Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Jeg ble stoppet i dag og fikk panikk, selv om jeg vet jeg holdt fartsgrensa.

 

Hater det der.

 

De bare sjekket vognkort og lapp, da.

 

Hehe... jeg holdt ikke fartsgrensa ;) . Hadde dratt på "litt" og la plutselig merke etter å svingt av at en bil kom i høy fart over den sletta jeg hadde gitt på. Så hadde flaks egentlig som ikke fikk noe forelegg eller verre. De tippa en hastighet jeg kunne ha holdt, men jeg sa aldri at jeg kjørte for fort og lekte litt dum :p . Tror de var litt nysgjerrige på bilen også sia det ikke er så mange av den varianten :). De sjekka bare førerkortet mitt og om jeg hadde noe på meg i farten.

 

Nå blir det vel om ett par uker å bytte katalysator på den bilen. Bare gidde å jekke den opp for å sjekke at jeg bestiller billig lambasonde. Setter likegreit på en rimelig enhet fra England.

Endret av Rolf_X
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fyrstebilen min er ein Saab 98 2,0t som eg er kjempeglad i. Førre eigar fekk panikk etter eit uljod som oppstod i motoren som viste seg å berre vera spjeldhuset - men av den grunn fekk eg bilen superrimeleg ettersom det vart ein "selst som han står"-pris.

 

Men dei bakgrunnsopplysingane vil eg seia at eg gler meg til Saab-framtida med nye eigarar. Korleis blir dei som elbilar? Går det vegen eller ikkje? Konkurranse er sunt, så eg ser på utvikling med spenning.

Endret av Vierett
Lenke til kommentar

Førstebilen min er en Peug505.... står å avventer restaurasjon for øyeblikket, men når den var på vegen gikk den bra og var behagelig å kjøre :) . Men når den er ferdig restaurert så kommer den ikke til å være en bil i fast bruk. Så må nok da anskaffe meg en bil til, men ingen hast enda. Så lenge jeg holder orden på den Merca så får jeg låne den. Koster jo å reparere slike biler :) . Nå er til og med katalysatoren på veg fra England til den og monteringsdeler på veg fra USA. Samt litt andre smådeler. Prøve å fikse mest mulig før vinteren kommer. Er jo noe jeg skal gjøre neste år og det er full utskiftning av bremserør, slanger og slikt :) . Drittjobb, men greit å gjøre slike ting.

Lenke til kommentar

Nå er til og med katalysatoren på veg fra England til den og monteringsdeler på veg fra USA. Samt litt andre smådeler. Prøve å fikse mest mulig før vinteren kommer. Er jo noe jeg skal gjøre neste år og det er full utskiftning av bremserør, slanger og slikt :) . Drittjobb, men greit å gjøre slike ting.

Spennande! Eg vaks aldri opp med eit miljø omkring meg der eg lærte å drive med bil. Sit derfor nokså ulærd med tanke på innvendig vedlikehald av bil - sjølv om eg kan teorien, er praksisen lik null. Heldig for meg er fleire delar på min nettopp skifta, så eg konsentrerer meg litt om utsjånaden om dagen.

 

Men eg må seia at vinterkulda og vintervêret aldri har vore så nifs og skremande som etter at eg fekk bil...

Endret av Vierett
Lenke til kommentar

Fyrstebilen min er ein Saab 98 2,0t som eg er kjempeglad i. Førre eigar fekk panikk etter eit uljod som oppstod i motoren som viste seg å berre vera spjellhuset - men av den grunn fekk eg bilen superrimeleg ettersom det vart ein "selst som han står"-pris.

 

Men dei bakgrunnsopplysingane vil eg seia at eg gler meg til Saab-framtida med nye eigarar. Korleis blir dei som elbilar? Går det vegen eller ikkje? Konkurranse er sunt, så eg ser på utvikling med spenning.

Kan absolutt bli spennende!

Har dog ikke satt meg så alt for høye forventninger. Verken til NEVS (som nå kjøpte Saab) eller kommende biler. (Både elektrisk og forbrenningsmotor). Tenker da hovedsaklig på publisitet/PR og salgstall. Men ønsker Saab all lykke.

 

Selv er jeg ikke spesielt interessert i elektriske motorer, så for min del håper jeg Saab fortsetter med sine 2-liters bensinmotorer :)

Liker svært godt utseende på de siste 9-5'ene, og da spesielt Aero-modellene, så håper de fortsetter med dette designet.

