Gå til innhold

Nå har Windows 8.1 blitt skikkelig overhalt


Anbefalte innlegg

Vanilla windows 8 var pesten for meg. Jeg kjører nå 8.1 og det er helt fantastisk.

 

Jeg personlig synes 8.1 er ett bedre operativsystem enn Win7. Spesielt flerskjermsbehandlingen er mye bedre.

 

Hva er bedre med flerskjermbehandlingen? Synes den er litt på nivå med resten i win8, for få forbedringer, for sakte. Man få riktignok en kopi av verktøylinja på sekundær skjerm, men det er uansett dårligere enn løsninger jeg har brukt i alle år (ultramon osv), det er MYE å hente.

 

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

Vanilla windows 8 var pesten for meg. Jeg kjører nå 8.1 og det er helt fantastisk.

 

Jeg personlig synes 8.1 er ett bedre operativsystem enn Win7. Spesielt flerskjermsbehandlingen er mye bedre.

Hva er bedre med flerskjermbehandlingen? Synes den er litt på nivå med resten i win8, for få forbedringer, for sakte. Man få riktignok en kopi av verktøylinja på sekundær skjerm, men det er uansett dårligere enn løsninger jeg har brukt i alle år (ultramon osv), det er MYE å hente.

 

AtW

Det er faktisk nye funksjoner i win 8.1 sin fler skjerm, men har ikke prøvd den enda. Slutta med windows når 8ern kom, men har mye 2012 servere. Den er helt rå.

Klientene er Debian med kde.

Lenke til kommentar

Jeg skjønner fremdeles ikke hvorfor desktop-maskinen min i det hele tatt trenger muligheten til å kjøre Windows RT-applikasjoner. Det er ikke som om det er noe som har noen reell nytteverdi.

Jo det har det faktisk.

 

Selv om ikke akkurat for deg, så kan det ha det for folk flest. F.eks Plex appen er enklere i bruk.

Lenke til kommentar

 

Jadda!

 

Og de første som klikket var Intel HD 4000 drivere og bluetooth drivere når jeg oppdaterte en Acer-maskin igår.(8-> 8.1)

 

Ellers så liker jeg mer 8.1 versjon da :)

8.1 har vore ute i nokre månedar nå. Dette er ein overhaling av den oppdateringen, ikkje 8.1 sjølv.

 

 

Det finnes kanskje noen diskusjoner på forumet, som HW.no kunne ha lagt ved artikkelen sin?

 

F.eks. så sitter jeg her og lurer på om jeg kan oppdatere om jeg har full-DVD'en med 8.1, eller om man kun får til Clean-install? Altså fra versjon 8.0 til versjon 8.1

 

Eventuellt om man kan laste ned hele versjon 8.1 på en eller annen måte, dersom man ikke allerede skulle ha den for hånden?

 

En overhaling på kun 900 Megabyte, hehe

Endret av G
Lenke til kommentar

Hvordan måler dere produktivitet på ett så finkornet nivå at dere kan si at produktiviteten ikke faller på grunnlag av ett mere tungvindt start-regime?

 

AtW

Nå måler vi ikke produktivitet på millisekunder trykking startskjerm VS startmeny. Vi måler produktivitet på de områdene våre brukere faktisk produserer noe. Vi måler resultater som betyr noe.

 

 

 

Med det sakt, du skal være over middels interessert i startmenyen om overgangen skal ha en noe som helst innvirkning på produktivitet.

 

 

 

Jeg ser du stadig kommer tilbake til de samme punktene, men jeg bruker W8 fullt ut selv, vi har en skog av W8 maskiner i skarp drift, og jeg må bare beklage, men de punktene du trekker frem gjelder altså ikke, eller er kun av minimal umiddelbar betydning de første dagene etter en overgang fra W7, i faktisk bruk.

 

 

Ja, det kan godt hende du finner noen eksempler der det er en fordel med startmeny, det kan hende folk liker eller ikke liker, men dette kan ikke omformes til å ha negativ innvirkning på produktivitet.

 

 

vi hadde kun 15 minutter opplæring på de første fem.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

Jadda!

