Gå til innhold

Windows 10 tråden - Infotråd om bl.a installasjon, aktivering, clean install etc.


myhken

Anbefalte innlegg

 

 

 

Noen andre som sliter med at windows 10 ikke gjenkjenner UEFI?

 

oppgraderte fra 8.1, alt funker som det skal. men iflg et HWiNFO er UEFI Boot 'Not Present', og det er et helvete å komme inn i UEFI pga fast boot går ikke å slå av under strømalternativer (valget er grået ut..), og når jeg velger avansert oppstart, så mangler valget om å starte opp UEFI:

 

https://goo.gl/photos/8QRHJb5P4G8q4ChWA

 

skal det ikke være et valg om UEFI der? 

 

og er det egentlig noe problem annet en at det er litt pes å komme inn i UEFI, vurderer å ta clean install 

 

edit: glemte å nevne at jeg kan slå av fast boot innefra UEFI når jeg først har kommet meg dit, så det kan jo løse problemet, men vil helst ha fast boot påslått

 

 

Om du først har oppgradert og fått lisensen så kan det vel være like så greit å fikse en GPT-bootbar (UEFI-only) USB-minnepenn via Rufus og gjøre en skikkelig clean install. Da er det du hvertfall 110% sikker på at du kjører en UEFI installasjon.

 

Men du kan vel også sjekke via diskpart eller diskvertøy direkte i Windows, er systempartisjonen GPT så kjører du UEFI installert Windows 10. Er den MBR så kjører du tradisjonell installasjon.

 

Det var sånn jeg gjorde det.. Siden jeg ikke fikk til UEFI install av Windows 7 Pro (som laptopen har lisens på), så måtte jeg legge inn uten UEFI.. Oppgradere til 10 Pro uten UEFI, for så å boote fra minnepenn og legge inn Windows 10 Pro med UEFI.

Litt tungvint.. men funka.

 

Vurderer alikevel enda en re-install.. siden jeg brukte engelsk iso.. og nå er Windows norsk-engelsk..

Oppstart er så si bare engelsk.. og det kommer "Welcome" ved innlogging, men etter det blir det norsk.

Og ved restart så hender det at ting blir engelsk igjen :p

 

Har nå mekka engelsk-norsk iso filer, og har testet på en pc.. den ble hel norsk, sånn bortsett fra det skjermbildet som er nevnt her.. det med valg om privat eller bedrift bruk.. Samt et par meldinger under installasjon, men sånn var 8.1 iso filene mine også.

 

 

 

Dette fikser du enkelt under språkinnstillingene.. Control Panel -- Language -- Change data, time and number formats og sørg for at alt står satt til norsk og på siste fane som så kan du stille inn for welcome screen og new user accounts.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da kan jeg bekrefte at det ikke er mulig å gjøre clean install når man oppgraderer via Windows Update. Jeg tilbakestilte til Windows 7 og gikk gjennom hele prosessen en gang til, og ikke på noe tidspunkt fikk jeg muligheten til å gjøre clean install. Nå skal jeg prøve en gang til, men da skal jeg prøve å oppgradere med det installasjonsverktøyet til Microsoft.

 

Edit: men må jeg bruke USB eller DVD da da? Jeg skal jo bare oppgradere her og nå, ikke oppgradere fra noen USB-enhet? Og må jeg først oppgradere vi Windows Update og deretter kjøre Media Creation Tool? 

 

Noen sier at man må oppgradere først, og deretter bruke Media Creation Tool. Dette fordi at man må aktivere Windows 10 først. Andre skriver at man bare skal bruke Media Creation Tool når man har Windows 7/8 og velge "oppgrader denne PC-en nå".  De forskjellige artiklene sier jo motstridende ting!

Endret av 1-2-3-
Lenke til kommentar

Som tidligere bekreftet trenger man verken USB eller DVD egentlig, selve oppgraderingen skal gjøres i exploreren. Da skal du normalt få alternativene om å slette alt (clean install) eller beholde alt (lager ny Win10 mappe og beholder gamle).  Da tranger du ikke å skrive inn noe nøkkel heller, installeringen bruker den gamle du har til å aktivere.

