Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hva var din førstebil?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fiat Brava 1.6 1998 modell.

 

+ Jeg fikk den gratis fra min mor da jeg fikk lappen. Hun skulle ha seg ny bil.

+ Overraskende god på vinterføre.

+ Gode seter, jeg ble ikke sliten av å kjøre den

+ Jeg monterte musikkanlegg i den.

+ Den hadde gått 130 000 da jeg fikk den

+ Greit nok utstyrt, med elektriske vinduer, A/C, oppvarmede seter, ABS

 

- Den var skummel å kjøre i høy hastighet. På svingete og humpete veier kunne den fort bli "uforutsigbar".

- Bilen ser jo virkelig ikke ut.

- Kvaliteten var ikke noe å skryte av. Måtte bruke en del penger på den. Termostat, vindusviskermotorer, hjullager og trommelbremser måtte byttes det året jeg hadde den.

- Registerreima røk etter tre år siden forrige bytte, og under anbefalt kilometerstand. Dette ble dens endelikt.

- Interiøret var også fælt.

 

Bilde av den i spoiler, med obligatorisk grøftelys og Wunderbaum hengende i speilet.

 

 

 

Endret av Quote
Lenke til kommentar

Saab 9-3 2.0t 2002

 

Lå originalt ute på finn til 56.000 kroner, noe som var litt høyt for mitt budsjett, men både jeg og fattern var bestemt på å prute, så vi tok turen innom karen. Han fortalte så rett ut:

 

"Jeg har de siste to ukene hatt fire forskjellige personer som har ringt. To har ikke kommet, og de to andre ga meg skambud og viste lite interesse. Jeg har kjøpt meg ny bil og er egentlig bare lei. Gir du meg 40 000, så er den din."

Og 40 000 for en bil hvor alt fungerte og den bare hadde gått 122.000 km var jo mildt sagt en god deal.

 

Har hatt mange hyggelige opplevelser med den, og noen mindre. Hadde blant annet en tur til Gatebil (merkelig nok) hvor jeg fikk mange komplimenter fra bilinteresserte. Ellers har det vært en flott bil som har startet hver gang jeg har spurt om det og har tatt meg akkurat dit jeg vil. Den har til og med tatt meg til Nürburgring og tilbake, selv om vi blåste turboen der nede.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

...var ikke en ting som fungerte som det skulle. Dette bildet ble tatt i forbindelse med at jeg skulle selge bilen. Det dere ikke kan se er brannskader på bakskjermen, sprukket topp, felger som ikke lar seg avbalansere, gåen luftmassemåler, noe hjemmemekk i motorrommet som blant annet innebærer en colaflaske, fjærene foran takker for seg når som helst, bulker og rust i hjulbue, gåen vindusviskermotor og mangler bakre lydpotte. I tillegg har den jo det fantastisk fine gitteret i grillen!

 

På plussiden så den ikke så dum ut innvendig, og jeg hadde et anlegg som overgikk det meste.

Lenke til kommentar

Toyota Carina 2, -87 (mener jeg å huske). Ikke min på papiret, men var jeg som disponerte den siste tiden av dens liv.

+ Skuddsikker motorteknisk. Den brukte en del olje, og i et forsøk på å ta livet av den, sluttet jeg å etterfylle. Det så ikke ut til å bry den nevneverdig. Da jeg endelig vraket den var peilepinnen knusktørr, men motoren gikk som ei klokke fortsatt.

- Alt annet enn det motortekniske. Stygg, rustet, vond å kjøre, osv...

 

Første bilen jeg eide selv var en Mazda 323F -96 (1,8).

+ Gikk greit, fin på svingete vei om sommeren, og var utseendemessig ok til å være så gammel.

- Mye kluss, særlig med det elektriske, og overraskende dyre reservedeler. Fantastisk dårlige frontlys - så ingenting i høstmørket! Dimensjonert for kortvokste mennesker (noe jeg ikke er).

Lenke til kommentar

1993 Ford Escort 1,8D Ghia

 

+ Meget hyggelig forbruk, kunne akkurat skvise den under 0,4 liter på mila på langkjøring - ca 0,55 på ren bykjøring

+ Gode kjøreegenskaper, kjørte fint i norske hastigheter og vel så det

+ Kurant utstyrt, el. soltak, el. vinduer, sportsstoler

+ Kostet meg 18.000 å kjøpe, ingen vedlikeholdskostnader den tiden jeg hadde den

 

- Treeeeg. 25,6 sekunder til 100.

