Gå til innhold

Nå har Windows 8.1 blitt skikkelig overhalt


Anbefalte innlegg

Jeg skjønner fremdeles ikke hvorfor desktop-maskinen min i det hele tatt trenger muligheten til å kjøre Windows RT-applikasjoner. Det er ikke som om det er noe som har noen reell nytteverdi.

 

Her er jeg ikke helt enig, og at Microsoft pusher mot WinRT applikasjoner da dette gjør, spesielt med de nye utviklerverktøyene som ble vist frem på BUILD 2014 at utviklere langt enklere, mer effektiv og ikke minst mer kostnadseffektivt kan utvikle mot WinRT, Windows Phone og Xbox på en og samme tid uten å bruke en masse tid og ressurser på å kompilere mot de forskjellige systemene.

 

Dette vil gjør ting langt mer kosteffektivt og ikke minst gjøre utvikling på tvers av Microsoft sine plattformer langt raskere og vil føre til flere og forhåpentligvis bedre applikasjoner på samtlige plattformer. Og det vil kanskje også til og med føre til at kjøper du en applikasjon på den ene, så har du den automatisk på de to andre og andre veien, og at alt kan oppdateres synkront over alle plattformene.

 

 

Hva gjelder nytteverdien av "Modern UI" applikasjoner på desktop så kan det jo diskuteres, det vi har fått servert til nå som må kjøres i fullskjerm, eventuelt "snappes" er jo temmelig høl i hode for en desktopbruker. Men så fort neste oppdatering kommer og du kan kjøre disse applikasjonene som egne separate vinduer rett i desktop så kan de få en helt annen nytteverdi. Da er det ikke lenger noen voldsomt stor grunn for å skille mellom desktop og "Modern UI" applikasjoner og vi kan nyttiggjøre oss av applikasjoner som Metro Tube, Plex osv på en langt bedre måte enn vi kan per i dag.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Windows 8 er blitt bedre, men det er ingen revolusjon. En lite evolusjon. Opplegget med 2 konkrete brukergrensesnitt, er for de uinnvidde, temmelig mye kunnskap som skal forseres.

Det er lett å se seg blind på hvor komplisert ting faktisk kan være når man selv har hold på lenge med Windows.

Jeg bruker å si at: "Gi løsningen til min mor". Håndterer hun dette tilfredsstillende etter en rimelig tid, så er det ok. Jeg tror ikke Windows helt der ennå. Personlig er jeg fornøyd om jeg lett kommer inn og kan bruke den standard desktop som jeg er vant til.

Windows kunne blitt så mye mer, men det er stadig forbedringer. Men Microsofts påtrengende behov for at alle skal eller bør inn i en "Metro-tilværelse" er ikke til å fatte.

Less is more! Make it simple, stupid!

 

Vell, jeg gav faktisk en RT til min mor og installerte W8.1 på deres desktop, kan ikke si at det medførte spesielle problemer.

 

Videre har vi rullet ut en skog av W8.1 maskiner til våre brukere, som ikke kan sies å være powerbrukere. Kombinasjonen W8.1, noen med touchskjerm noen uten, i kombinasjon med Direct Access elskes i vår bedrift.

 

Det har vært ett og annet driftsmessig issue med W8 for vår del, men ikke en eneste gang har vi fått tilbakemelding om at noen savner startknappen. Dette har kun vært diskutert internt i avdelingen vår.

 

Produktiviteten har ikke falt, supporthenvendelsene har ikke økt, og jeg kan faktisk fra et driftsmessig ståsted ikke si at det er noen grunn til ikke å gå for W8, foruten at man må gjøre noen få justeringer og tilpasninger før man setter dem i drift.

Lenke til kommentar

Jeg skjønner fremdeles ikke hvorfor desktop-maskinen min i det hele tatt trenger muligheten til å kjøre Windows RT-applikasjoner. Det er ikke som om det er noe som har noen reell nytteverdi.

 

Vell, jeg er ikke enig. Som bruker av MS økosystemet har jeg mye nytte av RT-applikasjonene på min desktop så vell som på Surface Pro'en jeg også benytter.

