Gå til innhold

Oculus Rift-tråden!


Anbefalte innlegg

 

Ser veldig gøy ut!

 

Har ikke spilt det selv enda. Jeg venter på at moddere skal fikse opp gratis versjonen som ligger ute på Unreal Engine sin Epic Launcher slik at den blir like god eller kanskje til og med bedre enn den man kan kjøpe på Oculus Home.

Endret av Enceladus
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ser det er 6500 for Rift + Touch nå, noe som gjør at dette frister som aldri før. Derimot tenker jeg at man trenger en ekstra sensor for å få 360 graders opplevelsen som man ser i f.eks Robo Recall sant?

 

Hvordan fungerer dette egentlig i praksis? Jeg har en stol med høy nakkestøtte, som jeg tenker kan gjøre at hodet mitt ikke er særlig synlig bakfra når jeg sitter. Dette vil vel være et problem?

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

 

 

:hmm: Mitt Pimax 4K sett bruker emulering av lighthouse for å fungere med Steam VR. Skal lure på om et sett med Touch og sensor kunne fungert sammen med dette. Blir mye hummer og kanari i så fall. :p

Hvordan oppleves oppløsningen på Pimax 4K. Bedre enn rift og vive?

 

 

Jeg har lagt inn litt bruker erfaring i denne tråden. :)

 

 

Kult :)

 

Virker ikke på langt nær som om opplevelsen er så bra som Vive eller Rift, men spennende å se at 4K faktisk eksisterer og funker :) Slike pådrivere er viktig :)

 

Low persistency (altså lite/ingen ghosting), minimum 90hz og ordentlige sortnivåer er for meg et absolutt krav for VR. Og jeg ville nok heller hatt godrays enn kromatiske avvik. Men det er bare min mening :)

 

Men har du prøvd Rift CV1 eller Vive? Eller kun DK2?

For i forhold til DK2 er SDE nesten fraværende på Rift, og pittelitt mer synlig på Vive.

Selv med tanke på at oppløsningen på Rift og Vive bare er bitte litt bedre enn DK2 så er forskjellen på SDE helt drøy.

Har mye å med hvordan pixel arrayet er lagt opp. DK2 hadde vel pentile sub-pixel array, og brukte skjermen fra en Note 3.

 

Jeg har CV1 og hadde DK2 før CV1. Og jeg kan bekrefte at forskjellen er så drøy som dette :)

 

post-131058-0-02817600-1490792010_thumb.jpg

Endret av IceBlitz
Lenke til kommentar

 

 

Jeg har lagt inn litt bruker erfaring i denne tråden. :)

 

 

Kult :)

 

Virker ikke på langt nær som om opplevelsen er så bra som Vive eller Rift, men spennende å se at 4K faktisk eksisterer og funker :) Slike pådrivere er viktig :)

 

Low persistency (altså lite/ingen ghosting), minimum 90hz og ordentlige sortnivåer er for meg et absolutt krav for VR. Og jeg ville nok heller hatt godrays enn kromatiske avvik. Men det er bare min mening :)

 

Men har du prøvd Rift CV1 eller Vive? Eller kun DK2?

For i forhold til DK2 er SDE nesten fraværende på Rift, og pittelitt mer synlig på Vive.

Selv med tanke på at oppløsningen på Rift og Vive bare er bitte litt bedre enn DK2 så er forskjellen på SDE helt drøy.

Har mye å med hvordan pixel arrayet er lagt opp. DK2 hadde vel pentile sub-pixel array, og brukte skjermen fra en Note 3.

 

Jeg har CV1 og hadde DK2 før CV1. Og jeg kan bekrefte at forskjellen er så drøy som dette :)

 

attachicon.gifmaxresdefault.jpg

 

 

Jeg kjøpte DK2 brukt. Da trodde jeg nesten først at jeg var blitt svindlet, og at selgeren hadde puttet DK1 panelet i et DK2 headset. Men jeg fant noen simuleringer av oppløsningene på nett, og skjønte da at DK2 faktisk var ille. Jeg ble uansett "dausjuk" av å bruke DK2, så den fant veien tilbake på finn.no igjen til slutt.

 

Rundt juletider slo jeg til på HTC Vive på tilbud hos Lefdal. Så da hadde jeg 80 dagers angrerett på det. Og igjen ble jeg døds skuffet over oppløsningen. Eller kanskje helst selve SDE'en. Jeg tror oppløsningen på det nåværende nivået ville vært mulig å leve med. Men at selve oppbygningen av displayet med såkalt "pentile" metode ødelegger for mye. Jeg så ofte sub pikslene avhengig av fargen som forsøktes fremvist. Men også den grusomme effekten av lyssterke objekter i VR som treffer fresnel linsen er helt forferdelig, jeg vil tro det er dette som refereres til som "godrays"?

