Gå til innhold

Windows 10 tråden - Infotråd om bl.a installasjon, aktivering, clean install etc.


myhken

Anbefalte innlegg

Ok, myhken, du valgte "opprett installasjonsmedium for en annen PC". Det var ikke det jeg gjorde. Jeg valgte å oppgradere denne PC-en nå. Og det gikk ikke. Skulle ikke det gå an da?

 

Jeg kan sikkert prøve det du foreslår, men denne oppgraderingen skulle jo være enklere. Men clean install via Windows Update går ikke an dessverre, og ikke "oppgrader denne PC-en nå" via Media Creation Tool heller. Men det er som sagt typisk. Det er noe som ikke fungerer hver gang. Men det er jo ikke din feil da, hehe.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er bittelitt størrelsesforskjeller mellom Both (begge) for Windows 10 Home og Both (begge) for Windows 10 Pro. Sier seg sikkert selv. Men, det er garantert noen som funderer på om det er hensiktsmessig å laste ned den ene eller den andre til forskjellig bruk.

 

post-30484-0-85416300-1438296195_thumb.jpg

 

 

Har litt sansen for den lenken som gir mulighet for å ha de fleste typer innstallasjonsmedium i en og samme. Har ikke prøvd selv. Men ble nevnt i innlegget:

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1630853&page=53&do=findComment&comment=22660775

Lenke til kommentar

Ok, myhken, du valgte "opprett installasjonsmedium for en annen PC". Det var ikke det jeg gjorde. Jeg valgte å oppgradere denne PC-en nå. Og det gikk ikke. Skulle ikke det gå an da?

 

Jeg kan sikkert prøve det du foreslår, men denne oppgraderingen skulle jo være enklere. Men clean install via Windows Update går ikke an dessverre, og ikke "oppgrader denne PC-en nå" via Media Creation Tool heller. Men det er som sagt typisk. Det er noe som ikke fungerer hver gang. Men det er jo ikke din feil da, hehe.

 

Det jeg foreslår fungerer i alle fall...se her på en av test maskinene mine (som jeg hentet det siste bildet fra)

 

310715_win10_010.jpg

Lenke til kommentar

Er inne i Windows 10 her nå, alt funker så langt bra. Noen feil med noen spill programmer, så får vel bare legge in Origin, Uplay og GoG Galaxy på nytt men, Steam fungerer da :D 

 

Tok en så kalt clean install men ser jeg har denne Windows.old mappen jeg også..  Men den er vel egentlig bare og slette eller hva? 

 

Forresten noen som vet om en bra gmail app i apstoren? Brukte en app fra pokki på Windows 8.1

Eller en grei Instagram app? :p

Lenke til kommentar

Lurt, sengen for meg også.

 

Har gitt ca 200 svar i dette forumet ang Win10 de to siste dagene...tar på.

Men legger mer og mer i første posten, slik at folk skal slutte å spørre om det samme hele tiden, bare fordi de ikke gidder å lese seg bakover eller førsteposten...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er inne i Windows 10 her nå, alt funker så langt bra. Noen feil med noen spill programmer, så får vel bare legge in Origin, Uplay og GoG Galaxy på nytt men, Steam fungerer da :D

 

Tok en så kalt clean install men ser jeg har denne Windows.old mappen jeg også..  Men den er vel egentlig bare og slette eller hva? 

 

Forresten noen som vet om en bra gmail app i apstoren? Brukte en app fra pokki på Windows 8.1

Eller en grei Instagram app? :p

 

Bare å slette. Påvirker ikke win10. Kan være du må ta eierskap over mappen før du kan slette den.

Lenke til kommentar

 

 

Tok en så kalt clean install men ser jeg har denne Windows.old mappen jeg også..  Men den er vel egentlig bare og slette eller hva? 

 

 

Bare å slette. Påvirker ikke win10. Kan være du må ta eierskap over mappen før du kan slette den.

 

 

Er dette nok ledig diskplass for operasjonen det er å oppgradere til Windows 10?

 

Det er i et VMware gjeste-OS. Tenker spesiellt på dette siden noen rapporterer om heidundrande store 100 Gigabyte .old-filer. Er jo til å få bakoversveis av å bare høre på slik skryt:

 

post-30484-0-81924600-1438297206_thumb.jpg

Endret av G
Lenke til kommentar

 

Er inne i Windows 10 her nå, alt funker så langt bra. Noen feil med noen spill programmer, så får vel bare legge in Origin, Uplay og GoG Galaxy på nytt men, Steam fungerer da :D

 

Tok en så kalt clean install men ser jeg har denne Windows.old mappen jeg også..  Men den er vel egentlig bare og slette eller hva? 

