Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
34 minutes ago, Bjerknez said:

Jeg tror poenget her er og slippe og hele tiden trykke på den skjermen. 

La oss si man skal inn på Rema1000 og handle mat og blir borte en halvtimes tid. SOles steker og man vil holde temperaturen lav i kupeen mens man handler. 

Før man går ut av bilen trykker man bare på en fysisk knapp før man låser dørene og bilen holder temperaturen. 

Ja, man kan sikkert gjøre dette via skjermen også men krever ofte flere tastetrykk. 

Hele poenget er at man ikke skal fikle så mye med den skjermen, enten om man står rolig eller ikke. Hver gang jeg må trykke mer enn en gang på skjermen så bruker jeg unødvendig tid er slik jeg tenker. Vertfall hvis det er funksjoner man bruker ofte.

Min BMW spør meg når jeg skrur av motoren om jeg ønsker å aktivere klimatisering, så for MIN del er det kun ETT trykk på skjermen, men det kan være at andre må inn i menyer etc. 

Med Tesla slipper man jo å trykke på noe bare man har Cabin Overheat protection på. Da aktiveres klima om det er for varmt i kabinen. Dog er det bare for å ikke la det koke helt det.

Ellers er det desverre to trykk på skjermen så helt klart bedre på bmw sitt system med bare ett trykk...

GUID-4335CE59-B6D2-4827-8314-863C9CDFB8CA-online-en-US.png.3ef57a88a6af094fb31c3baf8014fc41.png

Må åpne klima menyen og trykke på knappene markert 9. Keep climate on lar dørene låse seg, og camp mode holder dørene ulåst. Dog mode viser innetemperaturen på skjermen så folk vet at dyret har det bra samt aktiverer streaming av kamera inni bilen på appen.

Alle disse funksjonene kan programeres til 3eparts trådløse knapper man kan kjøpe om ønskelig. Det er dog ikke noe tidsintervall på dem, de er på helt til bilen har 20% strøm igjen - men du får notification fra appen hver time for å minne deg på at det er aktivt.

Endret av Complexity
  • Innsiktsfullt 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Complexity skrev (2 minutter siden):

Med Tesla slipper man jo å trykke på noe bare man har Cabin Overheat protection på. Da aktiveres klima om det er for varmt i kabinen.

Ellers er det desverre to trykk på skjermen så helt klart bedre på bmw sitt system med bare ett trykk...

GUID-4335CE59-B6D2-4827-8314-863C9CDFB8CA-online-en-US.png.3ef57a88a6af094fb31c3baf8014fc41.png

Må åpne klima menyen og trykke på knappene markert 9. Keep climate on lar dørene låse seg, og camp mode holder dørene ulåst. Dog mode viser innetemperaturen på skjermen så folk vet at dyret har det bra samt aktiverer streaming av kamera inni bilen på appen.

Alle disse funksjonene kan programeres til 3eparts trådløse knapper man kan kjøpe om ønskelig. 

Jeg mener nå det er uakseptabelt og belage seg på tredjepartsknapper fra ebay for å få det som man vil med dagens teknologi. Hele kluet mitt er at man skal trykke absolutt minst mulig på den skjermen for å aktivere/deaktivere/justere elementære funksjoner. 

Feks. kan man med BMW skippe sanger samt justere volum fra rattet. Ikke noe banebrytende det, men skal man spole i en sang, så må man bort på den skjermen å det er fryktelig irriterende at dem ikke har lagt spolefunksjon under en av knappene som allerede er på rattet. Selv fjernkontrollen på min gamle DVD spiller har dette. 

Det er ikke mye jeg har og klage på når det kommer til BMW i så måte, men alle biler har sine svakheter. 

Så fort jeg må bort på den skjermen for å gjøre enkle ting så føler jeg at noe har gått galt i design prosessen. Å skal jeg styre bilens funksjoner så må jeg snakke engelsk samt deaktivere Siri. Når det er sagt så ser jeg som nevnt ikke den store fordelen med talestyring for å åpne vinduer, takluke, endre temperatur etc. når knappene er der rett forran meg.

