Gå til innhold

Microsofts Surface Pro 3 lansert


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vil, surface pro 1 falle en del i pris eller?

 

Tviler, tenker den er utgående. Noen vil nok kjøre tilbud til slutt for å tømme lagrene, men prisene går generelt opp i denne fasen.

 

Surface Pro 1 128GB er nok allerede over sweet spot:

 

post-19503-0-82641300-1400615943_thumb.png

 

64GB.

 

post-19503-0-00312400-1400615954_thumb.png

 

Da har jeg mer tro på at vi får se en drop på Surface Pro 2.

For eksempel at denne (128GB) legger seg stabilt på tilbudsprisen rundt 7000:

 

post-19503-0-32192300-1400616097_thumb.png

 

Gjetninger, naturligvis.

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

 

Med det som ser ut som en genial docking (...) så kan jo faktisk dette bli en fullverdig erstatter for både en laptop (...)

 

Jeg er ikke heeelt med på at det er en genial docking/fullverdig erstatter for en laptop før man kan vinkle skjermen etter behov. Fast vinkel på skjermen er definitivt et minus, og grunnen til at jeg nesten aldri bruker den innebygde støtta i Surface Pro gen. 1 til annet enn håndtak.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-RnjNn5NbHl

 

Å jeg som hadde tenkt til å kjøpe meg nettbrett OG laptop. Nå er den tanken borte...

 

Med det som ser ut som en genial docking, opptil 9 timers batteritid og enda bedre cover, så kan jo faktisk dette bli en fullverdig erstatter for både en laptop og ett nettbrett :)

 

1200028598.jpg

 

Du glemte stasjonær :-) Dette er en alt i ett maskin

kan ikke erstatte stasjonær, for svak.

Lenke til kommentar

 

 

Å jeg som hadde tenkt til å kjøpe meg nettbrett OG laptop. Nå er den tanken borte...

 

Med det som ser ut som en genial docking, opptil 9 timers batteritid og enda bedre cover, så kan jo faktisk dette bli en fullverdig erstatter for både en laptop og ett nettbrett :)

 

1200028598.jpg

Du glemte stasjonær :-) Dette er en alt i ett maskin

kan ikke erstatte stasjonær, for svak.

 

 

Ikke for de fleste brukere. Den er selvsagt ubrukelig til grafikktunge spill, cad etc., men til det meste annet er den en fullgod erstatning om man kobler til eksternskjerm, mus og tastatur.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

For svak til å erstatte en stasjonær? Tja, min forrige stasjonære var en stasjonær.

 

Denne er sterkere eller like sterk som min forrige stasjonære på CPU, minne, og SSD-størrelse på systemdisken. Betydelig svakere på GPU. Først og fremst er det hva som man IKKE kan gjøre som svekker denne, nemlig å putte inn ting som drev, disker, interne skjermkort.

 

En laptop eller slate kan aldri være cutting edge hardware i forhold til en desktop-PC som har plass til kjøling og enheter. Den kan aldri erstatte en oppdatert gamer-PC. Og de dyreste laptops er også endel dyrere enn dette, så jeg forventer ikke at Surface Pro 3 kan måle seg med dyrere laptops uten ultraportabiliteten/trykkfølsomheten heller. Men den kan erstatte en tilårskommen stasjonær.

 

Og de fleste stasjonære PC'er i Norge er enten tilårskommene eller gamer-PC'er. For de fleste onkler og tanter der ute, kan denne erstatte en stasjonær.

 

For oss som frekventerer hardware-nettverket, er det nok langt flere som har behov som går utover dette og vil foretrekke desktop-maskiner til desktop-bruk.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

 

 

Med det som ser ut som en genial docking (...) så kan jo faktisk dette bli en fullverdig erstatter for både en laptop (...)

 

Jeg er ikke heeelt med på at det er en genial docking/fullverdig erstatter for en laptop før man kan vinkle skjermen etter behov. Fast vinkel på skjermen er definitivt et minus, og grunnen til at jeg nesten aldri bruker den innebygde støtta i Surface Pro gen. 1 til annet enn håndtak.

