Gå til innhold

Nesten halve Europa synes piratkopiering er OK


Anbefalte innlegg

Hva med å abonnere på enten Viasat, Netflix eller C more? Da får du et stort utvalg av filmer og serier. Kanskje ikke de nyeste, men gode filmer i hvert fall. Jeg for eksempel har ikke tid til å se alle de nyeste seriene og alle filmer som jeg har lyst på. Ser max to filmer om kvelden. Så hvis du og andre har tid til å se alt du vil se på så har du og mange andre et digert fritidsproblem.

 

Du får kanskje et stort utvalg med filmer og serier på disse du nevner, men det er LANGT ifra bra nok. Du skjønner tydeligvis ikke hvorfor folk laster ned. Serier f.eks henger jo langt etter det blir sluppet ut i USA.

 

Dessuten så finnes det de av oss som har en interesse for godt bilde og god lyd i hjemmekinoen, og da er det kun bluray og ordentlig lyd som f.eks DTS-HDMA som gjelder, noe du ikke får på f.eks Netflix.

 

Det som er bra nok for deg, er ikke automatisk bra nok for alle andre.

Endret av FiveInline
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Forstår ikke hvorfor nedlasting av programvare av forskjellig slag kalles tyveri, fordi ingenting blir faktisk stjålet fra leverandøren.

Teknisk sett hinder man ett potensielt salg.

 

 

@ArlionMajere: Du har noen gode poeng, folk som kopierer mye leter alltid etter argumenter for å legalisere det de gjør.

Jeg har også vært inne på dette med at underholdning ikke er en menneskerettighet. Kvalitet er ett punkt som holder mange vekk fra streamingtjenestene, dette forstår jeg da jeg selv foretrekker BD, pga lyd og bildekvaliteten som er langt over det man får på streamingtjenestene.

De er bra nok for folk flest, helt klart, men har man invistert litt mer enn normalt i anlegg, så nei.

 

Nå er det vell ikke alt der ute som er i god kvalitet heller vill jeg tro, forstårlig nok, da folk flest i verden ikke har fiberlinjer og laste ned en ren BD dump på 40GB ville tatt for lang tid.

Da jeg ripper de BD filmene jeg kjøper selv, vet jeg også at selv om man komprimerer dette ned vill ett HD-Master spor alene ta 5-7GB, så en god rip tar gjerne opptil 10GB, noe som igjen er for mye for de fleste.

 

Hva med de som laster ned, for så å brenne ut å selge? Hva synes dere som kopierer mye om det? Og nei, det er ikke bare i Kina det skjer nei, skjer i Norge også det.

 

Den dagen dere alle ønsker kommer ikke enda, da snakker jeg altså om når man kan kunne streame i BD kvalitet, det ville ikke internett slik det er i dag takle.

 

Men jeg har troen på at den dagen sjefene i de store selskapene blir byttet ut med folk fra vår generasjon, så vil vi begynne å se en annen trend og holdning. Synes dere virkelig at det er så rart at ting er som de er når de som styrer dette er 50+++ og ikke er vant med internett? Jeg synes ikke det, jeg synes det er helt normalt, de styrer etter hva de er vant med.

For er det noe som er vanskelig å gjøre for folk, så er det å bryte ut av vane.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

@fnatten: Hehe, da er du en av de få jeg har møtt som mener akuratt det der, for de fleste forteller meg at de kopierer for å kunne se fortest mulig.

Laste ned 40GB VS kjøpe filmene på eks cdon, tja, har nesten en feeling på hva som girl meg i både pose og sekk.

 

Har opplevet å få varer raskere fra Japan enn eks England.

Lenke til kommentar

Må huske at ikke alle har bluray spiller. Trenger ikke det for mkv-filer. Og plater bråker typisk når de spinner.

Det er også et forfæredlig argument? Har de som ikke har bil lov til å tyvlåne andres biler da? :-P Det er de som egen feil at de ikke prioriterer penger til å kjøpe seg en blu ray spiller :rofl:

 

@svar Ja, det er godt at noen ser poengene mine i allefall. Jeg syns det er helt greit å laste ned serier og filmer med en gang de er tilgjenngelige på piratbukta eller andre steder, så lenge man faktisk kjøper de når de kommer, til full pris, ikke 1 år etter at de kom i Norge for så å kjøpe de til nedsatt pris. Da kan man moralsk forsvare dette, selv om man er kriminell. Tingen er at de fleste, mitt inntrykk, ikke kjøper filmer og serier man allerede har sett. Husk at tvkanalene våres betaler store penger for å få disse seriene og skal ha det inn på remklamen, så å si at man ikke trenger å kjøpe de pga de går på tv går heller ikke, med mindre man faktisk setter seg ned å ser på denne reklamen.

