Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg satte den til 10.0.0.0, ja. Og siden det beskriver et nettverkssegment, ikke en IP-adresse, bør den absolutt unngås. ;) Men det problemet er løst, spørsmålet var i begynnelsen av innlegget, altså om det ikke er mulig å komme til Zyxel-menyene. Jeg tolker den siste setningen din til at det ikke går an. Kjipt opplegg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg satte den til 10.0.0.0, ja. Og siden det beskriver et nettverkssegment, ikke en IP-adresse, bør den absolutt unngås. ;) Men det problemet er løst, spørsmålet var i begynnelsen av innlegget, altså om det ikke er mulig å komme til Zyxel-menyene. Jeg tolker den siste setningen din til at det ikke går an. Kjipt opplegg.

Det går (visstnok, jeg har ikke gjort dette selv) - du må resette (fabrikkinnstillinger) ruteren og ikke la den komme til telenor-nettet slik at konfig blir 'overkjørt'. Da vil du kunne ha tilgang til lokal konfig men ikke oppdatert firmware.. Ikke noen perfekt løsning akkurat.

Lenke til kommentar

Det høres ut som en løsning. jeg skulle egentlig gjerne nedgradert firmwaret. Jeg trenger bare ren bridge mode, og noe i den nåværende firmwaren gjør at voice over WiFi ikke funker stabilt med bridge mode. Men hvordan hindrer jeg den i å komme til Telenor-nettet? Jeg prøvde å slå av SSH-styring, men det hjalp ikke. Med en gang jeg koblet den til DSL, ble det overkjørt igjen.

Lenke til kommentar

Det høres ut som en løsning. jeg skulle egentlig gjerne nedgradert firmwaret. Jeg trenger bare ren bridge mode, og noe i den nåværende firmwaren gjør at voice over WiFi ikke funker stabilt med bridge mode. Men hvordan hindrer jeg den i å komme til Telenor-nettet? Jeg prøvde å slå av SSH-styring, men det hjalp ikke. Med en gang jeg koblet den til DSL, ble det overkjørt igjen.

Dette vet jeg ikke noe om, men (det har aldri hindret meg.. :-)

Om dette er viktig for deg så kunne du prøve følgende;

(Obs, dette er bare et forslag. Jeg vet ikke om det vil virke. Siden du ikke har root tilgang så kan det være du kommer til kort.)

Etter å ha nedgradert - før du kobler til telenor-nettet, så kanskje (!) det er noen innstillingsmuligheter (helt til høyre på den lokale konfig-menyen - jeg har ikke lengre tilgang.. så jeg husker ikke helt hvor) hvor du kan gå inn å velge innstillinger for å tillate/ikke remote admin osv. Jeg vet ikke om dette vil kunne 'sperre' for/blokkere for å få overkjørt konfig fra telenor, men det kan du finne ut av.

 

Si fra hvordan det går/gikk.

Lenke til kommentar

Det var det jeg prøvde i går. Jeg slo som sagt av SSH-styring, og det hjalp ikke. Da jeg slo av HTTP-styring også, kunne jeg ikke få kontakt med den selv heller! :D Så det var ikke bare remote management, som det sto, men også local management i den samme greia. Jeg prøvde også å blokkere port 7575 i den interne brannmuren (som det kan se ut som brukes til den slags styring), men det så heller ikke ut til å funke.

Lenke til kommentar

Det var det jeg prøvde i går. Jeg slo som sagt av SSH-styring, og det hjalp ikke. Da jeg slo av HTTP-styring også, kunne jeg ikke få kontakt med den selv heller! :D Så det var ikke bare remote management, som det sto, men også local management i den samme greia. Jeg prøvde også å blokkere port 7575 i den interne brannmuren (som det kan se ut som brukes til den slags styring), men det så heller ikke ut til å funke.

 

Takk for tilbakemelding. Da _begynner_ jeg å bli svar skyldig. Ikke sikkert dette lar seg gjøre, men om du virkelig vil og har tid nok så kunne kanskje følgende prøves (men dette begynner å bli ekstremt !); (Men resultatet ville være veldig interessant.)

Ved å koble en nettverkssniffer mellom ruteren og telenor-wanet så vil det være mulig å finne ut av hvilke protokoller som kjøres når konfig blir 'oppdatert' (overkjørt) (jeg sa dette var et ekstremt tiltak) (hvis ikke noen 'snille' telenor-mennesker kunne fortelle deg svaret) og da vil du ha muligheten for å sperre for denne trafikken mellom ruteren og telenor. Men dette vil antageligvis måtte gjøres med en egen boks mellom ruteren og telenor.

Da er det enklere å kjøpe en egen/annen ruter for bromodus, eller å forsøke å hacke seg inn som root for å få full tilgang til linuxen/HW.

 

Neppe noe det er verdt å forfølge videre..

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Klokka er 2 om natta, nettet er nede, ruteren står i ett hus 100 meter unna, ruteradministrasjon virker ikke(siden nettet er nede) og telenor har lagd ny innlogging for mine sider, så jeg er nødt til å vekke naboen (noe som ikke skjer) for at jeg skal ha en snøballs sjans i helvete for å få resatt ruteren. 

 

Takk Telenor for å gjøre alt vanskelig. Det er godt mulig at lokal-GUI er usikkert, men fy f... hvor vanskelig dere gjør det for kundene deres. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

@Erben: Hei, jeg resatte rutern til fabrikk uten nett, men når jeg kobler den til internett overskrives innstillingene mine. (Ikke koblet til telenor nett, kun mitt nye).

Koblet nettverket til en gul ethernetkontakt, er dette feil?

Høres merkelig ut, du skal ikke få innstillingene dine overskrevet når du ikke er tilkoblet Telenors nett. Prøv med en nedgradering til AAJX13. Jeg har min 8702 satt opp som router bak en Altibox-boks i brige mode, og har full kontroll over denne, med lokal tilgang, også med AAJX14.

