Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Skrevet
kremt skrev (8 minutter siden):

Mye amatører som har kjøpt sin første nye, dyre bil, som oftest fullfinansiert over 10 år. De fleste har vel aldri hatt en bil med over 150 hk før, og nå har de plutselig 400-500 hk. Ikke helt sammenlignbart dog, det krever ikke så mye å tråkke på gasspedalen på en EV som en del ICE der man faktisk må jobbe for det og vente på effekten. Men ett selskap sa vel at de hadde utbetaling på hver eneste tesla de hadde det ene året. Det er jo ganske utrolig, må være mye amatører som plutselig tror de kan å kjøre bil. 

Joda, men er det lik pris uansett alder/historikk?
Har kjørt i omkring 20 år uten en eneste forsikringssak foruten steinsprut i frontruta en gang.
Burde ikke det reflekteres litt i prisen på forsikringen?
Fikk selv på en Skoda Enyaq 2023 modell rundt 1400kr/mnd i kasko hos alle de 3 store

  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
wampster skrev (35 minutter siden):

Burde ikke det reflekteres litt i prisen på forsikringen?

Det gjør det alt ved at du ikke har tapt bonus, slik som alle andre som er årsaken til generell prisøkning har gjort. Forsikring er greit å sjekke før en handler bil, spesielt populære biler.

Skrevet
Hansien skrev (1 minutt siden):

Det gjør det alt ved at du ikke har tapt bonus, slik som alle andre som er årsaken til generell prisøkning har gjort. Forsikring er greit å sjekke før en handler bil, spesielt populære biler.

Fikk moren min (midten av 70 årene) til å sjekke fordi jeg synes min pris var veldig høy. Av en eller annen grunn er hennes forsikringstilbud på samme bil med samme rabatter 30-40% lavere enn det jeg får. Synes det virker meget spess.

Skrevet
wampster skrev (1 minutt siden):

Fikk moren min (midten av 70 årene) til å sjekke fordi jeg synes min pris var veldig høy. Av en eller annen grunn er hennes forsikringstilbud på samme bil med samme rabatter 30-40% lavere enn det jeg får. Synes det virker meget spess.

Fordi skadestatistikken på din biltype i den aldersgruppen tilsier at det er mindre risiko for forsikringselskapet. Ergo lavere pris.

  • Liker 2
Skrevet
Hansien skrev (9 minutter siden):

Fordi skadestatistikken på din biltype i den aldersgruppen tilsier at det er mindre risiko for forsikringselskapet. Ergo lavere pris.

Denne prisen var på en 15 år gammel Skoda Yeti 140hk diesel
Så det tviler jeg meget sterkt på at er tilfelle.

Skrevet
wampster skrev (1 minutt siden):

Denne prisen var på en 15 år gammel Skoda Yeti 140hk diesel
Så det tviler jeg meget sterkt på at er tilfelle.

Tvil i vei du.

Skrevet
DrAlban3000 skrev (På 8.9.2025 den 23.25):

Jeg er enig i at elbil både er mer effektivt og mer behagelig i hverdagen. Der det stopper for meg er kjørefølelsen, litt som folk som liker/kjører MC vil jeg tro. Et helt "bortkasta" produkt rent praktisk, men til tross for at jeg ikke kjører MC kan jeg lett forstå hobbyen. 

En nylig opplevelse var en Maserati Ghibli med 2.0 liters V6 og twin-turbo. Den hadde 90-talls mengde med turbolag og jeg kunne ikke kost meg mer, falt pladask for bilen til tross for at om du ikke var i riktig gir så gikk den omtrent som en familiebil. Etter etpar sekunder hadde den 350hk. Alt er manuelt og man har ingenting annet enn selve kjøringen å drive med, ikke noen stereo å snakke om, ingen skjermer. Kun et ratt, noen pedaler og en girspak å forholde seg til. 

Om du vil ha en artig, veldig kjørbar, driftsikker bil er Mazda MX-5 et av mine tips. En MX-5 på gode dekk og en oversiktlig svingete vei, det er ren kjøreglede.