 

Selv har jeg kjørt W8 siden 17. august 2012. Jeg oppgraderte til W8 på alle mine maskiner, jobb som hjemme, i løpet av kort tid. Kan ikke si at jeg har noen grunn til å gå tilbake til W7.

 

Hadde jeg hatt en W7 maskin uten mulighet til oppgradering uten å betale hadde jeg riktig nok ventet til jeg kjøpte ny maskin. W7 og W8 fungerer tross alt rimelig likt okke som.

Lenke til kommentar

 

"skippe annenhver windows"-regelen gjelder fremdeles ser jeg.

 

Ikke for meg, jeg har hatt både Windows XP og WIndows 7. Men tror nok jeg står over Windows 8, nekter å la meg bli påtvunget et "nytt" brukermønster.

Fremdeles nesten 3% som bruker Vista. :) Til sammenligning bruker ca 8% Mac. Med litt oppdateringer tror jeg Windows 8 (ca 10% brukerandel) kan bli brukbart om et halvt års tid. (Win7 48%, WinXP 27%, Linux 1,5%). Fakta er Googlet, avrundet og ikke verifisert :)

Lenke til kommentar

 

Hvordan måler dere produktivitet på ett så finkornet nivå at dere kan si at produktiviteten ikke faller på grunnlag av ett mere tungvindt start-regime?

 

AtW

Hvordan er det mer tungvindt?

 

 

Det er mer tungvindt fordi man skjuler annen informasjon på skjermen, ikke lenger har gode muligheter for widgets, og fordi man må bevege musa vesentlig lengre for å oppnå det samme (i tillegg har søket helt til 8,1 vært dårligere)

 

AtW

Lenke til kommentar

Windows 8.1 er fantastisk. Jeg har prøvd å gjøre slik MS vil og det fungerer ypperlig. Mye fordi jeg er en avansert bruker som søker på ting, jeg leter ikke med mus og klikking. Liker du Windows 7/Vista sin "Trykk Start og skriv hva du leter etter" så er Windows 8(.1(update 1)) fantastisk :)

 

Ja, de gjorde mye rart (ingen starknapp i 8.0, tvinger folk til metro..) men jeg er sjeleglad for at jeg har Window 8.1 og ikke Windows 7! Raskere, bedre, penere, enklere.

 

Så for meg har dette bare vært positivt.

Lenke til kommentar

Jeg har Windows 8.1 på bærbaren min, var litt i tvil før etter all klagingen jeg hørte hele tiden, men det tok bare 2-3 dager før jeg ble vant til det.

Men så fort jeg er ferdig med skole så skal jeg bytte ut Windows 8.1 til Arch Linux på den da, maskinen er ikke akkurat det kraftigste beistet og bruker da fryktelig lang tid på å starte.

Lenke til kommentar

 

 

"skippe annenhver windows"-regelen gjelder fremdeles ser jeg.

Ikke for meg, jeg har hatt både Windows XP og WIndows 7. Men tror nok jeg står over Windows 8, nekter å la meg bli påtvunget et "nytt" brukermønster.

Fremdeles nesten 3% som bruker Vista. :) Til sammenligning bruker ca 8% Mac. Med litt oppdateringer tror jeg Windows 8 (ca 10% brukerandel) kan bli brukbart om et halvt års tid. (Win7 48%, WinXP 27%, Linux 1,5%). Fakta er Googlet, avrundet og ikke verifisert :)

 

 

Å sammenligne med Mac blir som å sammenligne hvor mange som spiser brød men hvor mange som spiser linsesuppe.. Windows har et langt større marked å ta av så det å sammenligne prosent direkte mellom to grupper som har to vidt forskjellige utgangspunkter hva gjelder antallet brukere ute i markedet blir ganske så misvisende.

 

Da er det mer interessant å sammenligne prosentandelen OS X brukere som oppdaterer sine maskiner, mot hvor stor prosentandel av Windows brukere som gjør det samme. Men også her blir det jo en vanskelig sammenligning da en stor prosentandel til Windows XP tallene skyldes bedrifter og scenarioer som er utenfor forbrukermarkedet.

