Gå til innhold

Fotografiske nyttårsforsetter 2014


Anbefalte innlegg

Nå som julefreden har senket seg og vi kan begynne å tenke på det nye året, så kan det kanksje være en ide å tenke på hvilke fotografiske nyttårsforsetter vi skal ha i 2014?

 

edit: Jeg har fått et godt forslag på PM - om et år, så poster vi et bilde som viser hvordan det har gått med forsettene. Har du fått tatt de bildene du ønsket? Er det nye utstyret anskaffet? Henger det bilder på veggen? Er fotoboken i boks?

Endret av tomsi42
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg skal forsåvidt ikke ha noen forsetter om å fotografere mer som jeg tildels har hatt tidligere, for det er en stor sjanse for at jeg ville bryte et slikt forsett.

Men jeg har et slags forsett som jeg "startet" i det inneværende året, dog i svært liten skala. Forsettet mitt går rett og slett ut på å ut på å utfordre meg selv enda mer enn tidligere til å ta bilder uten for min komfortsone, dessuten skal jeg "tørre" å publisere mer den typen bilder som jeg selv har ansett for "kjedelige" siden de nettopp er uten for min komfortsone.

 

Jeg har vært (og er fremdeles) den typen fotograf som liker at bildene er "pene" og da ikke minst de jeg publiserer eller skriver ut for å vise andre. Med pene bilder så mener jeg vakre landskap både fra natur og fra det mer urbane miljø, flotte bilder fra hage/natur (nærbilder/macro) og liknende.

Bilder fra dagliglivet har jeg også tatt en del av, men jeg "feiger" totalt ut når det gjelder å dele de med andre siden jeg ofte anser de som kjedelige.

 

Jeg kommer selvsagt til å forsette med de såkalte "pene" motivene, men jeg innser at for å utvikle meg så må jeg fokusere mye mer på "vanlige" motiver.

Fantasi, eller det å ha øye for motivene rett fremfor nesen, er også noe som jeg alltid har slitt med. Ordtaket "å ikke se skogen for bare trær" har vært en perfekt beskrivelse av meg og en forklaring på min snevre komfortsone. Så jeg sitter med et lite håp om at det å dreie fotograferingen over på det normale og forsåvidt også det "stygge" skal øke min evne til å se detaljene. Jeg forventer ikke noen "syvmilsteg" når det gjelder dette, men klarer jeg øke "dybden" i mitt eget syn når det gjelder motiv en ørliten grann så har jeg nådd mine (foreløpige) mål.

 

For en einstøing som undertegnede så har utfordringene som kommer fordelt utover året her på forumet vært til god hjelp som et spark i baken, og selv om det går seint så merker jeg at det i det minste er en antydning til utvikling i det siste året da jeg har våget meg til å delta i noen av månedsutfordringene. Så takk Tomsi for at du passer på at de nevnte utfordringene har forsatt å komme. Jeg både gleder og gruer meg til det neste sparket i baken :whistle:

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg har et forsett for 2014. Jeg oppdaget at kameraet (det nye - 6d) har masse fancy greier til jpeg-bilder. HDR, og bildestøy fjerning med å ta 4 bilder etterhverandre-funksjon. Nå trenger du ikke stativ.. sier dem. Forsettet mitt "kamerateknisk" er å teste de tingene litt. Finne ut at det er noe jeg klarer meg uten mest sannsynlig, men allikevel..

 

Ellers så skal jeg ut dit. Der motivene er.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg pleier aldri ha nyttårsforsetter, men har gjerne en eller flere planer på sikt om å få et eller annet gjort. Når det gjelder fotograferingen er det i hovedsak å finne tid til å få gjort ferdig noen av de titusener av bilder jeg enda ikke har redigert.

 

Jeg ønsker og å prøve ut flere måter å få bilder på veggen uten bruk av glass fordi jeg synes glass ødelegger inntrykket (dvs jeg ønsker ikke bruke en formue på rådyrt spesialglass). Min tanke er at et print har så og så lang levetid ubeskyttet, og så lenge jeg printer selv er det ingen grunn til å "være redd for bildene" det er bare å printe ut nye dersom de blir ødelagte. Jeg har allerede hengt opp et prøveksemplar i A2 hvor jeg har brukt en kjøpt ramme og rett og slett tatt bort glasset, men beholdt passepartoutet.

 

Tor

Lenke til kommentar

6d skal brukes mer og "bedre" enn det jeg gjør per i dag. Jeg har også et mål om å holde meg unna Fujis X E2/Olympus et eller annet, hvertfall frem til sommeren :)

En fotorelatert tur, da gjerne med fokus på gate/byliv, står på ønskelista.