 

Og de første som klikket var Intel HD 4000 drivere og bluetooth drivere når jeg oppdaterte en Acer-maskin igår.(8-> 8.1)

 

Ellers så liker jeg mer 8.1 versjon da :)

8.1 har vore ute i nokre månedar nå. Dette er ein overhaling av den oppdateringen, ikkje 8.1 sjølv.

 

 

Det finnes kanskje noen diskusjoner på forumet, som HW.no kunne ha lagt ved artikkelen sin?

 

F.eks. så sitter jeg her og lurer på om jeg kan oppdatere om jeg har full-DVD'en med 8.1, eller om man kun får til Clean-install? Altså fra versjon 8.0 til versjon 8.1

 

Eventuellt om man kan laste ned hele versjon 8.1 på en eller annen måte, dersom man ikke allerede skulle den for hånden?

 

En overhaling på kun 900 Megabyte, hehe

 

Har installert masse maskiner med W8 og varianter av HD4000 serien. Om det er problemer burde det bare være å laste ned ny driver.

 

 

 

Du kan følge oppdateringsløpet uavhengig av om du startet med en 8.0 eller 8.1 installasjon.

 

 

 

Det som har vært litt tungvindt er at oppgradering via store, fra 8.0 til 8.1 på enterprice ikke har vært mulig.Om dette gjelder på denne oppdateringen vites ikke da jeg ikke har testet enda.

Lenke til kommentar

Lastet ned nye drivere direkte fra Intel så det så.

Om nedlastingen startet fra store, får jeg sjekke opp men tror det.(dama som startet prosessen)

 

Vil også si at nå har maskinen fått godkjent DOA fra komplett/Acer i dag, den har også flere andre funksjonsfeil. (en uka gammel)

 

Så da er det vel mulig at årsaken til alle problemer ligger der. :)

Lenke til kommentar

 

Hvordan måler dere produktivitet på ett så finkornet nivå at dere kan si at produktiviteten ikke faller på grunnlag av ett mere tungvindt start-regime?

 

AtW

Nå måler vi ikke produktivitet på millisekunder trykking startskjerm VS startmeny. Vi måler produktivitet på de områdene våre brukere faktisk produserer noe. Vi måler resultater som betyr noe.

 

 

 

Med det sakt, du skal være over middels interessert i startmenyen om overgangen skal ha en noe som helst innvirkning på produktivitet.

 

 

 

Jeg ser du stadig kommer tilbake til de samme punktene, men jeg bruker W8 fullt ut selv, vi har en skog av W8 maskiner i skarp drift, og jeg må bare beklage, men de punktene du trekker frem gjelder altså ikke, eller er kun av minimal umiddelbar betydning de første dagene etter en overgang fra W7, i faktisk bruk.

 

 

Ja, det kan godt hende du finner noen eksempler der det er en fordel med startmeny, det kan hende folk liker eller ikke liker, men dette kan ikke omformes til å ha negativ innvirkning på produktivitet.

 

 

vi hadde kun 15 minutter opplæring på de første fem.

 

 

Essensen er at om dere ikke driver med en svært spesiell type produksjon så har dere ingen mulighet for å måle små endringer i produktivitet på den måten, så du aner ikke om produktiviteten er påvirket eller ikke.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

"skippe annenhver windows"-regelen gjelder fremdeles ser jeg.

 

Ikke for meg, jeg har hatt både Windows XP og WIndows 7. Men tror nok jeg står over Windows 8, nekter å la meg bli påtvunget et "nytt" brukermønster.

Så du hopper over Windows Vista og W8? Høres ganske annenhver ut egentlig ;)

Lenke til kommentar

Hvordan måler dere produktivitet på ett så finkornet nivå at dere kan si at produktiviteten ikke faller på grunnlag av ett mere tungvindt start-regime?

 

AtW

 

Det at du syns det er mere tungvindt betyr ikke automatisk at andre syns det samme. Rimelig sikker på at det er en god prosentdel av brukerne som syns nøyaktig det motsatte.

Lenke til kommentar

 

Hvordan måler dere produktivitet på ett så finkornet nivå at dere kan si at produktiviteten ikke faller på grunnlag av ett mere tungvindt start-regime?

 

AtW

Det at du syns det er mere tungvindt betyr ikke automatisk at andre syns det samme. Rimelig sikker på at det er en god prosentdel av brukerne som syns nøyaktig det motsatte.