 

Jeg frykter jeg snakker for døve ører, i hovedsak, men du har nok helt rett i at ting vil bli bedre når neste genrasjon kommer seg opp i skjefstillingene

Lenke til kommentar

 

 

@svar Ja, det er godt at noen ser poengene mine i allefall. Jeg syns det er helt greit å laste ned serier og filmer med en gang de er tilgjenngelige på piratbukta eller andre steder, så lenge man faktisk kjøper de når de kommer, til full pris, ikke 1 år etter at de kom i Norge for så å kjøpe de til nedsatt pris.

 

Dersom jeg kjøper et headsett eller en komfyr som ikke fungerer, bytter jeg det og får igjen pengene. Dersom jeg ser en film som jeg angrer på å ha kastet bort tid på, ser jeg ikke noen grunn til at jeg skal betale for bortkastet tid og i tillegg støtte produksjon av mer av samme sorten. Åndsverk er den eneste formen for varer hvor man per i dag, etter loven, er tvunget til å betale, uansett om man får noe igjen for pengene eller ei.

 

 

 

Jeg frykter jeg snakker for døve ører, i hovedsak, men du har nok helt rett i at ting vil bli bedre når neste genrasjon kommer seg opp i skjefstillingene

 

Du mener den generasjonen hvor 60% synes fildeling er ok?

Endret av Aiven
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor klarer ikke disse selskapene å passe på sine egne produkter. Hva hadde politiet sagt hvis alle butikker står ulåst? Eller alle varer hadde stått ute på fortauet døgnet rundt?

 

Internett har vært på lufta noen år, mener jeg å erindre. Hvorfor fortsette å selge noe som "står på fortauet". Det er selvsagt opp til disse milliardforetakene selv, å utarbeide produkter som ikke lar seg kopiere og bli distribuert som piratvare på nett.

 

Har skuespillerne i Hollywood tapt store summer på dette tro? Kunne de ha tjent 300 mill i året, istedfor kun 270 mill. hvis ingen kopierer?

Lenke til kommentar

Det er ikke noe argument i det hele tatt, man greier å unngå spoilere vist man faktisk går inn for det. Det er ingen problem, og når folk begynner å snakke om så du den ep. så sier du stopp så vil nesten alle stoppe opp før spoileren kommer. Jeg har ikke blitt utsatt for spoilere på mange år selv om det har vært nære på noen ganger

 

Men kjøper dere serien eller filmen på etterskudd da, når den er tilgjengelig i Norge? Vist så er tilfelle så er det ikke så galt moralsk, men det er fortsatt kriminelt, hehe

 

Lykke til med å stanse den IMen før den har ankommet.

Så må du ikke ignorere irritasjonsfaktoren, derfor er verdenen globalisert og dette må bransjen lære seg.

Kundene og brukere går alltid letteste vei, ikke nødvendigvis billigste vei, og akkurat nå henger ikke bransjen helt på greip og forstår dette.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Teknisk sett gjør man det? Hva med de som kjøper i tillegg? Det du sa gir egentlig ingen mening.

Hindre var kansje feil ord, men du tok nok poenget.

De som kjøper i tilegg har jeg ikke noe i mot.

 

Ok, jeg ser noen senarioer her

 

-De som laster ned, ser, liker ikke, sletter. Dette kan man nesten se på som å leie en film.

-De som laster ned, ser, liker ikke, men ikke sletter. Her begynner ting å ikke se bra ut.

-De som laster ned, liker, men ikke kjøper. De snylter egentlig på systemet.

-De som laster ned, liker, kjøper. Ser ikke helt problemet her.

-De som laster ned og gir bort kopier. Dette er ikke ok.

-De som laster ned for så å selge kopier. Dette er det værste.

 

De 2 første gruppene hadde vell egentlig aldri kjøpt i utgangspunktet.

Endret av Svar
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hindre var kansje feil ord, men du tok nok poenget.

De som kjøper i tilegg har jeg ikke noe i mot.

 

Ok, jeg ser noen senarioer her

 

-De som laster ned, ser, liker ikke, sletter. Dette kan man nesten se på som å leie en film.

-De som laster ned, ser, liker ikke, men ikke sletter. Her begynner ting å ikke se bra ut.

-De som laster ned, liker, men ikke kjøper. De snylter egentlig på systemet.

-De som laster ned, liker, kjøper. Ser ikke helt problemet her.

-De som laster ned og gir bort kopier. Dette er ikke ok.

-De som laster ned for så å selge kopier. Dette er det værste.

 

De 2 første gruppene hadde vell egentlig aldri kjøpt i utgangspunktet.

