Gå til innhold

Microsofts Surface Pro 3 lansert


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

 

 

 

Til deg og tommyb det jeg mente var at det ikke er en erstatning for stasjonær pc for de som ikke allerede hadde greid seg med en bærbar pc, så da er den ikke direkte en erstatning for stasjonær pc. At noen som ikke trenger kraft som en stasjonær leverer og likevel ikke har bærbar(som da hadde vært dels beste valg) vil ikke si at den erstatter stasjonær på hva den brukes til.

 

Den er en bærbar PC, så ja, den kan ikke erstatte en stasjonær som har ønskede egenskaper utover det en bærbar PC med docking kan levere. En gamermaskin har og vil fortsatt ha egenskaper som er dårlig forenelig med en laptops egenskaper. Men av eksisterende stasjonære PC'er rundt i Norges land er det nok mange gamle stasjonære som allerede kan erstattes av en laptop selv på grafikkytelse.

 

 

Lenke til kommentar

Alltid like artig å lese hvor snevert enkelte her inne tenker.

 

"Kan ikke vinkles i docking", "kan ikke erstatte [insert x]", "den mangler [insert x]","[insert x] er mye bedre enn denne" osv...

 

Det er mulig denne enheten ikke erstatter ditt bruk av [insert x], men for en stor del av befolkningen så vil den faktisk kunne erstatte noe de har i dag, eller har tenkt å kjøpe i fremtiden. Se bort i fra deg selv, som tross alt sitter på ett ganske snevert forum, og diskuterer ett ganske snevert tema. Jeg tror at for gjennomsnitts borgeren, enten det er din tante eller din mor, så kan en enhet som dette, eller lignende enhet faktisk erstatte behovet for å ha både en stasjonær/laptop og ett nettbrett.

 

De fleste sitter ikke i photoshop og har ikke behov for masse kraft. Ja, det er mange som spiller, men for spillerne så finnes det andre flotte produkter som er myntet på nettopp spillere!

 

Surface 3 er nok ikke ett perfekt produkt, langt i fra, og det kan nok heller ikke erstatte alle verdens produkter, og godt er det! Tenk hvor kjedelig verden skulle ha vært om alle løp rundt med samme device under armen ;)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

Som et nettbrett og portabelt verktøy for bedrifter så burde jo denne være midt i blinken, men Microsoft har en veldig stor utfordring i forhold til å få utviklere til å legge ut og utvikle mot Windows Store. Det er naturligvis flott og fint at du kan kjøre alt av desktopprogramvare på denne, men det forandrer jo ikke på det faktum at i nettbrettmodus så blir desktopapplikasjoner temmelig kronglete og byr på en dårlig brukeropplevelse. Utviklere virker å være late og det er ytterst få desktopapplikasjoner som har noe godt "touchvennlig" alternativ via Windows Store. Som nettbrett så skotter det dessverre fremdeles veldig på tilgjengelighet av programvare som gjør at brukeropplevelsen blir veldig halvveis sammenlignet med alternativene og da hjelper det ikke om folk er villige til å drasse med seg den ekstra vekten og betale de ekstra tusenlappene for denne.

 

Ok, et par ting her.

 

Jeg kan bare snakke for meg selv, men for meg så betyr "nettbrettmodus" nettlesing. Nettbrett - brett til å gå på nett. På en PC har du bedre, mer komplette nettlesere enn på et nettbrett. Med støtte for Java, Flash, diverse Adblockere og alle andre plugins. Med den nettleseren du ønsker. Nettlesing er mye bedre, mer komplett, og vesentlig raskere på min Surface Pro gen.1 enn på min Galaxy Tab 10.1 gen. 1.

 

De tingene som Android gjør bedre enn Windows anser jeg for "mobiloppgaver" mer enn "nettbrettmodus". Ting som kalender, alarmer, fjernkontroll-programvare, etc.

