Gå til innhold

Hacket Tesla-en sin, fikk advarsel


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-Pqy3rC

Så du mener at hvis jeg kjøper en bil med 400hk istedet for en bli med 200hk så må jeg kjøre 25% fortere? Vil tro at folk har vett nok til å bremse pga ujevnt underlag uavhengig av antall hestekrefter

Poenget var heller at om du endrer en bil fra 200 til 400hk så bør du hvite hvordan de ekstra kreftene påvirker alle ulike deler. Ting konstrueres gjerne bare for å tåle oppgitt prestanda, underlig nok.

Her til lands ihvertfall, så er vel lovlydighet en større predikator for hastighet enn makseffekt.

Vel, det står som regel lite om lovlydighet i garantikravene. Dessuten finnes privat vei/bane.

Teoretisk kan firefox på en PC ødelegge CPUen også , synes du det er gret å miste garantien på en PC du kjøper om du installerer software selv?

Nei. Heller ikke om jeg har maling i kjøleskapet, hvilket har omtrent like mye med saken å gjøre.

 

Poenget er at datamaskinen i dette tilfellet kontrollerer kjøretøy og dermed er det ikke nødvendigvis uten konsekvenser å installere hva-som-helst på denne datamaskinen. På en PC kan du bare reinstallere (uten at bilen din har havarert i mellomtiden).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Så du mener at hvis jeg kjøper en bil med 400hk istedet for en bli med 200hk så må jeg kjøre 25% fortere? Vil tro at folk har vett nok til å bremse pga ujevnt underlag uavhengig av antall hestekrefter

Poenget var heller at om du endrer en bil fra 200 til 400hk så bør du hvite hvordan de ekstra kreftene påvirker alle ulike deler. Ting konstrueres gjerne bare for å tåle oppgitt prestanda, underlig nok.

Her til lands ihvertfall, så er vel lovlydighet en større predikator for hastighet enn makseffekt.

Vel, det står som regel lite om lovlydighet i garantikravene. Dessuten finnes privat vei/bane.

Teoretisk kan firefox på en PC ødelegge CPUen også , synes du det er gret å miste garantien på en PC du kjøper om du installerer software selv?

Nei. Heller ikke om jeg har maling i kjøleskapet, hvilket har omtrent like mye med saken å gjøre.

 

Poenget er at datamaskinen i dette tilfellet kontrollerer kjøretøy og dermed er det ikke nødvendigvis uten konsekvenser å installere hva-som-helst på denne datamaskinen. På en PC kan du bare reinstallere (uten at bilen din har havarert i mellomtiden).

 

 

Situasjonen er så godt som ekvivalent, fyren har installert firefox, det er teoretisk mulig ved elendig design at software påvirker kritisk hardware til å gå utenfor spec, feks en CPU, hvorfor er det greit å miste garantien om det er en bil, men ikke en PC?

 

AtW

Lenke til kommentar

 

Her til lands ihvertfall, så er vel lovlydighet en større predikator for hastighet enn makseffekt.

Vel, det står som regel lite om lovlydighet i garantikravene. Dessuten finnes privat vei/bane.Nei. Heller ikke om jeg har maling i kjøleskapet, hvilket har omtrent like mye med saken å gjøre.

 

 

Det står gjerne lite om makshastighet også, enda det er det som er avgjørende, så hva er liksom poenget når det kommer til effekt?

 

AtW

Lenke til kommentar

 

Ingen her som synest det er betenkeleg at Tesla faktisk overvakar deg? Det faktum at dei automatisk såg at nokon tulla med softwaren på bilen bekymrar meg litt.

Lurar på kva Datatilsynet seier om dette?

Betenkelig indeed. Stem Piratpartiet! (?)

 

 

Eller et parti som har et partiprogram.

Lenke til kommentar

 

 

Ingen her som synest det er betenkeleg at Tesla faktisk overvakar deg? Det faktum at dei automatisk såg at nokon tulla med softwaren på bilen bekymrar meg litt.

Lurar på kva Datatilsynet seier om dette?

Betenkelig indeed. Stem Piratpartiet! (?)

 

 

Eller et parti som har et partiprogram.

 

Hvorfor? Trenger vel ikke noe partiprogram for at man skal se at det vil kunne lønne landet i å få inn i hvert fall en vettug politiker på stortinget.

Endret av Andrull
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Situasjonen er så godt som ekvivalent, fyren har installert firefox, det er teoretisk mulig ved elendig design at software påvirker kritisk hardware til å gå utenfor spec, feks en CPU, hvorfor er det greit å miste garantien om det er en bil, men ikke en PC?

Fordi jeg bygger PC'ene selv så dele-produsentene har noe vanskelig for å gå utenom fysiske spec's når det gjelder garantikrav.

Ferdig pc'er vet jeg lite om, men bl.a Apple har vel litt software krav, ihvertfall med telefonene.

Det står gjerne lite om makshastighet også, enda det er det som er avgjørende, så hva er liksom poenget når det kommer til effekt?

Underlig nok så konstrueres ting kun for å tåle en gitt effekt, tro det eller ei.

For å si det sånn - om Tesla er så idiotiske at ECUen er direkte koblet opp mot og lar seg omprogrammere og styre i ett og samme komplette åpne system som brukes på inforskjermen, da fortjener de ikke å kalle seg bilprodusenter.

Hva mener du med "åpne system" ? Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

I Norge så vil en slik ending som det snakkes om her, når det kommer til biler falle inn under http://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2009-05-20-544

 

Når man gjør en endring på noen andres systemer, så tar man på seg ansvaret på systemet, og det kreves så vidt jeg har fått med meg at de får den kontrollert og godkjent før det tas i bruk igjen. Spesielt siden det å klundre til en bil kan gå utover liv og helse.

