Gå til innhold

Nesten halve Europa synes piratkopiering er OK


Anbefalte innlegg

Grunnen for min del er tilgjengeligheten. Filmbransjen velger å bruke tid på å jage "pirater" framfor å gjøre stoffet tilgjengelig.

 

I fjor så tok det 11 uker fra serien gikk på amerikansk tv til det kom på norsk tv, det er håpløst dårlig. Når sesongen er halvveis over før jeg får sett det lovlig nøler jeg ikke med å piratkopierie. Andre serier er ikke å oppdrive her til lands.

 

Om bransjene slutter med pirat-tullet og gjør det tilgjengelig til en grei pris så tror jeg inntjeningen vil bli større.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bransjene som piratkopieres er noen ganger litt morsomme.

Vi har laget ett produkt så elendig dårlig at ingen er villige til å kjøpe det.

Hvem sin feil er det?

De mest aktuelle potensielle kundene!

 

Jeg har betalt for mang en film som jeg har angret på i ettertid da den var så elendig dårlig at jeg nesten ble dårlig.

 

Samtidig så har jeg i yngre alder lastet ned noen filmer i ny og ne som i motsettning til alle forutsettninger faktisk var gode, og jeg kjøpte dem.

Jeg har flere hundre filmer stuet bort i diverse skuffer og skap.

Massevis av kjøpte CDplater.

Spesielt innenfor metall....

Platebransjen tror generisk pop som er så ubrukelig dårlig at en blir fysisk kvalm av å høre alle låter bortsett fra den ene skal være verd sin vekt i gull og det som bedre er....

 

Diverse bransjer innen media må lære seg at vi har kommet til 2013, snart 2014, internett kan bringe varene til alle i verden i løpet av nanosekunder fra første release.

Da må de legge til rette for at varene skal tilbys lovlig i markedene ca like kjapt.

 

Å ha en distribusjon like treg som om ett esel skulle bære en filmrull eller gramofonplate fra land til land og bli kopiert opp før det bærer videre er liksom ikke helt det ideelle, selv om bransjen skulle ønske det....

Film og platebransjen eksisterer i følge dem selv ikke heller, VHS og kassetter skulle ta knekken på begge deler for flere tiår siden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

så nsa er på jakt i skogen. tror rambo får lyst til å være med. skremme oss slik at vi må sitte bak vpn rutere .

er det opp til oss så laster vi bare ned når vi trenger det og ikke hele tida. bare last ned nrk beta torrenter og se om politiet kommer på døra. de er lovlige å dele. så det skulle være sakt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har null problemer med å betale, og der jeg har mulighet så foretrekker jeg å betale for meg, for jeg mener at de som har produsert materialet skal få noe igjen for at jeg nyter det. Har for eksempel ikke lastet ned spill ulovlig siden Steam og andre lignende tjenester kom for fullt. Men jeg savner fremdeles et sted hvor man får tak i 80-90% av alle filmer som er gitt ut (for leie, on demand, eller lignende). Alle disse regionsperrene og ekslusivitetene ødelegger så mye for forbrukere at det nesten er flaut.

 

Piratbukta er jo en av de få sidene på nettet hvor man stort sett får tak i det man vil ha! Gi oss forbrukere en lovlig versjon av the pirate bay så skal jeg love dere at mange vil legge igjen mye penger der!

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Får absolutt ingen dårlig samvittighet av å laste ned ting, men jeg bruker gjerne betalingstjenester som gir et godt og bredt utvalg. Musikkbransjen har et kjempegodt tilbud i Spotify, noe jeg betaler mer enn gjerne for. Prisen er heller ikke avskrekkende.

 

Har tidligere abonert på både Viaplay og Netflix. Det er absolutt en del bra der til å begynne med, men man kommer alltid til problemet med at det som ligger der er stort sett gammelt, og serier ligger ikke i sin helhet. Det nytter ikke å legge ut seks sesonger av How I Met Your Mother, når man er i sesong 9 i USA. Da laster jeg heller ned resten, eller ser det på streamingsider. For at det skal være aktuelt og igjen kjøpe månedsabonoment på sånne sider, må de nesten skjønne at det ikke funker, om de ikke oppdaterer jevnlig.

