Gå til innhold

Nesten halve Europa synes piratkopiering er OK


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Å kriminalisere det meste av landets innbyggere er usunt for samfunnet og bidrar til mindre respekt for loven generelt. Kanskje man får ned fiildelingen en smule ved å skape frykt (folk som har peiling blir aldri tatt), men det kan gå på bekostning av folks generelle respekt for lov og rett. Spesielt unge mennesker har ofte en opprørstrang, da kan det i noen tilfeller være små faktorer som en lov de ikke liker, som blir argumenter for å gi beng i alt av lover og regler.

Jeg har aldri sett det sannsynliggjort at fildeling er til skade for samfunnet. Jeg mener at det utjamner befolkingens tilgang til kultur og informasjon og derfor har livets rett, på samme måte som biblioteker. Dersom det medfører en kostnad for kunstnerne, så må disse kompanseres, men jeg har strengt talt aldri sett dette sannsynliggjort heller. Selv har jeg piratkopiert mer spill enn de fleste, den gangen jeg ikke hadde penger. Det førte til at jeg ble hekta og nå kjøper jeg spill for omtrent 10.000 i året. All statistikk viser da også at de som piratkopierer mye, i snitt bruker mer penger enn andre på den samme kulturen. Det er altså de største konsumentene (og kundene) som piratkopierer mest. Det er nokså utaktisk av industrien å gå til krig mot sine beste kunder.

 

De som taper mest på fildeling, er produktene som er overhypet og andre som leverer noe som kunden ikke ønsker å støtte, det er disse som går bankerott i et system hvor kundene kan støtte dem de ønsker selv.

 

Folk som evner å løfte blikket over sin egen navlelo, ser at dette spørsmålet har både bakdeler og fordeler. Det som blir avgjørende for min del, i forhold til om det er greit eller ikke, er at jeg mener det krever uforholdsvis store ressurser og uheldig inngripen i folks privatliv å håndheve dette. Eksempelvis ser jeg på det som et enda større onde at private selskaper skal overvåke folk i sine egne hjem. Dersom dette blir trendsettende, så tror jeg vi får et helvetes dårlig samfunn til slutt - veien ned til hinmannen er brulagt med, osv.

Endret av Aiven
  • Liker 8
Lenke til kommentar

Røveri..... Ett fascinerende ord...

 

Er det røveri å laste ned en piratkopiert plate ?

Eller røveri å ta 299,- for en plastskive med 1 sang på som man har lyst på, og en "haug med dritt" i tillegg ?

 

Joda, kan vel kjøpe singelen til "hva det nå enn er en singel koster nå til dags", men come on....

Ohh, må ikke glemme.. Kan jo kjøpe sangen det gjelder til ? 7-8 kroner ? på iTunes ? Ja hva skjer om Apple går konk da, og iTunes legges ned ? osv osv osv.

 

Spill bransjen skal være forbannet glad for at ikke noen har funnet opp Wimp/Spotify for spill ennå !!!!, men jeg er ganske sikker på at det er ett tidsspørsmål før det kommer. Og da mine venner, ja da skjønner kanskje verden hvordan brukerne egentlig vil betale for ting.

Det har begynt å skjønne det på musikk (Wimp og Spotify), og film (Netflix, HBO, viawhatever osv osv), men det er mange bransjer som gjenstår.

Nyhetsbransjen er begynt. VG+, DB+, sparer meg for å lese massevis av nyheter hver dag fordi jeg ikke betaler. Fint og flott, så kan jeg bruke tiden på noe annet i stedet.

Gi meg det samme på film, tv-serier, og andre mulige tjenester og jeg er en lykkelig kunde. Inntil de hoster opp noe som ikke viser filmer jeg .mkv'et i fjor så kan de ha det så godt.

 

Og loggen der de skal ta noen for pirat'isering, kan de printe ut, stappe den i pipa si, og røyke den ! Den smurfen som laster torrents til Norge om 55 minutt fortjener å bli tatt ;)

Lenke til kommentar

Lurer på hvordan underholdningsbransjen generelt og musikkbransjen spesielt hadde sett ut i dag om de I det minste hadde gått inn i forhandlinger med Napster. Det er faktisk 15 år siden Napster ble lansert, og samtidig som de ble saktsøkt hadde de en forretningsmodell som lignet utrolig mye på dagens Spotify under utvikling sammen med tyske Bertelsmann. Ikke har mediebransjen lært mye av de erfaringene heller ser det ut til.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Gi meg en tjeneste hvor jeg får alt av nyeste filmer samtidig som de kommer på bluray evt litt tidligere. I tillegg til de nyeste episodene i iallefall de fleste TV-serier.

