Gå til innhold

Jottacloud (Ekstra)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvem lyver? ;) JEG vet hvem jeg tror på.

Lyver? Sist jeg sjekket var 90TB over 10TB, så begge påstandene kan godt være sanne.

 

Hvis man f.eks. har 100.000 brukere som lagrer under 1TB, 1000 som lagrer mellom 1 og 10TB, 10 brukere som har lagret mellom 10 og 15TB, og to brukere som har lagret hhv. 60 og 90TB, så synes jeg det er greit å si at "de drøyeste brukerne" bruker mer enn 10TB, selv om det hadde vært mulig å bruke et enda høyere tall som eksempel.

 

Selv har jeg 60TB jeg godt kunne tenkt meg en backup av, men jeg er ikke helt sikker på om jeg har tålmodighet til å bruke de to åra det vil ta å laste det opp med linja mi :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Har vurdert jotta i et par uker nå, men har ikke fått svar på e-mailene jeg har sendt, så enn sålenge har det vert uaktuelt.

men liker konseptet, spesielt "ubegrenset" abonnementet.

 

men etter å ha lest dette så fikk jeg jo svaret mitt

"? De drøyeste brukerne våre lagrer over ti terabyte hos oss, og det er ganske vilt. Heldigvis er det ikke så mange av dem, men de er like fullt velkomne hos oss. Sånn vil det egentlig alltid være, du finner noen ekstremtilfeller i hver ende av skalaen, men den gjennomsnittlige lagringsmengden er helt overkommelig, forteller Rabben."

spørs om det ikke blir abonnement da! :wee:

 

Hehe, ligger på 15 TB selv :)
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har dropbox pga av samsung mobiltelefoner...

Men jeg kunne godt tenkt meg og flytta mine gb til jotta virker veldig spennende. Men siden jeg har ubuntu på alle mine maskiner så er ikke det aktuelt enda!! om ikke da dere fixer en klient med det snarest :-) det hadde vært godt og vita at ingen kan se i filene mine :-/

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 5 måneder senere...
Gjest Slettet-RnjNn5NbHl

Har Google Drive fordi jeg har 15GB basic gratis + 20GB gratis fordi jeg har HTC, så jeg har 40GB, til nå har jeg under 1 gig der uansett da....

 

men en anen grunn er filvisning og redigering som Google Drive har innebygd.

Lenke til kommentar

Har Google Drive fordi jeg har 15GB basic gratis + 20GB gratis fordi jeg har HTC, så jeg har 40GB, til nå har jeg under 1 gig der uansett da....

men en anen grunn er filvisning og redigering som Google Drive har innebygd.

Du bryr deg ikke spesielt mye om personvern om du bruker Dropbox eller Google Drive. Det alene gjør Jotta til en bedre løsning.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Har Google Drive fordi jeg har 15GB basic gratis + 20GB gratis fordi jeg har HTC, så jeg har 40GB, til nå har jeg under 1 gig der uansett da....

men en anen grunn er filvisning og redigering som Google Drive har innebygd.

Du bryr deg ikke spesielt mye om personvern om du bruker Dropbox eller Google Drive. Det alene gjør Jotta til en bedre løsning.

Akkurat som med Drive og Dropbox har du absolutt ingen faktisk kontroll over hva Jottacloud gjør med filene dine. Nå har vi riktignok bedre personvernlovverk og Jottacloud er vel ikke akkurat en gullgruve for verken offentlige myndigheter eller kriminelle om man tenker på mengden med informasjon man kan hente ut. Med Drive får du i overkant av 1TB for cirka 60 kroner uten noen begrensinger på antall enheter, mens man med Jottacloud får ubegrenset lagringskapasitet for en enhet. Da er det i min mening bruksområdet som avgjør hvilken leverandør du velger, da Jottacloud er bedre på tradisjonell backup og synkronisering, mens Drive er bedre for filer som aktivt blir brukt, for eksempel arbeid med dokumenter eller multimediefiler på tvers av datamaskiner eller flere personer. Sensitive filer må uansett enten krypteres på forhånd eller ikke lastes opp til noen av de skylagrinstjenestene nevnt i artikkelen.

