Gå til innhold

TEST: Apple iPhone 6


Anbefalte innlegg

<snip>

 

En av viktigste faktorene med Android er at de gjerne ligger foran Apple i nye og innovative funksjoner, som Apple bruker lang tid på å implementere i sine telefoner. Skikkelig multitasking i iOS kom først med iPhone 5S høsten 2013, når Android har hatt det siden 2008. Det samme med widgets, notifikasjoner ol., som iOS fikk nå nylig. Og Android er dermed, naturligvis, langt bedre på disse funksjonene enn iOS.
<snip>

To av de mest åpenbare faktafeilene i innlegget ditt:

iOS har alltid hatt multitasking for innebygde funksjoner. App Store apper fikk det i iOS 4 som kom i juni 2010.

iOS har hatt støtte for notifikasjoner siden iOS 3 som kom i juni 2009.

http://en.wikipedia.org/wiki/Apple_Push_Notification_Service.

Android fikk først støtte for notifikasjoner i versjon 2.2, som kom i mai 2010.

http://en.wikipedia.org/wiki/Android_Cloud_to_Device_Messaging_Service

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fint om artikkelforfatter kan svare på dette :

 

*Vektlegges i det hele tatt telefonens bruksområde i våre Nordiske land og klima? Ser ikke at det er nevnt om telefonen kan brukes når det er kaldt ute ( feks når man venter på buss i -10c ) og om den er støv og sprutsikker , noe som nesten burde være en selvfølge i dag.

 

Dette er et punkt som hadde vært greit å få vite litt mer om , altså :

 

*Øvre og nedre temperaturgrense for bruk av telefonen.

*Om telefonen er egnet til aktiviteter i fuktig klima , tett inntil kroppen ( feks når man tar den med på trening ) , om den tåler regnvær / sprut osv.

 

Utifra at man har fjernet muligheten for å skifte ut batteri og koble til et minnekort kan man jo nesten tenke at hensikten til Apple er å gjøre telefonen mest mulig kompakt og sprutsikker.

 

 

Lenke til kommentar

 

 

 

En av viktigste faktorene med Android er at de gjerne ligger foran Apple i nye og innovative funksjoner, som Apple bruker lang tid på å implementere i sine telefoner. Skikkelig multitasking i iOS kom først med iPhone 5S høsten 2013, når Android har hatt det siden 2008. Det samme med widgets, notifikasjoner ol., som iOS fikk nå nylig. Og Android er dermed, naturligvis, langt bedre på disse funksjonene enn iOS.

 

To av de mest åpenbare faktafeilene i innlegget ditt:

iOS har alltid hatt multitasking for innebygde funksjoner. App Store apper fikk det i iOS 4 som kom i juni 2010.

iOS har hatt støtte for notifikasjoner siden iOS 3 som kom i juni 2009.

http://en.wikipedia.org/wiki/Apple_Push_Notification_Service.

Android fikk først støtte for notifikasjoner i versjon 2.2, som kom i mai 2010.

http://en.wikipedia.org/wiki/Android_Cloud_to_Device_Messaging_Service

Hvis jeg hadde et program der jeg lastet ned ting, gikk ut av programmet og inn igjen etter 5 min; ville da nedlastningen ha kommet lenger? Nei, den hadde blitt satt på pause i mellomtiden. Hvis jeg var inne i et spill eller en app, gikk ut og åpnet flere andre applikasjoner, og kom deretter tilbake til det førstnevnte spillet/appet; ville jeg komme nøyaktig tilbake til der jeg var når jeg åpnet programmet på nytt? Nei. Apper kjørte aldri i bakgrunnen; de ble satt på pause. Det var derfor det ble lagd egne jailbreak-app som Backgeounder, som ga deg denne muligheten.

 

Og når det gjelder notifikasjoner, snakker jeg om den type notifikasjoner som du får ved å dra ned et vindu fra toppen i for eks. Touchwiz. iOS hadde ingenting i nærheten av dette før iOS 7 AKA "The Android Update".

