Gå til innhold

FrP snur: Nekter å kjempe mot datalagringsdirektivet


Anbefalte innlegg

FrP var og er imot DLD, det har ikke endret seg. Media tar dermed feil når de hevder FrP har endret standpunkt - det har vi ikke.

 

Mange ønsket omkamp om DLD beslutningen, ikke minst i FrP. Problemet er at valgresultatet ikke endret flertallet i Stortinget, tvert imot. AP og Høyre støttet DLD innføring. I forrige periode hadde de 94 representanter, i nåværende storting har de 103 representanter. Velgerne har således ikke signalisert ønske om omkamp, dessverre.

 

Resultatet av en omkamp er dermed gitt - DLD blir innført så lenge AP og Høyre ønsker det. For DLD motstandere er det ikke FRP, KrF, V, SV eller SP som er problemet men de som utgjør flertallet bak vedtaket. Men kanskje vil EUs egne interne runder medføre at det skjer ting som gjør at AP/H må endre oppfatning.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå var akuratt dette punktet som fikk meg til å stemme blåblå men; Fy faen at det er lovlig?? Makan til frekkhet. Her sitter vi å stemmer frem partier som lover ditt og datt og så bryter dem løftene sine? KanDa er jo hele valget basert på løgn og bedrageri?? Ja til gjennvalg??

 

Jeg skjønner ikke hvorfor du stemte noe som helst annet enn blankt hvis du hadde litt innsikt i hvordan "demokratiet" i Norge fungerer...

Lenke til kommentar

Synes det er komisk hvordan man nå skal godta "FrP har bare 16% oppslutning" som unnskyldning for at de dropper det ene valgløftet etter det andre nå som de er i regjering. Kan ikke huske at FrP eller velgerne deres har gitt andre partier den samme (fornuftige) forståelsen av at det å være i regjering er tricky business.

Personlig er jeg ikke noe glad i FrP, men selv jeg blir skuffet over å se hvor langt det er mellom snakk og handling hos den nye regjeringen. Vi fikk noen raske og billige godbiter den første uken (snøscooterkjøring, utvidelse av polets åpningstider osv.), men etter det har det vært en lang strøm av løftebrudd og business as usual.

Jeg som før valget var litt bekymret for at Høyre og FrP kom til å få innført for mye av politikken sin, sitter i stedet og synes synd på alle velgerne deres som håpet på store forandringer.

 

(dette var selvsagt en generell rant, jeg er klar over at Høyre ønsker DLD og at "regjeringen" som helhet ikke ønsker noen endring på dette punktet)

Endret av Displayname
  • Liker 9
Lenke til kommentar

Dette er jo bare tull. FrP bryter ingen valgløfter. De har den samme meningen fortsatt, og har ikke endret kurs her på noe som helst vis. Det de derimot har gjort er å resignere i forhold til saken, når de to største partiene er enige om at DLD skal innføres er det fint lite FrP får gjort.

 

Når denne dommen foreligger får vi se, jeg tror FrP vil gripe sjansen hvis de kan få stoppet dette. Intet som tilsier noe annet.

Lenke til kommentar

Det irriterer meg at artikkelforfatteren fremstiller dette som at FrP snur or bryter valgløfter. De har ikke snudd. FrP mener det samme som før valget, men Høyre og Arbeiderpartiet gjør også det, og de har flertall sammen. Derfor mener FrP at det er meningsløst å ta omkamp på dette nå, siden de bare ville bli nedstemt uansett.

 

Prøv å forstå dette, Varg Aamo: Selv om Regjeringen hadde stilt alle sine medlemmer og deres partier fritt i denne saken, ville fremdeles ikke FrP + V + KrF + SV + Sp + De Grønne fått flertall for en omkamp-sak.

 

Vinklingen fra artikkelforfatteren har kun til hensikt å sverte et parti han ikke liker, slik at det mister stemmer. Hvilket vi allerede kan se i denne tråden. God jobbet!

Endret av Prognatus
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det irriterer meg at artikkelforfatteren fremstiller dette som at FrP snur or bryter valgløfter. De har ikke snudd.

 

Nja, og tja. De har ikke snudd i mening om direktivet som sådan. Men de sa fakltisk i valgkampen at de ville ta omkamp på direktivet i stortinget, og der har de altså ombestemt seg. Forståelig, siden det etter all sannsynlighet er et tapt slag, men fortsatt ikke det de sa i valgkampen.

