Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har hatt diverse foredrag på vidergående skoler og slikt om det temaet, så ja. Mye effekt, stort ego og hormoner er en sjeldent dårlig kombo.

 

Det ser ut til at trenden sakte men sikkert avtar, grisekjøring er generellt sett på som jævlig ukult. Det er ihvertfall min oppfatning av dagens ungdom :)

 

Grisekjøring, altså ikke litt aktiv kjøring på trygg vei. 200 i slaps med pappas mercedes type kjøring.

Endret av Mammakamelen
Lenke til kommentar

Med mindre du kjører på et avstengt område så kan du aldri være sikkert på at du ikke setter andre enn deg selv i fare. Det går nok an å ta statistiske antagelser, men det hjelper lite om du plutselig meier ned noen, hvor enn usannsynlig det skulle være i utgangspunktet.

 

Det er heller ikke samfunnsgunstig å sette seg selv i unødig fare. Ikke bare mtp kostnader forbundet med nødetater, men fordi det er veldig lite stas å bruke skattepenger på å sponse en grønnsak som sitter i rullestol i mange år framover kontra det å ha en skattebetaler.

Lenke til kommentar

Det er veldig skjønnsmessig for min del. Jeg synes det er greit å burne på tomme parkeringsplasser eller ta rundkjøringer sidelengs, da sjansen for noe utover materielle skader er minimal.

 

Og før jeg blir stemplet som djevelens advokat så vil jeg understreke at det ikke betyr at jeg oppfordrer til slik oppførsel i trafikken, og at jeg stoler på at unge yuppies klarer å være forsvarlige. Poenget mitt er at om du skal være ung og dum, så er drifting bedre enn å slå fartsrekorder med en ricet Mercedes C180.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Hva er deres valg av butikk når det kommer til bilstereo, basskasser, forsterkere osv? 

Har brukt Bilradiospesialisten her i Sandnes litt. (bilradiospes.no)

De har god peiling, noe jeg ikke har har.

 

Finnes helt sikkert billigere plasser. 

Lenke til kommentar

Noen som har erfaring med Lexus IS 200 her?

 

Vurderer kjøp. Men det er jo en gammel bil nå. Og vet ikke hvordan det er å få tak i deler og prisene på dem.

 

Det fine med den er at det er en bil med få kompromisser. Du har komfort og pent design/interiør, sportslighet, pålitelighet (?) og kvalitet (?). Ikke den raskeste med bare 155 HK, men det får jeg leve med.

 

Men ofte må man velge mellom fint og komfortabelt interiør, eller sportslighet (looking at you Japan...). Her får man liksom begge deler.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Bør være ganske greie biler, og vil tro de byr på mindre problemer enn tilsvarende BMW E46 (320i).
Kan se for meg at deleprisen er en del høyere på overnevnte om noe skulle gå galt.

 

Trikset er vel å finne en som ikke allerede er i helkjørt. 

Lenke til kommentar

Er akkurat dette jeg har inntrykk av jeg også. :)

 

Men man har liksom ikke mye å velge mellom når man vil ha sporty manuell bensiner med god komfort og fint design. Og som samtidig er pålitelig og driftsikker.

 

En Honda Accord med bakhjulsdrift og rekkesekser hadde vært kult (eller Volvo S60, Mazda 6 etc.)! Er en skam at det er så mange biler med forhjulsstrekk, automatgir og diesel. En sportslig bil burde kunne være praktisk og komfortabel også.

Endret av AdNauseam
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

2 literen i Accord'ene du tenker på er ikke så aller verst, men det er jo absolutt noen hakk ned hva gjelder sportslighet.

Men det er iallefall driftsikre biler. 

 

Du kan jo se på Audi A4 med Quattro, litt mer utvalg der iallefall.

Og selv om er driftsikkerheten nok er noe lavere, så er det lettere å finne et bedre eksemplar. 

 

Ellers begynner jo Mazda RX-8 begynt å bli veldig billig, men dessverre av god grunn.

 

Men ellers i det prissjiktet du ser er det veldig lite å velge i, få biler som er både sportslige, komfortable og praktiske. 

Lenke til kommentar

Sportslig bil med 150hk er vel litt relativt. Da blir du frakjørt av meg i latSaaben min, og den er absolutt ikke sportslig. Men har god kjørekomfort, cruisectrl, plass til både ski, sykler svigers og nivøer.

 

Aldri helt skjønt hvorfor bakhjulstrekk er et must for biler som ellers er spekka for han vanlige kjipe mannen i gata.

Lenke til kommentar

Saab er gode biler å kjøre. Har selv en Saab og har nå skiboks på min, men manko på snø :p. Men som du sier, Saab har god plass og meget gode seter. Har lånt en Hyundai nå siste uka siden jeg har feilsøkt en mystisk feil på den og nå endelig har klart å finne feilen og bestilt deler til det. 

 

Jeg liker ikke kjørekomforten i Hyundaien jeg låner :p . Til og med dama liker den ikke og hu savner bilen min når hun har sittet på.