 

Forresten noen som vet om en bra gmail app i apstoren? Brukte en app fra pokki på Windows 8.1

Eller en grei Instagram app? :p

 

Bare å slette. Påvirker ikke win10. Kan være du må ta eierskap over mappen før du kan slette den.

 

Alternativt:

 

0Bv4Juv.jpg

Huk av gammel windows installasjon.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

Tok en så kalt clean install men ser jeg har denne Windows.old mappen jeg også..  Men den er vel egentlig bare og slette eller hva? 

 

 

Bare å slette. Påvirker ikke win10. Kan være du må ta eierskap over mappen før du kan slette den.

 

 

Er dette nok ledig diskplass for operasjonen det er å oppgradere til Windows 10?

 

Det er i et VMware gjeste-OS. Tenker spesiellt på dette siden noen rapporterer om heidundrande store 100 Gigabyte .old-filer. Er jo til å få bakoversveis av å bare høre på slik skryt:

 

attachicon.gifWin10_Er-dette-stor-nok-ledig-diskplass-for-OPERASJONEN.jpg

 

 

Bare tull, mine VMer går i snitt NED en GB etter installasjonen, og øker ikke noe særlig mer enn 3-4 GB under installasjonen.

Lenke til kommentar

Liten oppdatering til myhken, som har vært så hjelpsom:

 

Jeg har nå brukt møysommelig tid på å skaffe meg Both-variantene (64-bit + 32-bit filene), av både Pro og Home. Monterte så Both i Pro-utgave som DVD-drev av .ISO-filen i VMware. Og nå fikk jeg kommet så langt ihvertfall. Nedlastningen gjorde jeg fra et annet gjeste-OS som er 64-bit, og det var i Windows 8 og IKKE Windows 8.1. Vet ikke om det har noe å si. Slik så langt. Nå har jeg noe tid foran meg - muligens.. Håper..

For de som har mistet litt tråden. Så prøver jeg nå i et Pro 32-bit Windows 8.1-miljø (gjeste-OS):

 

 

post-30484-0-83477400-1438297762_thumb.jpg

 

 

EDIT:

 

post-30484-0-38212900-1438297966_thumb.jpg

 

Lurer litt på om det var fordi fysiske HD'en hadde kun 10 Gigabyte ledig lagring igjen. Dersom det er svaret, så finner jeg det ihvertfall ut. Det virtuelle gjeste-OS'et er jo dynamisk og vokser seg større til definert maksstørrelse er nådd. Derfor jeg skriver fysisk HD her.

Endret av G
Lenke til kommentar

Liten oppdatering til myhken, som har vært så hjelpsom:

 

Jeg har nå brukt møysommelig tid på å skaffe meg Both-variantene (64-bit + 32-bit filene), av både Pro og Home. Monterte så Both i Pro-utgave som DVD-drev av .ISO-filen i VMware. Og nå fikk jeg kommet så langt ihvertfall. Nedlastningen gjorde jeg fra et annet gjeste-OS som er 64-bit, og det var i Windows 8 og IKKE Windows 8.1. Vet ikke om det har noe å si. Slik så langt. Nå har jeg noe tid foran meg - muligens.. Håper..

For de som har mistet litt tråden. Så prøver jeg nå i et Pro 32-bit Windows 8.1-miljø (gjeste-OS):

 

 

attachicon.gifWin10_Kanskje-suksess-nå_Vi-får-se.jpg

 

 

EDIT:

 

attachicon.gifWin10_Det-var-jammen-raskt-og-kontant-svar.jpg

 

Lurer litt på om det var fordi fysiske HD'en hadde kun 10 Gigabyte ledig lagring igjen. Dersom det er svaret, så finner jeg det ihvertfall ut. Det virtuelle gjeste-OS'et er jo dynamisk og vokser seg større til definert maksstørrelse er nådd. Derfor jeg skriver fysisk HD her.

 

Var nok heller Windows 8. Microsoft har vært soleklare på at du KUN kan oppgradere fra Windows 7 SP1 eller Windows 8.1 Update 1. Det utelukker Windows 8. Der må du ev kjøre inn alle oppdateringene, gå i store å oppgradere gratis til Win8.1, så kjøre en masse oppdateringer igjen, til du kommer til update 1, så når den er installert, først da kan du oppgradere til Win10.

