Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg syns de bør få fler midtdelere på veien, slik at dem som vil kjøre som en gal skal få ta det valget selv og evt ta konsekvensen av det med mindre sjangs for og ta med seg flere i ulykken.

Det skader ikke Norge eller verden om en person dør i trafikken, tvert imot. Vi er trossalt nesten 7 milliarder mennesker her på jorda!

Lenke til kommentar

Man trenger heller ikke å bygge baneanlegg til flerfoldige milliarder kroner for å dekke kravene til både ungdommen og ymse bøker stappet med regler om dette.

 

Bare det om man kunne bruke parkeringsplasser av litt størrelse til dette og sette opp kjegler kunne jo lettet trykket i fra høyrefoten!

Lenke til kommentar

Jeg syns de bør få fler midtdelere på veien, slik at dem som vil kjøre som en gal skal få ta det valget selv og evt ta konsekvensen av det med mindre sjangs for og ta med seg flere i ulykken.

Det skader ikke Norge eller verden om en person dør i trafikken, tvert imot. Vi er trossalt nesten 7 milliarder mennesker her på jorda!

 

Feil tankegang. Jeg vil ikke at apekatten som velge å kjøre i hundre og helvette skal ta livet av hun fine som sitter som han skulle imponere. Bare for å ta et eksempel!

Lenke til kommentar

Ja, de kunne jo bare avgiftsbelagt det opp i skyene for å få folk til å slutte å bruke dem, slik de gjør med andre ting de ikke har sansen for :D

 

Det eneste "negative" med spacere er jo at de kan slite ekstra på hjullagerne om du bruker skikkelige store, men jeg ser ikke hvordan det skal gjøre det ulovlig, det blir jo evt bare en ekstrautgift for eieren.

Endret av apollox
Lenke til kommentar

Ja, er fullt lovlig her, men samma det, hadde lett montert det i norge også om nødvendig da ingen finner ut av slikt uansett.

 

Takk hansien, hvis 35mm har gått helt fint over lengre tid, så er det vel null problemer med 5mm.

5mm har jeg og hatt for å fylle ut mellomrommet mellom hjul og hjulbue, hadde det på en bil i ca 3 års tid uten noen form for slitasje, ei heller noe plage.

 

 

Igjen lurer jeg på hvorfor det er ulovlig i Norge.

Fordi dette vistnok er farlig.. Også var det noe med at man forandret sporvidden for mye ved å montere dette som forandret svingradiusen osv.. osv.. Har hørt en haug med idiotiske begrunnelser hos den lokale trafikkstasjonen som ikke har rot i virkeligheten engang.

 

Jeg tviler på det aller sterkeste at flere anerkjente tuning/ettermarkedsprodusenter ville ha produsert så mye spacere som dem gjør hadde det vært en så stor fare som staten Norge skal ha det til.

 

Dog mener jeg las en plass at man kunne ha opp til 5mm spacere for å kompansere for tap av sporvidde i sammenheng med bytte av felger.bMen disse måtte vel sikkert være TÜV godkjente.

Endret av Hansien
Lenke til kommentar

Det er i grunn ingenting ulovlig med spacere, men de må være godkjente (noe få, om noen, er).

 

Fra Lovdata:

g) Det må ikke brukes mellomlegg/plate/« spacer » som øker sporvidden med mindre kjøretøyfabrikanten har tillatt dette eller det foreligger dokumentasjon som nevnt i nr. 6.1 a.

 

a) Sporviddeendringen må ikke overskride det som er tillatt av kjøretøyfabrikanten eller godtatt av TÜV (Technische Überwachungs Verein) i Tyskland for vedkommende motorvogn. Det kan kreves dokumentert at sporvidde eller innpresning er tillatt. Dokumentasjon i form av ABE (Allgemeine Betriebserlaubnis) for felg eller utdrag (kopi) av TÜV Raderkatalog eller separat TÜV godkjenning godtas.

 

 

Og det er helt greit i mine øyne at ting som kan endre en bils egenskaper og/eller skape farlige situasjoner må være godkjent av folk som vet hva det er snakk om. En vilkårlig kontrollør hos SVV har ikke kunnskap eller utstyr til å teste at en spacer er god nok, og da er det bare bra at de ikke godkjenner det.

Lenke til kommentar

Ordlyden er vel vitterlig "Det må ikke brukes mellomlegg/plate/« spacer » som øker sporvidden med mindre..."

 

Det åpner i mine øyne for to fortolkningsmuligheter:

1) Spacere øker sporvidden, og må ikke brukes. Med mindre..

2) Spacere som øker sporvidden i forhold til originalt må ikke brukes, med mindre...

 

Alternativ 1 medfører at alle spacere er forbudt, ettersom de øker sporvidden.

Alternativ 2 medfører at spacere er lov, så lenge man er innenfor original sporvidde, +/-17mm totalt.

 

Ettersom en spacers eneste funksjon er å øke sporvidden ville jeg anta at "Det må ikke brukes mellomlegg/plate/« spacer » med mindre kjøretøyfabrikanten har tillatt dette eller det foreligger dokumentasjon som nevnt i nr. 6.1 a." hadde vært tilstrekkelig for alternativ 1, og at alternativ 2 derfor er korrekt. Eller?

Lenke til kommentar

Godt poeng, det hadde jeg ikke tenkt på. Statens Vegvesen vil sannsynligvis påstå at det ikke er verre enn å velge noen andre felger, men... :roll:

 

EDIT: skal man flisespikke kan innpresset på felgen være korrekt, men utformingen av felgen fremdeles gjøre at den tar mot kalipperen. Coupé Fiat 20V Turbo med Brembo-kalippere er en av bilene som er følsomme for akkurat det.

Endret av epifant
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...