 

Har ingen dårlig samvittighet for denne bransjen. De har råd til å betale skuespillere i millionsummer for hver enkelt episode, da kan det ikke stå så alt for dårlig til, og det lages nye filmer og serier på løpende bånd, med veldig høye budsjett. Så er ikke snakk om å tjene penger, men å tjene mer, for allerede høyt lønnede mennesker. Null sympati for det der. At de nå har klart å innføre en lov som dette, gjør at det som var av sympati, er helt borte.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Vel, er jo slik i alle bedrifter, istedenfor at ledere og direktører går ned i lønn så sparker de heller mannen på gulvet, man ser jo slikt her i Norge og det er vel på samme måten dette funker, så lenge de på toppen ikke tjener nok så må man jakte på syndere, syndere andre enn seg selv når du selv kunne vært mer fleksibel.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Saken er vel at industrien står på sin opphavsrett i 70 år noe som for folk flest er helt ulogisk, ofte er jo både filmer og musikk plagiat av noe gammel uansett !
Når en film har vært på kino og kommer i BD hylla og den er tom burde det vært fritt frem i torrent verden. Et sted rundt 2-3 år ville jeg sagt .
Jeg tror ikke problemet er at ikke forbrukerne skjønner at de som lager musikk og filmer av avhengig av å tjene penger, men når arvingene til artistene blir multimillionær og velter seg i penger flere 10-år etter utgivelsen blir det fullstendig uholdbart. Hvilken annen yrkesgruppe kan oppvise om noe slikt ?

Endret av morten_b
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

Vet ikke hvor mye det stod om det i denne artikkelen, men husk at piratene er også de som kjøper mest. Ikke at loven bryr seg stort. Men til gjengjeld driter jeg i den.

Hehe, noe jeg syns er komisk er folk som forsvarer det å laste ned ulovlig pga de kjøper så mye ellers. En lov er en lov og pirater er lovforbrytere. Så enkelt er det i grunnen ;-) Da har jeg mere sansen for slike som deg som sier at de driter i loven uten å måtte argumentere rundt at det å laste ned ikke skader selskapene osv

Nå må det sies at hvis filmselskapene hadde hørt på forbrukerne sine, og ikke vært så fokusert på sitt "potensielle tap" så ville det vært langt mindre piratkopiering.

 

Hvis alle filmer hadde vært lett tilgjengelig i en LOVLIG tjeneste, ville mesteparten av "piratene" brukt det lovlige alternativet.

Lenke til kommentar

Oi, 96% støtter antipiratlovene? Det hadde jeg faktisk aldri trodd. Da må jeg bare si gratulerer til plateselskapene. Dere har tydeligvis gjort en god jobb med å hjernevaske befolkningen.

 

Anti pirat lovene er bra, så lenge de er laget av kompetente folk, og platekompaniene ikke har en finger med i spillet.

Er langt fra uskyldig selv, men mener ikke det jeg gjør er helt ok da, vet jeg gjør noe galt når jeg gjør det (derfor VPN :D).

Jeg mener at dette bør fikses med et kompromiss, terskelen for å pirat kopiere bør økes, mens terskelen for å kjøpe bør senkes.

Dvs. (mild) straff for å kopiere(feks. mindre bot + betale det du har kopiert) mens spill, film og annet blir mer tilgjengelig, til en akkseptabel pris.

Det meste med en forholdsvis liten investering selges direkte til kundene i dag via nett, og dette vil gjøre at selskapene som produserer det kan dra inn like mye penger per salg, men prisene er mer enn halvert.

 

Hvis du leste helt hertil, Gratulere... du har for mye tid :p

Lenke til kommentar

Anti pirat lovene er bra, så lenge de er laget av kompetente folk, og platekompaniene ikke har en finger med i spillet.

Er langt fra uskyldig selv, men mener ikke det jeg gjør er helt ok da, vet jeg gjør noe galt når jeg gjør det (derfor VPN :D).

Jeg mener at dette bør fikses med et kompromiss, terskelen for å pirat kopiere bør økes, mens terskelen for å kjøpe bør senkes.

Dvs. (mild) straff for å kopiere(feks. mindre bot + betale det du har kopiert) mens spill, film og annet blir mer tilgjengelig, til en akkseptabel pris.

Det meste med en forholdsvis liten investering selges direkte til kundene i dag via nett, og dette vil gjøre at selskapene som produserer det kan dra inn like mye penger per salg, men prisene er mer enn halvert.

 

Hvis du leste helt hertil, Gratulere... du har for mye tid :p

Fint at noen har vidd nok til å skjønne at det er galt å laste ned,hehe. Jeg er helt enig i det meste du skriver, men jeg mener at de som laster opp filmer og er ansvarlig for at millioner av folk snylter burde straffes hardt, meget hardt! Vi har jo slike som skidrow, team extreme osv og disse burde har vært fratatt muligheten til å bruke data,smarttlf osv. samt et lengere fengselsopphold

 

Ja, i dag har jeg alt for mye tid :D

 

Edit: Jada, jeg bryter loven selv, men jeg har vidd nok til å skjønne at det faktisk er et lovbrudd og at jeg dermed er en kriminell

Endret av ArlionMajere
Lenke til kommentar

 

Edit: Jada, jeg bryter loven selv, men jeg har vidd nok til å skjønne at det faktisk er et lovbrudd og at jeg dermed er en kriminell

 

 

Da regner jeg med at du, som god borger og en kriminell med god selv innsikt, går ned på nærmeste politstasjon og melder deg, kanskje du klarer å få til en deal som gjør at du får mindre straff siden du gikk å meldte deg selv.

