Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hva var din førstebil?


Anbefalte innlegg

Kjøpte min første bil måneden etter jeg ble 18.

 

Etter å ha siklet på diverse Celica T20 på finn, fant jeg ut at jeg egentlig ikke hadde råd til en i bra stand (rundt 45.000), så jeg gikk for en rød 1998 Hyundai Coupe 1.6L i nabobyen som lå ute til 30.000. 144.000 KM på telleren, rustfri, (understellsbehandlet to ganger før den kom i mitt eie) og veldig pen i lakken. Følte meg som en konge i den. Ut i fra det brede smilet skulle man tro jeg kjørte Ferrari.

 

Han som prøvekjørte den før meg hadde dratt i brekket så vaieren hadde gått i stykker. I tillegg var det et hjullager jeg måtte bytte. Solgte mopeden og tok forskudd på min første lønning på bensinstasjonen jeg begynte å jobbe på måneden før og ga selgeren 28.000 (kunne prutet mer, men i mine øyne var den verdt så mye mer)

 

Dagen etter kjøpet ble det en 20 mils tur til Moss for å møte ei jente jeg tidligere hadde tatt toget til. VELDIG stas. Ble noen små riper etter et forsøk på rygge ned en bratt bakke i innkjørselen hennes, men øvelse gjør mester.

 

 

 

 

Møter denne sommeren med nye stabstag, dempere, hjullager, bremsesko, dekk og frontrute.

 

 

+billige originaldeler fra Hyundai

+god å kjøre

+behagelige seter

+ser bra ut

+aldri startproblemer

+billig i drift ved langkjøring

 

 

 

-Litt svak motor. Hadde jeg hatt kompetanse til det, ville jeg byttet til 2.0L motor og ettermontert turbo og oppgradert det som måtte oppgraderes for så å godkjenne det hos biltilsynet.

-Flasser litt klarlakk på speil og bakvinge (mistenker maskinvask av tidl. eiere og den første tiden meg)

-Elendige kjøreegenskaper på vinterføre, men det er min skyld for å ikke kjøpt nye vinterdekk.

 

 

Veldig fornøyd med bilen og har ingen planer om å selge.

 

 

Edit: Hatt den i tre år nå i juli. KM-stand: 198.000

Endret av Andoon
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1991 Honda Accord 2,2 LX.

 

Kjøpte den sommeren 2003 for 50 000,- på Hamar.

Var i militæret på den tiden og pendlet tog til og fra Lillehammer - Oslo, på vei hjem ei helg så oppdaget jeg denne ved en bilbutikk like ved jernbanestasjonen på Hamar i det vi kom inn med toget og bestemte at denne skulle jeg se på, helgen etter så dro vi og tittet på denne og kjøpte den.

 

Import fra Queebec, uten A/C men med Cruisecontroll som drakk en tank per mil. 150hk og igrunn veldig sprek bil!

 

Komfortabel, grom lyd med Green filter og med DTM bakpotte, og selvironien ble intakt med "Riskoker" Streamer i frontruten :)

 

Solgte denne altfor tidlig, skulle beholdt denne i stedet for å prøve meg på 3 tyskerhauger før jeg kom tilbake til japansk.

Lenke til kommentar

Min første bil var en VW Golf 2, 1.8GL, 1992mod.

 

Hadde rulla ca 154.000 når jeg fikk den, stod anlegg fra Rockford med phoenix gold forsterker baki, gjett om jeg som 18-åring ble gira!? Hehe.

 

Den fikk være med på mange artige eventyr, og ble solgt da den måtte eu-godkjennes igjen etter ca 1.5 år eller noe sånt. Da hadde den omsider rullet rundt 190.000, minns jeg å huske.

 

Uansett om jeg er 197cm, plass ble ikke et problem!

EDIT: Den var lovlig senket.
EDIT2: Feil km.stand oppgitt, hehe.

post-77292-0-31504700-1400071376_thumb.jpg

Endret av Kimelimm
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tja, nå tar jeg forbehold om at jeg ikke husker helt eksakt hvor lenge jeg hadde den, men skal være rundt 1.5år, ja. Men jeg kjørte så forbanna mye at jeg skjønner det ikke selv, brukte en formue i bensin.

 

Og nå når jeg så igjennom noen bilder så var det 154.000 den hadde gått når jeg fikk den, beklager! :dremel:

Lenke til kommentar

1986 Volvo 740GLE, tidligere eier hadde importert den fra USA. Betalte 17000,- for den. Km Stand 300.000, hadde den i 1 år og kjørte den til den var gått 360.000,-

 

+Koselig og komfortabel bil å kjøre

+Moro på vinteren

+ HELT fri for rust, siden den hadde gått flesteparten av årene sine i California

+ Mye utstyr for alderen, blant annet 4x el. vinduer, cruise control og A/C!

+ Startet lett og gikk, sviktet meg aldri!

 

-Bensintørst og lat motor. Aldri mulig å få den under literen på mila, selv ikke med langkjøring.

 

Når jeg kjøpte den så fikk jeg beskjed om at girolje på automatkassa måtte skiftes så fort som mulig. Av en eller annen dum grunn så ignorerte jeg dette og da turet og gikk det i 60.000km til før girkassen takket for seg og kun revers virket.

