Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+5132

Her i området drar jeg på Swedol, men du har jo Maxbo og flere til som kan ha skruer og bolter.

Moss ja :/ Får sjekke de vanlige butikkene :)

 

 

 

2 literen i Accord'ene du tenker på er ikke så aller verst, men det er jo absolutt noen hakk ned hva gjelder sportslighet.

Men det er iallefall driftsikre biler. 

 

Du kan jo se på Audi A4 med Quattro, litt mer utvalg der iallefall.

Og selv om er driftsikkerheten nok er noe lavere, så er det lettere å finne et bedre eksemplar. 

 

Ellers begynner jo Mazda RX-8 begynt å bli veldig billig, men dessverre av god grunn.

Må ta det med en klype salt når jeg sier "sportslighet". Alt er relativt, men sånn sammenlignet med en VW Polo eller stasjonsvognen jeg har nå med forhjulsstrekk. :p Må si jeg kommer til å savne å ha god plass i bilen.

 

Ikke noe i veien med Audi, men må si jeg foretrekker Lexus-en der altså. :)

 

RX-8 er en tøff bil, men den har vel ikke den mest driftsikre motoren (wankel).

 

 

Jeg mener jeg leste at Wankel motorer egentlig er ganske gode og driftsikre hvis man vet hvordan man skal vedlikeholde den? Eller er jeg helt på jordet her :p

 

Litt dumt om forrige eier ikke var flink med vedlikehold da :) Uansett er det nok ingen billig bil å drifte. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du ikke har mulighet til å få overhalt motoren om/når noe går galt så ville jeg sterkt frarådet å kjøpe en wankel. Hvis du har ti tommeltotter og har en bil som ikke går så står du med følgende alternativer:

  • Selge bilen med massivt tap
  • Sende den på verksted i Norge på en latterlig regning
  • Taue den til verksted i utlandet og fortsatt betale heftig
  • Vrake bilen

Det er alltids mulighet for å forlenge levetiden ved godt vedlikehold. Men det er ikke en risiko jeg ville tatt uten å kunne fikse ting selv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Hvis du har litt færre enn ti tommeltotter, for eksempel fem, er det vel sikkert mulig å kjøpe en frisk motor og bytte ut den som trenger overhaling. Uten at jeg har så veldig mye kunnskap om det, er vel vankelen ganske liten. Men mulig motorrommet er trangt? 

Lenke til kommentar

Har du fem tommeltottere så synes jeg du kan jobbe litt hardere for de manglende fem andre. Det er nok greiere å bestille ny pakning og bytte når motoren først er ute, fremfor å ta til verks å anskaffe ny motor når du opplagt har evner nok til å få ut motoren.

 

Motorrommet til RX-8 er ikke akkurat trangt. Det meste er bare deler av innsuget, og diverse reservoar, alle som kan demonteres.

 

mazdarx805_engine.jpg

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Jeg har sett det beste og det verste av wankelen som står i RX-8.

Jeg har 3 bekjente som har brukt bilen hovedsaklig til småkjøring og ikke med med mer vedlikehold enn hva som står i servicehefte.

2 av de fikk større problemer med motoren, en tok regningen og en solgte med vanvittig tap (denne en av dem hadde til og med tidligere hatt en full renovering av motoren). Han tredje har nok ikke hatt bilen lenge nok enda, men jeg venter i spenning. 

 

Den siste jeg kjener brukte bilen kun til langkjøring, lot bilen varme opp på tomgang i 10 minutt hver gang før han kjørte og hadde ekstra høyt vedlikehold på bilen.

Utifra det jeg vett la han desidert flest kilometer igjen i bilen av alle 4, og hadde aldri noen problemer.

 

Kan jo selvfølgelig være tilfeldig, men når man ser på RX-8 på finn.no så har et stort antall nye motorer / hatt større reparasjonskostnader.  

Endret av Slettet+3165
Lenke til kommentar

Hmm.. Alltid hatt lyst på wankel, og alltid hatt lyst til å skru en wankel i biter... Men hakke lyst på sugis da

 

Enig, jeg har det på bucket lista. Har sett fjorten tusen og søtti 13b turbobygg rundtomkring så akkurat det er ikke noe prob tror jeg.

 

 

Bare riskokere og lastebiler som har løvblåser i motorrommet.

 

Og traktorer. No turboshit, just real power.

Endret av Benny
Lenke til kommentar

 

Og folk som kjører med tåkelys på kvelden burde henges.... det er ikke kult, det er bare støgt og blender.

Det blender ved brukav nærlys og tåke. Park og tåke er bedre etter min mening.

Men såklart, men ingen tåke er det beste.

 

Park- og tåkelys på kvelden?

Det er ganske mørkt, på flere vis.

Lenke til kommentar

 

 

Og folk som kjører med tåkelys på kvelden burde henges.... det er ikke kult, det er bare støgt og blender.

Det blender ved brukav nærlys og tåke. Park og tåke er bedre etter min mening.

Men såklart, men ingen tåke er det beste.

Park- og tåkelys på kvelden?

Det er ganske mørkt, på flere vis.

Med tanke på blending foretrekker jeg det ja :p I Trondheim bruker ungdommer stort sett park og tåke stort sett hele tiden.

40-50 åringer bruker nærlys å park, .. Pleier å blinke med fjernlysa på de hvis det er helt jævlig. Det verste er fjernlys å tåke, ughh

Lenke til kommentar

På IS200'en drakk designeren seg over snittet full da h*n laget lyktene som i senere tid har vært forbilde til mange ettermarkedlamper for rice'n'shine gutta.

Er det en metaforisk spøk, eller er det faktisk reelt med historien?

 

Baklyktene er ikke det peneste jeg har sett nei. ;) Men det er ikke stygt nok til å ødelegge bilen.

 

 

Og folk som kjører med tåkelys på kvelden burde henges.... det er ikke kult, det er bare støgt og blender.

Løsning: kunnskap? Eller gjør de det fordi det ser tøft ut?

 

 

Bilen er visst kåret til verste vinterbilen det siste tiåret.

http://broom.tv2.no/underholdning/broom/lexus/is/1999-2005/258

Litt utfordringer i hverdagen er vel bare positivt? Eeh...?

 

Uansett bedre enn det jeg har hatt (så lenge dekkene er gode). :yes: Så dette ser vi gjennom fingrene på. xD

 

 

E: HER er en slik 214 hesters versjon

http://www.finn.no/68024650

Ble oppspilt, helt til jeg så at det var automatkasse. :p

 

 

Hvor får jeg tak i skruer og muttere? Klart å knekke noen eksosbolter, så må ha noen nye. Tess? Wurth?

Jeg går på Tools eller på den lokale maskinvareforetningen. Litt som å handle godteri på matbutikken, du plukker ut det du vil ha og legger det i godteposen din. ^^,

 

 

Hvis du er villig til å demontere motoren for å bytte apex-pakningen så er det flotte motorer.

 

Den pakningen er ikke noe som kan ryke, det er noe som vil ryke. Vet ikke når det skjer på Renesis, men de eldre wankel-motorene måtte ombygges ca hver 80k.

And there's the caveat.

 

Vil ikke kalle det for pålitelige motorer om det krever omstendelig og avansert vedlikehold for å unngå havari. Man kan jo vedlikeholde alt i så stor grad at det fungerer i drift.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...