Lenke til kommentar

Jeg skjønner fremdeles ikke hvorfor desktop-maskinen min i det hele tatt trenger muligheten til å kjøre Windows RT-applikasjoner. Det er ikke som om det er noe som har noen reell nytteverdi.

 

Det hadde vel vært merkeligere å nekte folk å installere RT-apps på maskinene, enn å tillate dem det? Med unntak av værmelding, skype og kalender, så har jeg ingen RT-apps på PCen selv, men jeg ser ikke hvordan det er et problem at de som vil installere et hav av apps kan gjøre nettopp det.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

"skippe annenhver windows"-regelen gjelder fremdeles ser jeg.

Ikke for meg, jeg har hatt både Windows XP og WIndows 7. Men tror nok jeg står over Windows 8, nekter å la meg bli påtvunget et "nytt" brukermønster.
Fremdeles nesten 3% som bruker Vista. :) Til sammenligning bruker ca 8% Mac. Med litt oppdateringer tror jeg Windows 8 (ca 10% brukerandel) kan bli brukbart om et halvt års tid. (Win7 48%, WinXP 27%, Linux 1,5%). Fakta er Googlet, avrundet og ikke verifisert :)

Å sammenligne med Mac blir som å sammenligne hvor mange som spiser brød men hvor mange som spiser linsesuppe.. Windows har et langt større marked å ta av så det å sammenligne prosent direkte mellom to grupper som har to vidt forskjellige utgangspunkter hva gjelder antallet brukere ute i markedet blir ganske så misvisende.

 

Da er det mer interessant å sammenligne prosentandelen OS X brukere som oppdaterer sine maskiner, mot hvor stor prosentandel av Windows brukere som gjør det samme. Men også her blir det jo en vanskelig sammenligning da en stor prosentandel til Windows XP tallene skyldes bedrifter og scenarioer som er utenfor forbrukermarkedet.

jaha. Det er vel det samme markedet. :) haha.

Lenke til kommentar

 

 

 

Hvordan måler dere produktivitet på ett så finkornet nivå at dere kan si at produktiviteten ikke faller på grunnlag av ett mere tungvindt start-regime?

 

AtW

Hvordan er det mer tungvindt?

Det er mer tungvindt fordi man skjuler annen informasjon på skjermen, ikke lenger har gode muligheter for widgets, og fordi man må bevege musa vesentlig lengre for å oppnå det samme (i tillegg har søket helt til 8,1 vært dårligere)

 

AtW

Enig. Det er noen funksjoner som ikke lenger kan brukes med hurtigtaster. Da må det museklikk til og i windows 8 har de plassert ting som pleide og være i nærheten av hverandre på motsatte sider av skjermen. udugelig for mus. Bra for touch.

Lenke til kommentar

Windows 8.1 er fantastisk. Jeg har prøvd å gjøre slik MS vil og det fungerer ypperlig. Mye fordi jeg er en avansert bruker som søker på ting, jeg leter ikke med mus og klikking. Liker du Windows 7/Vista sin "Trykk Start og skriv hva du leter etter" så er Windows 8(.1(update 1)) fantastisk :)

 

Ja, de gjorde mye rart (ingen starknapp i 8.0, tvinger folk til metro..) men jeg er sjeleglad for at jeg har Window 8.1 og ikke Windows 7! Raskere, bedre, penere, enklere.

 

Så for meg har dette bare vært positivt.

 

Hva gjør søket bedre i win8 enn i win7? Ellers er det ikke nødvendigvis uavansert å bruke mus, de fleste power-users bruker begge deler.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

"skippe annenhver windows"-regelen gjelder fremdeles ser jeg.

