Gå til innhold

TEST: Apple iPhone 6


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Morro hvordan du unngår de andre punktene jeg nevner. Hva med mangel på MicroSD plass? Ingen 32 GB versjon kun for å få folk til å kjøpe den svindyr 64GB versjonen, da alle vet 16 GB er alt for lite plass. Eller den forferdelige designfeilen med utstikkende kamera? Gleder meg til å se hvordan du skal vri dette til noe positivt.

1. Ganske mange telefoner, inkludert Google sine Nexus-telefoner mangler MicroSD, mange, inkludert meg selv trenger ikke dette. Hvis dette er noe du trenger finnes det selvsagt mange andre telefoner der ute som har dette.

2. 64GB-versjonen er satt inn i den pris-bracketen som 32GB hadde før. Men helt enig, de kunne vurdert å kjøre inn 32GB i den minste modellen, men for mange brukere er 16GB nok. Min kone for eksempel har en 5S, og har 8GB ledig etter nesten ett års bruk.

3. Flere andre telefoner (inkludert Nexus 5) har også dette, det er vel ikke på grunn av design de gjør dette, det har med å få mer lys inn i sensoren. Kombinert med at det er safirglass i linsen så tåler glasset mye.

 

Uansett, dette koker ned til punkter som brukere må evaluere individuelt. Mulig det spiller noen rolle for deg, jeg kunne ikke brydd meg mindre. Det betyr ikke at noen av oss nødvendigvis har feil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Angående størrelse; har i dag iPhone 5S som primærtelefon og en Samsung S3 som backup. S3 med sine 4,8? oppleves ikke veldig mye større enn 5S, men S5 virker derimot enorm. Jeg kom over dette bilde her om dagen;

thumb-zones-lineup.png

 

Er det noen som ikke har særlig store hender som har f.eks S5 eller har kjøpt/vurderer iPhone 6 Plus? Jeg frykter det kan bli slitsomt med enorm skjerm, selv om det er veldig greit når en leser mye.

Det viktigste er ikke størrelsen på skjermen men størrelsen på telefonen. Iphone er mye større enn de fleste andre telefoner med samme størelse på skjermen. Dette er et kjempeminus spesilet når skjermen ikke er bedre og oppløsnongen er så lav. Dette hadde fått mega trekk hadde det kommet fra en annen produsent.

Endret av Runar
Fjernet unødvendig sitering.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

Problemet er ikke at telefonen er dårlig men at utsalgsprisen er 4x produksjonskostnadene.

Apple tjener godt på telfonene sine, men ikke 4x.

Er nok nærmere 2x.

 

 

Takk for at du kommenterer ved å gjette. :wallbash:

 

I følge Teardown.com koster iPhone 6 i materialer og arbeide ca 1/4 av utsalgsprisen.

 

http://www.techinsights.com/teardown.com/apple-iphone-6/

 

 

Ja, det er jo ikke som Apple er et børsnotert firma som må rapportere inntektene sine offentlig.

Mye bedre å basere "gjetningene" sine på sketchy komponent analyser.

 

Apple har tjent rundt 50% av utsalgsprisen på iPhone gjennom tidene. (Tror jeg har sett så høyt som 60% i iPhone 4 tidene)

Lenke til kommentar

TL;DR, Men jeg er enig i at oppløsning ikke definerer skjermkvalitet. Vi trenger ikke 2K/4K på mobilen, snarere tvert imot.

 

Poenget mitt er at konkurrerende produsenter konsekvent får pes om de leverer en skjer med 720p-oppløsning, som blir nærmest det Apple leverer.

 

Det hersker ingen tvil om at dette er en fantastisk telefon, men for å teste en telefon, bør man bruke samme kriterier for alle.

Lenke til kommentar

TL;DR, Men jeg er enig i at oppløsning ikke definerer skjermkvalitet. Vi trenger ikke 2K/4K på mobilen, snarere tvert imot.

 

Poenget mitt er at konkurrerende produsenter konsekvent får pes om de leverer en skjer med 720p-oppløsning, som blir nærmest det Apple leverer.

 

Det hersker ingen tvil om at dette er en fantastisk telefon, men for å teste en telefon, bør man bruke samme kriterier for alle.

Har du eksempler? Telefoner som får pes for lavere oppløsning med samme størrelse.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nå legger jo LoveAmiga opp til at skjermen må være under pari for den er ~720P oppløsning, og ikke basert på om det er LCD, AMOLED eller whatever? Og DisplayMate har konkludert med at iPhone 6 / 6+ har de beste LCD-skjermene på markedet, de eneste de har vurdert bedre er Galaxy S5 og Note 4.