 

Geir :)

  • Liker 8
Lenke til kommentar

Som alle andre sier jeg at det er ikke noe nytt at partier bryter valgløfter. Og at FRP skal gjøre det når de for første gang sitter i regjering er jo selvfølgelig litt teit. Spesielt med tanke på uttalelsene deres om APs brudd på løfter tidligere.

 

Men på den annen side, så ser jeg selvfølgelig at de heller velger å bruke tid og krefter på andre saker når situasjonen er slik de er. Bare synd at vi må bli mer og mer lik USA.

 

Det er en viss forskjell her. Frp har 16% av stemmene, mens AP alltid har vært det største partiet når de har sittet i regjering.

Lenke til kommentar

AP og Høyre vedtok dette mot resten av gjengen.

At de hadde en bindende avtale er vel ikke noe annet enn forventet....

 

FRP har forstått at de ikke kan komme noen vei her, så er jo det greit nok.

Ganske enkelt egentlig....

Gleder meg til vi får første budsjettet fra Høyre og FRP jeg, ikke bare ett AP/SV/SP budsjett som er småredigert.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Og der mistet frp min stemme, problemet er at det ikke finnes noen alternativer alle partier er vel for dld untatt pirat partiet

Ja, det er helt riktig, hvis de eneste partiene du regner som muligheter å stemme på er AP, Høyre eller Piratpartiet. Dersom du anser det som de resterende partiene er muligheter, er det bare å velge og vrake imellom resten.

 

Venstre er mot DLD, og synes å ha en relativt moderne holdning til IT-saker, blant annet. Det er vel det partiet jeg anser som mest fornuftig hvis IT er din greie, enten Venstre eller Piratpartiet.

Lenke til kommentar

Det irriter meg at folk ( over hode) ikke forstår hvordan dette fungerer.
Skal man få gjennomslag for det som er sagt fra et parti så må de på en eller annen måte også ha flertall.
16% holder ikke til flertall
Man kan heller ikke trumpe sakene gjennom når partiet ikke er større , da risikerer de å bli hivd ut til, fordel for V og KRF

Noen stiller seg spørmål hvorfor et parti gå så sterkt ut på enkelte saker.
Det er kort og god for å lokke til seg mest mulig velgere.
Det betyr heller ikke at det bare er lureri alt samme.

Man kan heller ikke forlange at partiene skal få til alt de har sagt på 4-5 uker sik det høres ut fra mange hold.
De skal tross alt sitte der i 4 år eller 200 uker.

Endret av den andre elgen
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det irriterer meg at artikkelforfatteren fremstiller dette som at FrP snur or bryter valgløfter. De har ikke snudd. FrP mener det samme som før valget, men Høyre og Arbeiderpartiet gjør også det, og de har flertall sammen. Derfor mener FrP at det er meningsløst å ta omkamp på dette nå, siden de bare ville bli nedstemt uansett.

 

Prøv å forstå dette, Varg Aamo: Selv om Regjeringen hadde stilt alle sine medlemmer og deres partier fritt i denne saken, ville fremdeles ikke FrP + V + KrF + SV + Sp + De Grønne fått flertall for en omkamp-sak.

 

Vinklingen fra artikkelforfatteren har kun til hensikt å sverte et parti han ikke liker, slik at det mister stemmer. Hvilket vi allerede kan se i denne tråden. God jobbet!

Nesten, men ikke helt. FrP er fremdeles mot DLD, men grunnen til at de nå ikke kan protestere mot en rekke saker er at de er forpliktet til å følge regjeringsplattformen. Dette er prisen av å være i regjering, noe SV ikke klarte å forstå da de var i regjering og demonstrerte mot sine regjeringspartnere.

 

Men du har helt rett i at artikkelforfatter er helt usaklig, og dette er typisk lavmåls tabloidpresse. Skam dere HW! Det er på tide at dere prøver på en mer balansert journalistikk som er like kritisk til begge sider og som er saklig og reflektert.

-----

 

Selv om det beste hadde åpenbart å være kvitt DLD for godt, så er det kanskje et "nest beste" å ha en ugjennomførbar lov, spesielt når det er et litt sensitivt tema. For utfallet av en ny debattrunde kan faktisk bli en overvåkningslov som faktisk fungerer!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...