Gå til innhold

Sony A9, A7, A7r, A7s tråden


Anbefalte innlegg

Skjermen på mitt A7 har begynt å svikte. Noen andre med dette problemet? De siste månedene har bildesignalet begynt å kutte mer og mer ut. Rett før helgen sluttet den å virke helt på en jobb. 

 

Var innom Fotovideo for å levere det til service, men da de fortalte meg at det var hele fire ukers ventetid så tok jeg det med tilbake. Får klare meg med søkeren i mellomtiden.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det var det han trodde også. Men jeg har prøvd å rense den uten at det fungerer. Hvor nøyaktig sitter denne sensoren? Det er flere på kameraet.

 

For å teste kan du velge skjermen manuelt. Virker den da tyder det på at det er sensoren som er problemet. Klarer du ikke å få bilde på skjermen når du velger den eksplisitt er det opplagt et problem med skjermen.

 

Du har sannsynligvis krav på lånekamera hvis reparasjon tar mer enn et visst antall dager (muligens to uker). Ville sjekket opp disse reglene før du går til Fotovideo igjen så du vet hva du har krav på.

Lenke til kommentar

Dersom det er snakk om en reklamasjonssake, har du under visse forutsetninger krav på å få låne et tilsvarende kamera dersom du blir avskåret fra å bruke kameraet i mer enn én uke. Hvis butikken på forhånd sier at det vil ta fire uker, skal du få lånekamera fra dag én. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Stemmer det at r er uten lp filter mens s er med ekstra høy iso og 4k video?

 

Er de like ellers?

 

Alle er fullformat

A7 og A7 II: 24MP/Full HD video

A7r: 36MP og lukker som kan gi vibrasjoner/Full HD video, noe treg AF

A7s: 12MP og 4K opptak, men kun til ekstern opptaker - Full HD internt. Meget bra videoytelse på høy ISO, stillbilder også, men først og fremst på pikselnivå. Skalert til samme størrelse er det ikke så stor forskjell på stillbilder på høy ISO.

 

A7r II: 42MP, BSI sensor, 4K opptak internt. Forbedret lukker med mindre vibrasjoner (og lyd) i forhold til A7r, dessuten mulighet for både elektronisk lukker (men ikke global så man får yello-effekt på ting som beveger seg) og elektronisk first curtain (hvis jeg husker riktig). Kraftig forbedret AF i forhold til A7r. A7r II er det ingen som har testet ennå (som jeg har sett) så det stort sett previews, men kameraet virker ekstremt lovende (og dyrt).

 

II-versjonene har dessuten forbedret ergonomi/design. Edit: Og IBIS (som Jod-R kommenterte i neste innlegg)

Endret av se#
Lenke til kommentar

Har tenkt å kjøpe min aller første manuelfokus objektiv for Sony A7 og her skal jeg fortelle hva slags objektiv jeg er ute etter. Håper på litt hjelp og veiledning.

 

Mine prioteringer :

 

-Objektivets brennvidde skal være noe mellom(Skal brukes kun til landskapsfotografering) : 21mm og 28mm

-Budsjett er alt under 10K( Er villig til å kjøpe brukt også)

-F nr.(lysstyrke) er ikke det viktigste siden jeg nesten alltid blender til f8-f11-f16 alikevel.

-Størrelse på objektiv er ganske så viktig

-Skarphet-kontrast-rendring og 3D følelse er viktig

-Må kunne ta ND filter 

 

Etter mange timers "research". Her er mine valg(Kom gjerne med forslag):

 

-Voigtlander 21mm f4 color-skopar -> pris 4K (Minste objektivet blant alle under)

-Voigtlander 28mm f2 Ultron -> pris 5K

 

-Zeiss Biogen T 21 f2.8 ZM -> pris 11K

-Zeiss Biogen T 25 f2.8 ZM -> pris 9K

-Zeiss Biogen T 28 f2.8 ZM -> pris 8K

 

 

-Også har man denne som har fått veldig gode omtaler og er ikke manuelfokus : Sony FE-Zeiss 28mm f2 -> pris 4K

-Batis 25mm utgår pga størrelse.