 

 

Og som vanlig er jeg 1 min forsinket...

Endret av Myst
Lenke til kommentar

 

 

 

Resette funker ikke, da går du tilbake til gammel OS (funker om du vil oppgradere derfra igjen).

Clean install fra boot var det jeg mente ja. Men da må du ha Win10 .iso filen på en minnepenn eller DVD først.

 

Nå ble jeg dritsur. Det som skulle være så enkelt blir nå et hersens styr. Jeg kan umulig ha fått det valget. Skjønner det ikke. Så nå må jeg installere drivere og alt det der igjen også da? Noe jeg ellers hadde sluppet?

 

 

Når jeg nå tok en reset fikk jeg spm om å kjøre fabrikksreset (tilbake til 8.1) eller windows 10 reset, og da også miste muligheten til å gå tilbake til 8.1.

 

Windows 10 reset gav meg en clean install. 

 

 

Valgte du: "bare fjern filene mine" eller "fjern alt og slett alt på disken"?

 

 

Valgte å beholde alt. Så tok jeg en "reset" i windows 10 når alt var ferdig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Noe som irriterte ved installasjonen er oppdateringen fra Insider Preview til Pro. Ikke bare følte den for å restarte PCen idet jeg gjorde en bestilling fra Ebay som jeg gjorde klokka to på nattestid, men den skulle avslutte Speedfan også, så viftene i kabinettet gikk på lav hastighet siden PCen ikke jobbet hardt med den bestillinga. "Don't turn off your computer" kom det opp på skjermen i det det rumlet i en gammel IDE-disk jeg hadde tenkt å bytte ut med en SSD før oppdateringen til Pro. Joda, sa jeg stille til meg selv for å unngå å vekke han på naborommet. "Jeg skal ikke slå den av, men den gjør det nok selv", tenkte jeg i det jeg berørte prosessorkjøleren, som var så varm at det stakk i fingeren i flere sekunder etter at jeg tok fingeren bort fra aluminiumet på kjøleren. Prosessortemperaturen hadde nok for lengst passert både 70 og 80 grader når skjermen viste 100% og en hel blå ring viste seg. Plutselig gikk skjermen i svart, viftene gikk fra 10% hastighet til 0, så etter et par sekunder til 100%. Forsøket på å unngå å vekke han på naborommet var bare å gi opp. Selvfølgelig, i klassisk Windows-mundur, skulle man ikke komme inn i skrivebordet med en gang etter en gjennomført oppdatering, så Speedfan måtte vente. Etter en del rumling i harddisker og løvblåsing i vifter, kom jeg endelig inn i Windows. Rundt 03:00 fikk jeg roa ned viftene og fullført Ebay-bestillingen (som forøvrig sikkert ble dobbelt opp). Og ingen av problemene jeg hadde i Preview var blitt fikset. Tvert imot. Og ikke fikk jeg gjort noe stort før etter enda en reboot, siden jeg absolutt måtte logge ut og inn igjen (wtf?).

Endret av sevs
Lenke til kommentar

Som tidligere bekreftet trenger man verken USB eller DVD egentlig, selve oppgraderingen skal gjøres i exploreren. Da skal du normalt få alternativene om å slette alt (clean install) eller beholde alt (lager ny Win10 mappe og beholder gamle).  Da tranger du ikke å skrive inn noe nøkkel heller, installeringen bruker den gamle du har til å aktivere.

 

 

Og som vanlig er jeg 1 min forsinket...

 

Og det gjør jeg altså mens jeg fortsatt har Windows 7? Jeg oppgraderer ikke først til Windows 10 og deretter kjører Media Creation Tool?

 

Men altså: å oppgradere via Windows Update fungerer definitivt ikke hvis man vil ha clean install.

 

Og igjen: noen steder står det at jeg trenger USB-pinne eller DVD, andre steder ikke. Håpløst.

Endret av 1-2-3-
Lenke til kommentar

Jal, altså har selv ikke gjort det enda, men er sånn det fungerer visst av det jeg har lest i tråden(e) hittil. Men ja, man skal normalt oppgradere når man er pålogget i Windows, fra exploreren.

