Gå til innhold

EA kutter samarbeidet med Battlefield-miljøer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Litt rar artikkel. Er jo ikke som at EA nekter folk å leie server. Vi var en liten gjeng som leide 3 servere i bf3.

Burde jo ikke være noe problem for et stor community som battlefield.no og få på plass en 5-10 servere og administrere disse.

 

Er jo bare at EA har begrenset hvem som får være host, og derfor har ymse sider, som battle.no og battlefield mistet sine sponsede gratis servere.

Ja det suger for dem, og det suger for de som har spilt på dem til vanlig. Men for oss andre, har det heller lite å si.

 

Kanskje battlefield.no må gå inn samarbeid med fragnet, og prøve å få til en bra sponsoravtale med dem, mot f.eks reklame på hjemmesiden og forum m.m.?

 

Missforstå meg rett, jeg sier ikke at det de har gjort er en bra ting. Men det høres ut på enkelte som at EA har gått inn for å ta livet av alt av BF community rundt omkring i verden.

Hysj, ikke forstyrr raginga.

Å opptre saklig og konstruktivt kan være skadelig, har jeg hørt.

:p

 

Det er desverre en trend at servertilbudet blir sentralisert.

 

Det trenger ikke være et så stort problem dersom mann klarer å ivareta miljøene rundt. Altså at Battlefield, Battle og andre får tilgang til dedikerte servere i disse parkene. Da får de ikke kontrollere den fysiske serveren naturligvis, men det vil for mange uansett være en "hassle".

Men dersom det er planen burde mann naturligvis opplyse om det i forkant.

 

Og som så mange andre her påpeker, communities er det som virkelig gjør BF gøy! Gode admins som ban'er juksepaver og drittslenging. Uten disse vil mye av gleden med BF forsvinne.

 

Edit: Påpeker, ikke påvirker.

Endret av CWH
Lenke til kommentar

Jeg hadde i utgangspunktet tenkt å både oppgradere PC og plukke opp BF4, men for min del var det miljøet rundt Battlefield.no som gjorde Battlefield 2, 2142 og BC2 til noe spesielt. Å spille på uadministrerte publicservere uten et community rundt appellerer ikke til meg. Så jeg tror jeg dropper dette spillet også.

 

Litt rar artikkel. Er jo ikke som at EA nekter folk å leie server. Vi var en liten gjeng som leide 3 servere i bf3.

Burde jo ikke være noe problem for et stor community som battlefield.no og få på plass en 5-10 servere og administrere disse.

Hvor skal de få pengene fra? Battlefield.no er ikke noen kommersiell virksomhet med penger å svi av på serverdrift, det har hele tiden vært et dugnadsprosjekt basert på frivillig arbeid.

 

Kanskje battlefield.no må gå inn samarbeid med fragnet, og prøve å få til en bra sponsoravtale med dem, mot f.eks reklame på hjemmesiden og forum m.m.?

Det avhenger av at Fragnet faktisk er villig til å inngå den typen avtaler.

 

Missforstå meg rett, jeg sier ikke at det de har gjort er en bra ting. Men det høres ut på enkelte som at EA har gått inn for å ta livet av alt av BF community rundt omkring i verden.

Tja. Det er ikke nødvendigvis langt unna, i hvert fall ikke i Skandinavia.

 

Og at dette skal føre til mindre juksing er i beste fall naivt å tro. Som nevnt over, det som har gjort at det har vært lite juks på de norske serverne er nettopp det at de store communitiene har vært aktive med tanke på å ha administratorer på serverne sine samt lage rutiner for å identifisere juksere og dele informasjon seg imellom.

 

Servere leid av en enkeltperson eller en håndfull venner har ikke mulighet til å ha like stor dekning av administratorer, eller samle den kompetansen på cheatbusting som de store communitiene har bygget opp.

Lenke til kommentar

Kanskje battlefield.no må gå inn samarbeid med fragnet, og prøve å få til en bra sponsoravtale med dem, mot f.eks reklame på hjemmesiden og forum m.m.?

Eller ikke...

 

– Vi er som sagt villig til å ta en diskusjon med de aktuelle nettmiljøene, og kan helt sikkert tilby gratis servere på større enkeltarrangementer mot en form for markedsføring av oss som betaler inn utgiftene. Vi kan ikke gi bort masse permanente Battlefield 4-servere til nettmiljøet, det vil koste alt for mye.

Og for øvrig:

Vi kan sette opp servere dersom EA eller DICE ber oss om å gjøre det, men det vil ikke være noen administratorer på de serverne. Alt styres av PunkBuster, og det vil være «free-for-all».

Yaaaaay :glare:

Lenke til kommentar

Tragedie... EA skulle aldri fått kloa i DICE. Mods er jo noe av det kjekkeste. De kan for all del ikke risikiere at noen gjør ting bedre enn dem selv.

 

Og en ting til, disse såkalte trailerene av BF4 med skuespillere som sitter å roser spillet til tusen og snakker om de sinnsyke opplevelsene de hadde da de skøt en fyr er bare utrolig teit. Faktisk så teit jeg ikke gadd å se trailere engang.