Talestyring er og blir i mine øyne bare en "dum" måte og utføre noe som helst på. Automasjon er langt mer effektivt. Altså at ting skjer ut fra premisser som er satt, helt automatisk. 

 

  • Liker 1
Skrevet
Complexity skrev (22 minutter siden):

det første står man vel i ro når man ønsker dette og trygt kan trykke på skjermen

Det tar for lang tid. 

Complexity skrev (22 minutter siden):

Men det enkleste om bilen er låst er jo bare å aktivere det på telefonens app/widget. Kan vel og styre dette fra Apple Watch om man bruker sånt.

Det tar for lang tid. 

Andre funksjoner jrg kunne tenkt mrg å programmere inn: spill kun lyd fremme på førerside, spill kaptein sabaltann på Spotify, ratt og setevarme på max i hele bilen, skru av alt lys og dim ned skjermen til minimum. Det er mye som er for tungvindt med skjerm. Volkswagen er spesielt dårlige på dette. Id buzz blir uaktuell på det alene. 

Skrevet
Sjørøver skrev (2 minutter siden):

Det tar for lang tid. 

Det tar for lang tid. 

Andre funksjoner jrg kunne tenkt mrg å programmere inn: spill kun lyd fremme på førerside, spill kaptein sabaltann på Spotify, ratt og setevarme på max i hele bilen, skru av alt lys og dim ned skjermen til minimum. Det er mye som er for tungvindt med skjerm. Volkswagen er spesielt dårlige på dette. Id buzz blir uaktuell på det alene. 

Enig. 

Problemet er at det tar for mye tid og utføre "smarte" ting. Talestyring er bare ne slitsom irriterende greie også. Som oftest. 

Alle biler skulle hatt en slags Homey Pro integrert som man enkelt kunne konfigurert selv. Når Jan Banan kjører bilen skal temperaturen være 18 grader, hvis utetemperaturen er over 20 grader. Displayet skal dimmes ned hvis klokken er etter 21:00 alle ukedager og Jan Banan kjører bilen. Comfort mode skal stilles inn hvis du befinner deg innenfor Ring 3 etc. 

Det er MASSE som kan automatiseres og settes opp slik at man kan vinke farvell til all den teite talestyringen og knappene fra ebay.

Skrevet
Bjerknez skrev (7 minutter siden):

Enig. 

Problemet er at det tar for mye tid og utføre "smarte" ting. Talestyring er bare ne slitsom irriterende greie også. Som oftest. 

Alle biler skulle hatt en slags Homey Pro integrert som man enkelt kunne konfigurert selv. Når Jan Banan kjører bilen skal temperaturen være 18 grader, hvis utetemperaturen er over 20 grader. Displayet skal dimmes ned hvis klokken er etter 21:00 alle ukedager og Jan Banan kjører bilen. Comfort mode skal stilles inn hvis du befinner deg innenfor Ring 3 etc. 

Det er MASSE som kan automatiseres og settes opp slik at man kan vinke farvell til all den teite talestyringen og knappene fra ebay.

Dette kan en jo lett gjøre med litt software og Tesla. De har åpent API og en kan sette opp hvilke som helst automasjoner en ønsker. En kan også bruke 3 part ting som commander for å gjøre det direkte i bil på bussen. Mange løsninger.

tesla ska jo også få grok så da blir nok talestyring mye bedre og intuitivt. 

Skrevet
Salvesen. skrev (Akkurat nå):

Dette kan en jo lett gjøre med litt software og Tesla. De har åpent API og en kan sette opp hvilke som helst automasjoner en ønsker. En kan også bruke 3 part ting som commander for å gjøre det direkte i bil på bussen. Mange løsninger.

tesla ska jo også få grok så da blir nok talestyring mye bedre og intuitivt. 

