Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+3165

Er LO-medlem. Har sendt de en mail for å sjekke forsikringa på bl.a. bil. Noen som vet hvor jeg kan finne gode tilbud?

Spørs hvor "gammel" du er, Gjenstridige skal være relativt "rimelige" på ungdom (de bare hater mitt personnummer :tease:)

 

Har du andre forsikringer, kan du jo sjekke om du får en "samlet rabatt".

Forøvrig så gir LO Favør en del fordeler hos Sparebank 1 forsikring:

http://www.lofavor.no/id/209.0

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er LO-medlem. Har sendt de en mail for å sjekke forsikringa på bl.a. bil. Noen som vet hvor jeg kan finne gode tilbud?

Spørs hvor "gammel" du er, Gjenstridige skal være relativt "rimelige" på ungdom (de bare hater mitt personnummer :tease:)

 

Har du andre forsikringer, kan du jo sjekke om du får en "samlet rabatt".

Forøvrig så gir LO Favør en del fordeler hos Sparebank 1 forsikring:

http://www.lofavor.no/id/209.0

 

 

Jupp. Tjener mye på kollektiv forsikring med innbo, reise, ulykke, husdyr osv i tillegg til bil. Er bare ikke så innmari flink med forsikring, men vet at jeg antageligvis forsikrer mer enn jeg har behov for og betaler nok mer enn hva andre kan tilby meg..

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Interessant - Litt dyrere lån og litt dyrere forsikring, men en mye penere bil i mine øyne!

 

 

EDIT: e

Den var fin, vil tørr å påstå at Fiat er sterkt undervurdert i markedet også i Norge.

Selger jo som hakka møkk i resten av Europa :-)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Jeg klarer ikke å stole på noen som kaller seg Honest John.

Blir som å kjøpe biler hos Ærlige Harrys bruktbil ANS :ph34r:

Ja, enn skal ta det han skriver med en klype salt.

Ofte tar han vurderinger i forhold til hva han har hørt om 1-2 biler og drar alle under en kam.

Det er likevel greit å kryss sjekke hans fakta ord med realiteten :-)

 

Edit: fixed

Endret av Slettet+3165
Lenke til kommentar

Jeg klarer ikke å stole på noen som kaller seg Honest John.

Blir som å kjøpe biler hos Ærlige Harrys bruktbil ANS :ph34r:

Ja, enn skal ta det han skriver med en klype salt.

Ofte tar han vurderinger i forhold til hva han har hørt om 1-2 biler og drar alle under en kam.

Det er likevel greit å kryss sjekke hans fakta med realiteten :-)

 

 

Enig. BMW'en til pappaen til en kompis tok fyr = alle BMW'er er dødsfeller som spontanantenner..

Lenke til kommentar

Synes forsikringsselskapene i Norge driver en latterlig forhåndsdømming. Bare fordi du er ungdom og kjøper en bil med over 90hk så betyr det ikke at du kommer til å råkjøre og krasje innen 3 måneder. Er det ikke litt feil at noe som er påbudt på en bil, er en milliardbedrift? Forsikringsselskapene i verden går jo overskudd så det griner.

 

En jeg kjenner kjøpte seg en S3 til 200.000kr, Gjensidige skulle ha 200.000 i året for å forsikre den. Så de går da ut ifra 1 totalvrak i året?? Jeg hadde bedt dem brenne godt inn i helvette.

Tror han etterhvert fant et lokalt selskap som ordna forsikring for 16.000.

 

Betaler for øyeblikket 7000kr i året for full kasko på min Mercedes her i USA, eneste jeg har er en "safe driver" bonus. (over 6år uten registrerte ulykker). Får også snart mer rabatt når jeg har vært forsikret i samme selskap over 1 år.

Det morsomme er at de driter i motor når de setter premien her borte. Mengden sikkerhetsutstyr teller mer.

Endret av Apox
Lenke til kommentar

De som absolutt ikke vil kaskoforsikre bilen sin hos et forsikringsselskap kan jo gå sammen med fire-fem kompiser og danne deres eget forsikringsselskap. Hver spytter inn en viss sum i innskudd og deretter en årspremie. Tar ikke lang tid før man har spart inn til en ny bil hvis noen krasjer.

 

Dessuten: S3 og 18-åring? Hvis man kjøper en S3 når man er ung så kommer man ikke til å kjøre spesielt pent. Det er de som gjør akkurat det som er overrepresentert på ulykkesstatistikkene, og dermed blir det naturlig nok høyere forsikring for disse.

 

(Ikke at jeg ikke er én av de selv, men heldigvis begynner jeg nå å nærme meg en alder hvor forsikring er forholdsvis levelig...)

Lenke til kommentar

De som absolutt ikke vil kaskoforsikre bilen sin hos et forsikringsselskap kan jo gå sammen med fire-fem kompiser og danne deres eget forsikringsselskap. Hver spytter inn en viss sum i innskudd og deretter en årspremie. Tar ikke lang tid før man har spart inn til en ny bil hvis noen krasjer.

Nå er ikke kjøp av ny bil alltid det værste da, men erstattninger og slikt om man skader noen andre kommer fort opp i million-beløp.

Eller så kan skader på den andre bilen fort bli veldig dyrt, er du uheldig og kjræsjer inn i en bugatti, så hjelper det lite at du har råd til en ny S3...

Lenke til kommentar

Om man klarer å se rasjonelt på det, så skal det ikke mye til for å skjønne at det må være dyrt med bilforsikring for ungdom her i landet.

 

To momenter er viktige; Vi har høye kostnader over hele fjøla, så kostnaden ved dyre skader er store. Statistikken viser tydelig at eldre sjåfører har vesentlig færre skader.

 

Forsikringsbransjen har sunn konkurranse, så om det hadde vært mulig å presse prisene vesentlig lenger ned, så ville det blitt gjort. Prisene er faktisk ikke så ille om man ser på normale biler, og har bygd seg opp litt bonus. Spesielt ikke om man tar hensyn til kjøpekraften vi har.

 

Man kan kritisere kostnadsnivået ved bilhold her i landet på mange vis; men akkurat forsikring - der har vi det ganske greit. Det er en bransje som er konkuranseutsatt, og hvor det ligger reelle kostnader i grunn som påvirker sånn omtrent hvor prisnivå til kundene vil ligge.

Lenke til kommentar

Eller så kan skader på den andre bilen fort bli veldig dyrt, er du uheldig og kjræsjer inn i en bugatti, så hjelper det lite at du har råd til en ny S3...

 

Ansvarsforsikring som alle må ha dekker skader du påfører andre på veien.

Endret av trra
Lenke til kommentar

Ansvarsforsikring er lovpålagt så det må naturlig nok ordnes gjennom et vanlig forsikringsselskap, men man sparer nok likevel en del tusenlapper på å "forsikre" bilen selv.

 

I mange tilfeller vil det lønne seg å ta opp et lån istedenfor å ta et bonustap(+egenandel) som vil gjøre forsikringspremien høyere i årene framover.

Lenke til kommentar

Eller så kan skader på den andre bilen fort bli veldig dyrt, er du uheldig og kjræsjer inn i en bugatti, så hjelper det lite at du har råd til en ny S3...

 

Ansvarsforsikring som alle må ha dekker skader du påfører andre på veien.

Vet jo det, men Tee-Zee mente det var en god løsning å heller opprette ett eget forsikringsselskap for seg og noen venner og betale inn dit, trodde med at det også da gjelder ansvar...

Leste tråden litt nøyere nå, så at det bare gjaldt kasko :blush:

 

Får skylde på at jeg har jobbet 200% denne uken...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...