Gå til innhold

Jottacloud (Ekstra)


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-RnjNn5NbHl

 

 

 

 

Har Google Drive fordi jeg har 15GB basic gratis + 20GB gratis fordi jeg har HTC, så jeg har 40GB, til nå har jeg under 1 gig der uansett da....

men en anen grunn er filvisning og redigering som Google Drive har innebygd.

Du bryr deg ikke spesielt mye om personvern om du bruker Dropbox eller Google Drive. Det alene gjør Jotta til en bedre løsning.
Jottacloud er bedre på tradisjonell backup og synkronisering, mens Drive er bedre for filer som aktivt blir brukt, for eksempel arbeid med dokumenter eller multimediefiler på tvers av datamaskiner eller flere personer.

Nja "bedre" er litt å ta i. Jotta sine overføringshastigheter er ekstreme, og jeg tviler på at Drive er i nærheten av dette - og pga dette er Jotta bedre til filer som blir aktivt brukt!

 

Jotta går også fint å bruke over flere PCer, mobilen med 1 bruker. Forskjellen er bare at du kan ikke overvåke mapper som ikke er i hovedmappa på mer enn 1 PC, men det kan du ikke med drive eller dropbox heller, så i bunn og grunn er det helt likt - bare høyere hastigheter!

 

(du får ikke lasta opp fra mobilen uten mobilbruker, men du har tilgang til filene). Når det kommer til å jobbe med flere brukere er de andre tjenestene bedre.

kan man drive med regneark og tekstdokumenter lagret på jotta uten å drive med mere enn å trukke på filen å begyne? nei, det kan man i drive.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

 

 

Har Google Drive fordi jeg har 15GB basic gratis + 20GB gratis fordi jeg har HTC, så jeg har 40GB, til nå har jeg under 1 gig der uansett da....

men en anen grunn er filvisning og redigering som Google Drive har innebygd.

Du bryr deg ikke spesielt mye om personvern om du bruker Dropbox eller Google Drive. Det alene gjør Jotta til en bedre løsning.
Jottacloud er bedre på tradisjonell backup og synkronisering, mens Drive er bedre for filer som aktivt blir brukt, for eksempel arbeid med dokumenter eller multimediefiler på tvers av datamaskiner eller flere personer.

Nja "bedre" er litt å ta i. Jotta sine overføringshastigheter er ekstreme, og jeg tviler på at Drive er i nærheten av dette - og pga dette er Jotta bedre til filer som blir aktivt brukt!

 

Jotta går også fint å bruke over flere PCer, mobilen med 1 bruker. Forskjellen er bare at du kan ikke overvåke mapper som ikke er i hovedmappa på mer enn 1 PC, men det kan du ikke med drive eller dropbox heller, så i bunn og grunn er det helt likt - bare høyere hastigheter!

 

(du får ikke lasta opp fra mobilen uten mobilbruker, men du har tilgang til filene). Når det kommer til å jobbe med flere brukere er de andre tjenestene bedre.

kan man drive med regneark og tekstdokumenter lagret på jotta uten å drive med mere enn å trukke på filen å begyne? nei, det kan man i drive.

 

 

Ja det er jo sykt mye viktigere enn synkroniseringshastigheten, det er jo tross alt så jævlig vanskelig å trykke på lagre dokument for å så åpne det på andre PCen igjen :roll:

Lenke til kommentar

"Vi setter inn 700 terabyte hver gang vi setter opp nye servere, og disse har rundt regnet en levetid på halvannen måned, sier Rabben."

 

Virker å være passe dårlige servere om dem bare varer i 1,5 mnd-er.

 

uansett, tror jeg skal teste Jotta, har 4TB ca å ta vare på, greit med en ekstra offsite-backup

Lenke til kommentar

Jeg har selv vurdert Jotta men har slått det fra meg pga følgende spørsmål/bekymringer:

 

  1. Økonomien i firmaet er elendig. Har man en rik onkel som spytter penger inn med jevne mellomrom, eller er de borte om noen måneder når man trenger backupen av filene sine? Proff.no-profil
  2. Firmaet har 7 ansatte. Går ut fra en fordeling på salg, utvikling, ledelse og drift. Hvordan i alle dager går det opp med vakt/turnus for 24/7/365-overvåkning? Belager man seg på at drifts-personen(e) tilfeldigvis ikke har drukket og kan komme på jobb når noe går galt?
  3. De sier filene er kryptert med Jotta sin nøkkel - tidligere uttalte de at filene var ukryptert. Uansett er det jo helt krise i forhold til et datainnbrudd. Alle filene til alle brukerne er tilgjengelig for både de ansatte i Jotta og evt. crackere.
  4. De legger stor vekt på personvern i markedsføringen, men datasenteret er hos Digiplex som har amerikanske eiere som har uttalt seg veldig positivt til samarbeid med bl.a. NSA. Virker noe motstridende...