Lenke til kommentar

Jeg har selv havnet i et terroristfilter p.g.a en pengeoverføring til en person med feil etternavn, selvfølgelig helt urelatert til noe som helst terror siden det var et grovt filter. For alt jeg vet er det noen som sitter å leter igjennom alt jeg har lagt fra meg på nettet og pusler sammen en syk greie jeg må i avhør for, og er folkene paranoide nok er jeg århundrets forbryter basert på noen fjær de har fantasert høns av. Poenget med personvern er nettopp å verne deg mot overgrep, men klart, krypterer du tingene dine på en amerikansk tjeneste går vel alle terrorbjellene av.

 

Smart-telefon er bare et annet navn på NSA-probe.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Har Google Drive fordi jeg har 15GB basic gratis + 20GB gratis fordi jeg har HTC, så jeg har 40GB, til nå har jeg under 1 gig der uansett da....

men en anen grunn er filvisning og redigering som Google Drive har innebygd.

Du bryr deg ikke spesielt mye om personvern om du bruker Dropbox eller Google Drive. Det alene gjør Jotta til en bedre løsning.
Jottacloud er bedre på tradisjonell backup og synkronisering, mens Drive er bedre for filer som aktivt blir brukt, for eksempel arbeid med dokumenter eller multimediefiler på tvers av datamaskiner eller flere personer.

 

 

Nja "bedre" er litt å ta i. Jotta sine overføringshastigheter er ekstreme, og jeg tviler på at Drive er i nærheten av dette - og pga dette er Jotta bedre til filer som blir aktivt brukt!

 

Jotta går også fint å bruke over flere PCer, mobilen med 1 bruker. Forskjellen er bare at du kan ikke overvåke mapper som ikke er i hovedmappa på mer enn 1 PC, men det kan du ikke med drive eller dropbox heller, så i bunn og grunn er det helt likt - bare høyere hastigheter!

 

(du får ikke lasta opp fra mobilen uten mobilbruker, men du har tilgang til filene). Når det kommer til å jobbe med flere brukere er de andre tjenestene bedre.

Lenke til kommentar

Jeg bruker også JottaCloud, og er godt fornøyd. Jeg har ubegrenset abonnement, det er netthastigheten min (ADSL) som begrenser hvor mye jeg lagrer i skyen. Jeg liker veldig godt at man kan lagre data fra andre maskiner på nettverket fra samme klient.

 

En ting jeg lurer litt på er hvordan JottaCloud-klienten finner ut om det er endringer i filene, da det ser ut som den husker sjekksummen for hver fil slik at ikke denne trengs å regnes ut på nytt stadig vekk. Det må selvfølgelig detekteres at en fil er endret (og dermed regnes ut en ny sjekksum), hvordan dette gjøres skulle jeg gjerne visst litt mer om.

 

Ellers synes jeg opplasting av store filer kan gjøres bedre, virker som at hele fila må lastes opp på nytt hvis det skjer en feil under overføringen. Her burde fila deles opp i mange små biter, slik at kun den biten som feiler trengs å lastes opp på nytt.

Lenke til kommentar

Jeg sende følgende spøsmål til Jotta:

 

 

Er dataene kryptere på servere eller bare under opp/nedlasting?

Noen planer om å komme med app for eks Synology NAS?

 

Fikk følgende svar

 

 

"Opplastede filer er kryptert på disk med vår nøkkel. I praksis betyr det at hvis disker blir stjålet o.l. så vil ingen kunne se innholdet. Ved evt datainnbrudd “kommer det an på”, dvs hvis noen skulle klare å komme seg inn og få tilgang til data på disk, er det også ikke umulig de har klart å skaffe seg tilgang til nøkkelen.