Få flere bilder på vegg, samt endelig lage den fotoboka av min eldstes første 6 år på planeten

Lenke til kommentar

- Lage en bok igjen av bilder tatt 4-5 siste årene.

- Ta flere bilder utendørs

- Ta flere bilder med Olympus og teste mer på bilder av mennesker og se om er mulig Nikon erstatter.

- Utenlands igjen, ett par år allerede siden sist

- Eksperimentere enda mer med konsepter og settings, har 5 kasser med props...

- Lese mindre tester og engasjere meg mindre med de løkrullene som tror at en målekurve tar bilder.

- Teste å legge ut noen bilder for salg, hittils har folk kun kommet til meg.

- Prøve å systematisere bilder jeg har allerede tatt for en mulig bok eller utstilling og evt ta flere bilder innenfor samme konsept.

- Tattovere Olympus på ene armen.

 

Siste var spøk ;-)

Lenke til kommentar

Jeg koblet ut harddisken med gamle bilder. Det var en hindring for å ta nye. Men sånn er jeg. Det henger over en som et spøkelse. Man tar flere bidler enn man klarer redigere.. så henger man seg opp i enkeltbilder man har rediger. Så for meg var det en befrielse å koble ut harddisken etter å ha backuppet den, og lagt det bort for en stund. Når jeg skal redigere de bildene. De gamle. Da må jeg først koble til hardware.

Lenke til kommentar

Forsto det, det må jo selvsakt være en Canon du tatoverer :)

 

 

Er tattoo skal man angre på etterpå :p

 

Burde kanskje ikke le av det da en jeg kjenner har Leica M9 tattovert på armen og 2 av 3 Leica'ene har han hatt problemer med like før jul og det tar tid å sende ting fram og tilbake til EU.

 

Åsså Canon da - har ikke eid en Canon skriver engang...

Endret av fo2re
Lenke til kommentar

Adopterert fra forrige nyttårsforsett: (+føyd til noe)

Ha det gøy med foto, først og fremst! Lære mer i Elements ev. Lightroom!

Prøve ut noen nye "gamle" kameraer.... f.eks. Fuji X100 ev. 100S.... og Olympus OM-D E-M5 .......og Olympus OM-D E-M1.....og Panasonic Lumix DMC-GX7 ev.GM1
Kanskje ta steget over i FF......, kanskje Nikon Df
Finne et par/tre temaer å konsentrere meg om mht. motiver....., og kanskje slenge meg på noen alle utfordringer....

 

"Trur" eg.... :whistle:

Lenke til kommentar

I prioritert rekkefølge:

 

- Selge unna noe utstyr som blir sjeldent brukt

- Ha med meg et skikkelig kamera ennå oftere enn i 2013

- Innsats på etterbehandling og arkivering

- Begynne å delta i konkurranser o.l.

- Lage et pinholekamera eller tre med store formater og ta minst 10 eksponeringer

- Scanne ca 1000 diasbilder jeg har liggende

 

 

,

Lenke til kommentar

- Være mer eller mindre ajour med bilderedigering så jeg slipper så mange skippertaks-økter.

 

- Lage fotobøker fra min datters snart tre første leveår

 

- Har tenkt til å anskaffe et videre, lyssterkt objektiv enn den 50mm jeg har nå, men hvis den nye Sigma f/1.8-zoomen er bra blir det kanskje denne i stedet.

Lenke til kommentar

Jeg har egentlig ikke noe forsett, men ønsker å ta bilder jevnt slik at det ikke blir noen lange pauser mellom hver gang det tas bilder.

En annen ting jeg ønsker er å få tatt bra bilder av ørn, da fortrinnsvis mens den sitter i ro siden jeg ikke har et kamera med god følgefokus. Jeg vet sånn ca hvor jeg kan lete etter et ørnereir så jeg får vel lete til våren.

Lenke til kommentar

Egentlig så bruker jeg ikke og lage noen nyttårsforsetter. Men uansett så har jeg planlagt mye av det jeg skal jobbe mere med neste år. Har bestemt meg for at jeg skal jobbe mye mer med lyssetting i studio og utendørs for å bli bedre i den type fotografering.

 

Har jo en del andre prosjekter jeg har planlagt. Men må bare vente til våren og høsten for å kunne utføre dem:) så jeg har litt tid å detalje planlegge dem for å si det sånn;)

 

Utstyr fronten så har jeg ikke planlagt noen stor innkjøp på noe utstyr. Er fronøyd med det jeg har. Og ser ikke noen grunn til å kjøpe for å kjøpe.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...