 

 

Takk for det, jeg var ikke klar over at ikke alle i verden var enig i alt jeg mener.

 

AtW

Lenke til kommentar

Enig. Det er noen funksjoner som ikke lenger kan brukes med hurtigtaster. Da må det museklikk til og i windows 8 har de plassert ting som pleide og være i nærheten av hverandre på motsatte sider av skjermen. udugelig for mus. Bra for touch.

 

Men da er jo Windows 8.1 Update perfekt for deg! Dette er nemlig en av de største endringene som er gjort. Nå får du:

-"Tradisjonelle" høyreklikkmenyer også på startskjermen (,og du slipper altså å flytte musepekeren over til motsatt side av skjermen)

-Muligheten til å ctrl+klikke for å velge flere fliser

-"Massemodifisering" av fliser (velg flere og flytt, endre størrelser etc)

-Oppgavelinjen på startskjermen

-Strømknapp på startskjermen

etc...

 

:)

Lenke til kommentar

900MB! Himme og hav.

Kanskje jeg heller burde ta i bruk XP nå da slipper man jo å stadig bli plaget av disse Windows Updates.

 

Lurer på hvor mange årsverk etc som globalt blir brukt på arbeidet rundt Windows Updates for brukere/kunder? Hvis Microsoft kunne effektivisert dette så vil det hjelp stort globalt. Ikke tull engang.

Lenke til kommentar

 

 

Hvordan måler dere produktivitet på ett så finkornet nivå at dere kan si at produktiviteten ikke faller på grunnlag av ett mere tungvindt start-regime?

 

AtW

Nå måler vi ikke produktivitet på millisekunder trykking startskjerm VS startmeny. Vi måler produktivitet på de områdene våre brukere faktisk produserer noe. Vi måler resultater som betyr noe.

 

 

 

Med det sakt, du skal være over middels interessert i startmenyen om overgangen skal ha en noe som helst innvirkning på produktivitet.

 

 

 

Jeg ser du stadig kommer tilbake til de samme punktene, men jeg bruker W8 fullt ut selv, vi har en skog av W8 maskiner i skarp drift, og jeg må bare beklage, men de punktene du trekker frem gjelder altså ikke, eller er kun av minimal umiddelbar betydning de første dagene etter en overgang fra W7, i faktisk bruk.

 

 

Ja, det kan godt hende du finner noen eksempler der det er en fordel med startmeny, det kan hende folk liker eller ikke liker, men dette kan ikke omformes til å ha negativ innvirkning på produktivitet.

 

 

vi hadde kun 15 minutter opplæring på de første fem.

 

 

Essensen er at om dere ikke driver med en svært spesiell type produksjon så har dere ingen mulighet for å måle små endringer i produktivitet på den måten, så du aner ikke om produktiviteten er påvirket eller ikke.

 

AtW

 

Vell, på samme måte kan ikke du da påstå at produktiviteten faller heller. Har du målinger på dette? Ergo, er det ingen grunn til å diskutere temaet.

 

Selv om det ville være vanskelig å måle sekunder her, så er det altså ingen målbare negative forskjeller i daglig produktivitet ved å gå over fra W7 til W8.

 

Det som kan legges til er imidlertid at det som er helt tydelige forskjeller mellom W7 og W8 er ting som tiden det tar å starte maskinen og slå den av. Her er det store forskjeller i W8's favør. Tiden det tar fra maskinen er pålogget til man er tilkoblet trådløse nettverk gjøres unna på et lite sekund på W8, der det tar rundt 10 sekunder på W7.

 

Millisekundene du eventuell skulle spare på startmenyene, som jeg ikke ser at er tilfellet selv, spises opp mange ganger bare på disse tre punktene.

 

Videre er W8 jevnt over bedre på ytelsestester, og det meste går stort sett raskere. Unntaket vil være filflytting som nå har fått et ekstra steg i prosessen, malware scan. Så kan man vurdere om dette er en ulempe eller ikke selv. Videoredigering (rendering) og rendering av 3D modeller eller diverse grafiske objekter er også noe raskere på W8. OSV, OSV, OSV. Igjen, et eventuelt sekund ekstra på å finne programmet på startmenyen er overkommelig når man sparer ti sekunder på å rendere et to minutters filmklipp i 720p. Å produsere kartmodeller er et annet eksempel på at hver skriving på skjerm er noe raskere på W8.

