Gå til innhold

Feil pris; butikken vil ha igjen varen.


Xmir

Anbefalte innlegg

God morgen!
I går mottok jeg expert sin tilbudsavis på epost og kom over noe som så ut som et godt tilbud; se vedlagt bilde.

post-51693-0-69521800-1383641780_thumb.pngpost-51693-0-66019500-1383642876.png

Slik jeg leste annonsen så kunne man bytte inn en gammel tv og få 100kr pr tomme i forskjell mellom ny og gammel. Ble deretter ringt opp av expert pga kø og spurte om dette gjaldt alle tver fra Sony. Dette ble bekreftet av kundebehandleren.

Kjørte deretter hjem for å hente en 14 tommer som sto i garasjen og videre til expert for å kjøpe en 40 tommer. Den ansatte mente først at det kun gjaldt 55 tommeren, men kunne ikke se dette ut av hverken instruksjonene fra sentralt av eller ut av kundeavisen. Brukte deretter rundt 30-40 minutter på å få til riktig pris i datasystemet før jeg fikk betalt. Med rabatt og strømavtale betalte jeg da 899.
Hadde akkurat kommet hjem til svigerfar; dette var en gave til han, og vi var i gang med å montere den da de ringte fra expert. Tilbudet gjaldt igjen kun 55tommeren og de ville ha igjen tven; men de skulle ringe meg opp i dag når han som faktisk jobbet på tvavdelingen kom tilbake på jobb. Ingen beklagelse, what so ever. 150km med kjøring og en time i butikken for ingenting (2 timer om man tar med at jeg forsøkte å kjøpe tven med DNB sitt MC-tilbud på fredag da datasystemet var nede).

Jeg mener selv at jeg har handlet i god tro, spesielt siden jeg ringte for å få det bekreftet. Jeg synes at teksten med at innbytte kun gjelder 55tommeren til 13999 var malplassert i forhold til den relevante teksten. Ikke har jeg penger til en tv til 13999, derfor leser jeg heller ikke de annonsene. Jeg måtte ha zoomet inn på tilbudet under for å få med meg begrensningen i liten tekst. Det at priseksempelet omhandlet en 55tommer antok jeg bare var et generelt eksempel, og det var den butikkansatte også enig i.

Noen forslag om hvordan man håndterer dette videre?





Endret av Xmir
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville vel i utgangspunktet sagt til de at du forholder deg til de opplysningene du har fått på kundeservice, og at du ikke ser at du har gjort noe galt. - Det er sikkert grenser for hvor mye ressurser de ønsker å legge i saken også hvis de skjønner at kundeservice har feilinformert og at du var i god tro.

 

 

Dette er som sagt kun det jeg hadde sagt til de i første omgang, og jusen rundt det kan sikkert noen andre kommentere.

Lenke til kommentar

Du har gått ut av butikken med et produkt og en kvittering. Butikken kan kun nekte deg å få kjøpt varen dersom tilbudet var for godt til å være sant, men her har du faktisk gjennomført kjøpet. Jeg kan ihvertfall ikke se hvilket hjemmel de har for å gjøre det.

 

Jeg ville ihvertfall satt meg på bakbeina her. Krev at de hjemler dette i evt lovverk. Og jeg ville uansett krevd at de skulle komme å hente den hvis du så må levere den tilbake.

Lenke til kommentar

Du har gått ut av butikken med et produkt og en kvittering. Butikken kan kun nekte deg å få kjøpt varen dersom tilbudet var for godt til å være sant, men her har du faktisk gjennomført kjøpet. Jeg kan ihvertfall ikke se hvilket hjemmel de har for å gjøre det.

 

Jeg ville ihvertfall satt meg på bakbeina her. Krev at de hjemler dette i evt lovverk. Og jeg ville uansett krevd at de skulle komme å hente den hvis du så må levere den tilbake.

 

Ja, det er det jeg har tenkt også. Den ansvarlige for tv-avdelingen ringte meg i ettermiddag og ville at vi skulle komme til enighet. Han ramset opp følgende alternativer:

 

Heve kjøpet

Bytte til 55-tommeren til den prisen som var ment

Møtes på halvveien, antakeligvis bittelitt rabatt på en mye dyrere tv.

 

Forklarte han så at jeg hadde handlet i god tro da jeg ringte og spurte kundeservice om dette samt at hverken jeg eller de ansatte så den lille skriften da jeg var i butikken. Om det skulle skje noe, så måtte det bli heving av kjøpet + kompensasjon for både kjøring og tidstap. Han var visst ikke bekjent med at jeg hadde fått opplysningen fra kundeservice og skulle da først ringe de for så å ta kontakt med meg igjen i morgen.

Meh....

Lenke til kommentar

Her har Expert "driti seg ut". Fullstendig.

 

Leser man teksten, så står det

 

"Dvs. bytter du inn en 14" tv og kjøper en 55" Sony, blir rabatten..."

 

Se at de skriver "en 55" Sony", en ikke-spesifisert Sony-TV. Det står også adskilt fra annonsen under, og fungerer derfor som en egen, frittstående annonse. Annonsen under kan ikke regnes som annet enn et eksempel på en av de "en" Sony TV'ene man kan kjøpe med dette tilbudet.