 

Gi meg dette og jeg betaler glatt 299,- i mnd... Inntil da må jeg ty til piratkopiering hvis jeg skal få med meg ting. Jeg mener, dexter er ferdig på season 8 og amerikanske netflix har kun opp til season 4. Utrolig at jeg gidder å betale for det.

 

Hva med å abonnere på enten Viasat, Netflix eller C more? Da får du et stort utvalg av filmer og serier. Kanskje ikke de nyeste, men gode filmer i hvert fall. Jeg for eksempel har ikke tid til å se alle de nyeste seriene og alle filmer som jeg har lyst på. Ser max to filmer om kvelden. Så hvis du og andre har tid til å se alt du vil se på så har du og mange andre et digert fritidsproblem.

Lenke til kommentar

Oi, 96% støtter antipiratlovene? Det hadde jeg faktisk aldri trodd. Da må jeg bare si gratulerer til plateselskapene. Dere har tydeligvis gjort en god jobb med å hjernevaske befolkningen.

 

Jeg er ikke spesielt fan av plate/film bransjen, men opphavsrettigheter bør beskyttes på en aller annen måte. Når jeg produseren noe, uansett om det skulle være et spill, musikk, film, tannkoster eller hva som helst så vil jeg ha betalt for jobben jeg gjør, og jeg vil at noen beskytter mine rettigheter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Litt artig at det er så stor stå hei over noen få sanger som koster mindre enn en salami pakke, stjeler du en salami pakke så er det minst 10år i fengsel, nei vent, ingen er så dumme at de gir noen fengsel eller store økonomiske tap over en salami pakke.

 

Tyveri (fra f.eks butikk) er en forseelse som straffes med fengselsstraff på minst 6 mnd. Da har det ikke noe å si hva tyvegods koster. Første gang du stjeler en salamipakke slipper du nok unna med en stor FY, men det er en anmeldelse til politiet som blir registrert. Det er ikke sikkert du er så heldig neste gang.

Lenke til kommentar

 

jeg har kun piratkopiert en gang, og det var et spill som kostet 3 Euro...

 

Merkelig at folk er villig til å bli kriminell for prisen av en liter melk :/

Det er veldig få som laster ned innhold for prisen sin del. Det er tilgjengeligheten, at du kan trykke på en knapp 5 minutter etter at noe er gitt ut og få det i en installerbar form.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Er det ikke i utgangspunktet film/musikkbransjens eget ansvar, å forhindre at deres produkter havner i "allemannseie" på nettet? Hvorfor ligger dette ute? Selvsagt forsyner folk seg av gratis varer.

 

Jeg for min del, laster ned produkter jeg uansett, aldri ville betalt for. Antageligvis er jeg ikke alene med den meningen, og selskapene kan ikke tjene noe på "min" gruppe, samme hva de finner på av straffetrusler.

 

Jeg har null respekt for selskaper som ikke klarer å beskytte sine egne produkter på annen måte, enn å true en hel befolkning, med rettsforfølgelse. VPN :rofl:

Lenke til kommentar

Jeg er ikke spesielt fan av plate/film bransjen, men opphavsrettigheter bør beskyttes på en aller annen måte. Når jeg produseren noe, uansett om det skulle være et spill, musikk, film, tannkoster eller hva som helst så vil jeg ha betalt for jobben jeg gjør, og jeg vil at noen beskytter mine rettigheter.

Det er ingen automatikk i at man tjener penger på å lage f.eks. musikk. Men dersom mange laster ned på torrentz det som du har laga, så betyr det hvert fall at mange liker det. Og det er noe man burde kunne utnytte ved å tenke litt kreativt. Kunstnere er jo kreative. Med mindre det er plateselskapet som mener de ikke får nok penger da...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kampen imot piratkopiering er i mine øyne en stor svindel. Distribusjons og produksjonsnettverket rr de som taper mest på kopiering. Det er produsentene av digitalt innhold sin mangel på bedre løsninger for distribuering over nett som er kilden til problemet. Bransjen tjener bare for mye på produksjon av CD og DVD plater til at de vil tillate ny teknologi. Folk er rett og slett leie sv platesamlinger som blir gammeldsgse etter 10 år og vil ha muliggeten til å se filmer og høre musikk uten å være nødt til å fylle hyllene med plastdisker ol. Kampen mot piratene er et stort skritt i feil rettning.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...