Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei Zanta. Deaktivering pga el-sensitiv person i huset, og rutere har en tendens til å re-sette seg og slå på Wifi igjen ved oppgradering sentralt fra nettleverandør, etter strømbrudd,osv. Har opplevd dette tidligere, og tåler da ikke denne strålingen. Vil vite at det ikke er noe Wifi eller annet trådløst som kan slå seg på. 

Så lenge den ikke henger i Telenors nettverk, blir den heller ikke sentralt oppgradert. Det er derfor ingen grunn til at den skal resette seg, eller slå på WiFi av seg selv.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Zanta, det stemmer, iallfall i teorien. Men jeg har iblant sett "skjulte" nettverk (altså med skjult SSID) som bare kan komme fra den ruteren i huset. Så jeg ville ikke stolt på at radioen er slått helt av selv om det ser sånn ut.

 

Men i praksis det har vel egentlig ingenting å si, for eloverfølsomhet er av alle andre enn "menigheten" ansett som noe uvitenskapelig visvas og overtro, på fint kalt "nocebo". Så så lenge ikke den "overfølsomme" faktisk er klar over at ruteren sender, vil det heller ikke skape noen problemer.

 

Jeg leste dette og tenkte at det var snakk om strengt hemmelige data, så dere måtte unngå at noen hacket det trådløse nettet... Men i ditt tilfelle må du virkelig passe på at den personen aldri setter seg i en bil, en buss eller noe annet transportmiddel med forbrenningsmotor! For ikke å snakke om tog, trikk, T-bane eller fly. For feltet fra elektronikken i dem er veldig mange ganger kraftigere enn wifi! :rofl: Så da gjenstår bare hest, sykkel og fotturer. Hvis det da ikke hjelper med sølvfoliehatt, da...

Endret av Pallantir
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det blir sikkert slettet av moderatorer, men:

 

 

Det er bred vitenskapelig konsensus om at el-overfølsomhet ikke er et reelt fenomen,[17] men det finnes likevel enkelte forskere som hevder det motsatte, og disse henvises hyppig til som autoriteter av personer og organisasjoner som kjemper for aksept av el-overfølsomhet. Blant disse er den svenske forskeren Olle Johansson ved Karolinska Institutet og den pensjonerte biologiprofessoren Martin Pall fra Washington State University.[18] Johanson ble i 2007 kåret til "Årets förvillare" av den svenske organisasjonen Vetenskap och folkbildning for å ha fremsatt påstander om negative helseeffekter av mobilstråling.[19]

Verdens helseorganisasjon har gjennomgått 30 000 studier på området og konkludert med at det ikke finnes grunnlag for å anta at ikke-ioniserende stråling medfører helsefare.[20] Den påståtte sammenhengen mellom elektromagnetisk stråling og massedød hos fugler og insekter har også blitt tilbakevist av faglig ekspertise.[21]

Sentralt i kritikken mot grenseverdiene satt av offentlige myndigheter er påstander om at undersøkelser som er gjort ikke er uavhengige eller at det finnes økonomiske interesser som påvirker konklusjonene.[22] Dette parallelt med at aksjonistene selv ofte har direkte næringsinteresser i å spre frykt for elektromagnetisk stråling. Et norsk eksempel på dette er selskapet BioEnergiser som selger pseudovitenskapelig beskyttelsesutstyr,[23] samtidig som eieren Tormod Holt advarer mot farene ved stråling.[24]

Parallelt med at forskningen viser at symptomene som oppstår ved påstått el-overfølsomhet ikke kan settes i sammenheng med elektromagnetisk stråling, har eksperter tatt til orde for at utbredelsen og anerkjennelsen i stor grad skyldes ukritisk mediedekning av fenomenet.[25][26] I Australia har man sett et tilsvarende fenomen knyttet til utbygging av vindturbiner, der personer hevder seg følsomme for støy fra disse.[27][28]

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det blir sikkert slettet av moderatorer, men:

Hvorfor i alle dager skal dette bli slettet? "El overfølsomhet" er en psykisk lidelse, om noe.

 

El-overfølsomhet er definitivt reelle plager som er vondt og vanskelig for de rammede å leve med, men det er overveiende sannsynlig at plagene skyldes en vrangforestilling om at elektromagnetisk stråling er årsaken.

 

https://tjomlid.com/2011/06/11/el-overf%C3%B8lsomhet-myte-eller-realitet/

Lenke til kommentar

Zanta, det stemmer, iallfall i teorien. Men jeg har iblant sett "skjulte" nettverk (altså med skjult SSID) som bare kan komme fra den ruteren i huset. Så jeg ville ikke stolt på at radioen er slått helt av selv om det ser sånn ut.

