Gå til innhold

Den store Apple Watch tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Ludvig86 skrev (2 timer siden):

Hei! 
 

Jeg vurderer en Apple Watch Series 7. Men er det sant at batteriet knapt holder en dag? Man må ladde den underveis i løpet av dagen?

Jeg bruker min om natten, for søvnsporing, og lader den på morgenen mens jeg dusjer, og eventuelt i starten av arbeidsdagen. Den holder helt fint frem til neste morgen, samme hvor aktiv jeg er.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hepp!

Da ble det en Apple Watch series 7 på meg. Etter å hatt en Samsung Gear S3 i mange år var det på tide å bytte, da jeg har blitt en liten «Apple whore» 😂

Har lekt meg litt med den og satt den opp etter beste evne. Men det jeg sliter med, er å få frem norsk tastatur på den. Får opp norsk diktering, men kan kun velge engelsk tastatur. Innstillingene på både telefonen og klokken er norsk, og jar nyeste oppdatering. 
 

Har selvfølgelig prøvd å søke på nett, men fant faktisk ingen løsning. Noen tips?

// FANT SVARET PÅ APPLE SINE SIDER. DET ER KUN PÅ AMERIKANSK (og forenklet kinesisk) //

Endret av Ludvig86
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Hva gjør egentlig en sånn Apple Watch?

Har ikke noe imot Apple... de spionerer etter alt å dømme mindre på en enn Google (og det er jo alternativet), men syns kanskje jeg sliter med å forstå mitt eget behov for en slik... det beste hadde vært om den kunne brukes i stedet for mobiltelefonen, altså ikke ha noen vanlig smart-telefon (iPhone), men bruke klokken til å ringe med. Men om telefonen må være ved siden av, blir det overflødig syns jeg.

Lenke til kommentar
Siesta-mann skrev (45 minutter siden):

Hva gjør egentlig en sånn Apple Watch?

Har ikke noe imot Apple... de spionerer etter alt å dømme mindre på en enn Google (og det er jo alternativet), men syns kanskje jeg sliter med å forstå mitt eget behov for en slik... det beste hadde vært om den kunne brukes i stedet for mobiltelefonen, altså ikke ha noen vanlig smart-telefon (iPhone), men bruke klokken til å ringe med. Men om telefonen må være ved siden av, blir det overflødig syns jeg.

Hvis du kjøper modellen med eSIM så kan du jo bruke den til å ringe med, men den er fortsatt tenkt å være en forlengelse av telefonen din og ikke en erstatning for den. 

Jeg bruker den til trenings- og søvntracking, og i tillegg bruker jeg den som et filter for varsler. Jeg slipper kun gjennom de varslene til klokka jeg synes er viktige (SMS-er fra familie, mail og en liten håndfull andre apper), noe som har gjort at jeg i langt større grad enn før bare lar telefonen ligge og ikke plukker den opp hver gang det plinger i den. Plinger det i klokka vet jeg at det er viktig, så da bruker jeg tid på å sjekke. 

Apper på klokka er i det store og det hele fullstendig verdiløst. 🤷🏼‍♂️ Det er noen få unntak, men stort sett er skjermen alt for liten til å få gjort noe som helst fornuftig. Det er primært en visningsenhet, ikke en input-enhet. 

Lenke til kommentar
henrikwl skrev (14 minutter siden):

 

Støtter deg der. Fitness, søvn og varsler er mest brukt, men helt der oppe så har jeg også fjernstyring av smarte dingser og styre timere. Lettere å si til klokka at man skal dimme lyset, sette på noe på TVen, legge til en reminder, starte en timer, sjekke noe fra Google. 

Alt det fungerer fra telefonen men den kan ligge hvor all helst og klokka er alltid på armen.

Med Siri på norsk så fungerer det ganske bra. Siri er dum,men det nevnt over fungerer bra. Klarer å tyde Nordlending-dialekten min også.

Og integrasjonen med iPhone og bra ytelse og design gjør at den dunker ut en del konkurrenter. Hadde android smartwatch før og den var merkbart tregere

Endret av Comma Chameleon
Lenke til kommentar
Siesta-mann skrev (1 time siden):

men syns kanskje jeg sliter med å forstå mitt eget behov for en slik...

Det er i stor grad en treningsklokke med en del helserelaterte funksjoner som i tillegg til andre treningsklokker er hakket smartere. For min del handler det om å ha kontroll på trening, samt under COVID var det veldig tydelig hvor lite man beveget seg på hjemmekontor noe den også hjelper med å motivere til. Smartklokker skal ikke erstatte mobil. Joda, du kan ringe og sende SMS, men en mobil er ganske mye mer enn det. Funksjoner jeg bruker:

  • Treningslogging
  • Logge bevegelse, søvn og at jeg reiser meg opp fra kontorstolen
  • Alarm. Den "tæpper" meg på håndleddet i stedet for å lage lyd. Slipper å vekke kona da jeg står opp tidligere.
  • Varslinger. Mye mer praktisk å se en varsling rett på håndleddet når den kommer. Så vet man kjapt om det er noe viktig eller ikke.
  • Været. Som en vestlending med hund prøver jeg alltid å planlegge turer når det er opphold. Derfor har jeg værmeldingen alltid oppe på førstesiden til klokka. Veldig praktisk.
  • "Tofaktor"-åpning av mobil/mac. Når jeg har Apple-klokka på armen slipper jeg å skrive kode/bruke FaceID for å komme inn på mobilen.