 

De har jo ikke konkludert med at iphone 6 har de beste skjermene på markedet når de vurdere Galaxy S5 og Note 4 sine skjermer som bedre.

 

Jeg er også den sterkeste i verden vist jeg ser bort fra de som er sterkere.

Endret av EldarH
  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

TL;DR, Men jeg er enig i at oppløsning ikke definerer skjermkvalitet. Vi trenger ikke 2K/4K på mobilen, snarere tvert imot.

 

Poenget mitt er at konkurrerende produsenter konsekvent får pes om de leverer en skjer med 720p-oppløsning, som blir nærmest det Apple leverer.

 

Det hersker ingen tvil om at dette er en fantastisk telefon, men for å teste en telefon, bør man bruke samme kriterier for alle.

Har du eksempler? Telefoner som får pes for lavere oppløsning med samme størrelse.

 

 

Kan ha noe med at ingen har så dårlig oppløsning av dem de har testet som ligger på 4.7" som er i topp sjiktet. Ikke ta med billigtelefoner da disse er bygd for å være billig å ikke innholdsmessig gode og høye specs.

 

Beklager e glemte Z1 compact og Z3 med 4.6" som forsatt er mindre men veeeeldig lite forskjell. Men ja Z3 compact burde hatt 1080p så ingen forskjellsbehandling.

http://www.amobil.no/artikler/test-sony-xperia-z1-compact/156442/konklusjon

 

Men denne har jo 4.5" skjerm, det at htc one hadde 4.7" skjerm for 1-2år tebake med 1080p viser jo bare hvor "vanskelig" det var..

 

Som sakt så har ikke oppløsninga og PPI alt og si heller, men det å slippe en telefon idag med under 1080p er veldig kleint, og er et stor trekk blandt mange.

Endret av Mikkis2k
  • Liker 1
Lenke til kommentar

E har aldri skjønt meg på iphone tester fra amobil contra android.

 

Det at denne får 9/10 med så mye feil å mangler er veldig rart.

 

Det at den ikke får trekk for utrolig dårlig oppløsning contra andre telefoner som er på markede er også utrolig rart! Jeg sier ikke at ppi og skjermkvalitet er det samme, men hadde dette vært en annen telefon kan jeg garantere at det hadde blitt trekk med engang, akkurat pga hvor vi er nå.

 

For all del, mange tester der ute viser at iphone presenterer bra og at skjermen deres som de sier skal være sRGB kommer bra ut osv.

 

Men det er ingen unskyldning te så lav oppløsning. Se på iphone 6 med vanlige ikoner og ikke denne nye "zoom" effekten. ALT ser ut til å være feil plassert på skjermen, å ikonene er alt for nerme statusbaren, alt for mye mellomrom på sidene.

 

Å da man kommer til siste side er det kun noen par punkter som kommer fram som negative og helt glemmer de største minusene jeg kan se nå!

 

- 750P

- De nye tastaturene støtter jo ikke norsk!

- Pris, har ingeting med at "det er verdt det, den er verdt den prisen bla bla bla" Mange telefoner har fått minus for dette som koster mindre!

- Ikke noen 32GB versjon og er da tvungen te å gå for 64GB som da er utrolig dyr.

 

Skal man gi denne en mer rettferdig karakter er 7/10 riktig og ikke 9/10.

 

Slike som deg irreterer meg grenseløst. Gjør litt research før du kommenterer!

 

For det første så er ikkje skjermoppløsning og PPI alt å si om en skjerm. For det andre så koster 64GB det en 32GB iPhone hadde kostet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

TL;DR, Men jeg er enig i at oppløsning ikke definerer skjermkvalitet. Vi trenger ikke 2K/4K på mobilen, snarere tvert imot.

 

Poenget mitt er at konkurrerende produsenter konsekvent får pes om de leverer en skjer med 720p-oppløsning, som blir nærmest det Apple leverer.

 

Det hersker ingen tvil om at dette er en fantastisk telefon, men for å teste en telefon, bør man bruke samme kriterier for alle.

Har du eksempler? Telefoner som får pes for lavere oppløsning med samme størrelse.

 

Jeg har ikke nevnt noe om samme størrelse, men nå er det også en stund siden de andre konkurrentene har lansert en toppmodell med 720p-panel.

