Gå til innhold

Windows 10 tråden - Infotråd om bl.a installasjon, aktivering, clean install etc.


myhken

Anbefalte innlegg

 

igjen er Candy Crush og andre småspill automatisk innstallert!

 

Ja er de nå egentlig det?  De synes i startmenyen, men hvis du klikker på dem starter du nedlastingen av spillene (dersom du ikke allerede har gjort det) og først når det er gjort kan du kjøre dem. Poenget mitt er at de ikke tar opp særlig mye plass før du laster dem ned. (Selv velger jeg "uninstall" fra menyen og dermed er de vekk - det tar sekunder og er ikke verdt å øke pulsen for.)

 

Du velger selv om du vil la deg irritere av sånt. Ingen ting tyder på at Microsoft har tenkt å legge om kursen og gjøre det slik du vil ha det, så hvis du velger å fortsette å bruke Windows så vet du at dette vil skje (minst?) to ganger i året. Du vet hva du går til, du vet hvordan du kommer til å reagere, ...har du da noen andre enn deg selv å skylde på for all irritasjonen?

 

 

Kloke og sanne ord nebrewfoz :)

 

Jeg har brukt Windows siden verson 3.1 tilbake på tidlig 90-tallet, og liker ikke helt den rettningen Microsoft har gjort fra Win8 og nå 10. Win7 og tidligere gav brukeren mer kontroll over OS'et sitt, på flere måter. Men så lenge jeg har bruk for Windows, så må jeg vel finne meg i dette dessverre.

 

Edit : Jo, Candy Crush og andre ble installert hos meg nå med Fall Update.

Endret av Betroz
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-t8fn5F

 

 

Fikk melding om at en stor oppgradering var klar og trykket motvillig ja.

 

Ble en ny runde med å stanse 20 unødvendige prosesser, disable Cortana, avinstallere OneDrive, Store, XBox m.m. samt en tur i Task Scheduler for å stanse innsamling av data før Windows var brukende igjen. Noe herk.

Kanskje en Linuxdistro er mer din ting, siden det er så mye styggedom med Windows for deg.

 

 

Jo, men han har et poeng. Windows er på ingen måte et dårlig OS, men flere nye ting Microsoft tvinger på oss er IKKE kult! Innstallerte akkurat Fall Creators Update, og igjen er Candy Crush og andre småspill automatisk innstallert! Flere innstillinger i settings er også nullstilt, alt uten mitt samtykke.

 

Man trenger ikke være noen hater for å irritere seg over dette   :realmad:

 

Nei de er ikke automatisk installert, men de blir installert, når du klikker på linken.

Skal man klage på det, kan man heller klage på at de ikke blir avinstallert, når man velger uninstall. Da blir bare spillet avinnstalert for den brukeren, men er like fullt tilbake, om man logger på med en annen bruker.

Disse linkene tar ikke mye plass og er således ikke noen problemer.

 

Kan ikke se at noen av mine innstillinger er forandret i setting, men så logger jeg på med en Microsoftkonto og innstillingene lagres der i stedet for på lokal konto.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

 

Nei de er ikke automatisk installert, men de blir installert, når du klikker på linken.

 

Jeg har ikke klikket på linken nei, ikke helt noob da :p  Bruker ikke engang Win10 sin startmeny. Bruker Classic Shell sin.

 

Vel de programmene kommer ikke med Windows 10.

 

Slikt ser en rein installasjon av Windows 10 ut uten å være koblet til nettet.

Ser du at der ikke ligger noen apper?

 

dxnBMC2RSuW1O1AUxxSx2A.png

Lenke til kommentar

 

 

Nei de er ikke automatisk installert, men de blir installert, når du klikker på linken.

 

Jeg har ikke klikket på linken nei, ikke helt noob da :p  Bruker ikke engang Win10 sin startmeny. Bruker Classic Shell sin.

 

Vel de programmene kommer ikke med Windows 10.

 

Slikt ser en rein installasjon av Windows 10 ut uten å være koblet til nettet.

Ser du at der ikke ligger noen apper?

 

De lå under Settings - Apps & features - lista der - som installert hos meg. Jeg fjerna dem selvfølgelig. Hvorfor ikke dere fikk dem etter Fall update kan ikke jeg svare for. Jeg skal sjekke om det samme skjer på min andre Windows PC her når jeg oppdaterer den.

Lenke til kommentar

Men om man går i applisten, så er der ingen apper.

 

Hos deg nei, men det var det hos meg  :p

 

Hvorfor må du spørre Microsoft om. Jeg spurte ikke akkurat om hjelp sånn sett her da, mer lufta min frustrasjon over at jeg må avinstallere ting og resette settingsa, igjen.

Endret av Betroz
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Nå har jeg bevist at det ikke er Windows sitt opplegg det du refererer til, men så må du jo bruke classic shell. Kan jo vær der det kommer igjennom. På tide å fjerne støttehjulene......

Lenke til kommentar

Nå har jeg bevist at det ikke er Windows sitt opplegg det du refererer til, men så må du jo bruke classic shell. Kan jo vær der det kommer igjennom. På tide å fjerne støttehjulene......

 

Classic Shell sin start meny.... Støttehjul? Du vet ikke hva du prater om :p

 

Ikke bare meg : Windows 10 Fall Creators Update : How to Disable apps like candy crush from auto installing on Windows 10 Fall Creators Update [Guide]

Endret av Betroz
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

 

Nå har jeg bevist at det ikke er Windows sitt opplegg det du refererer til, men så må du jo bruke classic shell. Kan jo vær der det kommer igjennom. På tide å fjerne støttehjulene......