Lenke til kommentar

 

 

 

En av viktigste faktorene med Android er at de gjerne ligger foran Apple i nye og innovative funksjoner, som Apple bruker lang tid på å implementere i sine telefoner. Skikkelig multitasking i iOS kom først med iPhone 5S høsten 2013, når Android har hatt det siden 2008. Det samme med widgets, notifikasjoner ol., som iOS fikk nå nylig. Og Android er dermed, naturligvis, langt bedre på disse funksjonene enn iOS.

 

To av de mest åpenbare faktafeilene i innlegget ditt:

iOS har alltid hatt multitasking for innebygde funksjoner. App Store apper fikk det i iOS 4 som kom i juni 2010.

iOS har hatt støtte for notifikasjoner siden iOS 3 som kom i juni 2009.

http://en.wikipedia.org/wiki/Apple_Push_Notification_Service.

Android fikk først støtte for notifikasjoner i versjon 2.2, som kom i mai 2010.

http://en.wikipedia.org/wiki/Android_Cloud_to_Device_Messaging_Service

Hvis jeg hadde et program der jeg lastet ned ting, gikk ut av programmet og inn igjen etter 5 min; ville da nedlastningen ha kommet lenger? Nei, den hadde blitt satt på pause i mellomtiden. Hvis jeg var inne i et spill eller en app, gikk ut og åpnet flere andre applikasjoner, og kom deretter tilbake til det førstnevnte spillet/appet; ville jeg komme nøyaktig tilbake til der jeg var når jeg åpnet programmet på nytt? Nei. Apper kjørte aldri i bakgrunnen; de ble satt på pause. Det var derfor det ble lagd egne jailbreak-app som Backgeounder, som ga deg denne muligheten.

 

Og når det gjelder notifikasjoner, snakker jeg om den type notifikasjoner som du får ved å dra ned et vindu fra toppen i for eks. Touchwiz. iOS hadde ingenting i nærheten av dette før iOS 7 AKA "The Android Update".

 

Alt dette kom i iOS 4, ikke med iPhone 5S som du sa. Og du tar feil igjen: Notification Center som du drar ned fra toppen kom i iOS 5, ikke i iOS 7:

http://en.wikipedia.org/wiki/Notification_Center

Lenke til kommentar

Har et spørsmål tek. Hvordan har iPhone full score på ytelse? Dere sier jo selv at den ikke har best, men den har nok til at det ikke har noe å si. Det er jeg jo enig i, alle toppmodeller har jo nok ytelse. Dere må vel da bestemme om dere faktisk har tenkt å ha den med videre eller ikke i så fall. Ser S5 har fått sånn 70-80% liksom, selv med bedre ytelse...? Så er litt forvirret.

 

Hvis dere sikter til opplevd ytelse til ikke krevende applikasjoner bør dere vel gjerne skrive det? Ellers kan du jo lett ende opp med at en mobil til 3000 kr slår en til 5500 kr, bare fordi den til 3000 kr har bedre software, men halve ytelsen. Syns det blir litt uklart og merkelig.

Lenke til kommentar

Har et spørsmål tek. Hvordan har iPhone full score på ytelse? Dere sier jo selv at den ikke har best, men den har nok til at det ikke har noe å si. Det er jeg jo enig i, alle toppmodeller har jo nok ytelse. Dere må vel da bestemme om dere faktisk har tenkt å ha den med videre eller ikke i så fall. Ser S5 har fått sånn 70-80% liksom, selv med bedre ytelse...? Så er litt forvirret.

 

Hvis dere sikter til opplevd ytelse til ikke krevende applikasjoner bør dere vel gjerne skrive det? Ellers kan du jo lett ende opp med at en mobil til 3000 kr slår en til 5500 kr, bare fordi den til 3000 kr har bedre software, men halve ytelsen. Syns det blir litt uklart og merkelig.

Jeg har faktisk en bricket android telefon fremfor meg nå, uten software. Hvordan yter den?

Per nå så fungerer den helt greit som brevvekt, noe som er den eneste ytelsen man kan få ut av en telefon om man ser bort fra software.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Nå er det litt for mange kommentarer her til at jeg orker å lese alle .

 

jeg er likevel ening i at også iphone 6 må testes etter de samme premissen som konkurrentene for det er mange som ikke bryr seg så mye om hvilket syten den bruker

Hva er de samme premissene?