 

Lenke til kommentar

 

E har aldri skjønt meg på iphone tester fra amobil contra android.

 

Det at denne får 9/10 med så mye feil å mangler er veldig rart.

 

Det at den ikke får trekk for utrolig dårlig oppløsning contra andre telefoner som er på markede er også utrolig rart! Jeg sier ikke at ppi og skjermkvalitet er det samme, men hadde dette vært en annen telefon kan jeg garantere at det hadde blitt trekk med engang, akkurat pga hvor vi er nå.

 

For all del, mange tester der ute viser at iphone presenterer bra og at skjermen deres som de sier skal være sRGB kommer bra ut osv.

 

Men det er ingen unskyldning te så lav oppløsning. Se på iphone 6 med vanlige ikoner og ikke denne nye "zoom" effekten. ALT ser ut til å være feil plassert på skjermen, å ikonene er alt for nerme statusbaren, alt for mye mellomrom på sidene.

 

Å da man kommer til siste side er det kun noen par punkter som kommer fram som negative og helt glemmer de største minusene jeg kan se nå!

 

- 750P

- De nye tastaturene støtter jo ikke norsk!

- Pris, har ingeting med at "det er verdt det, den er verdt den prisen bla bla bla" Mange telefoner har fått minus for dette som koster mindre!

- Ikke noen 32GB versjon og er da tvungen te å gå for 64GB som da er utrolig dyr.

 

Skal man gi denne en mer rettferdig karakter er 7/10 riktig og ikke 9/10.

Slike som deg irreterer meg grenseløst. Gjør litt research før du kommenterer!

 

For det første så er ikkje skjermoppløsning og PPI alt å si om en skjerm. For det andre så koster 64GB det en 32GB iPhone hadde kostet.

 

 

Sant at 64GB koster det samme som 32GB kostet i sin tid, men de har nok bevist fjernet 32GB modellen og beholdt 16GB som den minste for å mest mulig folk over på 64GB(Hadde 32GB vært den minste modellen så hadde nok flere følt at det var "nok" og ikke følt nødvendigheten med å oppgradere. Men i dag begynner jo 16GB å bli litt vel lite)

Endret av Cutters
  • Liker 3
Lenke til kommentar

" Tredjeparts tastatur ikke tilgjengelig på norsk"

 

Dette punktet har faktisk ikke noe med selve telefonen å gjøre i det hele tatt? Det er som å trekke Xperia Z3 for det samme, fordi et eller annet tredjepartstastatur i google play ikke er på norsk....

Dette var jo en av hovedpunktene for det nye systemet! Å når disse da ikke engang er på norsk, så ser jeg veldig lite vist med det.

 

Å du får tredjeparts te android på norsk, så dessverre blir det ikke det samme.

 

Men joda kan ikke trekke ned selve telefonen for det, men er fortsatt et minus.

 

 

 

E har aldri skjønt meg på iphone tester fra amobil contra android.

 

Det at denne får 9/10 med så mye feil å mangler er veldig rart.

 

Det at den ikke får trekk for utrolig dårlig oppløsning contra andre telefoner som er på markede er også utrolig rart! Jeg sier ikke at ppi og skjermkvalitet er det samme, men hadde dette vært en annen telefon kan jeg garantere at det hadde blitt trekk med engang, akkurat pga hvor vi er nå.

 

For all del, mange tester der ute viser at iphone presenterer bra og at skjermen deres som de sier skal være sRGB kommer bra ut osv.

 

Men det er ingen unskyldning te så lav oppløsning. Se på iphone 6 med vanlige ikoner og ikke denne nye "zoom" effekten. ALT ser ut til å være feil plassert på skjermen, å ikonene er alt for nerme statusbaren, alt for mye mellomrom på sidene.

 

Å da man kommer til siste side er det kun noen par punkter som kommer fram som negative og helt glemmer de største minusene jeg kan se nå!

 

- 750P

- De nye tastaturene støtter jo ikke norsk!

- Pris, har ingeting med at "det er verdt det, den er verdt den prisen bla bla bla" Mange telefoner har fått minus for dette som koster mindre!

- Ikke noen 32GB versjon og er da tvungen te å gå for 64GB som da er utrolig dyr.

 

Skal man gi denne en mer rettferdig karakter er 7/10 riktig og ikke 9/10.

Slike som deg irreterer meg grenseløst. Gjør litt research før du kommenterer!