Ettersom du har vidd, hva nå enn slags ord det er.

Lenke til kommentar

 

 

Da regner jeg med at du, som god borger og en kriminell med god selv innsikt, går ned på nærmeste politstasjon og melder deg, kanskje du klarer å få til en deal som gjør at du får mindre straff siden du gikk å meldte deg selv.

Ettersom du har vidd, hva nå enn slags ord det er.

Neida, det gjør jeg selvsagt ikke. Jeg bare irriterer meg over de som prøver å overbevise seg om at de ikke gjør noe kriminelt. Jeg har heller aldri skrytt på meg å være en god sammfunsborger,hehe. Vidd er foresten her jeg kommer fra et utrykk for å være oppegåendes.

 

Grunnen for min del er tilgjengeligheten. Filmbransjen velger å bruke tid på å jage "pirater" framfor å gjøre stoffet tilgjengelig.

 

I fjor så tok det 11 uker fra serien gikk på amerikansk tv til det kom på norsk tv, det er håpløst dårlig. Når sesongen er halvveis over før jeg får sett det lovlig nøler jeg ikke med å piratkopierie. Andre serier er ikke å oppdrive her til lands.

 

Om bransjene slutter med pirat-tullet og gjør det tilgjengelig til en grei pris så tror jeg inntjeningen vil bli større.

Når ble det en menneskerett å se noe rett etter lansering? Etter internett kom? Du kan ikke seriøst mene at dette er et gyldig argument? Om du ser en serie 3 måneder etter den ble sendt i Usa, hva har det å si? :nei:

 

Da regner jeg med at du kjøper de når de blir tilgjengelig i Norge da, på etterskudd etter du har sett de. Husk at tv serier må kjøpes opp av våres kanaler, så det er ikke noe argument å si at man kjøper da ikke det som går på tv...

Endret av ArlionMajere
Lenke til kommentar

 

Neida, det gjør jeg selvsagt ikke. Jeg bare irriterer meg over de som prøver å overbevise seg om at de ikke gjør noe kriminelt. Jeg har heller aldri skrytt på meg å være en god sammfunsborger,hehe. Vidd er foresten her jeg kommer fra et utrykk for å være oppegåendes.

 

 

Når ble det en menneskerett å se noe rett etter lansering? Etter internett kom? Du kan ikke seriøst mene at dette er et gyldig argument? Om du ser en serie 3 måneder etter den ble sendt i Usa, hva har det å si? :nei:

 

Da regner jeg med at du kjøper de når de blir tilgjengelig i Norge da, på etterskudd etter du har sett de. Husk at tv serier må kjøpes opp av våres kanaler, så det er ikke noe argument å si at man kjøper da ikke det som går på tv...

Mest sannsynlig siden verdenen er globalisert, tror de fleste av oss har samtaler eller en eller annen slags relasjon til en eller flere personer som befinner seg i Uniten Bløff.

Derfor er det ikke til å unngå den klassiske "Å ja, jeg så episode X i sesong Y av serie Z og den var svært bra, hvor A skjedde"

Landegrensene er ikke gyldige lenger på nettet, faktisk er vi knyttet til Tyskland og en del andre steder når vi reiser på hw.no

Endret av 007CD
Lenke til kommentar

 Mest sannsynlig siden verdenen er globalisert, tror de fleste av oss har samtaler eller en eller annen slags relasjon til en eller flere personer som befinner seg i Uniten Bløff.

Derfor er det ikke til å unngå den klassiske "Å ja, jeg så episode X i sesong Y av serie Z og den var svært bra, hvor A skjedde"

Landegrensene er ikke gyldige lenger på nettet, faktisk er vi knyttet til Tyskland og en del andre steder når vi reiser på hw.no

Det er ikke noe argument i det hele tatt, man greier å unngå spoilere vist man faktisk går inn for det. Det er ingen problem, og når folk begynner å snakke om så du den ep. så sier du stopp så vil nesten alle stoppe opp før spoileren kommer. Jeg har ikke blitt utsatt for spoilere på mange år selv om det har vært nære på noen ganger

 

Men kjøper dere serien eller filmen på etterskudd da, når den er tilgjengelig i Norge? Vist så er tilfelle så er det ikke så galt moralsk, men det er fortsatt kriminelt, hehe

Endret av ArlionMajere
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...