Ikke for meg, jeg har hatt både Windows XP og WIndows 7. Men tror nok jeg står over Windows 8, nekter å la meg bli påtvunget et "nytt" brukermønster.
Fremdeles nesten 3% som bruker Vista. :) Til sammenligning bruker ca 8% Mac. Med litt oppdateringer tror jeg Windows 8 (ca 10% brukerandel) kan bli brukbart om et halvt års tid. (Win7 48%, WinXP 27%, Linux 1,5%). Fakta er Googlet, avrundet og ikke verifisert :)

Å sammenligne med Mac blir som å sammenligne hvor mange som spiser brød men hvor mange som spiser linsesuppe.. Windows har et langt større marked å ta av så det å sammenligne prosent direkte mellom to grupper som har to vidt forskjellige utgangspunkter hva gjelder antallet brukere ute i markedet blir ganske så misvisende.

 

Da er det mer interessant å sammenligne prosentandelen OS X brukere som oppdaterer sine maskiner, mot hvor stor prosentandel av Windows brukere som gjør det samme. Men også her blir det jo en vanskelig sammenligning da en stor prosentandel til Windows XP tallene skyldes bedrifter og scenarioer som er utenfor forbrukermarkedet.

jaha. Det er vel det samme markedet. :) haha.
I denne sammenhengen så er det jo ikke det, prosent er noe av det letteste som kan manipuleres dit man vil om man endrer premissene for hva det vurderes ut ifra.

 

For å gjøre det veldig enkelt, så kan vi si at det er 1000000 aktive systemer som kjører Windows på markedet, ut ifra markedsandelen til Mac så vil det da være om lag 80000 aktive systemer kjørende med Mac OS X. Så la oss si at 100000 av disse 1000000 som kjører Windows oppgraderer til Windows 8 så er det en langt mindre prosentandel av antallet aktive Windows systemer vi har i markedet sammenlignet med hvis la oss si 50000 oppgraderte til Mac OS X Mavericks.

 

Så selv om det med disse tallene vil være dobbelt så mange aktive Windows 8 systemer sammenlignet med OS X Mavericks så har Apple en langt større prosentandel brukere som oppgraderer systemet sitt sammenlignet med Microsoft. Og det er her helle problemet til Microsoft ligger, for få av deres aktive brukere viser noen interesse av å oppgardere, hvor vidt det totale antallet brukere overstiger antaller brukere av OS X er i denne sammenhengen temmelig irrelevant da vi sammenligner adobsjon av programvare mellom to reelle markeder av vidt forskjellig størrelsesorden.

Endret av RamGuy
Lenke til kommentar

Her er jeg ikke helt enig, og at Microsoft pusher mot WinRT applikasjoner da dette gjør, spesielt med de nye utviklerverktøyene som ble vist frem på BUILD 2014 at utviklere langt enklere, mer effektiv og ikke minst mer kostnadseffektivt kan utvikle mot WinRT, Windows Phone og Xbox på en og samme tid uten å bruke en masse tid og ressurser på å kompilere mot de forskjellige systemene.

 

Dette vil gjør ting langt mer kosteffektivt og ikke minst gjøre utvikling på tvers av Microsoft sine plattformer langt raskere og vil føre til flere og forhåpentligvis bedre applikasjoner på samtlige plattformer.

Helt ærlig, jeg deler ikke din optimisme.

 

Feilen MS gjorde fra dag 1 med Windows 8 var nettopp at de ikke innså at desktoper og mobile systemer brukes på helt forskjellige måter og til forskjellige ting. Ja, jeg ser nytten av å ha et felles utviklingsmiljø for mobil, tablet og til en viss grad konsoll (som også krever et ganske primitivt brukergrensesnitt), men desktopmaskiner hører rett og slett ikke til i den gruppen.

 

For all del, det går sikkert an å utvikle en og annen app som faktisk gjør noe nyttig også på desktop, men alt i alt så er ikke nytteverdien verdt det. Så langt har apps enten vært dårligere versjoner av desktopapplikasjoner, eller widgets som bare funker på startskjermen. Og jeg har rett og slett ikke troen på at det blir noe nevneverdig bedre enn det. Jeg har rett og slett ikke tillit til at noen nevneverdig andel av utviklere faktisk klarer å lage apps som er bra nok på mobil og samtidig ikke bare føles irriterende på desktop. Så helt ærlig, desktop-Windows hadde fortsatt å klare seg helt fint uten støtte for RT-apps.