Smaken er nok som baken. Jeg tror nok el-MC også sagte men sikkert kommer og jeg ønsker det velkommen. Har kjørt MC de siste 10 årene og jeg skjønner at det har vært en tid hvor bråkepotter og høy lyd har vært en positiv opplevelse i veldig mange år. Spesielt hvis rå motor/eksoslyd jevnføres med motorkraft etc. 

Den gode følelsen av å ha rå lyd fra en motor/eksos forsvinner litt når en bil nærmest uten lyd (elbil) regelrett parkerer bensinbilen. Hvis DET er tillfelle velger jeg heller den raskeste bilen fremfor motorlyd. Jeg synes det på en måte føles litt kleint å kjøre rundt i en senket BMW 320 med breie dekk og svindyrt eksosanlegg når den ikke engang klarer og holde følge med en helt standard VW Id3 opp til 100 km/t. 

Det samme gjelder MC for min del. Jeg kunne lett kjøpt meg en el MC, men foreløpig har det ikke kommet noen som er gode nok. På sikt så vil nok dette også dukke opp å da er det ikke tvil om hva jeg velger. 

For meg handler det om smidighet. Ting skal være effektivt og smooth. Da ønsker jeg batteriene velkommen.

Min mor har som nevnt en nyere VW Caddy med 2.0 bensiner å hver gang jeg setter meg inn i den bilen eller en hvilken som helst annen bil som jeg fra tid til annen kjører så føler jeg rett og slett at jeg går tilbake i tid. 

Det bråker og rister, bilene blir sagte varme om vinteren og girkassa er treig som sirup. Å gir man gass, skjer det svært lite. Man føler nesten bilen står stille og ikke vil fremover. Altså sammenlignet med en hvilken som helst elbil som er mye mer responsiv og smooth. 

Nå skal det sies at jeg heller ville kjørt en BMW 320 bensiner enn en Nissan Leaf, da BMW'en ser mye bedre ut og har en slags sjarm over seg, men i forhold til feks. bilen jeg allerede har så er jo ikke en BMW 320 noe å spare på spør du meg. Jeg nevner BMW 320 for dette er en typisk ungdomsbil som mange liker/har likt og som sikkert for noen år siden hadde en oppegående motor i forhold til sine konkurrenter. 

Vi kjører mye VW Touran i jobben som er dieselpurker. Mer fart i disse enn bensinvariantene, men kreftene blir fordelt på to fremhjul som bare spinner ved fullt gasspådrag og på vinteren stinker det diesel over alt. 

Å eie en gammel Ford Taunus eller Opel Kadett etc. hadde vært gøy skal sies. Ikke for at bilene er fantastiske for det er dem så absolutt ikke i dagens målestokk, men mest for å bevare minnene fra når man var ung og mimre litt samt minne seg selv om en tid uten servostyring, ABS og alskens hjelpemidler. Den tiden alle vanlige personbiler hadde en egenvekt på rett under 1 tonn. 

Men i dag, sverger jeg helt klart til elbilen. Det finnes for min del ikke en enestebakdel med en elbil. Men bensin/diesel biler finnes det mange ulemper mener jeg.

  • Liker 1
Skrevet
Hansien skrev (13 timer siden):

Det gjør det alt ved at du ikke har tapt bonus, slik som alle andre som er årsaken til generell prisøkning har gjort. Forsikring er greit å sjekke før en handler bil, spesielt populære biler.

Bonus er verdiløst nå. Nito medlemskap gir deg 70% startbonus. Vanlige er vel 30%? Dette var bedre før. 

 

Bjerknez skrev (3 timer siden):

Men i dag, sverger jeg helt klart til elbilen. Det finnes for min del ikke en enestebakdel med en elbil. Men bensin/diesel biler finnes det mange ulemper mener jeg

Morsomt at du har gått fra å tvinge triumph ned i halsen på alle til å forkynne elbil. 

Skrevet
Sjørøver skrev (18 minutter siden):

Bonus er verdiløst nå. Nito medlemskap gir deg 70% startbonus. Vanlige er vel 30%? Dette var bedre før. 

 

Morsomt at du har gått fra å tvinge triumph ned i halsen på alle til å forkynne elbil. 

