Gå til innhold

Windows 10 tråden - Infotråd om bl.a installasjon, aktivering, clean install etc.


myhken

Anbefalte innlegg

Jah, dette fungerte ikke helt som jeg forventet. Jeg tvang fram oppdateringen gjennom Windows Update, og lot ting gå sin gang. Men ikke på noe tidspunkt under prosessen fikk jeg valg om å slette alt innhold og foreta clean install slik jeg ville. Så nå sitter jeg her med oppgradert PC, og alle innstillinger og filer er beholdt. Hva nå? Resette Windows?

 

Du fikk garantert valget, men du fikk nok et bilde med bare et valg, så måtte du trykke på den lille skriften nederst under den store teksten for å få opp de to andre valgene ;)

 

Så ja, da er det clean install fra boot som gjelder, men pcen din skal fortsatt bli aktivert etter det, fungerer i alle fall hos meg.

 

290715win10_clean.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har oppgradert fra win8.1 og foretok så en clean install.

 

Det jeg var litt usikker på når jeg installerte var om jeg burde slette de forskjellige 'system reserved' partisjonene og la Windows lage nye. Jeg gjorde ikke det, jeg formaterte bare os delen.

Nå har jeg to ekstra partisjoner ved siden av disken, 'system reserved' og 'recovery partition'

 

Burde man slette disse partisjonene før install eller har det kanskje ikke noe å si?  

 

  

post-6669-0-76813500-1438269129_thumb.png

Lenke til kommentar

 

Jah, dette fungerte ikke helt som jeg forventet. Jeg tvang fram oppdateringen gjennom Windows Update, og lot ting gå sin gang. Men ikke på noe tidspunkt under prosessen fikk jeg valg om å slette alt innhold og foreta clean install slik jeg ville. Så nå sitter jeg her med oppgradert PC, og alle innstillinger og filer er beholdt. Hva nå? Resette Windows?

 

Du fikk garantert valget, men du fikk nok et bilde med bare et valg, så måtte du trykke på den lille skriften nederst under den store teksten for å få opp de to andre valgene ;)

 

Så ja, da er det clean install fra boot som gjelder, men pcen din skal fortsatt bli aktivert etter det, fungerer i alle fall hos meg.

 

 

 

 

Jeg kan virkelig ikke fatte og begripe at jeg fikk det valget. Det var ikke på noe sted i prosessen logisk at "nå skal jeg velge hva jeg vil beholde." Hva mener du clean install fra boot? Må jeg legge det over på en USB osv? Hva med å resette? Er det like bra?

Endret av 1-2-3-
Lenke til kommentar

Resette funker ikke, da går du tilbake til gammel OS (funker om du vil oppgradere derfra igjen).

Clean install fra boot var det jeg mente ja. Men da må du ha Win10 .iso filen på en minnepenn eller DVD først.

 

Nå ble jeg dritsur. Det som skulle være så enkelt blir nå et hersens styr. Jeg kan umulig ha fått det valget. Skjønner det ikke. Så nå må jeg installere drivere og alt det der igjen også da? Noe jeg ellers hadde sluppet?

Lenke til kommentar

Myhken , eller noen andre.. 

 

Jeg er med i Insider programmet, men etter build 10112 stopper oppdateringene opp. Hvorfor løser jeg dette?

Windows Update sier bare at alt er up to date... 

 

Som Insider skal jeg vel også ligge langt framme i køen til å få siste build?

Lenke til kommentar

 

Resette funker ikke, da går du tilbake til gammel OS (funker om du vil oppgradere derfra igjen).

Clean install fra boot var det jeg mente ja. Men da må du ha Win10 .iso filen på en minnepenn eller DVD først.

 

Nå ble jeg dritsur. Det som skulle være så enkelt blir nå et hersens styr. Jeg kan umulig ha fått det valget. Skjønner det ikke. Så nå må jeg installere drivere og alt det der igjen også da? Noe jeg ellers hadde sluppet?

 

 

Når jeg nå tok en reset fikk jeg spm om å kjøre fabrikksreset (tilbake til 8.1) eller windows 10 reset, og da også miste muligheten til å gå tilbake til 8.1.

 

Windows 10 reset gav meg en clean install. 

Lenke til kommentar

Ok, så da kan jeg resette til Windows 7 igjen, og deretter kjøre samme oppdatering og velge clean install da (noe jeg ikke klarte nå), eller så kan jeg resette Windows 10? To alternativ (i tillegg til installasjon fra USB, men det vil jeg helst ikke). Så da er spørsmålet? Går det for det samme? Blir resultatet like bra samme hva jeg velger?

Lenke til kommentar

 

Så vidt jeg kan se så er det ingen mulighet for å deaktivere automatiske oppdateringer, noe jeg syntes egentlig er en positiv ting av Microsoft da det er så utrolig mange der ute som er latterlig dårlig på vedlikehold av programvare.

 

Eneste jeg kan gjøre er å velge om de skal legge seg inn automatisk (umiddelbart) eller om jeg heller vil bli varslet når de er lastet ned og selv velge når de skal installeres. Også kan man velge om man ønsker å få alternative oppdateringer til Microsoft programvare, eller kun oppdateringer til Windows.

 

Pro har noe som heter "Defer Updates" noe Home ikke har, men jeg kan ikke forstå hva denne gjør. Skjer ingenting når jeg fikler med den.

 

 

 

For bedrifter så kan de deaktivere automatiske oppdateringer via Group Policy til både Pro og Enterprise, så for bedrifter er det jo ikke noe problem. Er folk på MyDigitalLife.info som allerede kan bekrefte at det visstnok fungerer. Det er tydelig at Microsoft mener at vanlige forbrukere skal venne seg til at oppdateringer kommer automatisk, noe jeg forsåvidt støtter fult ut.