 

I arbeidshverdagen måler vi produktiviteten på forskjellige måter, litt avhengig av hvem vi måler på og hvilke systemer vedkommende jobber med. Om en overgang til Windows 8 skulle medføre et fall i produktivitet, som jo er påstanden, så ville også dette medføre et snittfall i produksjon over tid. Dette snittfallet i produksjon har ikke forekommet. Ja, det er noen forskjeller, men du kan kanskje tenke deg hvilken vei de tipper?

Endret av Serpentbane
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Man må se på prosessen i seg selv, det er utallige faktorer som påvirker hva en hel bedrift produserer i løpet av en dag, min bedrift har feks innført ett vesentlig mere tungvindt system på dokumenthåndtering, men effekten av slik er svært vanskelig å måle når det er så mye som spiller inn i en bedrift. Det er vanskelig å måle noe annet enn ting som har ganske stor effekt om bedriften ikke har svært enkle arbeidsoppgaver, da det drukner i andre variasjoner.

 

Ellers sparer man mer enn "millisekunder".

 

Og nei, du kan ikke automatisk regne med ett snittfall i produksjonen over tid, da overdriver man sterkt betydningen av slikt i en normal bedrift, eller i det aller minste ens evne til å måle slike effekter, bedrifter har få og særdeles grove verktøy for å måle slikt.

 

AtW

Lenke til kommentar

Man må se på prosessen i seg selv, det er utallige faktorer som påvirker hva en hel bedrift produserer i løpet av en dag, min bedrift har feks innført ett vesentlig mere tungvindt system på dokumenthåndtering, men effekten av slik er svært vanskelig å måle når det er så mye som spiller inn i en bedrift. Det er vanskelig å måle noe annet enn ting som har ganske stor effekt om bedriften ikke har svært enkle arbeidsoppgaver, da det drukner i andre variasjoner.

 

Ellers sparer man mer enn "millisekunder".

 

Og nei, du kan ikke automatisk regne med ett snittfall i produksjonen over tid, da overdriver man sterkt betydningen av slikt i en normal bedrift, eller i det aller minste ens evne til å måle slike effekter, bedrifter har få og særdeles grove verktøy for å måle slikt.

 

AtW

 

Cluet vi kom frem til hos oss på alle våre 400+ W8 Brukere var å pushe ut programmene de forskjellige brukerne trengte via ConfigManager2012 og plassere snarveier på skrivebordet (2-3 kb delayer ikke startup eller shutdown noe særlig).

så:

Geologene og Revervoar-ingeinørene har:

- Petrel/Paradigm/ Eclipse

- Min Datamaskin / papirkurv

- Office / Ooutlook/Word/Excel

- VMware Klient til Windows VDI

- Leostrem til Linux VDI

ergo alt de trenger for å produsere.

 

Kontror folk og generelle brukere har:

- Ephorte/Gecko/Div arkiv stuffs

- Min Datamaskin / papirkurv

- Office / Ooutlook/Word/Excel

- VMware Klient til Windows VDI

- Leostrem til Linux VDI

ergo alt de trenger for å produsere.

 

Spesialbrukere/Utviklere/Konsulenter

All Of The Above

ergo alt disse også trenger for å produsere/teste og feilsøke.

 

Å vips så hadde vi eliminert behovet for startmeny alltogether (for vanlige brukere).

å hvis Konulenter/ITfolk skal navigere seg frem til noe som de vanligvis hadde brukt startmenyen til, så forventes det rett og slett at de klarer dette uten noe syt å tull.

Ansetter jo ikke personer på IT som ikke klarer å navigere seg rundt ved hjelp av Metro eller Explorer, forventer jo et visst kompetansenivå på ansatte som skal være datakompetente...

 

Man forventer jo at de du ansetter på IT ikke er helt udugelige.

 

Alt i alt har ikke produksjonen på bygget fallt, men heller steget litt.

Kan jo ikke garantere om det var pga W8 at produksjonen steg (vekst over tid skjer jo uansett), men brukere produserer uansett ikke mindre enn før.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...