 

 

epcp_1009_07_o%2B2011_saab_95%2Brear.jpg

 

 

Endret av Vertical^
Lenke til kommentar

Er så sams, så sams! Berre så utruleg leitt at slike eksemplar fyrst skulle koma rett føre konkursen. Eg må vedgå at eg har byrja å venja meg til tanken på elmotorar no, og eg veit at eg blir veldig mainstream når eg seier det, men det lèt jo til at elbilane byrjar å nå bensin- og dieselbilar med Teslaen på vegen. Med dette pangsalet får i alle fallet Tesla Motors kapital til å utvikle betre bilar i framtida og bana veg for meir kvalitet.

 

Her er ein gjennomgang av den nye 9-5en om du/de ikkje har sett denne videoen tidlegare. Hadde vore moro å hatt ein slik ståande heime ;)

 

 

Endret av Vierett
Lenke til kommentar

Spennande! Eg vaks aldri opp med eit miljø omkring meg der eg lærte å drive med bil. Sit derfor nokså ulærd med tanke på innvendig vedlikehald av bil - sjølv om eg kan teorien, er praksisen lik null. Heldig for meg er fleire delar på min nettopp skifta, så eg konsentrerer meg litt om utsjånaden om dagen.

 

Men eg må seia at vinterkulda og vintervêret aldri har vore så nifs og skremande som etter at eg fekk bil...

 

Mye man kan lære seg å gjøre bare man har tiden og noen man kan spørre til råds. For 5 år sia kunne jeg ikke en dritt om motorer og bilers oppbygning. Har lært meg å skifte bremser og alt mulig. Misliker å kjøre en bil hvor noe ikke er i orden så da fikser jeg tinga fortløpende. Blir å ta på litt ovatrol på undersia av bilen i løpetr av kort tid for å beskytte mot saltfaenskapen i det minste. Fungert bra det før og burde fungere nå også. Bare lukter litt funky av bilen første dagene etter behandling, spesielt vis det har kommet på eksosen noe det ofte gjør :p

Lenke til kommentar

Godt å høyre at ikkje alt håp er ute, haha. Eg får berre vera ein kunnskapssvamp i tida framover. Herleg å ha oppdaga ein skjult interesse i alle fall! :green:

 

Owatrol på undersida? Har du tilgang til smørehall eller noko liknande, eller god gamaldags innunderrulling?

Endret av Vierett
Lenke til kommentar

Godt å høyre at ikkje alt håp er ute, haha. Eg får berre vera ein kunnskapssvamp i tida framover. Herleg å ha oppdaga ein skjult interesse i alle fall! :green:

 

Owatrol på undersida? Har du tilgang til smørehall eller noko liknande, eller god gamaldags innunderrulling?

 

Har tilgang til smøregrav og billøfter hos ene bilforeninga jeg er medlem hos ;) . Bruker uansett oljesprøyte på kompressor så kan jeg i verste tilfelle ta garasjejekken å heise opp bilen ganske bra å sprøyte i veg. Men venter til jeg har tatt eksosen i det minste. Katta er ikke god og den har litt eksosfis til tider...

 

Bytta i det minste servoolja og filteret på den i dag. Når det var gjort sist aner ingen, men mistenker det var originalfilteret og olja fra 1991 på den :p . Herlig. Begynt å hate de dekka som står på den. Trykker jeg littegrann for mye på pedalen på våt asfalt når jeg kjører ut fra kryss så har jeg hjulspinn bortover... Logring også i svinger... ikke morro selv for de som kan kjøre. Bare lurer på hva de som kommer etter den tenker...

Endret av Rolf_X
Lenke til kommentar

Opplever selv det ved flere anledninger både på mobil og PC. Bildet riktig veg, men så fort man laster det opp feil veg...

 

Tanke bil etterpå kanskje... like under halv tank på Merca jeg låner, men skal ikke bruke den så mye kommende uka tror jeg. Skal jo da bruke en SUV sia jeg skal trekke henger ved flere anledninger.

Lenke til kommentar

Alltid moro det... fattern leverte ene bilen for EU godkjenning. Men bilen hadde jo stått litt for mye stille. Så det ble en fin "smørbrødsliste" med deler som måtte skiftes. Jaja, jeg fikk han i det minste til å ligge under bilen for å gi meg en hånd når jeg bytta delene, men det var deler for bortimot 10k jeg bytta selv med rabatter. Kunne ha skrota bilen vis den skulla ha vært sendt på verksted.

Lenke til kommentar

Hehe. Det er like spennende hver gang. Særlig når jeg per dags dato ikke har hatt biler som er helt etter Norges lover og regler.

 

En annen sak. Møtte en konvoi bestående av fire lastebiler lastet opp med nye biler. Tre stykk med Volvo og en med Opel. Dette er vel rundt 24 biler om jeg ikke tar feil. Kun to av de var i en farge. Resten var sort eller hvitt. Kjedelige folk her i Norge.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...