Gå til innhold

Gir et dyrere HiFi-anlegg merkbart bedre lyd?


Anbefalte innlegg

Hvor mye vil dere påstå jeg må opp i pris for et anlegg for at det er "godt nok" for en som er interessert i god lyd?

Kommer en del an på hvilken musikk du skal høre, hvor gammel du er, om du vet hva du prioriterer mest for å kalle det god lyd. "Bass, bass og bass + litt diskant" er jo et litt typisk svar blant 18-åringene. Som funker bra nok for techno og en del rock. Mens mellomtonen som er langt viktigere på rolig og vokalsterk musikk (Katie Melua o.l.) blir da lidende av kompromisset.

 

I utgangspunktet hadde jeg satt sammen høyttalere til 15-20000, forsterker til 10000 og en dac til 5000. Del gjerne prisen på to om du vil lete på bruktmarkedet. Der er mye bra om dagen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvor mye vil dere påstå jeg må opp i pris for et anlegg for at det er "godt nok" for en som er interessert i god lyd?

 

Stereo? 1000 for en DAC (eller mindre), 3-4k for forsterker (eventuelt en med innebygd dac), høyttalere har endel å si, her kan man forsvare å bruke litt, men er det velvalgt, så kommer man utrolig langt for 20k når sub er inkludert.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

Hvor mye vil dere påstå jeg må opp i pris for et anlegg for at det er "godt nok" for en som er interessert i god lyd?

 

Stereo? 1000 for en DAC (eller mindre), 3-4k for forsterker (eventuelt en med innebygd dac), høyttalere har endel å si, her kan man forsvare å bruke litt, men er det velvalgt, så kommer man utrolig langt for 20k når sub er inkludert.

 

AtW

 

Takker for svar. Har dere et eksempel på et bra oppsett ut ifra beskrivelsene deres? Deg og pop.

 

Hva slags oppsett kjører dere?

Endret av PgUp
Lenke til kommentar

Dyrere er som regel bedre, spesielt når det gjelder lyd. Du får det du betaler for.

Ja, inntil en viss grense. En grense som oppnås lenge før mange innen hifi-miljøet er villig til å innrømme. Dvs du øker nok kvaliteten det meste av veien, men når man mangedobler prisen for noen få prosents forbedring blir det raskt nok å finne kompromisser for de fleste av oss.

Lenke til kommentar

Hvor mye vil dere påstå jeg må opp i pris for et anlegg for at det er "godt nok" for en som er interessert i god lyd?

kjøp brukt, du får neste nye komponenter til under halv pris på bruktmarkedet

 

Jeg fant en tullete nordlening som solgte meg stereo til langt over 100K nypris til 25K, bare fordi han hadde allerede bestilt ny stereo til 300k og måtte kvitte seg med den han hadde, han nevnte ikke engang at jeg fikk med kabler til nesten 8k, det bare la han ved....

Endret av Henrik2k
Lenke til kommentar

Hvor mye vil dere påstå jeg må opp i pris for et anlegg for at det er "godt nok" for en som er interessert i god lyd?

 

Det er en alt for vid definisjon... hvor mye har du? Du kan få veldig veldig bra lyd for 15k, fantastisk lyd for 50k, "god nok for de fleste" for 5k osv...

 

http://surround.no/Produkter/H%C3%B8yttalere/Sm%C3%A5h%C3%B8yttalere/XTZ/XTZ-9925-MKII-Black-Pianolakk--100239-p0000000244.aspx

 

+

 

http://surround.no/Produkter/Forsterkere/Stereo/XTZ/XTZ-Class-A100-D3-Black-Krystallklar-klasse-A-forsterker--100142-p0000000147.aspx

 

= Veldig bra lyd

 

15.500, men du om du leter finner du brukt for billigere. Forsterkeren har integrert DAC og har stålkontroll på de høyttalerne...

 

Du kan også handle i Sverige om du vil...

Lenke til kommentar

Jeg er insane fonøyd med et lignende oppsett som pifler viste til, med unntak at jeg har de pyramideformede glossy versjonene og XTZ effekten og Yamaha 1900 som pre.

 

Dersom jeg skulle gå opp i kvalitet så må jeg opp i highendklassen og det ser jeg ikke helt vitsen med så fornøyd jeg er med anlegget til mitt bruk... Jeg har vurdert å gå over til mer dedikert stereo etc, men redd jeg da savner noe fra effekten til XTZ.

 

Det anlegget kostet ikke meg mye, Yamaha fikk jeg et kjempetilbud på over halve prisen på et sted som het Solberg hifi(nedlagt). XTZ sparte jeg opp til, og brukte litt av feriepengene på, men XTZ var mye rimeligere for 2-3 år siden når jeg handlet. Suben fra XTZ har jeg hatt enda lenger, tror jeg gav 5 laken for den, den har derimot blitt senket pris på da det er en ny ICE sub som er det nye tror jeg.