Jeg ønsker Jotta alt godt, men bekymringene mine over har i hvert fall fått meg til å slå det fra meg både privat og på jobb.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har selv vurdert Jotta men har slått det fra meg pga følgende spørsmål/bekymringer:

 

 

  • Økonomien i firmaet er elendig. Har man en rik onkel som spytter penger inn med jevne mellomrom, eller er de borte om noen måneder når man trenger backupen av filene sine? Proff.no-profil
  • Firmaet har 7 ansatte. Går ut fra en fordeling på salg, utvikling, ledelse og drift. Hvordan i alle dager går det opp med vakt/turnus for 24/7/365-overvåkning? Belager man seg på at drifts-personen(e) tilfeldigvis ikke har drukket og kan komme på jobb når noe går galt?
  • De sier filene er kryptert med Jotta sin nøkkel - tidligere uttalte de at filene var ukryptert. Uansett er det jo helt krise i forhold til et datainnbrudd. Alle filene til alle brukerne er tilgjengelig for både de ansatte i Jotta og evt. crackere.
  • De legger stor vekt på personvern i markedsføringen, men datasenteret er hos Digiplex som har amerikanske eiere som har uttalt seg veldig positivt til samarbeid med bl.a. NSA. Virker noe motstridende...
Jeg ønsker Jotta alt godt, men bekymringene mine over har i hvert fall fått meg til å slå det fra meg både privat og på jobb.

Løsningen er å skrive speilvendt og legge det i en skoboks innerst i kleskapet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvordan fungerer lagringssystemet deira? blir det tildelt 1 partisjon per bruker, eller ligger alle filene til en bruker samlet på 1 mappe?

 

Det trenger du ikke tenke på. Bare velg hvilke mapper du vil ha med i backupen din, så lastes de opp på samme måte. Selv har jeg en for foto, en for epost, en for dokumneter osv., og hos Jotta blir det da organisert på samme måte. Og jeg kan hente filer fra PC, nettbrett, mobil eller hva det nå skal være. Så snart jeg har en ny fil i en av mappene jeg har valgt, synkes det opp. Jeg har egne kopier på NAS'er i huset, men skulle det brenne en gang, brenner alle disker like godt, da er det trygt å ha en oppdatert backup utenfor huset. Og med ubegrenset lagring er det lite å bekymre seg over. Anbefales varmt....

Lenke til kommentar

@ MortenCB_ nå må du være klar over att i en oppstartsfase går de fleste firma med underskudd.

 

Dette er det tatt høyde for, en må ha en viss masse før det skaper likviditet i firma uten påfyll.

 

Emisjoner er ikke unormalt, heller ikke obligasjonslån.

 

Kommer nok til å ha en med ubegrenset, og en som vi har felles her i familien.

Endret av Lindsay
Lenke til kommentar

 

Hvordan fungerer lagringssystemet deira? blir det tildelt 1 partisjon per bruker, eller ligger alle filene til en bruker samlet på 1 mappe?

 

Det trenger du ikke tenke på. Bare velg hvilke mapper du vil ha med i backupen din, så lastes de opp på samme måte. Selv har jeg en for foto, en for epost, en for dokumneter osv., og hos Jotta blir det da organisert på samme måte. Og jeg kan hente filer fra PC, nettbrett, mobil eller hva det nå skal være. Så snart jeg har en ny fil i en av mappene jeg har valgt, synkes det opp. Jeg har egne kopier på NAS'er i huset, men skulle det brenne en gang, brenner alle disker like godt, da er det trygt å ha en oppdatert backup utenfor huset. Og med ubegrenset lagring er det lite å bekymre seg over. Anbefales varmt....