Tidene forandrer seg vetu. 

For 20 år siden anbefalte jeg alle VW Golf samt en rekke fotoutstyr som Canon 5D MKII speilrefleks. 
Jeg liker å følge utviklingen.

Skrevet
Sjørøver skrev (54 minutter siden):

Bonus er verdiløst nå. Nito medlemskap gir deg 70% startbonus. Vanlige er vel 30%? Dette var bedre før. 

Bonus er vel ikke verdiløst bare fordi en rekke organisasjoner tilbyr sine medlemmer en slik fordel.

Tror også det er problematisk å melde seg inn i en slik forening også få bonus om du nylig har mistet 20-30%

Skrevet
13 minutes ago, Hansien said:

Bonus er vel ikke verdiløst bare fordi en rekke organisasjoner tilbyr sine medlemmer en slik fordel.

Tror også det er problematisk å melde seg inn i en slik forening også få bonus om du nylig har mistet 20-30%

Helt verdiløst er det ikke, men er veldig lett å få topp bonus. Jeg hadde en periode forsikring hos ett selskap som ikke oppererte med bonus også. 

Skrevet

Det er nok ikke verdiløst. Forsikringsselskapene har stor interesse av å skille mellom førere med høy og lav ulykkesfrekvens. Om det er riktig rabattert i bonusordningen vet jeg ikke, men for at forsikringsselskaper skal kunne ha konkurransedyktig pris så er det veldig viktig at de skaffer seg kunder som kjøper forsikringer men aldri bruker dem, og historikk er trolig den viktigste faktoren de kan gå etter.

Jeg tror nok at "Bonus" er et villedende begrep. De premierer ikke gode sjåfører. De straffer uerfarne/dårlige sjåfører, og da er det ikke i demmes interesse å flate ut prisforskjellen på en god og dårlig sjåfør.

Bjerknez skrev (1 time siden):

Tidene forandrer seg vetu. 

For 20 år siden anbefalte jeg alle VW Golf samt en rekke fotoutstyr som Canon 5D MKII speilrefleks. 
Jeg liker å følge utviklingen.

Typisk problem som jeg ofte ser på diskusjonsforaer er folk som ikke skiller mellom objektiv sannhet og personlige preferanser.

  • Liker 1
Skrevet
Bjerknez skrev (1 time siden):

Tidene forandrer seg vetu. 

For 20 år siden anbefalte jeg alle VW Golf samt en rekke fotoutstyr som Canon 5D MKII speilrefleks. 
Jeg liker å følge utviklingen.

Du ser ikke poenget? Ingen vil bry seg om hva du mener for du bare følger strømmen.

Hansien skrev (47 minutter siden):

Bonus er vel ikke verdiløst bare fordi en rekke organisasjoner tilbyr sine medlemmer en slik fordel.

Tror også det er problematisk å melde seg inn i en slik forening også få bonus om du nylig har mistet 20-30%

Verdiløst er nok en smule overdrevet, og jeg var ikke presis nok: Det er feil at jeg som har kjørt mange hundre tusen kilometer uten en eneste ulykke skal betale det samme i forsikring som en som akkurat har begynt å kjøre bil. Du fikk et skille her med bonus før. Jeg holder på å skifte forsikringer nå. Jeg kan uten noe medlemskap få ganske samme pris som med medlemskap. Det er gått inflasjon i fiktive rabatter. Jeg får også tilbudet om å betale for en masse ekstra som jeg ikke trenger. Før når NITO var hos gjensidige så utgjorde faktisk avtalen ganske mye i kroner og øre. 

Skrevet
Sjørøver skrev (1 time siden):

Bonus er verdiløst nå. Nito medlemskap gir deg 70% startbonus. Vanlige er vel 30%? Dette var bedre før. 

 

Morsomt at du har gått fra å tvinge triumph ned i halsen på alle til å forkynne elbil. 

Det er flere selskap som gir i alle fall 60% startbonus uten noe som helst krav om medlemskap. Så ting har endret seg.

Skrevet (endret)
Sjørøver skrev (5 timer siden):

Du ser ikke poenget? Ingen vil bry seg om hva du mener for du bare følger strømmen.