Sikkert mer jeg ikke kommer på i farten. Det er et produkt man ikke har behov for før man har kjøpt det.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Kan jo være motiverende med treningslogging. Det er jo noe (nesten) alle burde gjort mer av. Hvis den hjelper en til å trene, så er jo det det beste.

Men, da er det jo enda en dings å ha/kjøpe, som ikke varer evig.

+ at det er klamt å ha den må armen.

Men, hvem vet. Kanskje det blir en "watch" på meg også, en vakker dag.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
torbjornhb skrev (22 timer siden):

Hei 🙂 

Når jeg benytter AW sammen med iphone, så er det kun klokken som lager lyd og vibrerer når jeg mottar en eller annen form for varsler. Hvordan får jeg mobilen til å gi varsler også? Mener jeg har fått det til tidligere, men finner virkelig ikke ut av det.

Gjelder det text/iMessage som omtalt her 

https://discussions.apple.com/thread/252390047
 

Det burde være mulig å konfigurere .
Blir enda mere komplisert med en dokket Mac tilkoplet samme AppleID med hodesett liggende på pulten men fremdeles i bruk.
Jeg misser selv ofte text meldings notifikasjoner grunnet dette 🫤
Jeg mener det er tilfeller hvor jeg opplever det er utilsiktet stille levering på alle enheter.

Endret av Syar-2003
Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...
Nimrad skrev (På 1.12.2022 den 8.56):

https://support.apple.com/no-no/HT208944

Nødetatene får vel ca posisjon uansett? I tillegg sender den posisjon og beskjed til nødkontaktene dine.

Ja, det var den siden der jeg var inne og leste litt på.
Nødetatene får muligens cirka posisjon via mobiltjenestens lokalisering av hvor mobilen (i dette tilfellet klokken) befinner seg.

Fotnote 2 på den sier at "Når anropet blir besvart, spiller Apple Watch av en lydmelding som informerer nødtjenesten om at Apple Watch har registrert et stygt fall, og deretter deler den posisjonen din som lengde- og breddegrader" bare gjelder USA og Canada.

Det er litt mer info rundt det også på den siden. Det hadde vært interessant å vite mer om det. Skal kontakte Elkjøp, og Telia.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 10 måneder senere...

Hei! Jeg har nylig fått meg en Apple Watch ultra (1), men sliter med å få til å bruke ordentlig tastatur på den (på norsk).  Når jeg skriver en melding så får jeg bare opp dikteringsfunksjonen, men ikke ordentlig tastatur. Når jeg swiper opp så får jeg muligheten til å bytte til tastatur eller Scribble , men begge deler på engelsk. Finner ikke noe sted i innstillingene hvor jeg kan endre på dette.

Jeg er på utkikk etter et helt enkelt tastatur som jeg kan bruke til å skrive korte meldinger, med norsk ordbok . Gjerne med korte standardsvar . Min galaxy Watch hadde dette innebygd .

Diktering er jo en litt kul funksjon, men det er ikke alltid det passer seg å snakke 

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...
bbios skrev (1 time siden):

Tenkte å prøve meg på en Apple Watch igjen, denne gangen Ultra. 
Men er ultra 2 verdt 2k +- ekstra kontra ultra ? 

Jeg vil generelt ikke si det er nok verdi der nei https://forums.macrumors.com/threads/apple-watch-ultra-vs-ultra-2-buyers-guide-12-differences-compared.2401719/

Jeg angrer personlig ikke et sekund på at jeg tok Ultra 2 når jeg oppgraderte fra min S6, men jeg vil fortsatt anbefale de fleste å velge Ultra 1.

Lenke til kommentar
Nimrad skrev (4 timer siden):

Er prisforskjellen så stor? I så fall tenker jeg nei. Knapt noe forskjell mellom 1 og 2 hvis jeg husker riktig

Billigst ultra fant æ til 8590kr hos telia.. Ultra 2 ligg vel på 10990 hos de fleste.. 

 

Comma Chameleon skrev (4 timer siden):

Jeg vil generelt ikke si det er nok verdi der nei https://forums.macrumors.com/threads/apple-watch-ultra-vs-ultra-2-buyers-guide-12-differences-compared.2401719/

Jeg angrer personlig ikke et sekund på at jeg tok Ultra 2 når jeg oppgraderte fra min S6, men jeg vil fortsatt anbefale de fleste å velge Ultra 1.

Hadde en 40mm S6, ble litt liten og  merket jo lenger æ brukte den, mer lei ble æ å lade hver dag. Må ultra 2 lades hver dag? 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...