 

Og som eier av Surface Pro, ikke Surface NT, så synes jeg de bare kan pakke sammen hele sin Microsoft Store. Få den vekk. Jeg er ikke interessert i fullskjermsapper i et lukket økosystem som kun eksisterer i sjalusi fordi Apple tjente seg rike på den forretningsmodellen. Det jeg vil ha er at de implementerer generell pinch to zoom og scrolling på hele Windows-interfacet. At de gjør desktoppen touchvennlig i stedet for å skulle konvertere desktop-brukere over til ModernUI-brukere. Dette hadde vært til nytte for all eksisterende programvare, uten omskrivninger. Programmerere er ikke late, de er overarbeidede. De har ikke tid til å begynne å lage alt av programvare på nytt fordi Microsoft valgte å lage ModernUI i stedet for å legge til fingerstøtte i Windows Desktop. Dette kunne vært implementert med høy grad av bakoverkompatibilitet.

 

Til slutt... Hvilke ekstra tusenlapper? Dette er en Slate PC/TabletPC med Wacom input og Core-prosessor. Hvilken annen Slate eller laptop klarer du å finne med trykksensitivt input og Core-prosessor som koster tusenlapper mindre? Startprisen på denne var antydet i artikkelen til hva, 4800 kroner pluss norsk påslag? Finn én annen trykksensitiv PC med Core-prosessor og startpris tusenlapper mindre enn dette. Noe som helst sted. I dare you.

 

"Ekstra tusenlapper". Ikke engang et treigt nettbrett med pingleprosessor, uten støtte for legacy programvare, med trykksensitiv input finner du til den prisen. Tvert imot er Surface Pro betydelig billigere enn Galaxy Note Pro, og min Surface Pro 128GB kostet omtrent det samme som en vanlig gammel Note 10.1 gjorde, som ikke kan måle seg i hardware, hverken ytelse eller lagringskapasitet.

 

Jeg er ikke en Microsoft-elsker, og synes de gikk feil vei med Windows 8. Men Surface Pro er utrolig mye tabletPC for pengene. Jeg betalte mer enn tre ganger så mye for min første tabletPC. Og en tabletPC er mye mer verd for meg enn et pinglete nettbrett.

 

Jeg kommer aldri i framtiden til å kjøpe en netbook. Aldri mer et nettbrett, med mindre det er et rimelig jeg vil bruke til vegginstallasjon eller liknende. Aldri en Chromebook. Aldri mer en laptop. Fordi en TabletPC er mye mer komplett enn dette, og Surface Pro er en slik TabletPC, og det er de med overraskende lave startpriser, der noen har fått kjøpt sine fullverdige TabletPC'er for ned i tre tusen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kan henge den på veggen, som bilderamme. Passelig bruksområde, men tror nok man har bedre alternativer da 4800kr er litt stivt for en bilderamme.

 

Det er akkurat der jeg har min Galaxy Tab 10.1. Ikke som bilderamme, men som veggkalender med klokke.

 

Den kostet i sin tid mer enn 4800, mener jeg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Spennende produkt, særlig med tanke på at man lett kan koble den opp mot en skikkelig skjerm og tastatur. Fyller ut kravene for de fleste oppgaver med unntak av gaming.

 

Alikevel kunne jeg godt tenkt meg en 14" med tynne rammer. Da hadde den virkelig vært en laptop erstatter for meg.

Lenke til kommentar

 

 

 

Dette er en Slate PC/TabletPC med Wacom input og Core-prosessor.

 

 

De har droppet Wacom og gått over til noe mer presist, N-Trig. :)

http://www.winbeta.org/news/surface-pro-3-ditches-wacom-better-n-trig-pen

http://www.extremetech.com/computing/171438-pen-computing-returns-revenge-of-the-stylus/2

 

 

Ok.

 

I reserve the right to hold my judgement on that at a later time. Wacom står fortsatt som ledestjernen når det gjelder tegnebrett, men det var definitivt og kraftig forbedringspotensiale fra SP gen. 1.