Da hadde jeg utvilsomt installert den softwaren og droppet hele talestyringa. Jeg skjønner ikke engang hvorfor man gidder å bruke talestyring. Det er bare en teit greie og jeg tipper automasjoner kommer til å ta over. 

Jeg hadde talestyring hjemme før for å slå på lys etc. Nå slipper jeg å si noe som helst. Setter man opp automasjoner skikkelig så går alt helt automatisk. Litt avhengig av hvordan automasjonene er satt opp. 

Det er DETTE Tesla og andre bilmerker skulle satset mer på. Ikke talestyring. 

 

Skrevet (endret)
Bjerknez skrev (5 minutter siden):

Da hadde jeg utvilsomt installert den softwaren og droppet hele talestyringa. Jeg skjønner ikke engang hvorfor man gidder å bruke talestyring. Det er bare en teit greie og jeg tipper automasjoner kommer til å ta over. 

Jeg hadde talestyring hjemme før for å slå på lys etc. Nå slipper jeg å si noe som helst. Setter man opp automasjoner skikkelig så går alt helt automatisk. Litt avhengig av hvordan automasjonene er satt opp. 

Det er DETTE Tesla og andre bilmerker skulle satset mer på. Ikke talestyring. 

 

Det er ikke så ofte jeg bruker talestyring foruten de tingene jeg vet virker bra, som "jeg er kald" osv. 

Som sagt, det er fult mulig hos tesla da de tilbyr helt åpent og godt dokumentert API. Om de velger å gjøre det selv senere er mulig, men de har gjort det tilgjengelig og det har det egentlig alltid vært. Men det er ikke så lenge siden de offisielt gjorde api åpent og dokumentert :)

Jeg lagde tesla plugin til homeseer for maaaaaaaange år siden og kunne enkelt sette opp automasjoner som jeg ønsket, og de som brukte pluginen min. Gikk dog tom for tid så den pluginen er ikke i livet om dagen, men kommer til å lage ny integrasjon så snart jeg er inne i nytt hus :) Evt når tiden strekker til heter det vell 😛

EDIT: Forøvrig har de jo enromt mange settinger knyttet til fører da, men ikke automasjoner. 

Endret av Salvesen.
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
22 minutes ago, Salvesen. said:

Det er ikke så ofte jeg bruker talestyring foruten de tingene jeg vet virker bra, som "jeg er kald" osv. 

Som sagt, det er fult mulig hos tesla da de tilbyr helt åpent og godt dokumentert API. Om de velger å gjøre det selv senere er mulig, men de har gjort det tilgjengelig og det har det egentlig alltid vært. Men det er ikke så lenge siden de offisielt gjorde api åpent og dokumentert :)

Jeg lagde tesla plugin til homeseer for maaaaaaaange år siden og kunne enkelt sette opp automasjoner som jeg ønsket, og de som brukte pluginen min. Gikk dog tom for tid så den pluginen er ikke i livet om dagen, men kommer til å lage ny integrasjon så snart jeg er inne i nytt hus :) Evt når tiden strekker til heter det vell 😛

EDIT: Forøvrig har de jo enromt mange settinger knyttet til fører da, men ikke automasjoner. 

De har endret så det er mere tilgjengelig igjen? Flytta hele huset fra Futurehome til Home Assistant for en stund siden og så da at Tesla sin plugin var deaktivert grunnet noe retningslinjer eller så. Men kansje det blir aktivt igjen nå da.

Har ikke så veldig behov for å ha Teslan i Home Assistant da egentlig. Tesla sin vegglader som jeg har var støttet så det blinker i taklamper når lading av bilen er ferdig. Fruen er meget begeistret for alle mine slike automatiserte påfunn......

Endret av Complexity
  • Liker 1
Skrevet

I lastebilen så har jeg alle daglige funksjoner på EN spake.
Fjernlys, blinklys og vindusviskere.
Ved dugg så setter jeg på vindusviskerne.