Lenke til kommentar

Jeg mente aldri at de skulle gi dem bort. Men heller betale kostpris f.eks.

Folk må slutte å forvente å få alt her i verden gratis.

Øh. Folk betaler allerede i dyre dommer for selve spillet.

 

Og her er greien: for at folk skal gidde å kjøpe spillet (og blåse penger på mikrotransaksjoner), så må det faktisk finnes offentlige servere tilgjengelig som folk gidder å spille på. Det er et relativt lite mindretall som spiller aktivt i klansammenheng, de fleste spillere holder seg til public servere og uorganiserte kamper.

 

En måte å sikre tilgang på servere på er å legge opp til at ildsjeler kan drive servere uten å blakke seg. For de gamle spillene, så var serverfilene offentlig tilgjengelige, og private ildsjeler kunne sette opp en server uten andre kostnader enn sitt private bredbånd. For BF3 og BC2, så har de i større grad lent seg på kommersielle serverleverandører, men de har i det minste vært liberale nok til at større communities har fått tilgang på serverfilene. Hvis EA nå gjør seg helt avhengige av at private skal betale for å ha serverne gående, så risikerer de å stå igjen uten nok servere til å holde spillet i live. Det er faktisk i EA sin interesse at gratis servere er tilgjengelige.

Lenke til kommentar

Jeg ser det har blitt stilt spørsmål ved hvorfor dette er så viktig, og kommet påstander om at dette ikke trenger å påvirke communities.

 

Som styreleder i battlefield.no kan jeg sitere meg selv fra vår egen nyhet om akkurat dette:

 

Vi må tenke langsiktig. Med sponsing så kunne vi kanskje klart å leie servere for akkurat dette spillet. Men resultatet er at vi da blir avhengig stabil inntekt hvor vi må bruke penger på å betale EA, istedetfor å bruke pengene på cupper, turneringer og happenings.

 

Og godtar vi dette, så er det ingen grunn til at andre skal la være å gjøre det samme. Hvor lang tid vil det ta før Activision bestemmer seg for å gjøre det samme? Hvor lenge etter kan Valve vente? Hva med Bohemia?

 

Om vi ønsker å støtte mer enn ett spill, og om vi ønsker oss et miljø hvor spillerene - altså dere - har muligheten til å spille mer enn ett spill, da er min oppriktige mening at vi må sette foten ned.

 

Hva skjer når BF5 kommer? Skal vi øyeblikkelig kutte ut serverne for BF4? Eller skal vi betale dobbelt opp en stund?

Hva skjer når BC3 kommer? Hva skjer når EA gir ut expansion packs, som krever egne servere?

 

Hva skjer om vi mister sponsing en stund? Er det noe vi har lært oss så er det at slikt kommer og går. Hva skjer om Fragnet øker prisen for leie? Hva gjør vi hvis Fragnet kommer med krav tilknyttet leien -at vi ikke får lov å banne cheatere fordi vi kan gjøre feil og dermed gi de dårlig PR for eksempel?

 

Ingen av disse problemstillingene er aktuelle per i dag, mest fordi vi ikke vet, så det er lett å avfeie de. Men de kan om kort tid bli høyst reelle, og det er nå vi har mulighet til å sette foten ned.

 

Det jobbes med å gi foreningen Battlefield.no bedre økonomiske rammer gjennom sponsing. Men dette er noe vi hadde planer om å gjøre for at medlemmene våre skal kunne få flere morsomme konkurranser, flere gathers, flere cupper, flere bigwars...

 

Som styreleder blir jeg fysisk uvel ved tanken om å skulle betale for å hjelpe EA ha nok serverkapasitet.

 

Og jeg er mildt sagt nysgjerrig på hva de gjør om ikke mange nok faktisk gidder å betale, slik at spillerne blir stående uten servere å spille på.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Skulle de ikke satse på at BF4 skulle bli et esport spill? Ikke akkurat veien å gå..

 

Og BF3 skulle jo bli en sequel til BF2, ja jøss, kyss meg i ræva, de har aldri bomma så stort i hele sitt liv.

Som jeg har sagt før, produksjonen av BF skulle vært nedlagt etter BF2 eller BF2142, BF2 var det siste spillet som funka som esport spill, delvis 2142 også, prøvde aldri det, men når de ikke forstår hva som holder liv i spillene deres så kan de ha det så godt.

BF4 kommer ALDRI til å bli ett esport spill, eneste det kommer til å bli er ett semi bra public spill som er dødt om ett halvt år.

Lenke til kommentar

Har vært litt usikker på om jeg skal gå for det. Koster jo nærmere 1000kr om man vil ha premium! Først 499 for spillet, så 449 for premium. Blir for dumt. Har vært så helvetes mye bugs i BF3 som de aldri har tatt seg bryet med å fikse heller. Men dette var dråpen som fikk begere til å renne over gitt.

 

Må si jeg HATER EA. Først ødelegger de favoritt franchisen min C&C, så kommer de faen meg å gjør det samme igjen.

 

Jaja, da slipper jeg ihvertfall å oppgradere PC'en, også kan jeg bruke tiden min på mer produktive ting.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...