Gå til innhold

Anbefalte innlegg

 

Noen her som vet om USB-porten på 8702 gir noen annen tilgang enn via LAN - feks. ved oppstart, evt. uten WAN-tilkobling ?

Jeg tenker på annen tilgang som root feks, kanskje telnet via USB og http via LAN? Slik som det har vært på andre bokser...

USB-porten er en host-port. Det er ikke mulig å få tilgang til ruteren den veien.  Og det skal vi være glad for.  Da ville jo enhver USB minnepinne kunne fått tilgang til PCen din også. (noen mener det faktisk er slik, men da baserer man seg på at feil i drivere kan utnyttes til å kjøre exploit-kode.

 

Ruteren krever også passord for å logge seg inn via konsoll, og dette er ikke samme passord som for admin-tilgangen.  Du kan selvsagt herje med bootloaderen og gjøre mye ugagn via konsollet hvis du vil, men det er så langt utenfor det noen noensinne kommer til å gi support på at da håper jeg du vet hva du gjør :-)

 

Klart jeg vet hva jeg gjør (?) Vet feks at rm -rf fikser alle problemer ;-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Okay, dette nye systemet er helt bak mål.

Menyene er uresponsive, og krever en ny innloging hver 2 minutt for at noe skal funke.

Port forwarding og UPnP funker ikke skikkelig, og mengen informasjon tilgjengelig til oss er latterlig.

Alt jeg fikk fra kundeservice var "vent å se, kanskje det kommer en oppdatering snart".

 

Alt dette hadde vert greit om en av to ting var mulig:

1. Bridge mode. at vi fremdeles kunne satt routeren i bridge mode for å bruke vår egen router, men dette er enda en valgmulighet som er fjernet. Har tidligere brukt, og planen var å bygge en ny PFsense router, men med telenor er dette ikke en mulighet uten bridge mode på routeren, og nå har vi mistet denne funksjonen.

 

2. En valgmulighet for de av oss som ville til å gå tilbake til lokal styring, på eget ansvar.

 

Vurderer sterkt å bytte nettlevrandør, og etter 8+ år som telenorkunde er dette ganske ille. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Alt dette hadde vert greit om en av to ting var mulig:

1. Bridge mode. at vi fremdeles kunne satt routeren i bridge mode for å bruke vår egen router, men dette er enda en valgmulighet som er fjernet. Har tidligere brukt, og planen var å bygge en ny PFsense router, men med telenor er dette ikke en mulighet uten bridge mode på routeren, og nå har vi mistet denne funksjonen.

Bridge mode er der. Se under Avansert->Aktiviteter->WAN-protokoll->Enkapsulering

 

(eller Advanced->Actions->WAN protocol->Encapsulation hvis du bruker engelsk)

Lenke til kommentar

Det finnes ikke noe slikt her. Firmware 1.00(AAJX.14)[/size]

attachicon.gifP8702N-1.PNG

Øy! Det der er en bug. Det skulle vært en drop-down liste midt på der, der du skal kunne velge mellom DHCP, PPPoE og Bridge.

 

Jeg melder fra til noen som er i stand til å fikse.

 

EDIT: og da ble jeg raskt korrigert. Dette er slik det skal være dersom du har fiber og derfor bruker ethernet WAN-porten. Stemmer det?

 

Bakgrunnen er at Telenor ikke støtter PPPoE på GPON. Og vi har ansett bridge mode som meningsløst i dette tilfellet, siden du bare kan plugge ethernet-kabelen direkte i det du ønsker å bridge til. Evt kan du jo også plugge den i en av LAN-portene dersom det er slik at du ønsker å bruke P8702N som switch/aksesspunkt. en jeg vil vel ikke anbefale det. Det bør jo som et minimum være et eller annet med noen aksesslister mellom deg og Internett.

 

Dropdown-listen er altså skjult med hensikt for fiber-kunder fordi DHCP er det eneste aktuelle alternativet. Men den bør nok erstattes med et lite hint om hvorfor den er fjernet, siden det åpenbart er forvirrende for noen og enhver...

Endret av bmork
Lenke til kommentar

 

Eller bare resette den uten nett tilkoblet, da funker den akkurat som før.

Men da får man vel ikke nyeste firmware lenger? Vil ikke neste oppdatering få tilbake det nye grensesnittet?

Jeg laster ned og installerer nyeste fw selv. Tar en resett før og etterpå, og passer på at den siste er uten nett. Da er alt som før.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Etter å ha funnet ut at ruteradministrasjonen på cpe.telenor.no mangler enkelte funksjoner,

 

Hvilke funksjoner savner du?

Mulighet for å sette opp statisk IP med selvvalgt IP-adresse. Jeg liker at de faste enhetene i husstanden har fast adresse. Har hatt det sånn i mange år og husker dermed adressene til de fleste enhetene. Selv om det ikke er veldig komplisert å sette IP manuelt på enheten og så sette den som statisk i adminpanelet, er det enklere å kunne legge inn MAC og ønsket IP direkte.