Endret av zanta
Lenke til kommentar

@Erben: Hei, jeg resatte rutern til fabrikk uten nett, men når jeg kobler den til internett overskrives innstillingene mine. (Ikke koblet til telenor nett, kun mitt nye).

Koblet nettverket til en gul ethernetkontakt, er dette feil?

Beklager at jeg ikke fikk svart. Har vært litt opptatt.

Jeg ser at du har fått svar som burde hjelpe. Du må altså ha 'litt backlevel' FW for at ikke innstillingene blir oppdaterte via nettet selv om det vil gå innom andre før telenor nås.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Får dere til Wake on Lan med denne routeren? Hva må man gjøre? Prøver port forwarding til .255, men ingenting skjer.

Er ikke sikker på hva det er du forsøker.. Heller ikke sikker på om jeg har noen mulighet for å hjelpe.

Hva er det som skal vekkes? Ruteren står vel på hele tiden. Din PC? Når det kommer trafikk på LANet - inn via ruteren, som i såfall burde være transparant i forhold til wake-on-lan?

Lenke til kommentar

Noen som har noen forslag til følgende, som jeg 'oppdaget' ved en tilfeldighet når jeg skulle sjekke noe annet;

I det nye web-baserte ruter-admin grensesnittet så så jeg følgende under LAN->Tilkoblede Enheter,

i rødt, dvs at enheten har vært tilkoblet, men ikke er det nå..

Legg merke til at det _ikke_ refereres til Ethernet/1-2-3-4, men til bare Ethernet (er dette WAN-porten?).

For ille at det nye ('forbedrede') grensesnittet for ruter-admin ikke gir logg-muligheter. Ikke så lett å få til når man ikke er på boksen som det evt skulle logges for...

 

Det jeg så var; (med rød bakrunn, dvs ikke tilkoblet nå)

 

Tilkoblet  Port          Vertsnavn     IP          MAC                       Leverandør

 

No           Ethernet   unknown      0.0.0.0  00:00:00:00:00:00  XEROX

 

Altså; - Noe har vært på port 'ethernet' (ikke /1 osv.) - har ikke fått ip (bra), men har ikke meldt MAC-adresse (ikke bra?), og er fra XEROX (greit å vite).

Noen forslag, eller må jeg spørre Telenor?

Lenke til kommentar

"Ethernet" er LAN.

Når det står f.eks XEROX under leverandør så er det informasjon som er utledet fra MAC adressen, det hentes fra en database, slik: https://aruljohn.com/mac.pl

Jeg har litt problemer med å forstå svaret ditt.

MAC-adressen som jeg nevnte var 00:00 osv

Og jeg nevnte at det _ikke_ ble spesifisert at tilkoblingen var til ethernet/1 (port 1 på ruteren) eller 2,3,4, men _bare_ ethernet.

Jeg kan gjette på at dette er WAN-porten, men i så tilfelle gjør det bare mysteriet større ?

Hva er det som (med MAC 0) har koblet seg til på WAN-siden...

 

Eller misforstår jeg deg?

Lenke til kommentar

Jeg tolket det slik at den ikke bryr seg om å spesifisere hvilken port en tidligere forbindelse har vært på. Og at den heller ikke har tatt vare på MAC adressen. Men aner ikke hvorfor.

Ser at jeg har en lang liste med frakoblede enheter selv. Port er ikke spesifisert, den sier bare Ethernet eller wlan (dvs trådløs). Så det er normal oppførsel.

Men min har husket alle MAC adressene.

Det er LAN vi ser på, ikke WAN.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 1 måned senere...

Er det noen som kjenner multicast settingene for CD/Telenor IPTV? Jeg har ikke tilgang (cli tilgang) til zyxel boksen for å se selv, og telenor/cd/telenor"eksperten" forstår knapt nok hva jeg etterspør.

 

Jeg har Telenor fiber, CD iptv men vil overhodet ikke bruke Zyxel boksen. Dessverre mister jeg IPTV uten å konfigurere min egen router med informasjonen jeg ikke har.

 

Så, er det noen som har configen jeg trenger, eller en måte å få lest ut eksisterende config på zyxel boksen, så kan jeg hente det jeg trenger derfra sannsynligvis.

 

PS. Er ikke interessert i noen "hvorfor ikke bruke zyxel boksen diskusjon" :)

Endret av olanorsken
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Noen som vet når Telenor legger tilbake muligheten for å velge statisk DHCP-adresse i web-admin for ruteren ?

Nå finner jeg ikke muligheten for å gjøre dette...

( https://cpe.telenor.no/  eller via  10.0.0.138 )

Altså velge _hvilken_ adresse man vil ha, ikke bare _at_ adressen skal være statisk, men tilfeldig !

 

 

Er akkurat sånne endringer som gjør ett "rop om sikkerhet" meningsløst.  Bryr meg ikke om hvor barmhjertelig Telenor er som skal redde meg fra verden, Det er ikke greit å ta noen som har funket bra i mange år (da snakker jeg uten innsyn om potensielle hull som har vært), for så å ikke komme med tilsvarende.  Og akkurat det med statisk IP er meningsløst hvis jeg ikke kan styre det mer.  Er jo ikke som om jeg ønsker å lagre en IP midt i rekken uten noe særlig ettertanke (server, nettverk, IoT, osv.).

 

Uansett grunn, føler jeg denne endringer ikke bragte med seg noe særlig ekstra, heller tvert imot.  Kan være jeg tar feil  :hmm:

 

Ed1t:  Mente det var mulig å legge til egne DNS entries før, men ingen mulighet for det nå :( 

Endret av MindTooth
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...