 

Edit: grammar

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

 

 

En ting som er utrolig svakt og på grensen til latterlig er at de fremdeles ikke har klart å få på plass simkort / LTE støtte... Dette er altså 3. generasjon og de har enda ikke forstått at dette er noe som er temmelig viktig for en veldig stor andel av de potensielle kjøperne?

Tja, du overvurderer ikke hvor mange som faktisk ønsker dette? Det koster ekstra for tvillingsim/nytt abo, når jeg istedet bare kan dele mobildata fra tlf. når jeg er på farten.

Nei, det koster ikke ett øre ekstra for en bedriftsbruker å få et ekstra dataSIM, eller to.

TvillingSIM koster dog noen ekstra kroner i måneden, men det er ikke behov for slikt i en tablet.

 

Jeg blir svært frustrert over mangel på WWAN-støtte i denne. De har klart å få det inn i Surface 2 - hvor salget skyter i taket. *host*, men ikke i toppmodellen. Sukk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

8500 for 128 GB + I5 (er den jeg vurderer) men jeg antar at dette er uten keyboardet? For da synes jeg denne fort blir relativ dyr. Kjøpte pro 1 fra lauch day og konseptet er jeg fan av. Får avvente tester hvordan en 12" er i bruk om ønsket er å bruke den til å surfe uten keyboard samt batteritiden.

Lenke til kommentar

Hvilke modeller er det som leveres med 4GB kontra 8GB RAM? Det kommer ikke frem av produktsidene eller Microsoft Store i det hele tatt? Er jo kjekt å vite da 4GB RAM og Windows er litt på kanten i utgangspunktet. Hvilke prosessorer det som er i disse produktene? Det er jo greit å vite om det overhode er noen vits å gå for Intel Core i7 over Intel Core i5, når det kommer til ULV-prosessorer så er det jo gjerne ikke noe særlig poeng. Og hvorfor fortsetter man med Intel HD 4400? Etter det jeg forstår så får man Intel SKU med samme strømforbruk og varmeutvikling med Intel HD 5000 og det må da være hundreganger mer reelt for en skikkelig laptoperstatter produkt som dette?

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Å jeg som hadde tenkt til å kjøpe meg nettbrett OG laptop. Nå er den tanken borte...

 

Med det som ser ut som en genial docking, opptil 9 timers batteritid og enda bedre cover, så kan jo faktisk dette bli en fullverdig erstatter for både en laptop og ett nettbrett :)

 

1200028598.jpg

Du glemte stasjonær :-) Dette er en alt i ett maskin
kan ikke erstatte stasjonær, for svak.

Ikke for de fleste brukere. Den er selvsagt ubrukelig til grafikktunge spill, cad etc., men til det meste annet er den en fullgod erstatning om man kobler til eksternskjerm, mus og tastatur.

Jeg jobber som konsulent, og i den forbindelse bruker vi mye Autodesk programmer. På kontoret har jeg en rimelig heftig stasjonær maskin, men når jeg er på byggeplassene så rasker jeg med meg Surface Pro 2.

 

Til 3D visualisering i f. eks Navisworks fungerer den helt utrolig bra! Den er uverdelig på byggeplassen og håndtverkerne er helt i hundre når de ser den. :)

 

Har dog ikke forsøkt tyngre tegneprogrammer, men det er heller ikke formålet med den for vår del. Møtereferater, notater, Word og One Note, visualisering, PDF'er, mail, kalender og diverse desktopprogrammer er det vi benytter den til mest, og det fungerer helt smertefritt.

 

Ingen av disse nettbrettene med IOS eller Android har så langt klart å erstatte alt vi kan bruke Surface Pro 2 til, og det har spart oss for mye tid og penger i en hektisk hverdag.

 

Snakket senest her om dagen med sjefen om at vi bør få inn noen Surface Pro 3 når den kommer, forhåpentligvis den med høyest spesifikasjoner, så mistenker jeg at det å kjøre Autocad osv på den også fungerer. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...