 

Dette spiller helt rått og får mye skryt av venner som er på besøk. At jeg er så fornøyd selv med lyden er det viktigste..

Lenke til kommentar

Hm, jeg kom til å lure på noe.

 

Er det mulig å lage en god og kraftig forsterker som ikke er svær og veier 10-20 kg?

 

Eventuelt plassere trafo eksternt eller bruke SMPS til DC-linken?

Klasse D forsterker med ekstern psu så har du noe i den gaten ja. Og det kan spille suverent. Det har skjedd mye bra utvikling på klasse D, som nå er svært effektive.

Endret av Pop
Lenke til kommentar

 

Hm, jeg kom til å lure på noe.

 

Er det mulig å lage en god og kraftig forsterker som ikke er svær og veier 10-20 kg?

 

Eventuelt plassere trafo eksternt eller bruke SMPS til DC-linken?

Klasse D forsterker med ekstern psu så har du noe i den gaten ja. Og det kan spille suverent. Det har skjedd mye bra utvikling på klasse D, som nå er svært effektive.

 

 

Trenger man det engang? Man får ganske kraftige Forsterkere som veier rundt 10 kg bare man har switch mode PSU.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

 

Hm, jeg kom til å lure på noe.

 

Er det mulig å lage en god og kraftig forsterker som ikke er svær og veier 10-20 kg?

 

Eventuelt plassere trafo eksternt eller bruke SMPS til DC-linken?

Klasse D forsterker med ekstern psu så har du noe i den gaten ja. Og det kan spille suverent. Det har skjedd mye bra utvikling på klasse D, som nå er svært effektive.

 

 

Trenger man det engang? Man får ganske kraftige Forsterkere som veier rundt 10 kg bare man har switch mode PSU.

 

AtW

 

Godt mulig forsterkeren kan klare seg med mindre strømforsyning ja. Du får f.eks. en fra Argon som veier litt over 2kg, men har likevel 2x50W. Spiller faktisk veldig greit om man finner noen litt dynamiske og lettdrevne høyttalere.

Lenke til kommentar

Hm, jeg kom til å lure på noe.

 

Er det mulig å lage en god og kraftig forsterker som ikke er svær og veier 10-20 kg?

 

Eventuelt plassere trafo eksternt eller bruke SMPS til DC-linken?

Ja. Med SMPS og klasse-D forsterker vil du få en meget lett og liten forterker i forhold til effekt.
Lenke til kommentar

Så med riktig glatting, hvorfor trenger man store jernkjernetransformatorer?

Er det puristisk eller bare billigere?

Billigere kan jeg ikke se for meg at det er. XD Spesielt ikke når du kommer opp i litt effekt.

På tross at de er rimeligere å designe, som kanskje kan være en vesentlig del av kostnaden på ikke fullt så masseproduserte enheter, så blir det ganske mye høyere materialkostnader.

 

Linære strømforsyninger er jo dog godt kjent for å ha elektrisk støy med noen størrelseordener lavere, selv om du får rimelig gode SM-PSUer. Om det kan høres er selvsagt en helt annen sak. :wee:

 

På den andre siden så er holdbarheten generelt sett bedre, da det er vesentlig mindre som KAN gå galt, noe som ikke bare er å kimse av, spesielt med tanke på at dyrt audio-utstyr gjerne forventes skal ha en ganske lang levetid på noen tiår.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Hm, jeg kom til å lure på noe.

 

Er det mulig å lage en god og kraftig forsterker som ikke er svær og veier 10-20 kg?

 

Eventuelt plassere trafo eksternt eller bruke SMPS til DC-linken?

 

Jeg trodde jeg svarte på denne i går, men på et eller annet vis har svaret mitt forsvunnet... de mest effektive forsterkerne så vidt jeg vet er klasse T. De er helt utrolige sånn sett, men finnes ikke i veldig høye effekter...enda...

 

 

 

A Class T amplifier is a switching (class D) audio amplifier switched at very high (50 MHz) frequency, and Class T is a registered trademark for Tripath's amplifier technologies. Similar designs have now been widely adopted by different manufacturers.[1]

 

Her er et design på 2x50W:

 

sku_216854_2.jpg

 

 

Det kortet går på DC, så man trenger en AC-DC adapter i tillegg... gjerne på litt over effekten til forsterkeren ;p

 

Jeg har en som ser omtreeeentlig slik ut: (har lånt den bort og husker ikke helt da jeg kjøpte den mest for morro skyld:

 

sku-19977-2-600x467.jpg

 

Lyden er overraskende bra :) Hadde egentlig tenkt å bruke den i et mini-anlegg på skrivebordet, men grunnet ymse ble det ikke slik så for tiden lånes den bort...

 

Testet den på et par doble 6.5" fra Dali en gang, og man merker forskjell fra et beist av en rørforsterker på 50W som veier 25 kg og en slik, men de fleste hadde nok blitt overrasket over hvor bra den spiller i forhold til størrelse...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...