Personbilen har 2 spaker, men det er fortsatt mye bedre enn skjerm.  

Skjønner hvorfor bruktbiler er så populært når jeg leser denne tråden om alt jeg ikke skal ha. 
Skulle gjerne sett statistik på hvor mange som har kræsjet pågrunn av ny teknologi. 
Ihvertfall mange ryggeskader fordi folk har ryggesensor som ikke fungerer, som de stoler på...

  • Liker 1
Skrevet
Complexity skrev (1 minutt siden):

De har endret så det er mere tilgjengelig igjen? Flytta hele huset fra Futurehome til Home Assistant for en stund siden og så da at Tesla sin plugin var deaktivert grunnet noe retningslinjer eller så. Men kansje det blir aktivt igjen nå da.

Har ikke så veldig behov for å ha Teslan i Home Assistant da egentlig. Tesla sin vegglader som jeg har poppa rett inn der så det blinker i taklamper når lading sv bilen er ferdig. Fruen er meget begeistret for alle mine slike automatiserte påfunn......

Før i tiden var API'et "hacket" eller sniffet av folk, og det var ikke dokumentert. Det som var ett stort problem var at det stadig ble endret og en måtte på ny sniffe og finne ut av endringene så fikse software. 

Nå har de gjort dokumentasjonen offisiell slik at en får oppdatert dokumentasjon etc, men da har en også regler og retningslinjer å forholde seg til samt kanskje kostnader. Så det er positive ting og negative ting med det 😛

Tesla | Developer

  • Hjerte 1
Skrevet
Dubious skrev (2 minutter siden):

I lastebilen så har jeg alle daglige funksjoner på EN spake.
Fjernlys, blinklys og vindusviskere.
Ved dugg så setter jeg på vindusviskerne.

Personbilen har 2 spaker, men det er fortsatt mye bedre enn skjerm.  

Skjønner hvorfor bruktbiler er så populært når jeg leser denne tråden om alt jeg ikke skal ha. 
Skulle gjerne sett statistik på hvor mange som har kræsjet pågrunn av ny teknologi. 
Ihvertfall mange ryggeskader fordi folk har ryggesensor som ikke fungerer, som de stoler på...

Skulle gjerne sett statistikk på hvor mange som blir rygget på av biler uten utstyr jeg mot de med..

Du som kjører lastebil må jo sette pris på dette, kamera for blindsone osv.. 

  • Hjerte 1
Skrevet
Salvesen. skrev (5 minutter siden):

Nå har de gjort dokumentasjonen offisiell slik at en får oppdatert dokumentasjon etc, men da har en også regler og retningslinjer å forholde seg til samt kanskje kostnader. Så det er positive ting og negative ting med det 😛

Problemet er vel at det er laget til "eget bruk" sånn jeg har forstått det. Det betyr at du må være litt over snittet kyndig, eller så gir du tredjepartsapplikasjoner tilgang til din api-nøkkel.

Skrevet
Nimrad skrev (1 minutt siden):

Problemet er vel at det er laget til "eget bruk" sånn jeg har forstått det. Det betyr at du må være litt over snittet kyndig, eller så gir du tredjepartsapplikasjoner tilgang til din api-nøkkel.

Ja, som en daglig gjør "overalt" der 3 parts api'er brukes. En må såklart ta stilling til sikkerheten selv. Men dagens løsning er iallefall langt bedre enn den hackede som var i mange år før :)

  • Liker 1
Skrevet
Dubious skrev (15 minutter siden):

I lastebilen så har jeg alle daglige funksjoner på EN spake.
Fjernlys, blinklys og vindusviskere.
Ved dugg så setter jeg på vindusviskerne.

Personbilen har 2 spaker, men det er fortsatt mye bedre enn skjerm.  

Skjønner hvorfor bruktbiler er så populært når jeg leser denne tråden om alt jeg ikke skal ha. 
Skulle gjerne sett statistik på hvor mange som har kræsjet pågrunn av ny teknologi. 
Ihvertfall mange ryggeskader fordi folk har ryggesensor som ikke fungerer, som de stoler på...