Nei,de hadde nok ikke det, men jeg syns alikevell ikke de har et godt moralsk kompass, her mangler jeg nok litt selv også :rofl:

Lenke til kommentar

 

Du får kanskje et stort utvalg med filmer og serier på disse du nevner, men det er LANGT ifra bra nok. Du skjønner tydeligvis ikke hvorfor folk laster ned. Serier f.eks henger jo langt etter det blir sluppet ut i USA.

 

Dessuten så finnes det de av oss som har en interesse for godt bilde og god lyd i hjemmekinoen, og da er det kun bluray og ordentlig lyd som f.eks DTS-HDMA som gjelder, noe du ikke får på f.eks Netflix.

 

Det som er bra nok for deg, er ikke automatisk bra nok for alle andre.

Så ta å kjøp blu-ray-filmer med en eneste gang de kommer ut til det norske markedet da. Og det samme med tv-serier. Du har vel tålmodighet til å vente til at de kommer ut vel? Og jeg synes ikke at folk har noe som helst rettigheter til å få alt i fanget med en eneste gang. Typisk gratis og må ha, generasjonen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

I tillegg til alder og kjønn har utdanningsnivå også en finger med i spillet, og ikke på den vante måten. Det er faktisk de som droppet ut av skolen før de begynte på videregående som er mest lovlydige. Bare tre prosent av disse lastet ned ulovlig, mens befolkningen som er under utdanning utgjør 43 prosent av nedlasterne.

Kanskje det har sammenheng med at de som dropper ut av skolen starter å tjene penger de kan bruke på underholdning tidligere enn de som fortsatt må slite med lån osv. for å fullføre utdanningen sin.

Lenke til kommentar

Så ta å kjøp blu-ray-filmer med en eneste gang de kommer ut til det norske markedet da. Og det samme med tv-serier. Du har vel tålmodighet til å vente til at de kommer ut vel? Og jeg synes ikke at folk har noe som helst rettigheter til å få alt i fanget med en eneste gang. Typisk gratis og må ha, generasjonen.

 

Hvorfor skal jeg ha tålmodighet med å vente i uker/måneder når jeg følger med på en tv serie?

Hvorfor skal ikke jeg kunne forlange å få se tv serier med en gang, når dette teoretisk kan distribueres digitalt over hele verden i løpet av sekunder? Du har fått med deg att årstallet snart er 2014, og ikke 1985?

 

Rart du i det hele tatt har en pc og internett.

 

Jeg vil ha alt av filmer digitalt, enklere og lettere å ha alt tilgjengelig på en HTPC stående i stua. Skulle jeg hatt alle filmene mine fysisk, hadde jeg måtte gjort plass til over 550 filmer. Dessuten, jeg betaler ikke 150kr filmen, når det er fullt mulig å få til en abbonements løsning hvor man laster ned eller streamer for en fast mnd pris. Men dette holdes igjen av griske gamle gubber som skal tjene og tyne mest mulig penger ut av folk, og som ikke er villig til å gi det folk vil ha.

 

Å så lenge det er slik, så vil piratkoipiering leve i beste velgående.

Endret av FiveInline
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Hvorfor skal jeg ha tålmodighet med å vente i uker/måneder når jeg følger med på en tv serie?

Hvorfor skal ikke jeg kunne forlange å få se tv serier med en gang, når dette teoretisk kan distribueres digitalt over hele verden i løpet av sekunder? Du har fått med deg att årstallet snart er 2014, og ikke 1985?

 

Rart du i det hele tatt har en pc og internett.

 

Jeg vil ha alt av filmer digitalt, enklere og lettere å ha alt tilgjengelig på en HTPC stående i stua. Skulle jeg hatt alle filmene mine fysisk, hadde jeg måtte gjort plass til over 550 filmer. Dessuten, jeg betaler ikke 150kr filmen, når det er fulllt mulig å få til en abbonements løsning hvor man laster ned eller streamer for en fast mnd pris. Men dette holdes igjen av griske gamle gubber som skal tjene og tyne mest mulig penger ut av folk, og som ikke er villig til å gi det folk vil ha.

 

Å så lenge det er slik, så vil piratkoipiering leve i beste velgående.

:nei::hmm:

 

Da fåreslår jeg at du begynner å lage dine egene serier og filmer. Så lenge det er andre som gjør dette så er det de som setter premissene :omg:

Lenke til kommentar

:nei::hmm:

 

Da fåreslår jeg at du begynner å lage dine egene serier og filmer. Så lenge det er andre som gjør dette så er det de som setter premissene :omg:

 

Men skjønner du ikke? Premissene er jo alt for dårlig, dermed velger folk å få tak i ting gratis.

 

 

Gi meg et godt tilbud, hvor jeg kan få tak i alt av film, nedlastbart og i god kvalitet, (nei, Netflix er ikke god kvalitet) så skal jeg åpne lommeboka.

Endret av FiveInline
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...