Gå til innhold

Malaysian Airline Flight MH370


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

[...]Når man finner en ansamlign vrakgods og skal spore hvor eventuelle sunkne deler er så øker usikkerhetsradiusen. Den øker sikkert minst lineært med tida. Det vil si at søkearealet øker med tida opphøyd i andre.[...]

Nja, jo, tja. Siden dette er ett relativt dypt (2-4000m) og stort (noen tusen km til land i alle retninger) havområde vil nok strømforholdene være ganske forutsigbare og vindforhold sånn passe mulige å rekonstruere. Derfor slipper de å søke i ett sirkulært område, i værstefall blir det en slags ellipse og i bestefall en "trompet". Uansett kan de nok bomme med noen 10-talls kilometer og likevel finne "svarte boksen" så lenge den fremdeles sender ut "ping" når de begynner å lytte. Finner de først noe vil de nok straks finne mer, også på bunnen, da har man ett stadig mer begrenset vrakgodsområde. På dyphavssletter (som jeg tipper det stort sett er i området) er det en tidkrevende, men nøyaktig, prosess å søke over med ulike former sonar og så sjekke spennede funn. Om de får sonarbilder på cm eller m nivå er litt vanskelig å vite på generelt grunnlag, men er det interresse og penger er det ingen umulighet å kartlegge flere km2 i cm-oppløsning.

Endret av M98kF1
Lenke til kommentar

men dersom flyet hadde landet på havet mer eller mindre intakt og deretter sunket til havets bunn, så kan dette forklare hvorfor ingen har klart å finne noen vrakdeler fra flyet enda...

Var noe sånt jeg tenkte på,

-hvis enellerannen er utspekulert nok til å rappe et fly, så har de nok tenkt på hvordan forsvinne også.

Lenke til kommentar

Det gir egentlig ikke noe mening at flyet skulle vært satt på vannet, eller bare flydd til det styrtet, altså, hvis det var bevisste handlinger (kapring eller selvmord) så alt er veldig merkelig.

 

Det ble lansert en teori tidligere, om at de ombord evt. ble bevisstløse etter fatalt trykkfall eller brann (røykforgiftning) og at flyet egentlig "fløy seg selv" til det forsvant. Det kunne kanskje vært en plausibel forklaring(?) men på den annen side så ryker jo den teorien hvis man legger til grunn den påstanden om at det skjedde bevisste tastetrykk/programering på computeren (i cockpit) som fikk flyet til å forandre kurs.

Lenke til kommentar

Hvordan var bølgehøyden i området 8. mars? På stille sjø kan det nok gå å lande som på Hudson River. Det er ingen automatikk i at åpent hav betyr store bølger.

hudson river var det omtrent blikkstille. Tror nesten ikke det forekommer i slike havområder..

Nå har jeg ikke vært i akkurat det havområdet, men jeg har vært midt på Atlanterhavet med seilbåt og opplevd blikkstille sjø i en uke i strekk. Vi hadde drivstoff nok til 2-3 dager for motor, men valgte å nyte stillheten, bade, soling på dekk etc. Jeg vil påstå det forekommer, men forholder meg spørrende til hvor stille det var der på ulykkesdagen.

Lenke til kommentar

Fra en nettavis, mye som tyder på at de flytende vrakrestene er lokalisert:

 

"Tidligere på dagen meldte det kinesiske nyhetsbyrået Xinhua at et kinesisk Iljushin-76-fly hadde observert to «relativt store flytende gjenstander, med mange små hvite gjenstander spredt rundt i en radius av flere kilometer». Flyet fløy på 33.000 fot fra Perth i Australia for å søke etter MH370-flyet da gjenstandene ble oppdaget. Kinesiske myndigheter jobber mandag morgen på spreng med å analysere bildene"

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...