 

Hensynet til hvordan man bruker en smartmobil

man må ha noe å kunne sammenligne resultatet av de forskjellige testene med , da må alle telfonene som testes på like premisser

og det gjelder også detaljer så langt det er mulig

 

Da blir det feil at Iphone f.eks ikke får trekk for dårlig oppløsning hvis andre telefoner får det

Lenke til kommentar

 

 

Nå er det litt for mange kommentarer her til at jeg orker å lese alle .

 

jeg er likevel ening i at også iphone 6 må testes etter de samme premissen som konkurrentene for det er mange som ikke bryr seg så mye om hvilket syten den bruker

Hva er de samme premissene?

 

Hensynet til hvordan man bruker en smartmobil

man må ha noe å kunne sammenligne resultatet av de forskjellige testene med , da må alle telfonene som testes på like premisser

og det gjelder også detaljer så langt det er mulig

 

Da blir det feil at Iphone f.eks ikke får trekk for dårlig oppløsning hvis andre telefoner får det

 

Hva er dårlig oppløsning? Hvor lav må da PPI være? Kan man ha god oppløsning uten å ha "best" oppløsning?

 

På den andre side: Bør ikke mobilprodusenter som har skyhøy oppløsning, men GPU som ikke klarer 60fps i denne mirakuløse oppløsninga, få trekk for at ting hakker?

 

Personlig så vil jeg heller ha høy og ren fps på GUI/apps/spill enn høyest mulig oppløsning. Så lenge PPIen på en mobil enhet er over 300, så går det greit. Skulle gjerne hatt mer, men det må ikke gå på bekostning av fps.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

Nå er det litt for mange kommentarer her til at jeg orker å lese alle .

 

jeg er likevel ening i at også iphone 6 må testes etter de samme premissen som konkurrentene for det er mange som ikke bryr seg så mye om hvilket syten den bruker

Hva er de samme premissene?

 

Hensynet til hvordan man bruker en smartmobil

man må ha noe å kunne sammenligne resultatet av de forskjellige testene med , da må alle telfonene som testes på like premisser

og det gjelder også detaljer så langt det er mulig

 

Da blir det feil at Iphone f.eks ikke får trekk for dårlig oppløsning hvis andre telefoner får det

 

 

Finnes det eksempler på andre telefoner som har fått trekk pga 720p på en sammenlignbar skjermstørrelse? Mange her nevner at telefonen burde få trekk for oppløsningen fordi andre telefoner er blitt trekt for det. Hvilke?

 

Jeg reagerer også på at mange her har meninger om en skjerm de aldri har brukt/sett og sammenligner den med andre skjermer kun basert på spesifikasjoner. Ja, en HTC One M7 har bedre skjerm enn en HTC One X, men selv om iPhone 6 har 4,7" 750p skjerm så er det ikke den samme skjermen som satt i HTC One X for 2 år siden. Jeg vet ikke selv om den er bedre (har ikke sett/brukt den), men anmelderne ser ut til å generelt mene den er veldig bra.

 

Jeg kjøpte Samsung Galaxy Nexus usett en gang i tiden fordi den hadde 720p i konkurranse med HTC Sensation XL som hadde en 4,7" 480x800 skjerm. Når jeg senere sammenlignet min Nexus (med sin PenTile skjerm) med HTC'en i butikk var det ikke tvil om at HTC skjermen var totalt sett mye finere til tross for lavere oppløsning.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

>>’’ Gi heller de dyre plastikk telefonene (dyre for å være plastikk) til Samsung 7/10 istedenfor iPhone. Forresten, Samsung må jo til og med lage en telefon med navn "Alpha" - for så spesielt er det nemlig at de har en telefon som ikke er laget av billig materialer. ‘’

 

Plastikk (mer nøyaktig, Karbonfiber) er dyrere enn aluminium, Einstein. Og selv om du og dine meningsfeller skulle mene at aluminium er best, så er realiteten at karbonfiber ikke bare tåler mer enn aluminium, er enklere å holde i, lager riper mye vanskeligere og overfører varme mye saktere. Men karbonfiber er faktsik også dyrere.

 

 

Er det laget telefoner i karbonfiber? Eller tenker du på polykarbonat? Spør fordi jeg oppriktig lurer på det.