 

Det hadde vel vært merkeligere å nekte folk å installere RT-apps på maskinene, enn å tillate dem det? Med unntak av værmelding, skype og kalender, så har jeg ingen RT-apps på PCen selv, men jeg ser ikke hvordan det er et problem at de som vil installere et hav av apps kan gjøre nettopp det.

Ikke noe merkeligere enn at de ikke kan installere Android-apps. Windows RT og Windows for x86 burde vært skilt fra hverandre.
Lenke til kommentar

Har hatt lite problemer med W8 så langt. Hadde litt problemer med et par alpha spill som ikke fungerte optimalt. Og en feil i W8 med sleep mode som førte til problemer.

 

Men byttet tilbake til W7 p.g.a disse alpha spillene. Fikk så mye problemer at jeg valgte å bytte tilbake. Var lettere en å begynne å løse alle flokene :p

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

 

"skippe annenhver windows"-regelen gjelder fremdeles ser jeg.

Ikke for meg, jeg har hatt både Windows XP og WIndows 7. Men tror nok jeg står over Windows 8, nekter å la meg bli påtvunget et "nytt" brukermønster.
Fremdeles nesten 3% som bruker Vista. :) Til sammenligning bruker ca 8% Mac. Med litt oppdateringer tror jeg Windows 8 (ca 10% brukerandel) kan bli brukbart om et halvt års tid. (Win7 48%, WinXP 27%, Linux 1,5%). Fakta er Googlet, avrundet og ikke verifisert :)

Å sammenligne med Mac blir som å sammenligne hvor mange som spiser brød men hvor mange som spiser linsesuppe.. Windows har et langt større marked å ta av så det å sammenligne prosent direkte mellom to grupper som har to vidt forskjellige utgangspunkter hva gjelder antallet brukere ute i markedet blir ganske så misvisende.

 

Da er det mer interessant å sammenligne prosentandelen OS X brukere som oppdaterer sine maskiner, mot hvor stor prosentandel av Windows brukere som gjør det samme. Men også her blir det jo en vanskelig sammenligning da en stor prosentandel til Windows XP tallene skyldes bedrifter og scenarioer som er utenfor forbrukermarkedet.

jaha. Det er vel det samme markedet. :) haha.
I denne sammenhengen så er det jo ikke det, prosent er noe av det letteste som kan manipuleres dit man vil om man endrer premissene for hva det vurderes ut ifra.

 

For å gjøre det veldig enkelt, så kan vi si at det er 1000000 aktive systemer som kjører Windows på markedet, ut ifra markedsandelen til Mac så vil det da være om lag 80000 aktive systemer kjørende med Mac OS X. Så la oss si at 100000 av disse 1000000 som kjører Windows oppgraderer til Windows 8 så er det en langt mindre prosentandel av antallet aktive Windows systemer vi har i markedet sammenlignet med hvis la oss si 50000 oppgraderte til Mac OS X Mavericks.

 

Så selv om det med disse tallene vil være dobbelt så mange aktive Windows 8 systemer sammenlignet med OS X Mavericks så har Apple en langt større prosentandel brukere som oppgraderer systemet sitt sammenlignet med Microsoft. Og det er her helle problemet til Microsoft ligger, for få av deres aktive brukere viser noen interesse av å oppgardere, hvor vidt det totale antallet brukere overstiger antaller brukere av OS X er i denne sammenhengen temmelig irrelevant da vi sammenligner adobsjon av programvare mellom to reelle markeder av vidt forskjellig størrelsesorden.

"Å sammenligne med Mac blir som å sammenligne hvor mange som spiser brød men hvor mange som spiser linsesuppe.. Windows har et langt større marked å ta av så det å sammenligne prosent direkte mellom to grupper som har to vidt forskjellige utgangspunkter hva gjelder antallet brukere ute i markedet blir ganske så misvisende."

 

merkedet er det samme. Hvis det x antall mennesker i verden er det fortsatt x antall mennesker i verden om alle hadde kjørt OSX. :) De har det samme utgangspunktet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...