Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette var da særs dårlig målt mot konkurrentene som er helt oppe i 30 år..

Mercedes Benz sin 30års garanti er rimelig full av "liten skrift" Det ser heldigvis ut som det meste etter 2007 holder seg bra bortsett fra nyttekjøretøy , de ruster som pokker slik som nesten alle andre nyttekjøretøy fra andre merker..

Lenke til kommentar

Mercedes Benz sin 30års garanti er rimelig full av "liten skrift" Det ser heldigvis ut som det meste etter 2007 holder seg bra bortsett fra nyttekjøretøy , de ruster som pokker slik som nesten alle andre nyttekjøretøy fra andre merker..

Var det ikke i 04 de fikset rustproblemet? Trodde det var fikset med W211, men det er kanskje med facelift det ble fikset? Pre-facelift hadde vel uansett masse problemer med bremser og masse annet tull.
Lenke til kommentar

211 hadde problemer i begynnelsen, det ble gjort en del endringer på en del biler produsert sent som -04 modeller.

Alle -05 modeller var langt bedre enn de tidlige utgavene.

 

Bremseproblemer på 211 pre-facelift er oppskrytte greier, SBC er faktisk helt genialt. Etter hva jeg har forstått har Tesla i dag en noe modernisert utgave av dette systemet..

Lenke til kommentar

Du tenker kanskje på rustgaranti? De fleste bilene har 3 eller 5 års lakkgaranti:

 

https://www.smartepenger.no/bilokonomi/3093-bilmerkenes-lakkgarantier

Ja, regnet med lakk/rust gikk under samme garanti, det henger jo ofte sammen.. sinkslipp f.eks, som er en lakkdefekt blir fort til rust.

Det er jo uansett tøysete å tilby en garanti som varer kortere enn reklamasjonsfristen.

Lenke til kommentar

Neste gang jeg skal til Italia neste vår er det enighet om å leie Alfa, det ser jeg frem til. SUV eller stasjonsvogn. Forrige møte med Alfa var en 20 år gammel stasjonsvogn med flere problemer enn jeg har plass til å liste opp. Naboen som eide den hadde oftere sykkel eller leiebil. Utviklingen har gått videre hos våre Italienske venner også..

Lenke til kommentar

Dette var da særs dårlig målt mot konkurrentene som er helt oppe i 30 år..

Hva innebærer egentlig dette? Garanterer de at lakken sitter på bilen i 3 år? Skal ikke garanti være bedre enn hva man allerede har lovfestet rett til? Skulle tro man hadde 5 års reklamasjonsrett mot at lakken faller av bilen.

 

Edit, uheldig quoting. Skulle være til siteringen av hvilke garantier man får fra Alfa. Orker ikke endre fra mobil.

Endret av Minus
Lenke til kommentar

Ja, regnet med lakk/rust gikk under samme garanti, det henger jo ofte sammen.. sinkslipp f.eks, som er en lakkdefekt blir fort til rust.

Det er jo uansett tøysete å tilby en garanti som varer kortere enn reklamasjonsfristen.

Tja, på VW/Audi står det jo også 3 år lakkgaranti, men du får likevel dekket sinkslipp som oppstår før garantien eller reklamasjonsfristen på bilen er ute (5 år/100' km). Husker jeg hadden en A6 med et tilfelle av sinkslipp som ble tatt rett før reklamasjonsfristen var ute (før 5 års garanti kom).

Lenke til kommentar

Bremseproblemer på 211 pre-facelift er oppskrytte greier, SBC er faktisk helt genialt. Etter hva jeg har forstått har Tesla i dag en noe modernisert utgave av dette systemet..

Det var vell problemet med SBC? At det var for genialt/for komplisert ser iaf relativt ofte det ligger prefacelift 211 på finn/facebook med SBC error.

 

Ble vell brukt på Maybach blant annet ganske lenge, om de ikke fortsatt bruker det i dag?

Lenke til kommentar

Skal ikke garanti være bedre enn hva man allerede har lovfestet rett til? Skulle tro man hadde 5 års reklamasjonsrett mot at lakken faller av bilen.

Garanti er noe produsenten av varen gir deg, reklamasjon er noe vi har lovfestet i norge, ofte får du samme internasjonale garanti selv om vi i mange tilfeller har lovfestet 5 års reklamasjon i norge. Feks Apple produkter har bare 1 års garanti, men du har 5 års reklamasjon.

Lenke til kommentar

Tja, på VW/Audi står det jo også 3 år lakkgaranti, men du får likevel dekket sinkslipp som oppstår før garantien eller reklamasjonsfristen på bilen er ute (5 år/100' km). Husker jeg hadden en A6 med et tilfelle av sinkslipp som ble tatt rett før reklamasjonsfristen var ute (før 5 års garanti kom).

