Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Så du vil ha en fartsdemper som ikke reduserer farta :p

Jeg tillater meg å svare på dette spørmålet. Nei, jeg vil ikke ha fartsdempere som demper farten. Jeg vil ha fartshumper som la meg kjøre i fartsgrensen uten å ødelegge bilen min. Jeg kjører over to fartshumper på vei til jobb, og begge disse er heldigvis ok. Det er null stress å holde henholdsvis 30 og 40 over disse to, men det finnes fartshumper andre steder hvor det nærmest er fysisk umulig å holde fartsgrensen. Disse er svært irriterende!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Føler jeg alltid må ned minst 10-15 km/t under fartsgrensa når jeg skal over en fartsdump. Er en fartsdumt ikke så langt unna hvor jeg bor, og grensa der er 40 km/t. Ca. 25 km/t er det som er passe.

Prøvde meg på noe over 30 km/t en gang, og da skrapte jeg nesa i asfalten på vei ned. Kom et par banneord da for å si det pent.

Syns det er mange dumper som har så feil vinkel. Alt for høye og skarpe på toppen, og går bratt nedover. Dette fører til at du lett kjører nesa i asfalten på vei ned, selv om du har en normal høyde på bilen.

Så de fungerer virkelig som "fartsdempere", men på helt feil måter. Du har to valg - Gå 15 km under fartsgrensa, eller påfør bilen store kosmetiske skader.

Endret av Vertical^
Lenke til kommentar

Alle vil kjøre over dumper i fartsgrensa, og jeg er enig i at det hadde vært praktisk.

 

Men hva slags bil skal brukes som modell på disse fartsdumpene? Skal en Koenigsegg kunne kjøre over i fartsgrensa? Hvor fort kan da mer "normale" biler kjøre over? Dobbelt?

 

Skal en vanlig stasjonsvogn være målestokken? Isåfall kan jo alle SUV-ene fortsatt kjøre for fort. Skal SUV-ene være målestokken? Da vil jo flere slite med å komme over. Men lastebilene kan jo fortsatt kjøre for fort over.

 

Det er med andre ord en del hensyn å ta der. Ikke bare "Jeg må bremse litt med bilen min, og da er alle som har brukt hundrevis av timer på dette verdens største idioter!".

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Forventer jo såklart at jeg må ned en god del i fart, men ikke ned i krabbefart.

Og sier med enig med poengene dine, men føler fortsatt at det er flere av fartsdumpene her i Norge som er elendig konstruert, og burde vært flatet mer ut.

Når fronten din skraper i asfalten på vei ned i 15 km/t er det noe feil med vinkelen på dumpa.

 

Mener så klart ikke alle dumper jeg har kommet over, men er flere i Lillestrøm og Lørenskogs-området som kunne vært litt snillere.

Endret av Vertical^
Lenke til kommentar

Nå kan jeg ikke huske å ha sett dumper i en 50-sone uten at det har vært noen grunn til det (steder med mye fotgjengere o.l.), så det vet jeg ikke.

 

Var ikke direkte rettet mot deg. :) Men uansett, jeg snakker om en spesiell strekning som jeg innimellom må igjennom. Det er faktisk tett bebygd, men da kan det jo like gjerne være 30 der..

 

Og når jeg først er i gang med å skrive så kan jeg fortelle om dumpene i mitt nabolag. Disse er i den helt andre enden av skalaen. De ER liksom ikke der, helt bortkasta. For lenge siden, da jeg var helt idiot, hadde jeg engang 90km/t over de uten problemer.

 

Hehe, kanskje noen med makt bevitnet hele greia og det er derfor dumpene i bygda plutselig tok helt av. :confused:

Endret av toro3
Lenke til kommentar

Dere vet at fartsgrense er høyeste tillatte fart, og ikke "Du MÅ kjøre i farta det står her"?

 

jepp... men når noen fartsdempere er så dårlig "designa" at biler slår neddi toppen av de eller annet så blir de ett problem. Fartdempere skal jo i mest gjøre det "ubehagelig" for de som kjører "unødvendig" fort.

Lenke til kommentar

Da begynner jeg å få litt våte drømmer oppfylt.

 

Endelig black rims! RACK RACK CITY...

 

 

 

Fikk dekk som er kjørt en sesong på noen steinjalla Dotz-felger for 3K. Måtte bytte ut mine helt nedslitte sommerdekk. Tok bare å plasti-dippa i matt sort. Neste vår blir det 19" :dribble:

Mangler bare toning av ruter og plasti-dippe alle emblemer sorte. Kaanskje oppgradere noe lyd også. Begynner faktisk å forstå dere som liker å gjøre ting litt selv... men jeg hadde aldri gjort det om det ikke var en billig bil.

Endret av Amberlamps
Lenke til kommentar

Forventer jo såklart at jeg må ned en god del i fart, men ikke ned i krabbefart.

Og sier med enig med poengene dine, men føler fortsatt at det er flere av fartsdumpene her i Norge som er elendig konstruert, og burde vært flatet mer ut.

Når fronten din skraper i asfalten på vei ned i 15 km/t er det noe feil med vinkelen på dumpa.

 

Mener så klart ikke alle dumper jeg har kommet over, men er flere i Lillestrøm og Lørenskogs-området som kunne vært litt snillere.

 

Dempere og dekk har mye å si på om man slår nedi. Når jeg kjørte rundt med 16" (og 55-60 i profil) så måtte jeg nesten stoppe før dempere. Med 18" og 40 profil, så kan jeg ha mye høyere fart :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...