 

Du kan prøve dette: last ned på nytt fra Microsoft med det verktøyet som autoamtisk laster ned og lager iso. Så mounter du isoen med et program (f.eks. Daemon tools) og kjører setup filen. Da skal installasjonsveiviseren dukke opp og kan installere som du vil.

 

Er hvertfall slik jeg skal prøve/oppgradere når nye SSDen er i hus.

Lenke til kommentar

Jal, altså har selv ikke gjort det enda, men er sånn det fungerer visst av det jeg har lest i tråden(e) hittil. Men ja, man skal normalt oppgradere når man er pålogget i Windows, fra exploreren.

 

Du kan prøve dette: last ned på nytt fra Microsoft med det verktøyet som autoamtisk laster ned og lager iso. Så mounter du isoen med et program (f.eks. Daemon tools) og kjører setup filen. Da skal installasjonsveiviseren dukke opp og kan installere som du vil.

 

Er hvertfall slik jeg skal prøve/oppgradere når nye SSDen er i hus.

Ja? Normalt oppgradere når man er pålogget i exploreren? Mener du at jeg skal oppgradere først og bruke Media Creation Tool etterpå? Eller bare oppgradere mens jeg fortsatt har Windows 7? Jeg må være helt sikker på at jeg forstår det du mener.

 

Daemon? Uff, nei ikke enda en oppgraderingsmåte...

Endret av 1-2-3-
Lenke til kommentar

Om noen har lyst å se "Serial Number" så last ned "Speccy". :) Det er de samme folkene som lagde CCleaner.

 

Ville bare dele det med dere.

 

Men fungerer det på Windows 10 som har maskinvarelisensiering da? Eller kun på eldre Windows 8 og enda eldre?

 

Er Speccy tilsvarende som "Produkey"?

https://www.google.no/webhp?sourceid=chrome-instant&ion=1&espv=2&ie=UTF-8#q=produkey%20vs%20speccy

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Ja? Normalt oppgradere når man er pålogget i exploreren? Mener du at jeg skal oppgradere først og bruke Media Creation Tool etterpå? Eller bare oppgradere mens jeg fortsatt har Windows 7? Jeg må være helt sikker på at jeg forstår det du mener.

 

Daemon? Uff, nei ikke enda en oppgraderingsmåte...

 

Nei, MCT er selve verktøyet som du laster ned Win10 med. Se her: https://www.microsoft.com/en-us/software-download/windows10

 

Det lager også en iso om du vil, en imagefil altså, som du åpner med et annet program. Men jeg tror du får spørsmål om du vil oppgradere med en gang eller opprette den filen. Hvis tilfellet, så velger du å oppgradere med en gang og slipper styret med den iso-filen.

 

Edit: Forøvrig what he said under, aller meste står godt forklart i første post.

Endret av Myst
Lenke til kommentar

Som tidligere bekreftet trenger man verken USB eller DVD egentlig, selve oppgraderingen skal gjøres i exploreren. Da skal du normalt få alternativene om å slette alt (clean install) eller beholde alt (lager ny Win10 mappe og beholder gamle).  Da tranger du ikke å skrive inn noe nøkkel heller, installeringen bruker den gamle du har til å aktivere.

 

 

Og som vanlig er jeg 1 min forsinket...

 

Ok, og hva velger jeg her da, om jeg vil beholde engelsk språkdrakt på en engelsk Windows 8.x ?

Jeg ble sånn satt ut av den SCHIZO-måten Microsoft har laget dialogboksen på. At jeg droppet den framgangsmåten. Er det kun jeg som føler at det er helt SCHIZO?

 

 

Også presentasjon på norsk også da. ER det kun fordi jeg har en norsk IP-adresse?

Jeg klarer ikke å se at jeg kan velge språk, men at jeg her ville ha fått servert "hummer eller kanari" som språk.

Jeg er ikke synsk. Og gidder ikke prøve "5 ganger" for å finne ut av gåten.  :hm:

post-30484-0-93150500-1438256681.jpg

Endret av G
Lenke til kommentar

 

 

Om noen har lyst å se "Serial Number" så last ned "Speccy". :) Det er de samme folkene som lagde CCleaner.