 

Sitter du på mobilt bredbånd osv så har du egne innstillinger for "Metered Connection" i systeminnstillingene, og disse vil forhindre at Windows Update sluker databruken din visstnok. Uten at jeg noen gang vil få testet det selv.

 

Denne? :)

How to temporarily prevent a Windows or driver update from reinstalling in Windows 10

 

https://support.microsoft.com/en-us/kb/3073930

 

 

Leste en plass at det ikke virker før ETTER at driveren er

installert og du har fjernet den igjen?

Endret av Eagleizer
Lenke til kommentar

 

 

Så vidt jeg kan se så er det ingen mulighet for å deaktivere automatiske oppdateringer, noe jeg syntes egentlig er en positiv ting av Microsoft da det er så utrolig mange der ute som er latterlig dårlig på vedlikehold av programvare.

 

Eneste jeg kan gjøre er å velge om de skal legge seg inn automatisk (umiddelbart) eller om jeg heller vil bli varslet når de er lastet ned og selv velge når de skal installeres. Også kan man velge om man ønsker å få alternative oppdateringer til Microsoft programvare, eller kun oppdateringer til Windows.

 

Pro har noe som heter "Defer Updates" noe Home ikke har, men jeg kan ikke forstå hva denne gjør. Skjer ingenting når jeg fikler med den.

 

 

 

For bedrifter så kan de deaktivere automatiske oppdateringer via Group Policy til både Pro og Enterprise, så for bedrifter er det jo ikke noe problem. Er folk på MyDigitalLife.info som allerede kan bekrefte at det visstnok fungerer. Det er tydelig at Microsoft mener at vanlige forbrukere skal venne seg til at oppdateringer kommer automatisk, noe jeg forsåvidt støtter fult ut.

 

Sitter du på mobilt bredbånd osv så har du egne innstillinger for "Metered Connection" i systeminnstillingene, og disse vil forhindre at Windows Update sluker databruken din visstnok. Uten at jeg noen gang vil få testet det selv.

 

Denne? :)

How to temporarily prevent a Windows or driver update from reinstalling in Windows 10

 

https://support.microsoft.com/en-us/kb/3073930

 

 

Leste en plass at det ikke virker før ETTER at driveren er

installert og du har fjernet den igjen?

 

Fant det her:

 

http://www.forbes.com/sites/gordonkelly/2015/07/27/windows-10-automatic-update-security-problems/2/

 

"KB3073930 works by displaying available updates in a checklist and any you select will not be installed. The problem is this method isn’t overly practical as you can only uninstall updates which have already been installed. If one messed up your monitor, keyboard, mouse or stopped your PC from booting up then it is too late to remove it."

 

 

Og denne: 

 

http://www.infoworld.com/article/2952996/microsoft-windows/on-the-road-to-windows-10-botched-nvidia-driver-tests-kb-3073930-patch-blocker.html

 

 

  1. You can't use the blocker until the bad patch or driver is already installed on your machine. If the bad patch takes out your monitor or your keyboard, you're going to have a wonderful time.
Endret av Eagleizer
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Noen andre som sliter med at windows 10 ikke gjenkjenner UEFI?

 

oppgraderte fra 8.1, alt funker som det skal. men iflg et HWiNFO er UEFI Boot 'Not Present', og det er et helvete å komme inn i UEFI pga fast boot går ikke å slå av under strømalternativer (valget er grået ut..), og når jeg velger avansert oppstart, så mangler valget om å starte opp UEFI:

 

https://goo.gl/photos/8QRHJb5P4G8q4ChWA

 

skal det ikke være et valg om UEFI der? 

 

og er det egentlig noe problem annet en at det er litt pes å komme inn i UEFI, vurderer å ta clean install 

 

edit: glemte å nevne at jeg kan slå av fast boot innefra UEFI når jeg først har kommet meg dit, så det kan jo løse problemet, men vil helst ha fast boot påslått

Endret av madmats
Lenke til kommentar

Forresten så er avsluttknappen min borte i startmenyen, men det var den da jeg hadde Windwos også. Så jeg må logge av, og deretter slå av. Hvordan fikse? Kan jo prøve en tilbakestilling først da? Jeg håper bare at det er som clean install...

Endret av 1-2-3-
Lenke til kommentar

Tenker på og teste ut dette her selv nå med og legge inn Windows 10 ;) Har lasta ned denne MediaCreationToolx64 så jeg tar nok en clean install ja. Har alltid foretrukket det isteden for og bare oppdragere og legge de "nye" filene oppå liksom. Gjorde det med Windows 7 en gang fra Windows Vista for mange år siden. 

 

Eneste jeg er litt skeptisk til er om alle spillene mine vil fungere etterpå :p Seff de ligger jo på en annen disk selvfølgelig. Men har hatt noen problemer med det tidligere, da de liksom ikke blir og finne i system registeret osv...  Steam, Origin, Uplay, Gog Galaxy ligger alle på sammen på en egen disk. 

 

Dokument mappa ligger jo også selvfølgelig på sin egen disk også, så jeg skal ikke miste noe av verdi med clean install. 

Lenke til kommentar

Jeg brukte forresten ikke dette installasjonsprogrammet fra Microsoft for å oppgradere, men fremprovoserte oppgraderingen gjennom Windows Update. Kan det være grunnen til at jeg ikke fikk valg om clean install? De skjermbildene i posten over måtte jeg garantert ikke gjennom.

Lenke til kommentar

Anbefaler alle som opplever problemer å legge ved litt mer informasjon om oppsettet sitt , på denne måten kan det være enklere for andre brukere å hjelpe til eller finne selv en løsning.
Legg denne gjerne i en "Spoiler" som kan finnes i menyen når du skriver innlegget (Spesiel BB kode).
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...