Jepp, alt var mye bedre under krigen... 😄

  • Hjerte 1
Skrevet (endret)
1 hour ago, Bjerknez said:

Jeg skjønner ikke engang hvorfor man gidder å bruke talestyring. Det er bare en teit greie og jeg tipper automasjoner kommer til å ta over. 

Det er for å gjøre det unødvendig å ta hånda fra rattet. Trodde det var allmen kjent. Fungerer bra både i huset med sånne google-kuler og i bilen med 'Elon'

Si ifra når du har en automasjon som gjør både manuell og talestyring unødvendig. Tipper du kan bli millionær med sånt

33 minutes ago, Complexity said:

Har ikke så veldig behov for å ha Teslan i Home Assistant da egentlig. Tesla sin vegglader som jeg har var støttet så det blinker i taklamper når lading av bilen er ferdig. Fruen er meget begeistret for alle mine slike automatiserte påfunn......

Blinkende taklys har jeg ennå ikke tenkt pa. Hos meg er det 2 google home høyttalere fordelt i huset som gjør jobben. Ellers er Teslas nye API en PITA. Har prøvd - inkl kyndig hjelp - og fikk det ikke til. Må kanskje gjøre et nytt forsøk med Copilot som veileder - erfaringsmessig en veldig kapabel assistent for sånt.

Endret av trikola
Skrevet
Dubious skrev (36 minutter siden):

Ved dugg så setter jeg på vindusviskerne.

Ikke at det skjer så veldig ofte, men det hjelper ikke når duggen er på innsiden av bilen.

  • Liker 2
Skrevet (endret)
trikola skrev (25 minutter siden):

Det er for å gjøre det unødvendig å ta hånda fra rattet. Trodde det var allmen kjent. Fungerer bra både i huset med sånne google-kuler og i bilen med 'Elon'

Si ifra når du har en automasjon som gjør både manuell og talestyring unødvendig. Tipper du kan bli millionær med sånt

Blinkende taklys har jeg ennå ikke tenkt pa. Hos meg er det 2 google home høyttalere fordelt i huset som gjør jobben. Ellers er Teslas nye API en PITA. Har prøvd - inkl kyndig hjelp - og fikk det ikke til. Må kanskje gjøre et nytt forsøk med Copilot som veileder - erfaringsmessig en veldig kapabel assistent for sånt.

Merk at jeg mener talestyring av statiske elementer her. Altså varmeapparat, vinduer, lys i kupeen etc etc, Skal man sende SMS så kan man også delvis automatisere dette, men ikke hvis man skal si noe spesifikt. 

Feks. kan man automatisere at det sendes en melding som sendes til kona som sier "Nå er jeg snart hjemme" når bilen befinner seg innenfor et gitt kartutsnitt etc. 

Det jeg mener er at det føles som om det snakkes om talestyring som om det skulle vært fremtiden. Poenget er å helt eller delvis komme seg bort fra talestyring mener jeg. 

Men klart, skal man skrive en handleliste på SMS mens man kjører så må talestyring til. men sjansen for at den fullstendige handlelisten blir riktig er jo en annen sak.

I huset er jeg på vei bort fra talestyring. Det er gammeldags. 

 

Endret av Bjerknez
  • Liker 1
Skrevet (endret)
5 minutes ago, Bjerknez said:

Merk at jeg mener talestyring av statiske elementer her. Altså varmeapparat, vinduer, lys i kupeen etc etc, Skal man sende SMS så kan man også delvis automatisere dette, men ikke hvis man skal si noe spesifikt. 

Feks. kan man automatisere at det sendes en melding som sendes til kona som sier "Nå er jeg snart hjemme" når bilen befinner seg innenfor et gitt kartutsnitt etc. 

Det jeg mener er at det føles som om det snakkes om talestyring som om det skulle vært fremtiden. Poenget er å helt eller delvis komme seg bort fra talestyring mener jeg. 