 

Ville bare dele det med dere.

 

Bare at det er likt på alle maskiner i hele verden som benytter seg av gratis oppdateringen. En nøkkel for Pro, en nøkkel for Home.

 

Jeg brukte ShowKeyPlus.

Og den viste 2 keys når jeg hadde oppgradert til 10.. Men etter en clean install så viser den bare en.

Før var det:

Windows Product Key Information
Product  Name: Windows 10 Pro
Product ID: 00330-XXXXX-XXXXX-XXXXX

Installed key: VK7JG-XXXXX-XXXXX-XXXXX-XXXXX

Original key: D6RD9-XXXXX-XXXXX-XXXXX-XXXXX (samsvarer ikke med Windows 7 key min)

Original Edition:   Win Next Starter Retail
OEM Key:   OEM key not present in firmware.
 
 
Etter clean install viser den:
Windows Product Key Information
Product  Name: Windows 10 Pro
Product ID: 00330-XXXXX-XXXXX-XXXXX
Installed key: VK7JG-XXXXX-XXXXX-XXXXX-XXXXX
OEM Key:   OEM key not present in firmware
 
 
Så installed key og Product ID er likt, etter clean install..

Mens dem andre feltene har blitt borte.

 

 

Vedder på at det er en av disse nøklene du har fått ut???

 

Windows 10 Home - YTMG3-N6DKC-DKB77-7M9GH-8HVX7

Windows 10 Home Single Language - BT79Q-G7N6G-PGBYW-4YWX6-6F4BT

Windows 10 Home Country Specific - N2434-X9D7W-8PF6X-8DV9T-8TYMD

Windows 10 Education - YNMGQ-8RYV3-4PGQ3-C8XTP-7CFBY

Windows 10 Pro - VK7JG-NPHTM-C97JM-9MPGT-3V66T

 

Disse er like på alle pcer i hele verden som benytter seg av den gratis oppdateringen. Kun folk som meg, med MSDN kontoer, eller DreamSpark kontoer, eller volumlisens kontoer som har egne nøkler. (hvis du gidder å bruke en når du kan slippe)

Lenke til kommentar

 

Om noen har lyst å se "Serial Number" så last ned "Speccy". :) Det er de samme folkene som lagde CCleaner.

 

Ville bare dele det med dere.

 

Men fungerer det på Windows 10 som har maskinvarelisensiering da? Eller kun på eldre Windows 8 og enda eldre?

 

Er Speccy tilsvarende som "Produkey"?

https://www.google.no/webhp?sourceid=chrome-instant&ion=1&espv=2&ie=UTF-8#q=produkey%20vs%20speccy

 

 

Bare bortkastet tid, du vil se en av disse ut i fra hvilken versjon du har:

 

Windows 10 Home - YTMG3-N6DKC-DKB77-7M9GH-8HVX7

Windows 10 Home Single Language - BT79Q-G7N6G-PGBYW-4YWX6-6F4BT

Windows 10 Home Country Specific - N2434-X9D7W-8PF6X-8DV9T-8TYMD

Windows 10 Education - YNMGQ-8RYV3-4PGQ3-C8XTP-7CFBY

Windows 10 Pro - VK7JG-NPHTM-C97JM-9MPGT-3V66T

 

Ingen av dem kan brukes til noe, de er bare der for alle pcer i hele verden som får gratis oppdateringer.

Lenke til kommentar

Nå har jeg prøvd alt jeg kan tenke meg for å få lyd fra maskinen. I følge ganske grundige google søk skal RealTek ha kommet med en ny oppdatering (6.01.1.7568), men uansett hva jeg gjør av avinstalleringer, reinstalleringer og oppdateringer ender jeg alltid opp med versjon 6.01.1.7541.

 

Kan dette være fordi Windows Updater av en eller annen grunn har bestemt seg for at 7541 er riktig versjon, og da automatisk installerer denne versjonen etter at systemet har rebootet som følge av installasjon av versjon 7568?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...