Gå til innhold

Norge er et Islamsk land!


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+9871234
Verdigrunnlaget forblir vår kristne og humanistiske arv. Denne grunnlov skal sikre demokratiet, rettsstaten og menneskerettighetene.

 

Kilde: http://lovdata.no/dokument/NL/lov/1814-05-17

 

Jeg antar at dagens § 2.er mer inkluderende enn den gamle:

4.1 Grunnloven § 2 og lov om tros­samfunn

Religionsfriheten er fastsatt i Grunnloven § 2 første ledd:

«Alle Indvaanere af Riget have fri religions­øvelse»

 

 

Kilde: http://www.regjeringen.no/nb/dep/bld/dok/nouer/2008/nou-2008-1/6.html?id=496377

 

Så hva er problemet?

 

 

Det er ikke et problem for muslimer i Norge, men for etniske nordmenn kan det være negativt.

 

:hmm:

 

Jeg tror dog du får finne deg en annen rangering.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9871234

Ikke overraskende. Målet til de røde her i landet har vel vært å gjøre Norge mer og mer islamsk. Så de har vært flinke.

 

Har du merket en markant endring i politikken med de blå-blå?

Lenke til kommentar

 

Ikke overraskende. Målet til de røde her i landet har vel vært å gjøre Norge mer og mer islamsk. Så de har vært flinke.

 

Har du merket en markant endring i politikken med de blå-blå?

 

Nei, skuffende så langt. Jeg har gitt dem frem til neste år for endringer her i landet som merkes og ses. Tenker ikke spesielt på den islamisering vi har sett i de siste 8 årene. Men på andre viktige samfunnssaker. Om ikke endringer kommer, melder jeg meg ut av FrP som jeg har vært med i siden 84. Da ser jeg ingen hensikt lengre å stemme på noe parti her i landet. Vi trenger endringer, folket fortjener det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

 

 

Ikke overraskende. Målet til de røde her i landet har vel vært å gjøre Norge mer og mer islamsk. Så de har vært flinke.

 

Har du merket en markant endring i politikken med de blå-blå?

 

Nei, skuffende så langt. Jeg har gitt dem frem til neste år for endringer her i landet som merkes og ses. Tenker ikke spesielt på den islamisering vi har sett i de siste 8 årene. Men på andre viktige samfunnssaker. Om ikke endringer kommer, melder jeg meg ut av FrP som jeg har vært med i siden 84. Da ser jeg ingen hensikt lengre å stemme på noe parti her i landet. Vi trenger endringer, folket fortjener det.

 

 

Og forhåpentligvis folket har valgt gjennom de folkevalgte.

Lenke til kommentar

Det som kommer frem er at det faktisk finnes mye sunne verdier i islam. De samme verdiene som vi setter høyt i vesten. Så nei, Norge er ikke et muslimsk land, men et land med sunne verdier og en oppegående styreform.

 

Tror heller ikke på uttrykk som vestlige/muslimske/kristne verdier, men mennesklige verdier. Med unntak av en maktsyk minoritet vil folk flest akkurat det samme.

Endret av sungun
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg antar jeg må forklare det som har gått nesten alle i denne tråden, med noen hederlige unntak, hus forbi:

 

Formålet med vinklingen i artikkelen er å illustrere at islamske verdier skal være noe annet enn det mange av oss tror og oppfatter.

 

De burde ha valgt en annen overskrift som ikke er fullt så sensasjonell i så fall, det er jo tydelig i dennne tråden at noen bare leser overskrifter.

 

Noe av grunnen er vel at de aller fleste ikke legger betydningen 'mest i tråd med islamske verdier i følge en gruppe forskere på islam' når man kaller et land islamsk.

 

Artikkelen er grei nok, men overskriften er i grenseland og personlig jeg forventer meg mer av NRK så lenge de mottar støtte og ikke er 100% klikkavhengige.

Lenke til kommentar

Det er ikke et problem for muslimer i Norge, men for etniske nordmenn kan det være negativt.

 

Korleis? Korleis kan det vere negativt at Norge er eit av landa i verda som i størst grad fungerer sånn som islam ideellt sett skal fungere, når det viser seg at islamske verdiar er mykje dei same som våre?

 

 

 

Det er ikke et problem for muslimer i Norge, men for etniske nordmenn kan det være negativt.

Har du lest mer enn overskriften på saken du linker til?

Det jeg mente var når folk leser denne artikkelen (og skumleser), så kan noen få et lite "sjokk."

 

 

Sjokket må i så fall vere at islam faktisk har gode og fornuftige verdiar. Det som går fram av artikkelen, er at islam som religion har gode verdiar. Industrialiserte land fungerer tilfeldigvis sånn som eit land etter islamske verdiar skal fungere. Det er ingen som har kome inn til Norge og konvertert oss frå våre verdiar til islamske verdiar. Det me ser, er at verdiane til islam faktisk er mykje dei same som våre verdiar.