 

For det første så er ikkje skjermoppløsning og PPI alt å si om en skjerm. For det andre så koster 64GB det en 32GB iPhone hadde kostet.

 

 

Å.. så visst man faktisk kommer med gode grunner så er det ikke godt nokk? Bar fordi at dem fjerna 32GB å satte inn en 64GB som koster det samme betyr ikke at det er OK, da 32GB er mer enn nokk for normale brukere og meg inkludert. Hadde dem tatt 16GB å gjort den om te 32GB så hadde jeg ikke sakt noenting på det.

 

I steden for å klage om at e irriterer deg, forklar hvorfor isteden for å komme med tomme svar.

 

Skrev også at PPI og størrelse ikke hadde alt å si, les først så skrive vettu ;)

Endret av Mikkis2k
Lenke til kommentar

 

E har aldri skjønt meg på iphone tester fra amobil contra android.

 

Det at denne får 9/10 med så mye feil å mangler er veldig rart.

 

Det at den ikke får trekk for utrolig dårlig oppløsning contra andre telefoner som er på markede er også utrolig rart! Jeg sier ikke at ppi og skjermkvalitet er det samme, men hadde dette vært en annen telefon kan jeg garantere at det hadde blitt trekk med engang, akkurat pga hvor vi er nå.

 

For all del, mange tester der ute viser at iphone presenterer bra og at skjermen deres som de sier skal være sRGB kommer bra ut osv.

 

Men det er ingen unskyldning te så lav oppløsning. Se på iphone 6 med vanlige ikoner og ikke denne nye "zoom" effekten. ALT ser ut til å være feil plassert på skjermen, å ikonene er alt for nerme statusbaren, alt for mye mellomrom på sidene.

 

Å da man kommer til siste side er det kun noen par punkter som kommer fram som negative og helt glemmer de største minusene jeg kan se nå!

 

- 750P

- De nye tastaturene støtter jo ikke norsk!

- Pris, har ingeting med at "det er verdt det, den er verdt den prisen bla bla bla" Mange telefoner har fått minus for dette som koster mindre!

- Ikke noen 32GB versjon og er da tvungen te å gå for 64GB som da er utrolig dyr.

 

Skal man gi denne en mer rettferdig karakter er 7/10 riktig og ikke 9/10.

 

Slike som deg irreterer meg grenseløst. Gjør litt research før du kommenterer!

 

For det første så er ikkje skjermoppløsning og PPI alt å si om en skjerm. For det andre så koster 64GB det en 32GB iPhone hadde kostet.

Så lei av å høre slikt tull.

Skjermoppløsning og PPI er ikke alt å si om en skjerm. Men det har mye å si. Høyere oppløsning og PPI er bedre.

 

Samme med kamera, MPx vs optikk. MPx har ikke alt å si, men MPx er ingen motsetning mot å ha bra opptikk.

 

Batteri er samme greia, at en telefon klarer seg like lenge eller lengre enn en konkurrent selv om den har mindre batteri betyr ikke at det finnes noe som heter god nok batteritid.

 

16GB pris vs 64GB pris vs 128GB pris er på lik linje med mange andre produsenter helt på tryne.

 

Specs har ikke alt å si, men det har VELDIG mye å si.

 

Specs vs pris er absolutt vesentlig. Det er ikke batteritiden til telefonen som avgjør prisen på et batteri. Det er størrelse, merke/kvalitet og antall man kjøper.

Endret av EldarH
  • Liker 1
Lenke til kommentar

*prøve å forklare hvorfor denne telefonen er så dårlig, selv om personen egentlig er litt missunelig/android fanboy*

Rettferdig (og ganske så generøs) karakter: 7/10

 

 

Hvordan har denne kommentaren i skrivende stund 11 likes?

 

Omtrent alt du maser om er oppløsning.. Tydelig at du ikke har følgt med i timen, her er et tekstutdrag fra Wikipedia: "Netthinnen, retina, er en del av øyetbestående av celler som fanger opp synsinntrykk; tapper (gir fargesyn og skarpt syn), og staver (gir svart-hvitt-syn og syn i mørke). Synsnerven forlater netthinnen ved den blinde flekk. Skarpsynet i netthinnen er lokalisert til macula lutea (den gule flekk), hvor det er særlig høy tetthet av celler."