Jeg fikk hellakkert bakluken min for en bitteliten sinkslipp da min A6 var 7 år - alle var enige om at det like godt kunne tas på rustgarantien med en gang, istedet for å vente til det faktisk rustet.

Lenke til kommentar

Jeg fikk hellakkert bakluken min for en bitteliten sinkslipp da min A6 var 7 år - alle var enige om at det like godt kunne tas på rustgarantien med en gang, istedet for å vente til det faktisk rustet.

Da har du vært heldig, har hørt om mange eksempler på det motsatte, ikke bare hos Møller. På min A6 den gangen var det garantiansvarlig e.l. som sa det.

Lenke til kommentar

Det var vell problemet med SBC? At det var for genialt/for komplisert ser iaf relativt ofte det ligger prefacelift 211 på finn/facebook med SBC error.

 

Ble vell brukt på Maybach blant annet ganske lenge, om de ikke fortsatt bruker det i dag?

Saken er at SBC pumpe måtte byttes eller overhales etter 7millioner aktivering eller fottrykk på bremsene pedalen. Og ny pumpe koster vel ca 20000kr. 7millioneraktiveringer skal holde ganske lenge, jeg solgte en 2005 E klasse i sommer som har kjørt 210000km og hadde 5 millioner aktivering i 2017. Så det vil holde i noen år til før pumpa må overhales/byttes. Overhaling koster vel noen tusen kroner.
Lenke til kommentar

Hva innebærer egentlig dette? Garanterer de at lakken sitter på bilen i 3 år? Skal ikke garanti være bedre enn hva man allerede har lovfestet rett til? Skulle tro man hadde 5 års reklamasjonsrett mot at lakken faller av bilen.

 

Edit, uheldig quoting. Skulle være til siteringen av hvilke garantier man får fra Alfa. Orker ikke endre fra mobil.

3 års garanti på lakken gir utrolig nok 3 års garanti på lakken. Rust nevnes vel ikke med et eneste ord så vidt jeg husker. Dette innebærer at dersom du opplever defekter som bobler under lakken, fargenyanser, ruhet fra støv for eksempel så har du en tre års garanti på å rette dette FORUTSATT at det ikke er påvirket fra ytre hold som steinsprut eller riper. Altså relatert til lakkeringsarbeidet fabrikken har utført.

 

12/30 års garanti mot gjennomrusting er noe helt annet og dreier seg om rustdannelser i selve ramma, altså innenfra og ut. Dette tar tid før det kommer til overflaten, og sjansene for dette ganske små, derav lange garantier. Har ikke hørt om et nyere tilfelle der denne garantien har blitt benyttet.

 

Men kunder som kommer til en forhandler og ikke har peil på disse garantiene og hva de dekker - DET er det riktig mange av. Klassikeren er at at steinsprut og lakkgaranti henger sammen og at alle lakkbobler MÅ være sinkslipp for det har de lest på nett..

 

De som er usikre på dette anbefales å lese dette - fin oppsummering med ranking over best/verst. Litt gammel artikkel, men gir en bra pekepinn:

https://www.dinside.no/motor/bilmerkene-med-den-beste-rustgarantien/60961182

Endret av Retroman
Lenke til kommentar

3 års garanti på lakken gir utrolig nok 3 års garanti på lakken. Rust nevnes vel ikke med et eneste ord så vidt jeg husker. Dette innebærer at dersom du opplever defekter som bobler under lakken, fargenyanser, ruhet fra støv for eksempel så har du en tre års garanti på å rette dette FORUTSATT at det ikke er påvirket fra ytre hold som steinsprut eller riper. Altså relatert til lakkeringsarbeidet fabrikken har utført.

 

12/30 års garanti mot gjennomrusting er noe helt annet og dreier seg om rustdannelser i selve ramma, altså innenfra og ut. Dette tar tid før det kommer til overflaten, og sjansene for dette ganske små, derav lange garantier. Har ikke hørt om et nyere tilfelle der denne garantien har blitt benyttet.

 

Men kunder som kommer til en forhandler og ikke har peil på disse garantiene og hva de dekker - DET er det riktig mange av. Klassikeren er at at steinsprut og lakkgaranti henger sammen og at alle lakkbobler MÅ være sinkslipp for det har de lest på nett..

 

De som er usikre på dette anbefales å lese dette - fin oppsummering med ranking over best/verst. Litt gammel artikkel, men gir en bra pekepinn:

https://www.dinside.no/motor/bilmerkene-med-den-beste-rustgarantien/60961182

Det er fortsatt ikke til å stikke under en stol at vag har hatt store problemer med sink slipp.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...