Gå til innhold

Klokketråden — Diskusjon og kjøpetips!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg fikk klokke til jul av samboeren min. Denne: https://www.uropenn.se/festina-herrklocka-7162

Siden jeg ikke var vilt begeistret over vanlig stål + roségull har jeg planer om å bytte den (utakknemlig som jeg er). Problemet er at den er kjøpt på ur og penn i sverige, så det begrenser utvalget litt.

 

Er det noen som har erfaring med klokker fra Festina? Eller bør jeg legge i 1000kr ekstra og bytte til denne fra Citizen? https://www.uropenn.se/citizen-damklocka-eco-drive-fe6053-57w

 

Sånn utseendemessig har jeg litt lyst på denne: https://www.uropenn.se/black-oak-spinosa-11066 

Regner dog med at dette er litt som å kjøpe en juggelklokke på en bod i Tyrkia.. 

Lenke til kommentar

Sånn utseendemessig har jeg litt lyst på denne: https://www.uropenn.se/black-oak-spinosa-11066 

Regner dog med at dette er litt som å kjøpe en juggelklokke på en bod i Tyrkia.. 

Alle tre er kvartsur, og som sådann kan du forvente at urverket vil fungere utmerket i noen år.

 

Om du visuelt liker det ukjente merket best hadde jeg nok anbefalt det, tross alt ingen av disse urene vil være noe arvestykke, og at merket er ukjent betyr ikke så mye. Folkene på Ur&Penn har noe gjort en viss kvalitetsvurdering før de innlemmet uret i sitt tilbud, om ikke annet så for å unngå mye reklamasjoner som de taper penger på.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Er på utkikk etter en rimelig dressklokke. Har dessverre et lunkent studentbudsjett å forholde meg til og mottar gjerne tips på klokker jeg burde sjekke ut nærmere!

Kriterier:
- Automatisk urverk

- Helst skinnreim, selv om dette naturlig nok enkelt kan byttes ut med en skinn-NATO
- Helst rundt 40mm kasse (uten krone)

- Maks 1500,- kr

 

Foreløpig har jeg funnet disse:

 

Orient Bambino

ER24003W0_MED.jpg

 

I31B6533-EDIT.jpg

 

 

40.5mm kasse og automatisk, men tror den hadde kledd en lysere brun reim.

 

Seiko SRPA8

SRPA28K1_MED.jpg

srpa28k1_03_2.jpg

 

srpa28k1_09_1.jpg

Veldig pen og klassisk klokke i 42mm, men også denne tror jeg hadde gjort seg med litt lysere reim. Pluss for glass på bakside. Ligger helt å presser på budsjett.

 

Heller kanskje mer mot seikoen, ettersom seiko føles som et tryggere valg. Hviken jeg liker best designmessig er vanskelig å skille synes jeg, men seikoen er generelt en større klokke. Har cirka medium størrelse på håndledd, så kanskje 42mm blir i det mest voldsomme laget? Vanskelig å finne særlig mye info om seiko modellen, siden den ikke virker å være særlig kjent.

 

Noen synspunkter og tips til klokker som tilfredsstiller kriteriene? Ikke all verdens til budsjett akkurat men..

Lenke til kommentar

Det burde kunne la seg gjøre at store deler av urskiva og en ytre ring roterte som en sekundviser. Da med en skive/ring under med disse minuttmarkørene på. Problemet er vel helst å få den ytre ringen til å rotere, da man må få overført rotasjonen under minuttmarkør-ringen på et vis. Kan f.eks. bruke en eller flere akslinger med tannhjul, men da begynner fort urverket å bli tjukt og klumpete. Mye enklere hvis "bølgen" vender innover, ser jeg for meg, siden man da ikke må rotere en ytre ring.

Lenke til kommentar

Hva med å heller ha en ring med disse strekene, som er bevegelige men fjæret, og dyttes opp av en arm festet på sekundviseren på baksiden av urskiven? altså ikke synlig, men den dytter ut parallelt med sekundviseren, og fjærene trekker dem tilbake når viseren er forbi.

 

Ringen med strekene skal altså ikke rotere, strekene skal alltid stå på sin plass men bare være bevegelige inn/ut.

Endret av toth
Lenke til kommentar

Bortsett fra at jeg ikke kan fordra kassen er den ett trygt valg. Finnes i flere fargevalg, dog uten PADI på skiven. Men ikke se deg blind på det. 

Den som ikke er padi-edition har mindre kasse, syns den som var litt større så bedre ut på meg som har lite håndledd. 

Men det absolutt fine ur. 

Endret av PatSharpX
Lenke til kommentar

 

Bortsett fra at jeg ikke kan fordra kassen er den ett trygt valg. Finnes i flere fargevalg, dog uten PADI på skiven. Men ikke se deg blind på det. 

Den som ikke er padi-edition har mindre kasse, syns den som var litt større så bedre ut på meg som har lite håndledd. 

Men det absolutt fine ur. 

 

Det stemmer vel ikke? Forskjellen mellom SRP773/5/7/9 og PADI (SRPA21) er vel bare skiven?

Lenke til kommentar

 

 

Bortsett fra at jeg ikke kan fordra kassen er den ett trygt valg. Finnes i flere fargevalg, dog uten PADI på skiven. Men ikke se deg blind på det. 

Den som ikke er padi-edition har mindre kasse, syns den som var litt større så bedre ut på meg som har lite håndledd. 

Men det absolutt fine ur. 

 

Det stemmer vel ikke? Forskjellen mellom SRP773/5/7/9 og PADI (SRPA21) er vel bare skiven?

 

Kan være enda flere modeller da.

Jeg var bare innom Urmaker Christensen i går å prøvde de forskjellige de hadde inne, og der var det en som var veldig lik i utseende i hvert fall som PADI, men som var mindre. 

 

EDIT:

Den dukket opp på salg her, så da har jeg bestilt med en padi :)

http://www.ediassen.no/products/seiko-padi

Endret av PatSharpX
Lenke til kommentar

 

Bortsett fra at jeg ikke kan fordra kassen er den ett trygt valg. Finnes i flere fargevalg, dog uten PADI på skiven. Men ikke se deg blind på det. 

Den som ikke er padi-edition har mindre kasse, syns den som var litt større så bedre ut på meg som har lite håndledd. 

Men det absolutt fine ur. 

 

 

 

Nei, det stemmer ikke. Du tenker på SKX-serien. Som nevnt er forskjellen mellom PADI og SRP773/5/7/9 bare skriften på skiven.

 

Edit: Om du har lite håndledd ser det ikke bedre ut med en stor klokke. Det er heller ikke logisk. Men, det er uansett en smakssak  :) 

 

Seiko-SRP-Line.jpg

Endret av El Matador
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...