 

Det er kontrollerne som er hele VR opplevelsen for meg. Og mange av demoene er jo utrolig kule. Men alt i alt syntes jeg helt ærlig at oppløsning, SDE, og linsene gjør Vive til et dårlig produkt. Det er konseptet som er kult.

 

Med Pimax settet blir jeg igjen veldig fort "sjøsyk", så det er nok enten ghostingen eller den lave oppdaterings frekvensen som er synderen (eller begge). Men visuelt, så er det likevel på sin måte, overlegent Vive settet. Og selv om jeg fremdeles ser SDE, så er det andre som melder at de ikke ser det i dette settet, overhodet. Kromatisk aberrasjon kan korrigeres for i software. Men jeg vet ikke om det krever for mye data kraft til å gjøre det realtime? Jeg ville egentlig ikke trodd det. Men det er uansett et lite håp om at det kan gjøres noe med i Pimax settet. Mens i Vive settet, så er det jo ikke noe man kan gjøre med "godrays" på grunn av hvordan det fremtrer.. Det er uansett ved kraftige kontraster at den kromatiske aberrasjonen fremtrer sjenerende. Og etter litt bruk oppdaget jeg at det egentlig ikke er så ofte det er et problem.

 

Jeg har vurdert å kjøpe et CV1 sett for å gi VR et siste forsøk. Men jeg har lest at det er CV1 som er verst av det og Vive når det kommer til SDE. Så jeg har skjøvet det fra meg. For øyeblikket ser det ut som jeg må akseptere å vente til versjon 2.0 av Vive og Rift før det er noen vits for meg å prøve igjen.. :(

 

Edit: Jeg har visst også glemt å si noe om FOV. For å begrense godrays på Vive, så fant jeg at det beste kompromisset var å justere settet et par knepp fremover. Og det resulterte jo i en innsnevring av FOV. Noe som også var irriterende. FOV'en er allerede i utgangspunktet for liten i mine øyne. Pimax settet kan ikke justere avstand til linsene i det hele tatt. Men inntrykket mitt er at FOV er bedre på Pimax enn på Vive selv på innerste "knepp". Hvis dette er riktig for CV1, så ble den enda litt mindre interessant for meg. Selv om man i dag får både Vive og CV1 med touch for ~5K på finn.no..

Endret av Gabri3L
Lenke til kommentar

 

 

 

snipp

 

 

 

Skjønner. Synd at du opplever det så sterkt da :(

 

CV1 er en del bedre på SDE enn Vive. Generell konsensus om akkurat det. Men godrays er noe verre på Rift syntes de fleste, men jeg syntes det er nogenlunde likt. Du gjør nok lurt i å vente til neste generasjon da. Virker som du er veldig eksponert for å bli påvirket av SDE.

 

Har selv et ørnesyn, men SDE bryr jeg meg fint lite om. Har nok noe med at jeg veldig fort oppnår tilstedeværelse og innlevelse så da glemmer jeg det. Men prøv en Rift hvis du får muligheten hvertfall, det kjøres diverse demoer rundtforbi :) Har en kompis med Vive, og både meg og han mener SDE er betydelig mindre på Rift enn Vive når vi tester side om side. Men begge har sine styrker og svakheter. Sier bare at hvis SDE er det viktigste for deg er nok Rift din beste mulighet. Men ikke sikkert det er godt nok for det om da :)

Lenke til kommentar

Takk for tips, det var det jeg trodde at SDE var mindre på Rift. Men var nå en som påstod det motsatt i en reddit tråd. Jeg ville trodd han ville fått høre det om det ikke stemte. :p

 

Jeg er uansett litt der nå, at jeg tenker det er like greit å spare neste skuffelse til neste generasjon. :p

 

Jeg har forøvrig hørt at det er PSVR som er aller best på SDE til tross for enda lavere oppløsning. "Horizon zero dawn" har nesten fått meg til å vurdere en PS4 pro, og da er det jo ingenting i veien for å ihvertfall teste PSVR.. :)

 

Men, blir jo et fryktelig dyrt spill da. Så er jo ikke helt der enda..

Endret av Gabri3L
Lenke til kommentar

Takk for tips, det var det jeg trodde at SDE var mindre på Rift. Men var nå en som påstod det motsatt i en reddit tråd. Jeg ville trodd han ville fått høre det om det ikke stemte. :p

 

Jeg er uansett litt der nå, at jeg tenker det er like greit å spare neste skuffelse til neste generasjon. :p

 

Jeg har forøvrig hørt at det er PSVR som er aller best på SDE til tross for enda lavere oppløsning. "Horizon zero dawn" har nesten fått meg til å vurdere en PS4 pro, og da er det jo ingenting i veien for å ihvertfall teste PSVR.. :)

 

Men, blir jo et fryktelig dyrt spill da. Så er jo ikke helt der enda..