- Jeg kræsjet den etter seks måneder. Ikke bilens feil, men den var aldri på veien etter det.

- Nevnte jeg at den var treg?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Renault Megane 2.0 RT 1996.

 

+Lett bil som gikk greit og som lå godt på veien når jeg fikk byttet til bredere dekk

+Syns selv at den så helt grei ut i svart med original spoiler og med de 17 tommerene jeg hadde på den

+Komfortable seter

+Nostalgi

 

-Ingen koppholder

-Ikke fryktelig pålitelig, selv om jeg for det meste kun byttet slitedeler

-Rust (galvanisert eldre biler er oppskrytt)

 

Solgte den for 10 000 etter halvannet år, da hadde den gått snaut 230 000km, bilen gikk i stykker for kjøper på vei hjem over fjellene og det ble et helvetes spetakkel angående "hvem som skulle ta kosten".

Lenke til kommentar

En søt liten en som var knallgul og så ut som http://imagecache2.allposters.com/images/PTGPOD/253887.jpg. Idealbilen når man var 16,5, skoleelev og hadde et førerkort blekket ennå ikke var tørt på. Under 15 fot (4,5 meter) lang og motor på "bare" 173 kubikktommer eller 2,8 liter. Ytelsen stod ikke i stil med motorvolumet, 82 HK og 0-60 miles/0-98 km på 21 sekunder

+ super bensinøkonomi, ca 1,2 liter på langkjøring og 2 liter på bykjøring.
+ veldig robust motor og drivlinje
+ kjøpspris 700 kr (i godt 20 år gammel, velbrukt utgave).
- enhver kjøring i over 45 miles/72 km var som å håndtere et skip i havsnød...

 

Navn og rykte? Nash Rambler Custom 1951.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Min første bil var en 84 modell Opel Ascona 1.6s,i original bronse farge.

 

Pluss med bilen var at den var ganske lettkjørt,jeg øvelseskjørte med den før jeg tok førerkortet.

 

Minus var at plutselig begynte ting å ta kvelden,tre håndtak tok kvelden slik at bare venstre bak virket,til slutt lot jeg bilen stå ulåst.

 

Dynamo fjusket,bilen kunne stoppe nesten hvor som helst,da var det opp med panseret og ta fatt i en hammer og banke på dynamoen til bilen ville starte.

 

Bilen endte sine dager hos huggeren da det var så mange ting som måtte fikses at det var ikke vits i å fikse.Da hadde bilen gått 280000km og var 95% rustfri.

Lenke til kommentar

Opel Kadett E 1.3 - 85 modell. 60 esler eller noe i den duren.

 

Kjøpte den av en (kloss)major, ihjel røyka å fæl. 10.000 ga jeg for den. Førerdøra hadde blitt opplakkert av en 10 åring(skulle man tro), hele døra flassa verre en en tørr hodebunn. Sånn brun tjafs lå å irriterte hjulbuene på den også. I tillegg greide min bestemor å rygge på fremre hjulbue, årsaken var i følge henne at det ikke brukte å stå noen bil der.

 

Hadde noen turer hos huggern for å finne deler, for det meste gikk det i dynamo. Bytta dynamo 2 ganger, og radiator en gang. Ble nesten sendt til hugging en gang pga. feilparkering hos huggern. Ellers måtte viftereima byttes ofte pga sluring, enkel sak. Ellers billig(hvis vi ser bort ifra at jeg mista lappen i 8mnd med den) å god bil. Kunne burne på flat mark å greier, fwd ftw! :p

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Min første bil var en Ford Sierra 2.3 Ghia -84. Den hadde en V6er med 114 Hk.

Faren min fikk den vel for vrakpanten og fikset det lille som feilet den før jeg fikk den..

Var veldig fin og ikke mye som feilet. Var selvfølgelig rust på hjulbuene og litt på dørene. For ikke å snakke om forrige eier som røyket i den...

 

 

Hadde denne bilen fra 2003 til 2005.

DSC00005.jpgDSC00006.jpg

 

Denne bilen var luksus i forhold til en Sierra 2.0 CL (eller bare L?) -89 som jeg hadde til arbeidsbil for et par år siden.

Endret av PantZman
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...