 

Artikkelen skal få fram at ekstremistane ikkje opererer i henhold til islamske verdiar, sjølv om dei brukar religion som grunnlag for sine handlingar. Ein kan difor tolke det dertil at det ikkje er religionen det er noko feil med (sjølv om den sikkert har sine uheldige sider uansett). Ei heller er det noko problem med dei fredlege personane som er islamistar. Det er ekstremistane som har satt religionen og heile midt-austen i dårleg lys.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Rart at de samme som kritiserer islam for å være udemokratisk og voldelig samtidig hyler av skrekk når muslimer derimot mener at menneskerettigheter og demokrati er islamske verdier. Ergo: Det er galt å komme til Norge som muslim for så å prøve å innføre sinn kultur. Det er også galt og komme som muslim for så å bli lett integrert fordi man kan følge både islam og norsk lov. Dvs. alt er galt uansett hva man mener, så lenge man er muslim og eneste mulighet for aksept er å slutte å tro på Allah, hvordan man lever livet sitt er irrelevant.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Jeg antar jeg må forklare det som har gått nesten alle i denne tråden, med noen hederlige unntak, hus forbi:

 

Formålet med vinklingen i artikkelen er å illustrere at islamske verdier skal være noe annet enn det mange av oss tror og oppfatter.

 

De burde ha valgt en annen overskrift som ikke er fullt så sensasjonell i så fall, det er jo tydelig i dennne tråden at noen bare leser overskrifter.

 

Noe av grunnen er vel at de aller fleste ikke legger betydningen 'mest i tråd med islamske verdier i følge en gruppe forskere på islam' når man kaller et land islamsk.

 

Artikkelen er grei nok, men overskriften er i grenseland og personlig jeg forventer meg mer av NRK så lenge de mottar støtte og ikke er 100% klikkavhengige.

 

Jeg tror tittelen er ment å gjøre artikkelen til en såkalt brannfakkel.

Lenke til kommentar

Jeg synes dette er en gjennomført propagandistisk artikkel. Den prøver å si at den totalitære ideologien islam og Koranen egentlig har de samme verdiene som vi har i Vesten. Det stemmer IKKE med det vi vet står i Koranen, og heller ikke med hvordan det faktisk er i muslimske land og områder. Norge er - heldigvis - fortsatt hovedsakelig humanistisk.

Lenke til kommentar

Jeg synes dette er en gjennomført propagandistisk artikkel. Den prøver å si at den totalitære ideologien islam og Koranen egentlig har de samme verdiene som vi har i Vesten. Det stemmer IKKE med det vi vet står i Koranen, og heller ikke med hvordan det faktisk er i muslimske land og områder. Norge er - heldigvis - fortsatt hovedsakelig humanistisk.

Jeg finner det interessant at din oppfatning av islam i stor grad sammenfaller med Taliban's.

Bortsett fra at de synes det er bra, mens du mener det motsatte.

Ekstremistiske holdninger står dere begge for.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Jeg synes dette er en gjennomført propagandistisk artikkel. Den prøver å si at den totalitære ideologien islam og Koranen egentlig har de samme verdiene som vi har i Vesten. Det stemmer IKKE med det vi vet står i Koranen, og heller ikke med hvordan det faktisk er i muslimske land og områder. Norge er - heldigvis - fortsatt hovedsakelig humanistisk.

 

De fleste andre her i tråden oppfatter ikke det samme som det du gjør, ikke dermed for å si at du tar helt feil, men heller at du fokuserer på noe annet enn det artikkelen påstår - artikkelen sier at mange av grunnverdiene i religionen Islam, er gjenkjennbare i vår norske kultur, og det er ikke særlig mystisk siden vi har hatt kristendommen som en viktig premissleverandør i oppbyggingen av den samme kulturen. Og som du sikkert vet er det mange likhetstrekk i begge religionene.

 

Dette er slett ikke noe nytt, og jeg har selv hørt mange forskjellige forskere, statsvitere og historikere si det samme, men først nå virker det som at det trenger gjennom den litt hysteriske fordomsfulle støyen som vi har blitt tutet ørene fulle av i de siste 15 år.

Lenke til kommentar

men først nå virker det som at det trenger gjennom den litt hysteriske fordomsfulle støyen som vi har blitt tutet ørene fulle av i de siste 15 år.

 

 

Og hvor tror du fordommene kommer fra? Mulig at muslimer selv kanskje skal ta mye av æren for at de er generelt lite likt i den vestlige verden.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

 

men først nå virker det som at det trenger gjennom den litt hysteriske fordomsfulle støyen som vi har blitt tutet ørene fulle av i de siste 15 år.

 

 

Og hvor tror du fordommene kommer fra? Mulig at muslimer selv kanskje skal ta mye av æren for at de er generelt lite likt i den vestlige verden.

 

 

Nei, fordommer er noe vi selv konstruerer ut fra ignoranse og hat - muslimene har sikkert sine fordommer også, men de har ikke ansvaret for vårt bord

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

 

 

 

Nei, fordommer er noe vi selv konstruerer ut fra ignoranse og hat - muslimene har sikkert sine fordommer også, men de har ikke ansvaret for vårt bord

 

 

Uenig, jeg mener fordommer blir konstruert av tidligere erfaringer.

 

 

 

Fordom er en holdning eller oppfatning basert på mangelfull kunnskap. En fordomsfull holdning gjør en person disonibel til å uttrykke antipati overfor personer og menneskegrupper, men også ideer eller objekter. Begrepet brukes vanligvis i en negativ beskrivelse av personers holdning basert på gruppetilhørighet. Det kan da gjøres seg utslag i diskriminering.

Innen personlighets- og sosialpsykologi er studier av fordommer sentralt. Studiene rettes da gjerne mot årsak til fordommer, og tar utgangspunkt i kulturelle og sosiale, motivasjonelle, personlighetsmessige og kognitive. Som oftest vil årsaken være sammensatt innenfor disse områdene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...