Det er du som velger om SSID skal være synlig eller ikke når du setter opp et nett/gjestenett. En router hvor alle wifi-nett er slått av vil heller ikke ha "skjulte" nett aktivert.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Nå har Telenor kommet med en ny ruter som trolig vil erstatte forgjengeren P2812. Den nye ruteren har alle admin-rettigheter rett ut av boksen.

 

De viktigste nyhetene er støtte for 5 GHZ AC-nettverk (1.3 Gbit/s trådløs), native IPv6 (Til bruk om Telenor en gang i fremtiden ruller ut dette)

 

Brannmur og diverse innstillinger er blitt bedre, bl.a. innebygget DoS-beskyttelse.

 

Det går også an å skru av alle LED-lamper etter en viss tid, dersom blinkende lamper ikke er noe for deg. Videre går det an å trekke av et svart pianolakk-cover, slik at du får en hvit ruter om det passer bedre i stuen.

 

 

Det viktigste synes jeg er at det nå endelig går an å se detaljert statistikk over DSL-linken mot DSLAM. Se vedlagt bilde.

 

Når disse er å finne i butikkene, vet jeg ikke. Installatørfirmaet jeg jobber for har i alle fall begynt å levere dette ut til sine kunder.

 

Denne ruteren kobler ikke riktig til to internettradioer jeg har testet. Har testet Pinell og Radionette Duett. Telenor teknisk support hjelper ikke til med å løse problemet. Radioene går i loop når de prøver på koble seg opp.

Lenke til kommentar

Både Holmstedt og rLnd; Dere gir ikke så mye detaljer om hva dere prøver, men jeg går ut fra at det er trådløs (Wi-Fi) tilkobling dere forsøker?

Nå har jo Telenor nærmest fjernet muligheten for å administrere ruter/modem selv, med forklaring om at 'det er bare å kontakte Telenor' ved problemer, men det er kanskje noen ting dere kan prøve selv. Dere kan åpne et tilleggsnett (SSID) og se om det kan være et problem med kompatibilitet mht kryperingen ved å gå ned til WPA eller slå av denne. (Ikke kjør uten sikkerhet.)

Hvis enheten får koblet seg til nettverket men dere ikke får til kommunikasjon med feks PC så er det og noen ting dere kan gjøre;

For å finne hvilken ip-adresse enheten har fått så kan dere se på web-grensesnittet til ruteren (https://cpe.telenor.no) under LAN hosts, der vil dere finne trådløse enheter med benevningen WLAN. Det er ikke sikkert enheten svarer på slikt men det kan jo forsøkes å pinge enheten, eller til og med en telnet mot evt. service-port.

Ved internettradio så bør det nok sjekkes om enheten støtter uPnP for NAT. Se og i web-grensesnittet til ruteren, under NAT, uPnP om enheten dukker opp der - det kan være at det må settes opp manuell Port Forwarding for NAT, men dette syns jeg vil være urealistisk for en sluttbrukerenhet som en internettradio.

Men nei, jeg har ikke noen erfaring med hverken internettradioer eller Bose Soundtouch høyttalere...

Endret av erben
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Hei, har akkurat flyttet alle mine servere bak en Telenor Fiber linje, og ser at modemet er ZyXEL P8702N. Går inn på cpe.telenor.no og aktiverer DMZ, men da får jeg jo ingenting inn. Er det noe magisk jeg må gjøre for å få trafikk inn? Har en egen fw på innsiden som jeg har satt opp med DMZ IP på WAN siden. 
Er det noen som har fått denne til å funke i det hele tatt? Eller må jeg inn med god gammeldags port forwarding? Takker :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Du må definere en NAT-regel i ruteren for trafikk inn. Dette for sikkerhet. Egentlig gjelder dette ut også, men en mekanisme som kalles uPnP for NAT (om programmene 'inne' støtter dette) gjør dette automagisk for deg.

 

Håper ikke jeg legger meg på et for enkelt nivå.

 

NAT-reglene legger du inn i modem-konfig under; advanced og så NAT Port Forwarding.

Feks; Navn; Inn-til-server, Protocol TCP/UDP (avhengig av hva du skal gjøre, typisk TCP, men velg begge om du er usikker), WAN-port og LAN-port - altså utvendig og innvendig, feks. (en range eller) 8901, 8901 og 8901, 8901, og så LAN IP, dvs din servers IP, feks; 10.0.0.10

 

Jeg leser først nå at du selv har vært inne på port forwarding. Håper du kan ha noe nytte av svaret mitt uansett....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...