Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Nå kan VW bare dø av. Ingenting igjen å ta vare på fra dette firmaet.

Those who buy an eligible car in its ID.3 range can choose to pay extra if they want to unlock the full power of the engine inside the vehicle.

VW says the "optional power upgrade" will cost £16.50 per month or £165 annually - or people can choose to pay £649 for a lifetime subscription.

BBC

Endret av FrihetensRegn
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
FrihetensRegn skrev (18 minutter siden):

Nå kan VW bare dø av. Ingenting igjen å ta vare på fra dette firmaet.

Those who buy an eligible car in its ID.3 range can choose to pay extra if they want to unlock the full power of the engine inside the vehicle.

VW says the "optional power upgrade" will cost £16.50 per month or £165 annually - or people can choose to pay £649 for a lifetime subscription.

BBC

De gjør som andre har gjort før? power boost upgrade?

  • Liker 2
Skrevet
50 minutes ago, FrihetensRegn said:

Nå kan VW bare dø av. Ingenting igjen å ta vare på fra dette firmaet.

Lurer på hva som går gjennom hodet til noen før de bastant uttaler seg om noe de åpenbart ikke vet noe som helst om. Mistenker at dette er en fremgangsmåte du benytter hyppig. 

  • Liker 2
Skrevet
Nimrad skrev (På 15.8.2025 den 14.18):

Spørs hva du tolker som fantombremsing. Jeg opplever det fortsatt med møtende busser, men oftest på motorveien når det kommer folk inn på en påkjøringsrampe. Det er nok sikkert mindre enn før, men Curvature Assist har overtatt som irritasjonsmoment.

Prøvde å definere hva jeg ikke definerer som fantombremsing.

Motorvei har vi lite av på nordvestlandet, så der kan du ha et poeng. Men vi opplevde det ikke når vi kjørte til og rundt Oslo i sommer heller. Mulig vi var heldige bare.

Skrevet
Trestein skrev (19 timer siden):

De gjør som andre har gjort før? power boost upgrade?

Bare fordi noen andre har gjort noe lignende før betyr ikke at det da er ok.

Men hvorfor stoppe der, VW kan jo gjøre enda flere ting for å gjøre selskapet om til et konkursbo

99 kr/mnd. for å bruke setevarmere

199 kr/mnd. for å få tilgang til infotainment

149 kr/mnd. for å få bruke A/C

10 kr hver gang man starter/kjører bilen

La heller folk få kjøpe bilen i sin helhet

Lord Britishface skrev (18 timer siden):

Lurer på hva som går gjennom hodet til noen før de bastant uttaler seg om noe de åpenbart ikke vet noe som helst om. Mistenker at dette er en fremgangsmåte du benytter hyppig. 

Siden du tydeligvis er altvitende, hvorfor sier du ikke hva som er feil i mitt innlegg, o store orakel?

Skrevet
3 hours ago, FrihetensRegn said:

Siden du tydeligvis er altvitende, hvorfor sier du ikke hva som er feil i mitt innlegg, o store orakel?

Poenget mitt er at du avslører deg selv som en total ignoramus som lar deg rive med av en Youtube-tittel du tilfeldigvis fikk se. 

Jeg kan jo ikke si at noe er feil, fordi at du misliker VW er en helt subjektiv mening. Du kunne like godt kommentert "Nå kan Porsche bare dø av. Ingenting igjen å ta vare på fra dette firmaet" fordi du oppdaget at keyless entry og cruise control er ekstrautstyr på en 911 til 3 millioner. Det er heller ikke feil, men det sier mye om hvor lite du kan om bil. 

  • Liker 5
Skrevet

Hondas finske importør NCG Import Finland Oy Ab har permittert alle sine ansatte og legger ned virksomheten, melder KaaraTV .

I fremtiden vil Hondas import til Finland håndteres fra Estland, hvorfra hele det baltiske markedet allerede styres.

  • Liker 1
Skrevet
Jarmo skrev (3 timer siden):

Hondas finske importør NCG Import Finland Oy Ab har permittert alle sine ansatte og legger ned virksomheten, melder KaaraTV .

I fremtiden vil Hondas import til Finland håndteres fra Estland, hvorfra hele det baltiske markedet allerede styres.

Honda har ikke akkurat levert i det siste. @Gavekort har jo en, hvordan har kontakt med forhandler vært? 

Skrevet
Sjørøver skrev (12 timer siden):

Honda har ikke akkurat levert i det siste. @Gavekort har jo en, hvordan har kontakt med forhandler vært? 

E-en solgte jeg for noen år tilbake. Har fortsatt en CR-V og en CB500, men de pusher 20 og 30 år, så de ser ikke snurten av noen forhandlere. Alle forhandlere i regionen her fører primært andre bilmerker, og det har aldri vært noen problemer som eier i hvert fall.