Docking stasjonen er ikke kun en holder med noen usb porter. Poenget er at du kan koble til opp til flere skjermer via Display/HDMI portene. I tillegg fungerer den som lader. Du kan altså ha docking stasjonen stående på kontoret med to skjermer, mus og tastatur koblet til, så er det bare å klikke inn surface'en når du skal jobbe, eller trekke den ut igjen når du må ha den med på et møte, eller skal ha den med hjem (hvor du eventuelt kan ha en stasjon nr. 2).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, altså, det er en docking. Naturligvis trenger man ikke bruke skjermen som arbeidsskjerm mens den står i dockingen.

 

...Men den er fortsatt ikke genial, all den tid da man blir låst til en skjermvinkel hvis man bruker den. Dette er dårligere på dette punktet enn vanlige dockinger, fordi i vanlige dockinger har man fortsatt muligheten til å bruke laptop'ens hengsler til å justere skjermvinkelen.

Lenke til kommentar

En ting som er utrolig svakt og på grensen til latterlig er at de fremdeles ikke har klart å få på plass simkort / LTE støtte... Dette er altså 3. generasjon og de har enda ikke forstått at dette er noe som er temmelig viktig for en veldig stor andel av de potensielle kjøperne?

 

Og jeg tror ikke Surface 3 Pro vil selge så vanvittig mye bedre enn forgjengerne selv om den ser unektelig mye mer attraktiv ut enn hva tidligere generasjoner har gjort. De har fremdeles en stor utfordring i det at iPad Air, Galaxy Tab / Pro osv dekker behovet for brorparten av brukerne der ute. Folk flest trenger rett og slett ikke et nettbrett av denne typen, og som et rent nettbrett så er det fremdeles for stort og tungt til at det blir spesielt praktisk.

 

Som en laptop erstatter så tror jeg folk flest fremdeles føler seg langt mer komfortabel med tradisjonelle bærbare, og denne er jo i samme prisklasse som en del toppmodeller innen ultrabooks som i utgangspunktet er i en litt høy prisklasse for mange, og også her så er det vel en utfordring at mange ser på Surface Pro som verken fugl eller fisk, her blir kvaliteten på nye tastaturet og styreflaten veldig avgjørende vil jeg tro.

 

 

Som et nettbrett og portabelt verktøy for bedrifter så burde jo denne være midt i blinken, men Microsoft har en veldig stor utfordring i forhold til å få utviklere til å legge ut og utvikle mot Windows Store. Det er naturligvis flott og fint at du kan kjøre alt av desktopprogramvare på denne, men det forandrer jo ikke på det faktum at i nettbrettmodus så blir desktopapplikasjoner temmelig kronglete og byr på en dårlig brukeropplevelse. Utviklere virker å være late og det er ytterst få desktopapplikasjoner som har noe godt "touchvennlig" alternativ via Windows Store. Som nettbrett så skotter det dessverre fremdeles veldig på tilgjengelighet av programvare som gjør at brukeropplevelsen blir veldig halvveis sammenlignet med alternativene og da hjelper det ikke om folk er villige til å drasse med seg den ekstra vekten og betale de ekstra tusenlappene for denne.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Temmelig merksnodig sammenligning Microsoft kjører på produktsidene sine.. Sammenligner Surface Pro 3 med en MacBook Pro, og ikke av den relevante typen i form av den aktuelle slankere og lettere MacBook Pro 13 med retinaskjerm, men mot gamle MacBook Pro 13" som strengtatt er faset ut.

 

Det stopper ikke der, de skriver veldig mye rart i sammenligningen som at OS X ikke har støtte for flere brukere ?? Ikke støtte for å kjøre flere applikasjoner side-om-side ?? Og når de plutselig skal sammenligne kamerakvaliteten på front-kamera så skriver de megapiksler for stillbilder på Surface, mens kamera på MacBook Pro opplyses i 720P for video ??

