annet "Telegram" som jeg vil ha kjørende 24/7 så vil at den skal starte opp med maskinen men får det altså ikke til. Med vanlige applikasjoner så stapper man jo bare en shortcut fil ned i %Appdata%/Microsoft/Windows/Start Menu/Startup/ men det fungerer tydeligvis ikke med "apps".

 

Apps altså, nesten som vanlige programmer, bare verre :)

 

AtW

Lenke til kommentar

Du kan så si, men Microsoft sier jo at disse "moderne applikasjonene" er fremtiden så jeg forsøker å gi de en sjanse men de gjør det ikke enkelt for en stakkars bruker når helt elementære ting ser ut til å ikke fungere med de.. Microsoft selv sløyfet jo sin egen Skype.app til fordel for desktoputgaven, det sier jo sitt..

Lenke til kommentar
 

Noen andre som sliter med at windows 10 ikke gjenkjenner UEFI?

 

oppgraderte fra 8.1, alt funker som det skal. men iflg et HWiNFO er UEFI Boot 'Not Present', og det er et helvete å komme inn i UEFI pga fast boot går ikke å slå av under strømalternativer (valget er grået ut..), og når jeg velger avansert oppstart, så mangler valget om å starte opp UEFI:

 

https://goo.gl/photos/8QRHJb5P4G8q4ChWA

 

skal det ikke være et valg om UEFI der? 

 

og er det egentlig noe problem annet en at det er litt pes å komme inn i UEFI, vurderer å ta clean install 

 

edit: glemte å nevne at jeg kan slå av fast boot innefra UEFI når jeg først har kommet meg dit, så det kan jo løse problemet, men vil helst ha fast boot påslått

 

 

Om du først har oppgradert og fått lisensen så kan det vel være like så greit å fikse en GPT-bootbar (UEFI-only) USB-minnepenn via Rufus og gjøre en skikkelig clean install. Da er det du hvertfall 110% sikker på at du kjører en UEFI installasjon.

 

Men du kan vel også sjekke via diskpart eller diskvertøy direkte i Windows, er systempartisjonen GPT så kjører du UEFI installert Windows 10. Er den MBR så kjører du tradisjonell installasjon.

Endret av RamGuy
Lenke til kommentar

Om noen har lyst å se "Serial Number" så last ned "Speccy". :) Det er de samme folkene som lagde CCleaner.

 

Ville bare dele det med dere.

 

Bare at det er likt på alle maskiner i hele verden som benytter seg av gratis oppdateringen. En nøkkel for Pro, en nøkkel for Home.

Lenke til kommentar

 

 

Noen andre som sliter med at windows 10 ikke gjenkjenner UEFI?

 

oppgraderte fra 8.1, alt funker som det skal. men iflg et HWiNFO er UEFI Boot 'Not Present', og det er et helvete å komme inn i UEFI pga fast boot går ikke å slå av under strømalternativer (valget er grået ut..), og når jeg velger avansert oppstart, så mangler valget om å starte opp UEFI:

 

https://goo.gl/photos/8QRHJb5P4G8q4ChWA

 

skal det ikke være et valg om UEFI der? 

 

og er det egentlig noe problem annet en at det er litt pes å komme inn i UEFI, vurderer å ta clean install 

 

edit: glemte å nevne at jeg kan slå av fast boot innefra UEFI når jeg først har kommet meg dit, så det kan jo løse problemet, men vil helst ha fast boot påslått

 

 

Om du først har oppgradert og fått lisensen så kan det vel være like så greit å fikse en GPT-bootbar (UEFI-only) USB-minnepenn via Rufus og gjøre en skikkelig clean install. Da er det du hvertfall 110% sikker på at du kjører en UEFI installasjon.

 

Men du kan vel også sjekke via diskpart eller diskvertøy direkte i Windows, er systempartisjonen GPT så kjører du UEFI installert Windows 10. Er den MBR så kjører du tradisjonell installasjon.

 

Det var sånn jeg gjorde det.. Siden jeg ikke fikk til UEFI install av Windows 7 Pro (som laptopen har lisens på), så måtte jeg legge inn uten UEFI.. Oppgradere til 10 Pro uten UEFI, for så å boote fra minnepenn og legge inn Windows 10 Pro med UEFI.

Litt tungvint.. men funka.

 

Vurderer alikevel enda en re-install.. siden jeg brukte engelsk iso.. og nå er Windows norsk-engelsk..

Oppstart er så si bare engelsk.. og det kommer "Welcome" ved innlogging, men etter det blir det norsk.

Og ved restart så hender det at ting blir engelsk igjen :p

 

Har nå mekka engelsk-norsk iso filer, og har testet på en pc.. den ble hel norsk, sånn bortsett fra det skjermbildet som er nevnt her.. det med valg om privat eller bedrift bruk.. Samt et par meldinger under installasjon, men sånn var 8.1 iso filene mine også.

Lenke til kommentar

 

Om noen har lyst å se "Serial Number" så last ned "Speccy". :) Det er de samme folkene som lagde CCleaner.

 

Ville bare dele det med dere.

 

Bare at det er likt på alle maskiner i hele verden som benytter seg av gratis oppdateringen. En nøkkel for Pro, en nøkkel for Home.

 

Jeg brukte ShowKeyPlus.

Og den viste 2 keys når jeg hadde oppgradert til 10.. Men etter en clean install så viser den bare en.

Før var det:

Windows Product Key Information
Product  Name: Windows 10 Pro
Product ID: 00330-XXXXX-XXXXX-XXXXX

Installed key: VK7JG-XXXXX-XXXXX-XXXXX-XXXXX

Original key: D6RD9-XXXXX-XXXXX-XXXXX-XXXXX (samsvarer ikke med Windows 7 key min)

Original Edition:   Win Next Starter Retail
OEM Key:   OEM key not present in firmware.
 
 
Etter clean install viser den:
Windows Product Key Information
Product  Name: Windows 10 Pro
Product ID: 00330-XXXXX-XXXXX-XXXXX
Installed key: VK7JG-XXXXX-XXXXX-XXXXX-XXXXX
OEM Key:   OEM key not present in firmware
 
 
Så installed key og Product ID er likt, etter clean install..

Mens dem andre feltene har blitt borte.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...