Jeg tenkte mer på den tekniske biten jeg... Altså, det er åpenbart hvordan vi lagrer, det er jo nesten som å lagre på en ekstern disk :p men jeg tenkte på Jottacloud sin side, om de lagrer filene våre på en mappe med navnet/bruker ID, eller om hver bruker får tildelt en egen partisjon? ;)

Lenke til kommentar

at vi får hver vår partisjon er nok i hvert fall ikke trolig

 

PS: Dem skriver ikke noe om jotta tar backup av filene vi laster opp.

 

PS; Tester jotta nå, ikke imponerende hastighet akkurat, får max 5-6mbps opp på linjen min som er på 25-30mbps

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Husker min backup tok over ei uke og laste opp første gangen. Ikke at jeg bryr meg spesielt, men jeg blir nok fort sur om nedlastinga blir strupet (om jeg noengang skulle trenge det).

Lenke til kommentar
  1. Økonomien i firmaet er elendig. Har man en rik onkel som spytter penger inn med jevne mellomrom, eller er de borte om noen måneder når man trenger backupen av filene sine? Proff.no-profil

 

Nå vet jeg ikke noe særlig om økonomien i selskapet der, men siden 2012-regnskapet ble avsluttet har de fått en ganske stor avtale med bl.a. Elkjøp Nordic (og deres datterselskaper i hele norden), så det er nokså store aktører som er interessert i at de ikke skal gå over ende.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

bruker abelhas.pt jeg og lastet opp 120000 sanger 1.3tb har noe mer min bruker er abelhas.pt/nitedals jeg kan laste ned så mange ps3 spillmusikk jeg vil fra andre der og laste opp i uendelige tjener jeg pontos ogkan laste ned fra andre starter med 2 tb så fyller den seg opp 2 tb om igjen opp uten begrensinger megetanbefalt downlaod da box og dra mappen min musikk pakke ut

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jeg benytter meg kun av google drive 15 GB nå og jeg lurer på 2 ting ang Jottacloud:

 

#1 Hvorfor er det så gigantisk forskjell i pris ang google drive og jottacloud?

 

Google drive 30 TB pr måned er $299.99

https://support.google.com/drive/answer/2375123?hl=en

 

og jottacloud ubegrenset med lagring 59 kr i mnd?

https://www.jottacloud.com/nb/priser/

 

 

#2 Når man betaler for ubegrenset plass på jottacloud vil filene være der for alltid da? eller vil de forsvinne hvis du ikke re-syncer de innen en 6mnd eller 1 års periode?

 

Jeg husker at jeg undersøkte dette hos ulike aktører for noen år siden og alle som hadde ubegrenset plass hadde en regel om at hvis du ikke re-syncet filene dine innen 6mnd-1 år så ble de slettet i clouden.

 

Jeg leste også om en del frustrerte brukerene som hadde fått krasjet harddisken og når de skulle laste ned fra clouden så viste deg seg at filene ikke var der eller at det ikke funket.

De fleste aktøene av disse var dog gratis eller kostet lite penger iforhold til jottacloud,

Så hva er jottacloud, er det som google drive eller at filene forsvinner innen en viss tid hvis man ikke re-syncer eller foretar seg noe med dem?

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Har lagret 90TB på Jotta nå :)

Veldig fornøyd!

Fortsatt null problem? med tanke på de nye brukerveiledningene deres.

 

"Brukere med Individuell konto som har et ubegrenset abonnement kan bruke Tjenesten til privat bruk. Jotta ikke begrenser båndbredde eller lagringsplass på ubegrensede abonnement, men vi forbeholder oss retten til å forhindre overdrevent forbruk og misbruk av tjenesten. Vi anser det som overdrevent forbruk av Tjenesten dersom det totale lagrings- og nettverksforbruket er vesentlig større enn normalforbruket til den gjennomsnittlige brukeren av Jotta. For eksempel vil vi definere et lagringsforbruk over 10 TB som overdrevent forbruk.

Dersom vi vurderer det slik at en Bruker misbruker Tjenesten, forbeholder vi oss retten til å tilby et alternativt abonnement på Jotta. Vi forbeholder oss retten til å slette Brukerens konto og / eller brukerdata i slike tilfeller. Slike tiltak vil bli varslet via e-post."

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...