 

I alle fall slik Microsoft sier at det skal være. Har ikke prøvd på vanlig Win8 selv.

Lenke til kommentar

 

 

@1-2-3-:

Sjekk om filen ligger i "Libraries" --> "Document" eksempelvis, eller i andre foldere. Min lå i Document-folderen for den ene .ISO-nedlastningen.

Nei, ligger ikke der.

 

Men er det ikke meningen at man bare skal laste ned Media Creation Tool, velge "oppgradere denne PC-en nå" og så følge instruksjonene? Hvor kommer dette .iso-filen inn i bildet? Å finne en .iso-fil som er gjemt seg et eller annet lurt sted, og legge den på en minnepinne og deretter kjøre en setup-fil? Skal man ikke bare bruke Media Creation Tool?

 

 

Her er hvordan jeg gjør det:

 

310715_win10_001.jpg

 

310715_win10_002.jpg

 

310715_win10_003.jpg

 

 

 

310715_win10_005.jpg

 

310715_win10_006.jpg

 

310715_win10_007.jpg

 

310715_win10_008.jpg

 

310715_win10_009.jpg

 

Skal du "brenne" .iso filen du laget over på en minnepenn, må du bruke Windows 7 USB tool som du finner her...

 

Problemet for meg, er at dette fører til at den engelske teksten blir norsk etter en stund i installasjonen, og deretter nekter den meg å beholde appene mine, fordi det er feil språk(jeg har engelsk OS). Hvis jeg lager USB-stick, så får jeg den feilmeldingen jeg postet tidligere i kveld, her:

11800281_10204957661758325_3869229496247

 

Jeg har fått et tips om at jeg må ta ut USBen når maskinen rebooter første gang, skal prøve det. Ellers så vet jeg ikke hva jeg skal gjøre. Windows Update har sluttet å fungere siden den 29.

Lenke til kommentar

Liten oppdatering til myhken, som har vært så hjelpsom:

 

 

attachicon.gifWin10_Kanskje-suksess-nå_Vi-får-se.jpg

 

 

EDIT:

 

attachicon.gifWin10_Det-var-jammen-raskt-og-kontant-svar.jpg

 

Lurer litt på om det var fordi fysiske HD'en hadde kun 10 Gigabyte ledig lagring igjen. Dersom det er svaret, så finner jeg det ihvertfall ut. Det virtuelle gjeste-OS'et er jo dynamisk og vokser seg større til definert maksstørrelse er nådd. Derfor jeg skriver fysisk HD her.

 

Da har jeg prøvd å gjøre akkurat som deg, kun en windows 8, ingen oppdateringer, ingen ting bare en ren installasjon, aktivert med en ekte nøkkel. Så oppgraderte jeg med ESD-ISO filen fra det programmet, engelsk Pro utgaven. Fungerte fint som bare det.

Ingen ting ble til norsk, til og med jeg satte alle innstillinger til norsk (se bildet under). Og windows 10 er aktivert.

 

Så tror du har noe hardware eller noe den ikke liker, men litt rart på en VM egentlig.

 

310715_win10_011.jpg

Lenke til kommentar

 

 

Du kan laste ned Windows 10 iso eller hente ut med det verktøyet også starte installasjonen fra Windows.

Bare lurte, må man skrive inn en egen produktnøkkel når man gjør dette? Eller kan man bruke produktnøkkelen fra Win 8.1?

Så lenge 8.1 er aktivert bare skipper du produktnøkkelen, 10rn vil være aktivert når du logger på etter installasjonen

Lenke til kommentar

Herregud, får man aldri fred til å ha lokal konto på Windows 10.  blir jo alltids krevd over til Microsoft konto, og når det skjer, må jeg alltids skrive inn passord for å logge meg inn på maskinen. 

 

Så, hvordan kan jeg ha microsoft konto å slippe å skrive passord når jeg skrur på maskinen.

og, hvordan kan jeg være på en lokalbruker i fred og ro uten å bli mast over til microsoft konto.

 

 

Er da veldig enkelt å opprette en lokal konto? Men det er uansett ikke noe problem å ordne automatisk pålogging selv med Microsoftkonto. Skriv inn netplwiz i søkefeltet, kjør og fjern feltet hvor det står at brukere må skrive inn brukernavn og passord for å bruke denne maskinen, bekreftet ved å skrive inn passordet ditt og vips har du auto-innlogging!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...