 

Mye kreativ markedsføring, det skal de ha.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

En ting som er utrolig svakt og på grensen til latterlig er at de fremdeles ikke har klart å få på plass simkort / LTE støtte... Dette er altså 3. generasjon og de har enda ikke forstått at dette er noe som er temmelig viktig for en veldig stor andel av de potensielle kjøperne?

Tja, du overvurderer ikke hvor mange som faktisk ønsker dette? Det koster ekstra for tvillingsim/nytt abo, når jeg istedet bare kan dele mobildata fra tlf. når jeg er på farten.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Om vi først snakker bedriftsbrukere så har vel brorparten gratis datakort inkludert? Selv de med vanlig L og XL abonnement har jo ofte datatvilling inkludert gratis, kostnaden for datatvilling er jo sjeldent så alt for dyrt.

 

Dele data fra telefonen er så strømslukene at med dagens telefoner hvor hvert ekstra minutt med batterilevetid er dyrebart for veldig mange så tror jeg da dette er høyst reelt tema? Du har jo ikke nødvendigvis telefonen raskt tilgjengelig til en hver tid heller?

 

 

EDIT:

 

Jeg kan selvfølgelig ikke snakke for andre men det selges forsvinnende mange Apple iPad modeller med 3G / 4G / LTE så det å ikke i ha et alternativ for de som kan være ute etter det virker jo temmelig svakt i denne typen produkt.

Endret av RamGuy
Lenke til kommentar

Lurer på en ting. Håper det ikke allerede er spurt og svart... Men altså, dette med pennen - en skal kunne trykke på pennen for å vekke nettbrettet og starte opp OneNote automatisk. Hvor lang batteritid vil pennen da ha? For den bruker vel strøm på sensorer og bluetooth, eller hva den nå skal kommunisere med?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-RnjNn5NbHl

 

 

 

 

Å jeg som hadde tenkt til å kjøpe meg nettbrett OG laptop. Nå er den tanken borte...

 

Med det som ser ut som en genial docking, opptil 9 timers batteritid og enda bedre cover, så kan jo faktisk dette bli en fullverdig erstatter for både en laptop og ett nettbrett :)

 

1200028598.jpg

Du glemte stasjonær :-) Dette er en alt i ett maskin
kan ikke erstatte stasjonær, for svak.

Ikke for de fleste brukere. Den er selvsagt ubrukelig til grafikktunge spill, cad etc., men til det meste annet er den en fullgod erstatning om man kobler til eksternskjerm, mus og tastatur.

Til deg og tommyb det jeg mente var at det ikke er en erstatning for stasjonær pc for de som ikke allerede hadde greid seg med en bærbar pc, så da er den ikke direkte en erstatning for stasjonær pc. At noen som ikke trenger kraft som en stasjonær leverer og likevel ikke har bærbar(som da hadde vært dels beste valg) vil ikke si at den erstatter stasjonær på hva den brukes til.

Lenke til kommentar

Dele data fra telefonen er så strømslukene at med dagens telefoner hvor hvert ekstra minutt med batterilevetid er dyrebart for veldig mange så tror jeg da dette er høyst reelt tema? Du har jo ikke nødvendigvis telefonen raskt tilgjengelig til en hver tid heller?

Snakker for meg selv her. Men på reiser der det er praktisk med har jeg ofte strøm tilgjengelig. Eller så er reisen kort nok til at det ikke er et problem, evt. kan telefonen lade via surfacen.

 

Lurer på en ting. Håper det ikke allerede er spurt og svart... Men altså, dette med pennen - en skal kunne trykke på pennen for å vekke nettbrettet og starte opp OneNote automatisk. Hvor lang batteritid vil pennen da ha? For den bruker vel strøm på sensorer og bluetooth, eller hva den nå skal kommunisere med?

Slik blåtann i standby-modus drar svært lite strøm. Ikke sett noen tall på hvor lenge pennen holder, men.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...