Jeg er på en måte ikke overrasket over at det går dårlig med dem her. Utvalget er snevert, prisen er relativt høy og det er ingen som setter pris på enkel kvalitet lenger. Spørsmålet er hvorfor Toyota ikke lider samme sjebne.

I dag kan du kun velge mellom e:Ny1, en CR-V til 700K eller en Jazz Hybrid. Kan godt hende at det er den beste måten å dekke alle kundesegmenter på, men for meg så betyr det at jeg har null interesse i å kjøpe en ny Honda igjen.

  • Liker 1
Skrevet
Lord Britishface skrev (På 18.8.2025 den 21.45):

Poenget mitt er at du avslører deg selv som en total ignoramus som lar deg rive med av en Youtube-tittel du tilfeldigvis fikk se. 

Jeg kan jo ikke si at noe er feil, fordi at du misliker VW er en helt subjektiv mening. Du kunne like godt kommentert "Nå kan Porsche bare dø av. Ingenting igjen å ta vare på fra dette firmaet" fordi du oppdaget at keyless entry og cruise control er ekstrautstyr på en 911 til 3 millioner. Det er heller ikke feil, men det sier mye om hvor lite du kan om bil. 

Porsche har fortsatt mange fine biler, men det har lite med den retningen VAG som konsern går i. Bare fordi Porsche 911 lages av et firma som eies av VAG, så betyr ikke det automatisk at Porsche er dårlige biler selv om VAG gjør merkelige valg.

Kan jeg for eksempel ikke kritisere Geely som konsern uten at Volvo blir dratt med i den kritikken?

Jeg synes VAG sin retning innen flere områder er ganske kritikkverdige. De fokuserer på gørrkjedelige elbiler og tåpelige forretningsideer som abonnent på motorkraft. Lager de fortsatt noen få gode biler i konsernet? Selvfølgelig, Golf R og Audi RS er eksempler, men de fleste bensinbilene selges dessverre ikke i Norge lenger. Forhåpentligvis vil Golf MK9 fortsatt komme med en R versjon som er ren bensinbil og at de ikke sender hele selskapet inn i et kjør om å forvandle alle bilene de produserer til elbiler.

VAG sliter med aksjen og kan fortsatt reddes om de satser på det folk vil ha, gode bensinbiler med enkel teknologi som varer og har greit pris. Men om de prøver å konkurrere med Kina på elbiler, er det bare en vei det går, og det er konkurs.

vag.jpg.eac9e28517a2b73dce7fe0cad8e46791.jpg

Skrevet

EU krever at produsenter lager og selger elbiler for å klare utslippskrav. Gjør de ikke dette vil de måtte betale store bøter per solgte bil som overstiger grensen, f.eks over 90 eller 120g CO2/km. Det er ikke at de VIL gjøre akkurat dette men regler tvinger de rett og slett til å gjøre det. 

Skrevet
Gavekort skrev (På 20.8.2025 den 9.28):

E-en solgte jeg for noen år tilbake. Har fortsatt en CR-V og en CB500, men de pusher 20 og 30 år, så de ser ikke snurten av noen forhandlere. Alle forhandlere i regionen her fører primært andre bilmerker, og det har aldri vært noen problemer som eier i hvert fall.

Jeg er på en måte ikke overrasket over at det går dårlig med dem her. Utvalget er snevert, prisen er relativt høy og det er ingen som setter pris på enkel kvalitet lenger. Spørsmålet er hvorfor Toyota ikke lider samme sjebne.

I dag kan du kun velge mellom e:Ny1, en CR-V til 700K eller en Jazz Hybrid. Kan godt hende at det er den beste måten å dekke alle kundesegmenter på, men for meg så betyr det at jeg har null interesse i å kjøpe en ny Honda igjen.

Honda lager gode biler de, og en Honda Accord og Toyota Camry hadde nok solgt godt i Europa også på samme måte som i USA om prisene hadde vært de samme, men når en ny Accord koster 296 000 kr i USA og nesten det dobbelte i Norge (med norske avgifter), er selvfølgelig etterspørselen annerledes.

Skrevet
kremt skrev (2 minutter siden):

EU krever at produsenter lager og selger elbiler for å klare utslippskrav. Gjør de ikke dette vil de måtte betale store bøter per solgte bil som overstiger grensen, f.eks over 90 eller 120g CO2/km. Det er ikke at de VIL gjøre akkurat dette men regler tvinger de rett og slett til å gjøre det. 

Og der ligger nok noe av problemene europeisk bilindustri har fremover: overdrevet byråkratisk styring og mangel på innovasjon. I USA står forbrukerne og produsentene mer fritt til å lage det som er etterspurt. I Europa får vi det politikerne har bestemt at vi skal ha. I USA koster en ny F-150 pickup personbil rundt 400 000 kr, i Norge vil den koste over det dobbelte.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...