Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har fått VDSL fra Telenor og har 2 spørsmål.

 

1: Jeg har fått 9ms linjesjekk på nedhastighet, er det lurt å sette modem i bridge eller burde jeg vente til denne er ferdig?

 

2: Jeg får ikke logget inn på routermodemet etter at den er satt i bridge, hva gjør jeg galt?

 

Takker for eventuelle svar :)

Endret av OleDoleDoff
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

er vel rundt 1,5 år gammel.

 

Når jeg søker på google så er dette tydeligvis et kjent problem. Asus blokkerer kanalene basert på hvor router er kjøpt. De fire kanalene jeg kan velge mellom er standard for EU og kan ikke endres av bruker. Dette er tydeligvis ikke bare for min Asus ruter, men noe Asus gjør for de fleste.

 

Finnes masse diskusjoner rundt dette, for eksempel her.

 

Kan jeg anta at jeg vil få bedre rekkevidde med zyxel om jeg velger en kanal over 100 enn jeg får i dag?

Lenke til kommentar

.... og jeg gjentar:

Har du ny(este) SW-versjon?

Du bør ha 36-140:

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_WLAN_channels#5.C2.A0GHz_.28802.11a.2Fh.2Fj.2Fn.2Fac.29.5B17.5D

 

Dette er langt utenfor hva denne tråden handler om, men siden jeg spurte om hjelp angående dette kan jeg jo komme med en oppdatering etter å ha undersøkt vedrørende min Asus Router og manglende kanaler.

 

Grunnen til at det er slik er grunnet noen lover fra FCC. I utgangspunktet skal jo disse gjelde i USA, men av en eller annen grunn er dette nå satt på alle regioner. Det utgjør heller ingen forskjell i å endre region i routeren da dette er implementert på alle Asus routere og nettverkskort.

 

Dette er det masse informasjon om på nett når en først begynner å undersøke, og det er vel flere pågående rettsaker rundt dette mellom for eksempel Asus og Netgear.

 

Jeg har også en Netgear router stående. Med denne kan jeg endre region og få tilgang til andre kanaler på den måten. Dette fungerer utmerket på alle enheter i hus bortsett fra på serveren som kjører et AC kort fra Asus. Siden Asus har lagt inn denne sperren på nettverkskort også så finner ikke serveren kanaler som er utenfor 36-48 og de øverste kanalene på 2,4 ghz, og jeg er like langt.

 

Endring av Firmware på router til @hggomes som er en cfg basert på merlin så kan jeg nå velge blant alle kanaler og endre tx. Dette gir meg nå full dekning på ene soverommet der jeg tidligere hadde en svært ustabil tilkobling tidligere med konstant hakking ved streaming og tap av signaler.

 

Angående problemet på serveren så måtte jeg inn i .ini filen til driverne og endre denne til å åpne for andre regioner. Ikke helt rett frem da Windows ikke er spesielt interessert i å la meg bruke en driver som er endret på, men til slutt så gikk dette seg til også og jeg kan kjøre den kanalen jeg selv ønsker.

 

Burde ikke være så tungvindt, og med dette i tankene så blir det nok å styre unna nettverksprodukter i fra Asus i fremtiden så lenge de har slike begrensninger.

 

Så enn så lenge ser det ut til at routeren fra CD ikke trengs å kjøpes likevel nå som jeg får full dekning i hele huset, med mindre den da gir meg noen ekstra nyttige funksjoner som jeg ikke får med Asus :)

 

Takk for hjelpen så langt, så kommer jeg tilbake om jeg kjøper ny router fra CD.

Endret av PhilosopherSe7en
Lenke til kommentar

Hei,

 

jeg har ikke veldig stor greie på trådløse nettverk, men har et wifi oppsett i leiligheten med mange enheter og er veldig plaget med Zykel P8702N, flere ganger per dag mister jeg wifi signalet totalt og må resette ruteren. Jeg har oppdatert til nyeste firmware flere ganger og har resatt 100 vis av ganger. 

 

Det jeg lurer på er om noen ser noen umiddelbare problemer med oppsettet mitt. 

 

Jeg har canal digital 50Mb linje inn.

Jeg har en media nettverks harddisk (Seagate central 3gb) som er koblet til Zykel P8702N med kabel. 

Jeg streamer serier og filmer direkte til en samsung smart tv av nyere modell. Eller via chromecast, 

all streaming foregår fra seagate central via plex media server som er satt opp på en mac mini som alltid står på. (trådløs tilkobling mellom mac mini og seagate central)

 

Har omtrent 10 enheter tilkoblet nettverket på det meste: telefoner, ipader, pcer, playstation, mac mini, chromecast, tv.

Det er sjelden det brukes mye nettlinje, av og til litt store nedlastninger. Det meste jeg streamer er ikke veldig krevende, filmer på maks 3-4 GB vanligvis. 

Før funket nettflix veldig bra men nå er det masse buffering og det kan ta flere minutter før det blir god bildekvalitet.

 

Har en liten anelse om at plex media server lager kvalme. Men hadde aldri problemer med dette på tidligere rutere, men etter jeg fikk Zykel ruter har det blitt værre for hver uke som har gått, tror noe av det mest tilfredsstillende jeg kunne gjort i livet mitt nå er å brenne eller skyte den j.... ruteren.

 

Men uansett, jeg er ikke veldig begavet når det gjelder nettverk så håper noen har noen tips til hva jeg kan gjøre? 

Vurderer å kjøpe en ny ruter.

Lenke til kommentar

hmm, du kan jo fortelle dette til CD og få de til å sende deg en ny.

Først tenkte jeg å finne ut om noen har lignende problemer eller om oppsettet mitt er dårlig, eventuelt tips om rutere som tåler mye, erfaringen min er at de fleste rutere krasjer ofte hvis man har mange enheter tilkoblet, men Zykel ruteren når nye høyder i mannskit og ustabilitet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...