 

Classic Shell sin start meny.... Støttehjul? Du vet ikke hva du prater om :p

 

Ikke bare meg : Windows 10 Fall Creators Update : How to Disable apps like candy crush from auto installing on Windows 10 Fall Creators Update [Guide]

 

Jeg vet nå såpass at å holde på med registret, var noe man sluttet med til Windows 7.

Enda verre er det å holde på med registret for å løse et problem som enten ikke eksisterer, eller er et ikke-problem. Det er å be om bråk og du skal ikke se bort i fra at Microsoft prøver å rense registret ved hver oppdatering. Siste halvdel av siste setning er en antakelse...

Endret av Slettet-t8fn5F
Lenke til kommentar

 

 

Nå har jeg bevist at det ikke er Windows sitt opplegg det du refererer til, men så må du jo bruke classic shell. Kan jo vær der det kommer igjennom. På tide å fjerne støttehjulene......

 

Classic Shell sin start meny.... Støttehjul? Du vet ikke hva du prater om :p

 

Ikke bare meg : Windows 10 Fall Creators Update : How to Disable apps like candy crush from auto installing on Windows 10 Fall Creators Update [Guide]

 

Jeg vet nå såpass at å holde på med registret, var noe man sluttet med til Windows 7.

Enda verre er det å holde på med registret for å løse et problem som enten ikke eksisterer, eller er et ikke-problem. Det er å be om bråk og du skal ikke se bort i fra at Microsoft prøver å rense registret ved hver oppdatering. Siste halvdel av siste setning er en antakelse...

 

 

Nei, alt du skrev der var en antakelse.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

 

 

 

Nå har jeg bevist at det ikke er Windows sitt opplegg det du refererer til, men så må du jo bruke classic shell. Kan jo vær der det kommer igjennom. På tide å fjerne støttehjulene......

 

Classic Shell sin start meny.... Støttehjul? Du vet ikke hva du prater om :p

 

Ikke bare meg : Windows 10 Fall Creators Update : How to Disable apps like candy crush from auto installing on Windows 10 Fall Creators Update [Guide]

 

Jeg vet nå såpass at å holde på med registret, var noe man sluttet med til Windows 7.

Enda verre er det å holde på med registret for å løse et problem som enten ikke eksisterer, eller er et ikke-problem. Det er å be om bråk og du skal ikke se bort i fra at Microsoft prøver å rense registret ved hver oppdatering. Siste halvdel av siste setning er en antakelse...

 

 

Nei, alt du skrev der var en antakelse.

 

Nei!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei! Jeg er usikker på om dette henger sammen med oppdateringen Fall Creators Update, men jeg synes det var etter denne at dette problemet dukket opp. Er det noen som har et tips til hva dette kan komme av? Problemet er at dersom jeg skrur PC'en helt av, og skrur den på igjen, så kommer den til der du ser det lille bildet av windows rett etter POST, og så skrur den seg av. Trykker jeg på knappen igjen, så går alt helt fint. En vanlig restart fungerer også fint. Det er altså kun ved cold boot at det skjer, Får ingen feilemelding heller når den starter, men finner følgende i event-loggen.

 

post-67869-0-99040300-1509017524_thumb.jpg

 

Specs står i signatur.

 

Noen som har en ide, eller har hørt om lignende etter denne oppdateringen?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Fant ut av dette selv. Så at displayet på HK viste 04 når den skulle skrus av, og noen ganger sto det kode 40 der når den var på. Begge disse er knyttet til S4 sleep state, noe jeg aldri har brukt, og alltid skrudd av alt slikt. Fant ut at dette var knyttet til "windows fast startup". Tok bort haken på dette og alt var som normalt igjen. Aner ikke om dette er at valg som kom default med FCU, men jeg fant en del andre tråder rundt om med samme saken, så det kan jo tyde på det.

Endret av Switters
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Fant ut av dette selv. Så at displayet på HK viste 04 når den skulle skrus av, og noen ganger sto det kode 40 der når den var på. Begge disse er knyttet til S4 sleep state, noe jeg aldri har brukt, og alltid skrudd av alt slikt. Fant ut at dette var knyttet til "windows fast startup". Tok bort haken på dette og alt var som normalt igjen. Aner ikke om dette er at valg som kom default med FCU, men jeg fant en del andre tråder rundt om med samme saken, så det kan jo tyde på det.

Det er slikt fra Windows 8 og utover at man får ikke slått maskinen helt av ved å velge shutdown i menyen.

Jeg kan tenke meg at om hardwaren din kutter strømmen til hovedkortet, så er det det samme som om en bærbar går fri for støm, mens systemet er "avslått".

 

For å slå av maskinen helt og holdent, må man bruke en kommando som man lagrer i en .cmd fil...

shutdown /s

er kommandoen...

Lenke til kommentar

Jeg har ingen problemer med at ting ikke skrus helt av, men begynte å stusse nå etter Fall Creators Update, da den trengte to forsøk fra Cold Boot før den startet. Mener at dette kom sammen med denne oppdateringen. Det forsvant da jeg tok bort haken for "rask oppstart" eller noe sånt. Men alltid kjekt å lære noe nytt, så jeg takker for tilbakemelding og tips:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...