 

I tillegg synes jeg det var svært praktisk å kunne sjekke status på internettforbindelsen ved problemer. Også greit å kunne ta en restart uten og måtte fysisk oppsøke routeren ved problemer med internettforbindelsen.

Endret av zand
Lenke til kommentar

Dropdown-listen er altså skjult med hensikt for fiber-kunder fordi DHCP er det eneste aktuelle alternativet. Men den bør nok erstattes med et lite hint om hvorfor den er fjernet, siden det åpenbart er forvirrende for noen og enhver...

Ja, jeg har fiber og ethernet inn på WAN. Sjekket nå, ser at det er kommet et hint.

post-8415-0-59814500-1512655363_thumb.png

 

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Noen erfarininger med problemer etter oppgradert netthastighet hos Telenor?

Nett via telefonlinje.

Installerte Google Wifi (som ruter) tidligere i dag, etter å ha satt Zyxelmodemet i bridgemodus.
Etter litt krølling fikk jeg denne løsningen til å virke optimalt.

 

Fant senere ut at det gikk an å oppgradere fra 10 til 60 mbit linje for cirka samme pris. Gjorde endringen på mine sider. 20 mintuter etter på faller nettet ut. Google Wifi begynner å blinke rødt (betyr problemer med internett inn).

 

Etter uttallige resettinger av modem, resetting og forsøk på å sette opp Google Wifi på nytt, finner fortsatt ikke Google WIfi noe internett å koble seg til.

Noen som har erfaring med at oppgradering av linje skaper krøll? Ringte Telenoreksperten rett før stengetid, han sa bare reset og sett opp ruter på ny. Dette hjalp da ikke. Så må vente til imorgen kl 10 for å ringe igjen..

Endret av Stian-89
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Slik jeg oppfatter tidligere meldinger her, så får man den gamle lokale tilgangen ved å ta en reset og ikke koble til Telenor sitt nett.

Altså kan den fint brukes med en annen ISP.

 

Vil det si at det bare er mulig å bruke Zyxel-menyene (som faktisk fungerer logisk) før den er koblet til Telenors nett, og så forsvinner endringene man har gjort fordi modemet laster ned forrige oppsett fra nettskyen? Det er i så fall irriterende! Jeg satte opp mitt modem med IP 10.0.0.0 fordi jeg tenkte at under DHCP setter man opp nettverkssegment, ikke IP... Og jeg måtte ringe til Telenoreksperten i dag morges etter en hel natt uten Internett (jeg følte meg hensatt til steinalderen...) for å få dem til å slette den gale innstillingen på nettskyen. Det er krøkkete opplegg, særlig siden det er mye mer logisk lagt opp på Zyxel-menyene, iallfall for en som har brukt dem før. Telenor-menyene er helt klart tilpasset de som ikke har snøring, og likevel er det mulig å rote det til så modemet ikke funker etter en fabrikkinnstilling engang! :rofl:

Lenke til kommentar

 

Slik jeg oppfatter tidligere meldinger her, så får man den gamle lokale tilgangen ved å ta en reset og ikke koble til Telenor sitt nett.

Altså kan den fint brukes med en annen ISP.

 

Vil det si at det bare er mulig å bruke Zyxel-menyene (som faktisk fungerer logisk) før den er koblet til Telenors nett, og så forsvinner endringene man har gjort fordi modemet laster ned forrige oppsett fra nettskyen? Det er i så fall irriterende! Jeg satte opp mitt modem med IP 10.0.0.0 fordi jeg tenkte at under DHCP setter man opp nettverkssegment, ikke IP... Og jeg måtte ringe til Telenoreksperten i dag morges etter en hel natt uten Internett (jeg følte meg hensatt til steinalderen...) for å få dem til å slette den gale innstillingen på nettskyen. Det er krøkkete opplegg, særlig siden det er mye mer logisk lagt opp på Zyxel-menyene, iallfall for en som har brukt dem før. Telenor-menyene er helt klart tilpasset de som ikke har snøring, og likevel er det mulig å rote det til så modemet ikke funker etter en fabrikkinnstilling engang! :rofl:

 

Jeg er ikke sikker på om jeg forstår deg helt riktig.. Om du setter opp ruteren med adresse 10.0.0.0 eller noe annet.

Men om det er hva du gjorde så ville jeg ha holdt meg unna adressene 0 og 255 som ip-adresser. Selv om det kan virke så tror jeg (husker ikke helt hva teorien sier) at adressene 0 og 255 er reserverte til å bety nettverket selv for 0 og hele nettverket (broadcast) for adresse 255. Det jo mange nok adresser innimellom slik at jeg ville i alle fall ha holdt meg vekk fra disse..

Start med adresse 1.

Håper jeg ikke har misforstått hva du mener.

Om du mente nettverksmaske så det jo noe helt annet. Et 'filter' som definerer størrelsen på subnettet.

(Ellers kan du se av mine tidligere innlegg at jeg er helt enig i at det er en uting at telenor legger opp til _bare_ remote web-admin av ruteren.)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...