That said, vi planlegger å tilby funksjonalitet der filer blir kryptert med private nøkkel på den enkelte maskin før opplasting, slik at det er kun brukeren på den maskinen som har tilgang til innholdet i de filere. Dette er kun i planleggingsfasen og har ganske store ringvirkninger mtp f.eks. deling og gjenoppretting.
Vi tilbyr som sagt p.t. ikke privatnøkkel-kryptering. Vi har nok ikke nevnt dette spesifikt i vilkårene, men jeg vil ikke påstå vi prøver å skjule det heller. Husk at vi er ikke en ren backup-tjeneste og en slik privatnøkkel-kryptering vil gjøre det “umulig” å tilby tjenester som synkronisering, deling, webaksess og aksess fra flere enheter.
Ang. bekymring om at de ansatte snoker i dine data. Det er sant at enkelte ansatt kan, teknisk sett, se på innholdet i opplastede filer. Men dette gjelder de ytterst få som har full tilgang til alle systemer. Vi kan umulig gi noen garantier på dette utover policyen vår og interne rutinger med tilganger. Men når sant skal sies så har vi absolutt ingen motiv for å snoke i filer; vi hverken overvåker eller utleverer data.
Det eneste vi gjør, som vi har vært åpen med hele tiden, er å se metadata (filnavn, endret-dato etc) på filer i supportsammenheng, da med motiv å løse de problemer som evt har oppstått."


--

Det er ikke noen planer om å lage Apps til spesifikke produkter dessverre.

 

Ja, jeg vil si det er "umurlig" å ha private nøkler, da Code42 (Crashplan) får det helt fint til, selv mellom forskjellige enheter.

Hadde vært cool vist Jotta isteden for å ha sin egen greie hadde brukt serverene sine til CrashplanProE og solgt dette til private, men da måtte de hatt amerikansk software på serverene, noe de kansje ikke hadde likt.

 

Synes også det er rart de ikke har klart å koke sammen en linux klient, da serverene kjører linux.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Har Google Drive fordi jeg har 15GB basic gratis + 20GB gratis fordi jeg har HTC, så jeg har 40GB, til nå har jeg under 1 gig der uansett da....

men en anen grunn er filvisning og redigering som Google Drive har innebygd.

Du bryr deg ikke spesielt mye om personvern om du bruker Dropbox eller Google Drive. Det alene gjør Jotta til en bedre løsning.
Jottacloud er bedre på tradisjonell backup og synkronisering, mens Drive er bedre for filer som aktivt blir brukt, for eksempel arbeid med dokumenter eller multimediefiler på tvers av datamaskiner eller flere personer.

Nja "bedre" er litt å ta i. Jotta sine overføringshastigheter er ekstreme, og jeg tviler på at Drive er i nærheten av dette - og pga dette er Jotta bedre til filer som blir aktivt brukt!

 

Jotta går også fint å bruke over flere PCer, mobilen med 1 bruker. Forskjellen er bare at du kan ikke overvåke mapper som ikke er i hovedmappa på mer enn 1 PC, men det kan du ikke med drive eller dropbox heller, så i bunn og grunn er det helt likt - bare høyere hastigheter!

 

(du får ikke lasta opp fra mobilen uten mobilbruker, men du har tilgang til filene). Når det kommer til å jobbe med flere brukere er de andre tjenestene bedre.

Siktet mer til alt du kan gjøre direkte i nettleseren gjennom Docs og tredjepartsapplikasjoner i Drive når jeg nevnte aktiv bruk. Nå er det en stund siden jeg har vært kunde hos Jottacloud, men er av den oppfatningen at det der er mer programbasert på pc og app-basert på mobil og nettbrett. Forøvrig ikke noe galt med det, da det bare vitner om ulik strategi. Faktisk er ganske overrasket over Googles nylige priskutt da dette ikke henger sammen med det de ellers ser ut til å prioritere. Det ser ut til at Drive stort sett fungerer som en støttetjeneste for å drive trafikk til Googles andre tjenester. Du kan så å si sende så mange eposter og lage så mange dokumenter, regneark, presentasjoner og tegninger du bare ønsker uten at man går ut over den lagringsplassen man får gratis. Da er det rart at de er forholdsvis vanskelig å laste opp andre filer og synkronisere disse, da det vil være her man har behov for den ekstra lagringsplassen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...