Nei, jeg ser ikke poenget. Skulle jeg fulgt strømmen hadde jeg ikke kjørt motorsykkel eller en BMW i4 M50. De fleste kjører nemlig Tesla som vel er en av Norges mest solgte biler. 

Så du mener at om jeg anbefaler en Citroen 2CV (for ikke å følge strømmen) som jeg forøvrigbaldri har kjørt, så ville meningene vørt mer interresante?

Endret av Bjerknez
Skrevet (endret)
Bjerknez skrev (11 timer siden):

For meg handler det om smidighet. Ting skal være effektivt og smooth. Da ønsker jeg batteriene velkommen.

Min mor har som nevnt en nyere VW Caddy med 2.0 bensiner å hver gang jeg setter meg inn i den bilen eller en hvilken som helst annen bil som jeg fra tid til annen kjører så føler jeg rett og slett at jeg går tilbake i tid. 

Problemet her er jo at du snakker om en VW Caddy! En lada fra 80 tallet hadde jo tilsvarende komfort... 😃 Sånn om man skal sette det på spissen.

 

Det sagt, det var meget døllt å gå tilbake til min egen bensinbil etter å ha lånt brutterns ix3 en måneds tid.. 🙄🙄

Endret av Duriello
Skrevet
Duriello skrev (6 timer siden):

Problemet her er jo at du snakker om en VW Caddy! En lada fra 80 tallet hadde jo tilsvarende komfort... 😃 Sånn om man skal sette det på spissen.

 

Det sagt, det var meget døllt å gå tilbake til min egen bensinbil etter å ha lånt brutterns ix3 en måneds tid.. 🙄🙄

Du må gjerne sette det på spissen, men eksemplet ditt holder ikke mål. Det er enorm forskjell fra en Lada fra 80 tallet til en VW Caddy av nyere modell. Caddy er en av dem mest behagelige varebilene og kjøre, sammenlignet med andre "pizzabiler" jegnhar kjørt en del av. 

jeg runder snart 50 år og har en ganske grei skare av binsin og dieselbiler som jeg har kjlrt gjennom livet. Ganske nylig har kåjeg også kjørt en Mercedes C63 AMG. Ja, denne føltes også "gammeldags" i den grad at girkassen er er treg og at det støyer og bråker. Den går som en kule, men allikevel ikke ikke noe jeg ville spyttet ut 2.5 mill for. Ikke så lenge min bil er tilnærmet like rask. Vertfall opp til rundt 200 km/t.

Det er denne bilen jeg kjørte:

IMG_1172_Original.thumb.jpeg.e9374d7b5bafabcdba1b772d4982466b.jpeg

Det handler ikke om at bilen er dårlig etc. Det er en morsom bil å kjøre og alt det der, men mekanikken er for treg, den regelrett slurper i seg bensin og er svindyr og kjøre, å selv om mange mener motorlyden er tøff, noe jeg isolert sett kan si meg enig i, så er det ikke noe jeg bryr meg om lenger, for rå motorlyd metyr ikke lenger at du nødvendigvis har den raskeste bilen. Det kan komme en kvisete 18'åring i en helt lydløs Tesla Model 3 Performance og knus deg. Vertfall i aksellerasjonen. 

Den tiden hvor mange hadde valgt AMG'en er på vei til å forsvinne. Jeg forstår at mange hadde valgt AMG'en fremfor en Tesla, men JEG hadde aldri lagt 2.5 mill på bordet for en slik bil. Ikke engang om jeg hadde FÅTT pengene og MÅTTE velge meg en bil. 

Til den summen får jeg både en BMW iX M70 X-drive til meg selv og en BMW i4 M60 til madammen å da har jeg nesten en million til overs. 

Så forstår jeg selvsagt frustrasjonen til dem som er "petrol heads" og har hatt bilinteressen under huden hele livet og kan skru i filler en motor og sette den sammen i løpet av en weekend mens dem tar seg noen pils i garasjen med kompiser. Den tiden er snart forbi. Trist for dem det gjelder, men positivt for meg som aldri har hat noe interesse eller kunnskap når det kommer til å skru bil. 

 

  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...