Lenke til kommentar

Ikke vet jeg om noen telefoner som leveres i karbonfiber, og ikke tror jeg han mente karbonfiber heller men polykarbonat som du sier. For det å påstå at karbonfiber er en form for plastikk er å mildt sagt bøye veldig på sannheten, du kan riktignok kombinere karbon med plastikk for å få karbonforsterket plastikk men det er jo strengtatt ikke lenger å defineres som plastikk og er vel heller ikke det folk flest forbinder med karbonfiber.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

En av viktigste faktorene med Android er at de gjerne ligger foran Apple i nye og innovative funksjoner, som Apple bruker lang tid på å implementere i sine telefoner. Skikkelig multitasking i iOS kom først med iPhone 5S høsten 2013, når Android har hatt det siden 2008. Det samme med widgets, notifikasjoner ol., som iOS fikk nå nylig. Og Android er dermed, naturligvis, langt bedre på disse funksjonene enn iOS.

 

To av de mest åpenbare faktafeilene i innlegget ditt:

iOS har alltid hatt multitasking for innebygde funksjoner. App Store apper fikk det i iOS 4 som kom i juni 2010.

iOS har hatt støtte for notifikasjoner siden iOS 3 som kom i juni 2009.

http://en.wikipedia.org/wiki/Apple_Push_Notification_Service.

Android fikk først støtte for notifikasjoner i versjon 2.2, som kom i mai 2010.

http://en.wikipedia.org/wiki/Android_Cloud_to_Device_Messaging_Service

Hvis jeg hadde et program der jeg lastet ned ting, gikk ut av programmet og inn igjen etter 5 min; ville da nedlastningen ha kommet lenger? Nei, den hadde blitt satt på pause i mellomtiden. Hvis jeg var inne i et spill eller en app, gikk ut og åpnet flere andre applikasjoner, og kom deretter tilbake til det førstnevnte spillet/appet; ville jeg komme nøyaktig tilbake til der jeg var når jeg åpnet programmet på nytt? Nei. Apper kjørte aldri i bakgrunnen; de ble satt på pause. Det var derfor det ble lagd egne jailbreak-app som Backgeounder, som ga deg denne muligheten.

 

Og når det gjelder notifikasjoner, snakker jeg om den type notifikasjoner som du får ved å dra ned et vindu fra toppen i for eks. Touchwiz. iOS hadde ingenting i nærheten av dette før iOS 7 AKA "The Android Update".

Alt dette kom i iOS 4, ikke med iPhone 5S som du sa. Og du tar feil igjen: Notification Center som du drar ned fra toppen kom i iOS 5, ikke i iOS 7:

http://en.wikipedia.org/wiki/Notification_Center

 

Slutt å bortforklar og les nøye det skriver. Notifikasjonene som kom med iOS 5 var på ingen måter sammenlignbart med det man har i for eks. Touchwiz på Samsung-telefoner -- der notifikasjoner hadde en reell verdi, annet enn bare tekst som poppet opp.

 

Og multitaskingen satt fortsatt apper på pause når man gikk ut av dem i iOS 5. Skikkelig multitasking kom ikke før iOS 7.

Lenke til kommentar

 

 

>>’’ Gi heller de dyre plastikk telefonene (dyre for å være plastikk) til Samsung 7/10 istedenfor iPhone. Forresten, Samsung må jo til og med lage en telefon med navn "Alpha" - for så spesielt er det nemlig at de har en telefon som ikke er laget av billig materialer. ‘’

 

Plastikk (mer nøyaktig, Karbonfiber) er dyrere enn aluminium, Einstein. Og selv om du og dine meningsfeller skulle mene at aluminium er best, så er realiteten at karbonfiber ikke bare tåler mer enn aluminium, er enklere å holde i, lager riper mye vanskeligere og overfører varme mye saktere. Men karbonfiber er faktsik også dyrere.

 

 

Er det laget telefoner i karbonfiber? Eller tenker du på polykarbonat? Spør fordi jeg oppriktig lurer på det.

 

 

 

Skrivefeil fra min side. Blander disse to begrepene hele tiden.

Endret av La Menthe
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...