 

At det først i TV-annonsen står at annonsen over kun gjelder ved kjøp av den TV'en, er ikke gyldig, da den også står som en frittstående annonse. Man skal ikke være nødt til å lese alle annonser i en tilbudsavis for å lete etter vilkår som må oppfylles for at en annen annonse skal være gyldig. Det hadde vært totalt uholdbart. Vilkårene skal stå direkte forbundet med selve annonsen, eventuelt med en stjerne som viser til vilkår for eksempel nederst på siden. Her er det ikke en eneste stjerne i hele annonsen.

 

At det under TV'en igjen er en ny annonse for DAB-radioer, viser jo også klart at det ikke er slik at hele siden er ment som én annonse.

 

Til slutt så har du også det argumentet at din tolkning av annonsen ble bekreftet av kundeservice, og prisen ble avtalt og godkjent med selgeren. Kjøpet er gjennomført, og jeg kan ikke se at Expert her har noen som helst mulighet til å trekke tilbake tilbudet.

 

Ring Forbrukerrådet og få deres tolkning av saken. Det fungerer nok best om du har mulighet til å sende de annonsen på e-post så de kan se den fysisk. Jeg ville ikke gjort dette lett for Expert. Her har de gjort en stor feil, og da må de betale for den.

 

EDIT: Forresten, det står "Innbytte gjelder ved kjøp av KDL55W805". Det står egentlig kun som en bekreftelse på at innbytte gjelder også når du kjøper den TVen. Ikke at det kun gjelder den TV'en. For det står det ingenting om.

Endret av Schwarzwald
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Du har fått en tilbudsavis i posten med et noe uklart tilbud (ut ifra teksten på forsiden). Du ringer kundeservice fordi du ikke vil gjøre et bomkjøp og kaste bort 15 mil kjøring, og du får bekreftet at tilbudet gjelder flere modeller enn 55".

 

Om Expert skal på liv og død ha tv en tilbake så gjøres det etter en eventuell tvistesak. Og vinner Expert skal de jammen meg få hente den selv eller dekke frakt via posten!

Lenke til kommentar

Da ser det ut til at ting har ordnet seg. De ringte fra butikken og sa kort oppsummert at kunden ikke skulle bli skadelidende for deres tabber. Selv om de til slutt ordnet opp så synes jeg hele opplevelsen var såpass klønete at jeg tror jeg heller handler hos feks elkjøp neste gang.

Takk for all hjelp :)



Merkelig opplegg i annonseteksten også. Hvis man får 100 per tomme, hvordan klarer de å få en 14" til å bli 4100kr? Det skulle vel vært 1400kr?

Per tomme i størrelsesforskjell mellom ny og gammel tv. 55-14=41
Altså får man i det tilfellet 4100kr i rabatt.

Endret av Xmir
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Det gir jo ingen mening. Da får du større rabatt jo mindre TV du bytter inn. Så dersom du byttet inn en 50 tommer får du bare 500 i rabatt?

 

Var sånn jeg også tenkte.. ellers kunne man vel kjøpt en 19" til 1749,- hos Expert, snudd i døren og levere denne inn igjen og få 3600,- i avslag? (var den minste jeg så på salg på expert.no)

Lenke til kommentar

Det gir jo ingen mening. Da får du større rabatt jo mindre TV du bytter inn. Så dersom du byttet inn en 50 tommer får du bare 500 i rabatt?

 

Var vel hele poenget det? - Hadde jeg vært interessert i den 55"eren skulle jeg jammen rotet frem den gamle lomme-tven på 4" eller noe jeg har liggende ett sted :p

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Var vel hele poenget det? - Hadde jeg vært interessert i den 55"eren skulle jeg jammen rotet frem den gamle lomme-tven på 4" eller noe jeg har liggende ett sted :p

I skrivet fra konsernet, som de brukte som veiledning mens jeg var der, så mener jeg det sto at tver under 14tommer i størrelse blir regnet som 14 tommere.

Lenke til kommentar

Jeg synes uansett at dette med tilbudsteksten blir uvensentlig. Du og Expert har gjort en handel, dere har blitt enig om pris, og du har fått et produkt og en kvittering for det. Hva de har ment i markedsføringen sin ETTER at handelen er gjennomført blir "water under the bridge".

This. Det skrevne går foran det trykte, en individuelt forhandlet avtale går åpenbart foran hva enn standardvilkårene eller lignende måtte si.
Lenke til kommentar

I skrivet fra konsernet, som de brukte som veiledning mens jeg var der, så mener jeg det sto at tver under 14tommer i størrelse blir regnet som 14 tommere.

 

Hvis de tar et slikt forbehold er dette noe de er pliktig til å informere om i kampanjen i tilfelle. Men det er ikke en hemmelighet at bedrifter gjerne tar et par "snarveier" i sine reklamemateriell.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Da ser det ut til at ting har ordnet seg. De ringte fra butikken og sa kort oppsummert at kunden ikke skulle bli skadelidende for deres tabber. Selv om de til slutt ordnet opp så synes jeg hele opplevelsen var såpass klønete at jeg tror jeg heller handler hos feks elkjøp neste gang.

 

Takk for all hjelp :)

 

Min utheving. Det eneste fornuftige utkommet av dette. Her har en av Experts ansatte gjort en tabbe, det er ikke din feil - håper svigerfar ble glad for gaven ;)

 

(Forøvrig svært forundret over at Expert i det hele tatt prøvde seg på dette, såvidt jeg fatter og begriper er der ikke noen reell "angrerett" den veien i forbrukerkjøp).

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...