Lenke til kommentar

Noen som har erfaring med Lexus IS 200 her?

 

Vurderer kjøp. Men det er jo en gammel bil nå. Og vet ikke hvordan det er å få tak i deler og prisene på dem.

 

Det fine med den er at det er en bil med få kompromisser. Du har komfort og pent design/interiør, sportslighet, pålitelighet (?) og kvalitet (?). Ikke den raskeste med bare 155 HK, men det får jeg leve med.

 

Men ofte må man velge mellom fint og komfortabelt interiør, eller sportslighet (looking at you Japan...). Her får man liksom begge deler.

Ingen konkret erfaring selv, men jeg kjenner til at mange har vært svært fornøyde med den. Både kjøremessig og kvalitet. Er jo egentlig en Toyota Altezza.

 

Sikler av og til på sånne selv - designet er så riktig på den og hadde valgt denne fremfor 3-serie/A4 anyday.

Lenke til kommentar

2 literen i Accord'ene du tenker på er ikke så aller verst, men det er jo absolutt noen hakk ned hva gjelder sportslighet.

Men det er iallefall driftsikre biler. 

 

Du kan jo se på Audi A4 med Quattro, litt mer utvalg der iallefall.

Og selv om er driftsikkerheten nok er noe lavere, så er det lettere å finne et bedre eksemplar. 

 

Ellers begynner jo Mazda RX-8 begynt å bli veldig billig, men dessverre av god grunn.

Må ta det med en klype salt når jeg sier "sportslighet". Alt er relativt, men sånn sammenlignet med en VW Polo eller stasjonsvognen jeg har nå med forhjulsstrekk. :p Må si jeg kommer til å savne å ha god plass i bilen.

 

Ikke noe i veien med Audi, men må si jeg foretrekker Lexus-en der altså. :)

 

RX-8 er en tøff bil, men den har vel ikke den mest driftsikre motoren (wankel).

 

Et alternativ er en dyrere IS300 fra samme årstall, med 3 liter motor og ~215 hk. Koster over 100 k. Tror ikke de ble solgt til Norge, eller Europa for den saks skyld. Og er vel litt dumt å importere en så billig/gammel bil. Enda en ting som er synd i bilverdenen. Ingen av de kule bilene når fram til Norge. :/

 

 

Sportslig bil med 150hk er vel litt relativt. Da blir du frakjørt av meg i latSaaben min, og den er absolutt ikke sportslig. Men har god kjørekomfort, cruisectrl, plass til både ski, sykler svigers og nivøer.

 

Aldri helt skjønt hvorfor bakhjulstrekk er et must for biler som ellers er spekka for han vanlige kjipe mannen i gata.

155 hk! Ikke 150. :p

 

Joda, er ganske relativt. xD Man må jekke seg litt ned når man ikke har økonomien til en fotballspiller.

 

Altså, jeg vil slite med å overbevise noen om at mannen i gata "trenger" bakhjulsdrift. xD Men for meg handler det mer om bil som en lidenskap. Ikke bare som et verktøy for å flytte noe eller noen fra A til B.

 

Forøvrig kan det å frigi framhjulene for arbeid bedre kjøreegenskapene, og eliminere torque steer og redusere understyring. Veldig viktig når du kjører unga på skolen!

 

På en annen side kan jeg ikke se noen ulempe med bakjhulsdrift for mannen i gata så fremt bilen har anti-spinn. Og uten anti-spinn handler det egentlig bare om å bruke vett med gasspedalen.

 

 

Saab er gode biler å kjøre. Har selv en Saab og har nå skiboks på min, men manko på snø :p. Men som du sier, Saab har god plass og meget gode seter. Har lånt en Hyundai nå siste uka siden jeg har feilsøkt en mystisk feil på den og nå endelig har klart å finne feilen og bestilt deler til det. 

 

Jeg liker ikke kjørekomforten i Hyundaien jeg låner :p . Til og med dama liker den ikke og hu savner bilen min når hun har sittet på.

Har faktisk hørt det at Saab skal ha utrolig gode seter, og ikke minst være veldig gjennomført. Inntrykket er at de som laget Saab var veldig gjennomtenkte og la sjelen sin i det.

 

Har veldig lyst å kjøpe et brukt Saab-sete og lage kontorstol av den. :D

 

 

Ingen konkret erfaring selv, men jeg kjenner til at mange har vært svært fornøyde med den. Både kjøremessig og kvalitet. Er jo egentlig en Toyota Altezza.

 

Sikler av og til på sånne selv - designet er så riktig på den og hadde valgt denne fremfor 3-serie/A4 anyday.

Jepp, liker veldig godt at designet er ganske anonymt, istedenfor "in-your-face"-stylingen som mange andre biler har, spesielt etter eieren har puttet på harry skjørt og spoilere. :p

 

Rett og slett et voksent og stilrent design.

Endret av AdNauseam
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...