 

Solgte den så for 6500,- til en som skrudde den i stand igjen. Hadde ikke gjort annet enn å skifte bremseklosser foran og skiftet motorolje 1 gang (!!!!!!!) i mitt eie. Gud bedre hadde jeg hatt økonomien og kunnskapene jeg har i dag kontra den gangen....

Lenke til kommentar

Min første var en burgunder rød Skoda Felicia 2000 modell som jeg kjøpte for 15.000 av mor.

 

Hadde den noen år og få problemer bortsett fra at batteriet elsket å tappe seg ut. Var egentlig godt fornøyd med bilen helt til en "vakker" vintermorgnen jeg skulle på jobb og jeg sladdet i en fjellvegg pga is på veien. {Kjørte i 40km/t i 80 sone så var umulig å unngå). Bilen fikk ikke veldig store skader men kostet mer enn 15.000kr og fikse bilen så den ble spiker.

Endret av Mr.Duklain
Lenke til kommentar

Er ikke fylt 18 år enda, men har vært så heldig å fått en bil i fra faren min. Bilen er en BMW 520i 1993, den har gått kun 193k, og betalte kun 2 500,- for den. Selve bilen er stort sett 100% rustfri, og grunnen til av vi fikk den så billig, var at kompissen til faren min var i en real økonomisk knipe. Bilen er ikke helt perfekt, men etter litt mekking, så er bilen nesten klar til EU-godkjenning. Bilen har vært eid av en forretningsmann i de fleste årene, de andre årene, så var det en ungdom som eide bilen, og bungle venstre front. BIlen har stått lagret og ubrukt i ca 2 år.

 

+ Billig

+ Lite KM

+ BMW

+ Komfortabel

+ Lett å skru på

+ Forsikringen er ikke alt for dyr (På meg)

 

- Ikke alltid like lett å få deler

- Noen småfeil

- Endel skjønnhetsfeil i lakken (Skal fikses før jeg fyller 18)

- Litt gammel

 

yxbOYWu.jpg

Endret av Furyon
Lenke til kommentar

Hadde da min kjære 92' Civic Esi (125hk).

 

Kjapp liten rotte som det aldri var noe feil med. Lærte med utrolig mye om vedlikehold og enklere utskiftninger/reperasjoner med den.

 

Desverre endte den slik:

IMG_0325.jpg

 

70 sone. 70-åring med høøøøy promille i motsatt fil. Han skulle over min fil og inne en sidevei, stoppet med blinklyset på når jeg kom i mot, men satt plutselig bilen i bevegelse over i min fil når jeg var 6-7 meter fra han. Bilen hans gjorde et skikkelig hopp, så vet ikke om han feilberegnet eller bare glapp clutchen.

Endret av RunRookieRun
Lenke til kommentar

Kjøpte en Opel Kadett 1964modell for 500, hadde ikke lappen, så brukte den på bussgater og sykkelveier( i Östersund sverige) Bytta den mot en skinnjakke etter ca et år.

Etter det tok jeg lappen, kjøpte 4 nye gislaved vinterdekk og fikk med en volvo 145 1969modell på kjøpet.

 

I Norge var den første bilen en Peugeot 405 diesel, kjørte den 240000 uten å bytte bremser.

 

Ønsker meg en 1985 bmw 528 eller en god honda crx, grombiler, kjører en 1996 mitsubishi lancer 1.3, kjedelig.

Endret av MedaDwor
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Honda Accord 2003 2,0 155hk stasjonsvogn

post-292231-0-58419700-1402864166_thumb.jpg

 

Positivt:

- Fikk mye bil for pengene (taksert høyere enn hva jeg kjøpte den for)

- God å kjøre, kjørecomfort
- Ingen feil med bilen
- Ganske lav kilometerstand

- 99,8 % strøken (var 10 år da jeg kjøpte den, fint brukt)

- Service var fulgt hele tiden

- Sprek til å være "familiebil"

- God plass

 

Negativt:

- Har smelt den, beste bil jeg har hatt til nå

- Dyr å forsikre, ihvertfall for meg som 18 åring

 

Lenke til kommentar

Audi A4, sedan 1,6 1996. Manual, bensin. Den jeg kjører ennå.

 

+ Pen bil i fin stand.

+ Litt "pimpa": Senkesett, xenonlys, fine zito felger, us blinkers, grå bil men svarte speil og svart tak.

+ Helt grei å kjøre

+ Rått anlegg fulgte med på kjøpet

+ Billig forsikring

+ Helt greit utstyrt, el speil og el vinduer (fremme), ABS...

 

- Gått alt for langt, 360k når jeg kjøpte den, og 385k nå ... ruller enda.

- Jævlig stygt interiør (Slitte seter, hull i førersete, ikke noe pent ellers)

- Bruker 1,2L mila grovt regna.

- Vedlikehold koster... 5000,- i deler for å komme igjennom EU...

Lenke til kommentar

 

- Bruker 1,2L mila grovt regna.

Kjørestil..

 

 

Joda, får den sikkert ned på 0,9 om jeg kjører skikkelig pent. Når jeg regna ut 1,2 var det mye start og stopp. Om jeg ligger å kruser i 80 på landevei tror jeg at det skal gå på 0,8 - 0,9, men fremdeles dyr i drift.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...