Netthinnen/retina (der skjermene med 326ppi til Apple har fått navnet sitt fra) kan så vidt se forskjeller på skjermer med 300-ish ppi og en skjerm med 4k oppløsning. Selvfølgelig kan du innbille deg at du ser stor forskjell, men forskjellen er minimal med mindre du bruker et mikroskop.

"Vel, som han allerede har nevnt" - Du nevnte vel det strengt tatt også flere ganger selv, så var ikke vits å quote den kommentaren slik jeg ser det. Har forresten ikke giddet å lese gjennom alt du skrev i detalj, men jeg så tydelig at du skrev på svar til omtrent alle dette med skjermen, samt "2012-specs" (som forresten er en veldig oppbrukt måte å hate om telefonen på)

"I tillegg er telefonen ekstremt overpriset sammenlignet med konkurrentene." Overpriset? Apple lager telefoner med fint design (etter min mening, og det mener nok de aller fleste). Det er eget OS, i motsetning til alle Android telefonene. Kvalitet, brukervennlighet og svært god optimalisering er bare noen få stikkord som beskriver Apple og i hvertfall iPhone.

"Du har også flere tester som viser at iPhone har ganske middelmådig og skuffende batteritid." - Wow, dette er faktisk kanskje sant?! Nei, jeg vil ikke akkurat si det. Telefonen varer nok hele dagen, og de aller fleste (selv om det ikke er anbefalt) lader telefonen om natten. Programvaren, optimaliseringer, A8 prosessoren (og andre specs) er flere av grunnene til at batteritiden tilsier mer enn det som står på papiret. Og slik er det med det aller meste i telefonene til Apple. iPhone klarer seg bedre enn mange telefoner med 2-3 GB ram, selv om den bare har 1GB RAM.

"Alle disse viktige faktorene bør føre til at man i det minstre trekker karakteren ned til 7/10." - Haha, selvfølgelig. Oppfølgeren til iPhone 5S får jo 7/10 når iPhone 5S fikk 9/10.. Vet at verden går fremover, men det får da være grense for. Hvorfor skal de faktorene du nevner påvirke resultatet noe særlig i det hele tatt? Jeg har jo skrevet hvorfor specsene og skjermen er omtrent likeyldig.. Gi heller de dyre plastikk telefonene (dyre for å være plastikk) til Samsung 7/10 istedenfor iPhone. Forresten, Samsung må jo til og med lage en telefon med navn "Alpha" - for så spesielt er det nemlig at de har en telefon som ikke er laget av billig materialer. Forresten, har ikke noe imot Samsung og bare Samsung, men dette var for å gi et eksempel.

"Og da har jeg ikke tatt med hvor lang vei iOS fortsatt har å gå i å ta igjen (eller 'kopiere', hvis jeg skal snakke Apple-apologeters språk) Android i viktige funksjoner og muligheter, eller at telefonen har en kameralinse som stikker ut." - iOS har mye bedre design og funksjoner enn Android etter min mening. Android er oppbrukt, iOS er ekslusivt. Kanskje Android har FLERE funksjoner, men kvalitet framfor kvantitet. Flere "åpne" funksjoner gjør det svært mye lettere å skaffe virus på Android, noe som nesten er umulig på iPhone med mindre du jailbreaker/laster ned ting fra andre steder enn App Store. Kameralinse som stikker ut; Nei det har jo ingen andre telefoner der ute, og ja, kanskje dette er verdens undergang. (Dere Android fanboys skjønner sikkert ikke at dette er ironi/sarkasme, jaja).

"At vi sitter her med en telefon som innehar den samme teknologien som Android-telefoner introduserte for over 2 år siden (som i mobilverdenen er ganske lenge), og fortsatt har klare mangler og problemer, gjør 9/10 karaktergivning skandaløst. Rett og slett skandaløst." - Svart på lengre oppe. Optimalisering, optimalisering.

Sånn, det var mitt "motangrep", om man kan kalle det for det. Kos deg videre med Android telefonen din (antar du har en), eller til og med Windows Phone!

Ha en fin dag videre, og ikke ta dette for tungt.

Endret av S1mon
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Eh, denne får bedømmingen "Meget god skjerm" med 1334x750 oppløsning, mens andre og -bedre- toppmodeller fra andre leverandører får minus eller pirk når de ikke har 2560x1440 oppløsning men 1920x1080 og samtidig billigere?

Er Apple-piksler skarpere enn vanlige piksler muligens?

 

636eba8ca08142af264c45a1dce7c8f4625717bf

Endret av IceBlitz
  • Liker 6
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...