Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Over-engineering til en prislapp og turbohavari f.eks

 

Samme årsak til hvorfor tyske motorer har mindre holdbarhet enn simple japanske klokker.

Altså redusert over-dimmensjonering or marginer? Det har vel mer med foretningsøkonomi vil jeg si, enn motorteknologi. Men A påvirker jo selvsagt B i prispressede produkter. Når det kommer til mer "premium" motorer så lider vel ikke de av samme sjebne vel (mtp. pålitelighet)?

 

 

*video*

 

Oppdragelsen sin dette!

En 2-åring på sykkel? Og 4-åringen hentet inn en sladd der så jeg. Jævli kult! De blir sikkert kjente navn i framtidens racing.

 

 

E:fikk ikke lastet opp bilder :((

Prøv igjen? Ev. last opp til imgur? Endret av AdNauseam
Lenke til kommentar

 

Ikke alltid. Holdbarhet for eksempel.

Hvilke faktorer referer du til som kan ha negativ innvirkning på holdbarhet?

 

Hvis man ser til en annen bransje har det gjentatte ganger vist seg at lettbygde motorer går utover holdbarheten.. Jeg tenker da på båtmotorer.

 

Ellers er det jo ikke noen hemmelighet at en del turbodieselmotorer har fått runaway gjennom årene..

Lenke til kommentar

 

Over-engineering til en prislapp og turbohavari f.eks

 

Samme årsak til hvorfor tyske motorer har mindre holdbarhet enn simple japanske klokker.

Altså redusert over-dimmensjonering or marginer? Det har vel mer med foretningsøkonomi vil jeg si, enn motorteknologi. Men A påvirker jo selvsagt B i prispressede produkter. Når det kommer til mer "premium" motorer så lider vel ikke de av samme sjebne vel (mtp. pålitelighet)?

 

Et stadig større press på effektivitet krever stadig flere duppeditter (variabel timing/kam, UREA-systemer, spesielle stempelringer, variabelt innsug, variabelt slagvolum, hybridsystemer, forced induction, osv.) mens prisene må holdes flate.

 

Flere dingser under panseret betyr flere ting som går galt. Det er lite som kan bli ødelagt på en 1990 Toyota Corolla.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

I fare for å fremstå som en gjerrig drittunge: Noen som har gode erfaringer med billige dekk? Tenker prisklasse rundt 700 kr, Nankang NS-2, NS-20 osv. 225/45-17 det er snakk om. 

Deltid på Rema 1000 har ikke akkurat gjort meg til millionær, så et godt dekk til en rimelig pris hadde vært fint. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...