Gå til innhold

Road trip, Bergen - Tromsø - Bergen


L4r5

Anbefalte innlegg

Dama og jeg planlegger en road trip til sommeren.

Vi har hatt lyst til å ta en tur nordover. Valget falt på en biltur til Tromsø.

Men hvilken reiserute? Hva bør vi innom?

Vi er begge glad i å ta bilder og vil derfor gjerne få med oss en del gode motiver på veien. Har noen forslag til reiserute?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva du nå enn gjør - Ikke ta Nord side oppover Sverige. Værste veien som finnes. Bare humper og sprekker hver eneste meter som er fylt med for mye fyllmasse. Dunk-dunk vei.

 

Andørja, og Ibestad er et fint sted å stikke innom. Samt Nord-Lenangen. Sør-Lenangen er ikke riktig så fin, men et fint sted å stikke innom. Her bør dere planlegge etter været. Treffer dere på riktig vær blir det knallfint her!

 

Dette er midnattssola i Nord-Lenangen, en fin kveld.

post-292790-0-73525100-1391954430_thumb.jpg

 

Om ønskelig kan jeg poste noen bilder fra Andørja, også. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva med å ta flaggruten den ene veien og kjøre den andre?

?

 

Den eneste "flaggruten" jeg har hørt om, trafikkerer Bergen-Stavanger. Så i tilfelle det finnes en flaggrute som går nordover fra Bergen, kunne jeg gjerne tenke meg å få vite litt mere om den...

 

(Og ifølge Wikipedia har Flaggruten opphørt fra nyttår. Man undres hvorfor en såpass praktisk hurtigbåtforbindelse strykes av kartet...)

Lenke til kommentar

Hva med å ta flaggruten den ene veien og kjøre den andre?

 

 

 

Hva med å ta flaggruten den ene veien og kjøre den andre?

?

 

Den eneste "flaggruten" jeg har hørt om, trafikkerer Bergen-Stavanger. Så i tilfelle det finnes en flaggrute som går nordover fra Bergen, kunne jeg gjerne tenke meg å få vite litt mere om den...

 

(Og ifølge Wikipedia har Flaggruten opphørt fra nyttår. Man undres hvorfor en såpass praktisk hurtigbåtforbindelse strykes av kartet...)

 

Tipper på at det var Hurtigruten det skulle stå (ikke Flaggruten)

Lenke til kommentar

Satt og kikka litt på deres forslag og googlet litt.

Foreløpig har vi satt opp dette:

Bergen

Flåm

Årdalstangen (slekt der)

Tindevegen

Turtagrø

Lom

Geiranger

Trollstigen

Åndalsnes

Molde?

Atlanterhavsvegen

Kristiansund

Trondheim

Mo i Rana

Saltfjellet

Bodø

Ferje til Røst

Ferje Røst - Værøy - Lofoten

Svolvær

kanskje innom Harstad

Tromsø

 

Det mangler litt innimellom her og regner med å ta en annen rute tilbake.

Noen innsigelser/forslag?

 

Tidsbruk er ikke så nøye. Har 14 dager på oss.

Endret av L4r5
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg undres litt på Molde - men la meg foreslå at man på en av strekningene legger inn Kristiansund (evt. med avstikker til Grip), og Atlanterhavsvegen. På/ved Bud finnes der et interessant kystfort fra okkupasjonstiden (Ergan kystfort), og samme sted finnes en bauta over det siste riksrådsmøtet i Norge før de danske lutheranere tok definitivt over styret. I området finnes også Håholmen, et sted Ragnar Thorseth (og frue) bygget opp som feriested (med restaurant og overnatting), og hvor bla (deler av) Saga Siglar er utstilt.

Lenke til kommentar

Hva med Ytre Sogn? Det passer sikkert fint på tilbakeveien. Nordfjord - Skei - Førde - Dale i Sunnfjord, Hyllestad - Ferje Lavik/Oppedal. Eventuelt ferje videre fra Rysjedalsvika i Hyllestad til Losna + Solund - og deretter til Gulen og videre til Bergen.

 

Litt diverse, bilder i spoiler:

 

Jølstravatnet kan være verdt å få med seg.

 

 

jc3b8lstravatnet3b.jpg?w=590&h=392

 

 

Hyllestad:

 

800px-Hyllestad_kirke_i_flomlys.jpg

 

 

Jeg kan være behjelpelig med litt mer om Sogn og Fjordane, hvis du vil innom der.

Lenke til kommentar

An Sogn og Fjordane: Her har du attraksjoner som ligger så langt fra hverandre i øst-vest retning (Kinn/Florø kontra Fjærland/Jostedalen, for å nevne noe) at jeg vil anbefale at man skriver en liste for senere bruk og tar en god del av dette på senere kortere turer fra Bergen...

Lenke til kommentar

 

Jeg undres litt på Molde - men la meg foreslå at man på en av strekningene legger inn Kristiansund (evt. med avstikker til Grip), og Atlanterhavsvegen. På/ved Bud finnes der et interessant kystfort fra okkupasjonstiden (Ergan kystfort), og samme sted finnes en bauta over det siste riksrådsmøtet i Norge før de danske lutheranere tok definitivt over styret. I området finnes også Håholmen, et sted Ragnar Thorseth (og frue) bygget opp som feriested (med restaurant og overnatting), og hvor bla (deler av) Saga Siglar er utstilt.

Much sense you speak. Molde tenkte jeg på som en pitstop. Og Atlanterhavsvegen må vi jo innom så må legge inn den. Kystfortet må også få et besøk tror jeg. Er litt historienerd så sånne tips setter jeg veldig pris på.

Reiseruta er jo verken ferdig eller spikra enda.

Går ferge fra bodø til lofoten, så får dere pause fra kjøringen

Indeed. Det er planen. Vi vil bare få med oss Røst også. Fotoparadis.

An Sogn og Fjordane: Her har du attraksjoner som ligger så langt fra hverandre i øst-vest retning (Kinn/Florø kontra Fjærland/Jostedalen, for å nevne noe) at jeg vil anbefale at man skriver en liste for senere bruk og tar en god del av dette på senere kortere turer fra Bergen...

Har slekt i Årdalstangen så ikke usannsynlig at det blir flere turer i S.&Fj. i fremtiden.

 

Endret av L4r5
Lenke til kommentar

An Molde: Det skal, i rettferdighetens navn, nevnes at de har et museum, delvis (?) plassert på Hjertøya - og jeg vil tro at den biten skulle være brukbart... (Og ellers har de jo Kongebjørka, ver 2.0 (Fanden ta hærverkeren!).)

 

Utsikten fra en fjellstue jeg har glemt navnet på, skal også være bra - men den beste delen av den utsikten er selvfølgelig sørover mot Sunnmøre... ;-)

Lenke til kommentar

Stemmer også for Kystriksveien (Rv17) langs Nordlandskysten til Bodø. Det går raskere å kjøre E6, men syns ikke den veien er like flott. Ta ferge fra Bodø og ut til Lofoten, kjør opp Vesterålen til Andenes og ta ferga over til Senja. Kjør yttersida av Senja og ta ferga over til Kvaløya.

Lenke til kommentar

Kystriksveien for teh win! Tok den oppover til Bodø på vei til Lofoten - et minne for livet!

Oppe i Lofoten anbefaler jeg Sakrisøy Rorbuer - rett utenfor Reine. Sett av noen dager i Lofoten - spaserturer oppe på fjellet gir fantastisk utsikt.

 

Har vært der oppe på flere turer - det er deilig å fiske i robåt og spise egenfanget fisk til middag hver dag. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...