 

Det å bytte utbyttbare deler, slitasje deler osv går innunder vedlikehold, og faller ikke under dette, selv om man er ansvarlig for å følge produsentenes instrukser når det kommer til slikt også.

 

Softwaren er ikke en slitasjedel/utskiftbardel og vil da falle inn under dette.

 

(Har ikke satt meg fullt inn i dette enda, men driver med det)

Lenke til kommentar

Det blir ikke håpløst i det hele tatt, det er latterlig å miste garantien på hele produktet automatisk fordi du har modifisert en liten del, om det du modifiserer blir ødelagt er det såklart noe annet, men det er ikke det det handler om her.

 

AtW

 

Hva er det snakk om her?

Lenke til kommentar

1. Selvfølgelig burde garanti og forøvrig reklamasjonsrett bortfalle i slike tilfeller. Det er ikke snakk om å bare entre ett OS her, men det er snakk om hovedcomputeren til bilen, altså den som styrer alt fra motorkraft og dempere til radioen. Gjør man noe galt der, så kan det gå på helsa løs.

2. Hva er det som tilsier at han ble _overvåket_? Dette spørsmålet stiller jeg til artikkelforfatter. Slik jeg ser det så kan det like godt være en automatisert melding, som trigges når man starter å tukle med OS'et. Den kan så sende en melding til Tesla om at han har kludret med OS'et i bilen, presto så er garantien borte.
Tror man virkelig at ikke Tesla regnet med at folk ville tukle med OS'et og la inn en auto-melding, eventuelt skremsels-melding?

Endret av ZweiNor
  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

 

 

Miste garantien på bilen... Bra vi har forbrukerlovgiving i Norge.

Nah... jeg synes det er greit, såfremt kunden faktisk endrer på noe.

 

Det blir jo håpløst og være produsent om folk fritt kan endre på det meste og etterpå kreve erstattning for at et eller annet ikke lenger fungerer.

 

Jeg synes forøvrig også at programvaren burde være åpen og dokumentert. Slik at de som ønsker kan gjøre endringer. Jeg er vel en av de som heller vil ha kontroll over bilen (eller dingsen) enn en garanti.

Det blir ikke håpløst i det hele tatt, det er latterlig å miste garantien på hele produktet automatisk fordi du har modifisert en liten del, om det du modifiserer blir ødelagt er det såklart noe annet, men det er ikke det det handler om her.

 

AtW

Hvorfor signerer du hver eneste kommentar du legger inn? Skriver du brev? :p

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Forstår Tesla her. Jeg hadde også blitt ganske bekymret om noen begynte å tukle med et såpass risikofylt produkt som en bil dersom jeg stod ansvarlig for det. Tesla har ikke råd til å la klåfingrede kunder ødelegge ryktet sitt som en trygg og absolutt stabil teknologiplatform. Ved å fjerne garantien dersom denne typen ting blir gjort distanserer de seg fra alle mulige slags søksmål. Forøvrig det samme som har blitt gjort i lang tid av alle andre fabrikanter, sk. chiptuning er jo egentlig ikke så forskjellig fra det som blir gjort her.

 

Hadde dette blitt gjort på et fly, hadde flyet fått flyforbud til original programvare var på plass og kontrollert.

Lenke til kommentar

 

 

Miste garantien på bilen... Bra vi har forbrukerlovgiving i Norge.

Om han roter til programvaren (som nye biler idag baserer seg veldig mye på), så tror jeg kanskje det bryter mot reklamasjon også (Om feilen er relatert til det han har rotet til da..).

nei. et eksempel er at selv om Apple ikke vil ta telefoner som har jailbrake på seg, må de her i Norge.

 

En jailbreaket telefon kan nullstilles. Aner ikke om det er like lett på en bil..

Lenke til kommentar

Dette er likt på alle biler. Bilen har en typegodkjenning i eu og endrer man noe ut over godkjenningen forsvinner godkjenningen og bilen er ulovlig i henhold til regelverket. Da plikter heller ikke produsenten å gi garranti fordi denne bare garranterer det godkjente produktet. Alle biler har feilvarslingssystemer som leses av på verksted og sendes produsenten. Alle biler som er chip trimmet har høyere innsprøytningstrykk. Dette leses av softwaren og lagres som høyeste verdi. Er høyeste verdi over produsentens max ryker godkjenning og garranti. Har selv fått et slikt brev av Mercedes!

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nå vet jeg ikke hvilken nettleser som ligger inne på Tesla fra før, men om det skulle vise seg å være IE så kan man vel ikke klandre denne stakkars mannen for å gjøre alt han kan for å få noe annet.

Tesla bruker en custom versjon av WebKit.

 

Mozilla/5.0 (X11; u; Linux; C) AppleWebKit /533.3 (Khtml, like Gheko) QtCarBrowser Safari /533.3

Lenke til kommentar

Gleder meg til vi får open-source-programvare i biler. :) Men er nok ingen som har baller nok til å gjøre det.

 

Nå vet jeg ikke hvilken nettleser som ligger inne på Tesla fra før, men om det skulle vise seg å være IE så kan man vel ikke klandre denne stakkars mannen for å gjøre alt han kan for å få noe annet.

Internet Explorer til Ubuntu? :p Neppe. Det er nok en nettleser basert på en åpen løsning.

 

EDIT: Som HKS pent bekreftet før meg.

Endret av Stian Aarskaug
  • Liker 1
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...