 

Har vært inne på akkurat samme tanken selv ang Horizon Zero Dawn :D

 

Men PSVR blir du nok veldig skuffet over om du ble skuffet over Vive. Trackingen er ganske dårlig, og det er ikke så skarpt bilde ut fra midten. Men skal visst ikke være noe godrays så det er jo bra. Viktig å tenke på at PSVR er ganske mye billigere enn Rift/Vive og da blir opplevelsene deretter. Men man kan nok ha det fantastisk gøy med PSVR, sier bare at det ikke er helt top-end slik konkurrentene er. Men det er bare bra, da jeg tror PSVR vil være en god pådriver for VR generelt siden det er så lett tilgjengelig mtp pris og at mange har hardwaren fra før :)

Lenke til kommentar

Takk for tips, det var det jeg trodde at SDE var mindre på Rift. Men var nå en som påstod det motsatt i en reddit tråd. Jeg ville trodd han ville fått høre det om det ikke stemte. :p

 

Jeg er uansett litt der nå, at jeg tenker det er like greit å spare neste skuffelse til neste generasjon. :p

 

Jeg har forøvrig hørt at det er PSVR som er aller best på SDE til tross for enda lavere oppløsning. "Horizon zero dawn" har nesten fått meg til å vurdere en PS4 pro, og da er det jo ingenting i veien for å ihvertfall teste PSVR.. :)

 

Men, blir jo et fryktelig dyrt spill da. Så er jo ikke helt der enda..

PSVR har etter min mening betydelig mindre screendoor effect enn Vive. Det var det første som slo meg da jeg testet den. Jeg kan faktisk se for meg at den kan bli ganske bra hvis man kombinerer den med software på en kraftig pc og med supersampling. SDE på Rift CV1 kan jeg ikke si noe om siden jeg enda ikke har fått testet den.

 

Tror det er en god ide å vente til neste generasjons Rift Vive er ute. Men med en som er såpass sensitiv for SDE som deg så kan det saktens hende at du må smøre deg med enda mer tålmodighet og vente til gen 3 :p

 

Jeg har også hørt rykter om at Magic Leap skal vise frem sitt utstyr i løpet av dette året. Virker på meg som at SDE blir et ikke problem der siden det er helt annen tech som brukes.

 

We now know that it does this using its 'photonic lightfield chip' which Abovitz doesn't want people to refer to as a lens though it seems this is what users will see through. As far as we know so far, it projects virtual images onto the user's retinas which has been described as a "digital lightfield signal" by the company's CEO. We don't know exactly how light is beamed around the device and into the wearer's eyes and how this will trick our brains - this, for now, is Magic Leap's secret sauce.

 

A lightfield can capture not only every beam of light hitting our eyes but also the direction each one is travelling in and the amount of light travelling through every point in a space. This allows VR, AR and MR researchers and engineers to give virtual animations, objects and characters a sense of depth. Abovitz claims that its technology is better for our bodies - eyes, brains etc - than VR as it respects how we see and process the world.

https://www.wareable.com/ar/magic-leap-need-to-know-release-date-price-specs-features

Endret av Enceladus
Lenke til kommentar

Hvilket PCI-e USB 3.0 kort kan kjøpes i Norge (til Rift obv)? Inateck kortet er det dårlig med her til lands, og sliter med å komme meg under 350kr grensa fra utlandet.

 

Tenkte jeg skulle kanskje bare kjøre alt på USB 2.0 til jeg oppgraderer. Oculus testing tool sier jeg har minimum req på USB. Har noen hatt problemer med å kun kjøre USB 2.0? 

 

*edit*

Kjøpte Inateck Superspeed 4-port fra utlandet.

Endret av rhym
Lenke til kommentar

Hvilket PCI-e USB 3.0 kort kan kjøpes i Norge (til Rift obv)? Inateck kortet er det dårlig med her til lands, og sliter med å komme meg under 350kr grensa fra utlandet.

 

Tenkte jeg skulle kanskje bare kjøre alt på USB 2.0 til jeg oppgraderer. Oculus testing tool sier jeg har minimum req på USB. Har noen hatt problemer med å kun kjøre USB 2.0? 

 

*edit*

Kjøpte Inateck Superspeed 4-port fra utlandet.

 

Godt du tok til vettet  :w00t:  hehe.

 

Er ikke så mye forskjell, men man får mer solid tracking over USB 3.0 da man får bedre og mindre komprimert info fra kameraene :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Dette er ganske stilig!

 

Artikkel her:

https://uploadvr.com/facebook-surround-360-x24-hands-on/

 

Til nå har jeg syntes 360 graders videoer har vært noe tullete og ikke egentlig skikkelig VR. Men når man nå gjør videoene om til en 3d scene man kan gå rundt i samtidig som filmen kjører da snakker vi!

 

Edit:

Tek.no artikkel også.

https://www.tek.no/artikler/med-facebooks-nye-vr-kamera-kan-du-bevege-deg-rundt-i-inni-i-videoen/381799

Endret av Enceladus
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...