Men klart, skal man skrive en handleliste på SMS mens man kjører så må talestyring til. men sjansen for at den fullstendige handlelisten blir riktig er jo en annen sak.

 

Sender ofte melding mens jeg kjører. Kan bli litt skrivefeil men er som oftest ikke så nøye.
Handlelisten bruker jeg dog stemmestyring på klokken til. Gemini er syncet mot Google Keeps som jeg bruker til handlelister og den får med seg ganske bra hva jeg ønsker å legge til. 

Keeps er videre syncet med fruen så blir felles handleliste. Meget kjekt

Tror du har dårlig erfaring med stemmestyring bare. Er det Siri du bruker? Det har vel ikke vært oppdatert på flere år? Benytter jo ikke moderne AI "motor" engang.

Endret av Complexity
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Complexity skrev (2 minutter siden):

Sender ofte melding mens jeg kjører. Kan bli litt skrivefeil men er som oftest ikke så nøye.
Handlelisten bruker jeg dog stemmestyring på klokken til. Gemini er syncet mot Google Keeps som jeg bruker til handlelister og den får med seg ganske bra hva jeg ønsker å legge til. 

Keeps er videre syncet med fruen så blir felles handleliste. Meget kjekt

Tror du har dårlig erfaring med stemmestyring bare. Er det Siri du bruker? Det har vel ikke vært oppdatert på flere år? Benytter jo ikke moderne AI "motor" engang.

I bilen så hender det jeg bruker talestyring for å svare på SMS'er da bilen leser opp SMS'ene til meg når jeg får noen. 

Men det er sjeldent å jeg prøver og unngå det. Men ja, det funker helt greit, helt til det ikke gjør det. 100% vellykket er det slett ikke å det føles bare litt kleint. Spesielt hvis det er flere i bilen. 

Da er det bedre og planlegge matinnkjøpet før man drar mener nå jeg å heller sende det man har skrevet via automasjon etc. 

Poenget her er egentlig at jeg ikke har noe behov for å planlegge livet akkurat når jeg kjører bil. 

Skrevet
Quote

Det jeg mener er at det føles som om det snakkes om talestyring som om det skulle vært fremtiden. Poenget er å helt eller delvis komme seg bort fra talestyring mener jeg. 

I huset er jeg på vei bort fra talestyring. Det er gammeldags.

Jaha, mener du det. Hva kommer isteden? Bluetooth-implantat bak øret?

Quote

Feks. kan man automatisere at det sendes en melding som sendes til kona som sier "Nå er jeg snart hjemme" når bilen befinner seg innenfor et gitt kartutsnitt etc. 

Når jeg kjører ringer jeg opp, dikterer ikke SMS-er. Talestyring: "Call xyz" så tar bilen og mobilen seg av resten. Den oppringte opplever jo at jeg kjører og vet at samtalen har prioritet etter kjøringen.

Forøvrig hadde jeg det slik (før Teslaen byttet API) at bilen likevel kommuniserer med Home Assistent og den vet da at jeg er på vei hjem når jeg talestyrer navigasjonen med "Let's gå home". I mitt tilfelle som stort sett bor alene betydde det bare at en automasjon justerer det ene og det andre før jeg ankommer hjem.

Quote

Men klart, skal man skrive en handleliste på SMS mens man kjører så må talestyring til. men sjansen for at den fullstendige handlelisten blir riktig er jo en annen sak.

Handlelisten min de siste 20+ år er noe som ligger på nettet med kanskje 100+ enkle ting. Det som er på toppen skal handles og flyttes bak allerede i butikken når varen er i kurven på mobilen. Lager ikke ny handleliste hver gang.

Hjemme har jeg noen QR-koder på kjøleskapsdøren o.l. som ved aktivering flytter en vare som det er slutt på i kjøleskapet til toppen av listen. Brukes imidlertid ikke ofte lenger - er noe overkill.

 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...