 

Hva tenker dere? Noen som har erfaring med disse nevnte objektiver?  :) 

Endret av RohamR
Lenke til kommentar

 

Det var det han trodde også. Men jeg har prøvd å rense den uten at det fungerer. Hvor nøyaktig sitter denne sensoren? Det er flere på kameraet.

 

For å teste kan du velge skjermen manuelt. Virker den da tyder det på at det er sensoren som er problemet. Klarer du ikke å få bilde på skjermen når du velger den eksplisitt er det opplagt et problem med skjermen.

 

Du har sannsynligvis krav på lånekamera hvis reparasjon tar mer enn et visst antall dager (muligens to uker). Ville sjekket opp disse reglene før du går til Fotovideo igjen så du vet hva du har krav på.

 

Dette visste jeg ikke var mulig. Hvordan velger man skjerm manuelt? 

Lenke til kommentar

Har tenkt å kjøpe min aller første manuelfokus objektiv for Sony A7 og her skal jeg fortelle hva slags objektiv jeg er ute etter. Håper på litt hjelp og veiledning.

 

Mine prioteringer :

 

-Objektivets brennvidde skal være noe mellom(Skal brukes kun til landskapsfotografering) : 21mm og 28mm

-Budsjett er alt under 10K( Er villig til å kjøpe brukt også)

-F nr.(lysstyrke) er ikke det viktigste siden jeg nesten alltid blender til f8-f11-f16 alikevel.

-Størrelse på objektiv er ganske så viktig

-Skarphet-kontrast-rendring og 3D følelse er viktig

-Må kunne ta ND filter 

 

 

Hvis størrelse er viktig bør du absolutt kikke etter Olympus Zuiko OM 21/3.5. Denne er omtrent så liten som du kan lage et objektiv.

 

Hvis du er villig til å gå 1 mm videre vil jeg også anbefale Canon FD 20/2.8 (se Pillip Reeves test) eller Minolta AF/Sony A 20/2.8 (Minolta og Sony er samme objektivet). Jeg hadde sistnevnte og det er ganske lite, utrolig lett og yter veldig godt nedblendet til f 6.3 - 13.

Lenke til kommentar

 

Stemmer det at r er uten lp filter mens s er med ekstra høy iso og 4k video?

 

Er de like ellers?

 

Alle er fullformat

A7 og A7 II: 24MP/Full HD video

A7r: 36MP og lukker som kan gi vibrasjoner/Full HD video, noe treg AF

A7s: 12MP og 4K opptak, men kun til ekstern opptaker - Full HD internt. Meget bra videoytelse på høy ISO, stillbilder også, men først og fremst på pikselnivå. Skalert til samme størrelse er det ikke så stor forskjell på stillbilder på høy ISO.

 

A7r II: 42MP, BSI sensor, 4K opptak internt. Forbedret lukker med mindre vibrasjoner (og lyd) i forhold til A7r, dessuten mulighet for både elektronisk lukker (men ikke global så man får yello-effekt på ting som beveger seg) og elektronisk first curtain (hvis jeg husker riktig). Kraftig forbedret AF i forhold til A7r. A7r II er det ingen som har testet ennå (som jeg har sett) så det stort sett previews, men kameraet virker ekstremt lovende (og dyrt).

 

II-versjonene har dessuten forbedret ergonomi/design. Edit: Og IBIS (som Jod-R kommenterte i neste innlegg)

 

 

Tusen takk for svar, setter stor pris på det.

 

Var på JP i Trondheim for ett par dager siden og det var overaskende lite og kompakt hus... alle sammen. Har Olympus OMD EM5 micro43 og Sony A7 var ikke veldig mye større.

 

Tok så i ett Nikon D750 og forskjellen er ENORM!

 

Hvordan er autofokusen til A7 2, på høyde med Nikon D800 tror dere?

Lenke til kommentar

Var på JP i Trondheim for ett par dager siden og det var overaskende lite og kompakt hus... alle sammen. Har Olympus OMD EM5 micro43 og Sony A7 var ikke veldig mye større.

 

Tok så i ett Nikon D750 og forskjellen er ENORM!

 

Hvordan er autofokusen til A7 2, på høyde med Nikon D800 tror dere?

Hmm. A7II er nok ikke på høyde med D800. Personlig synes jeg at fokusen er dårligere enn EM5. Hva er det du savner med EM5 siden du vurderer A7-serien? Selv synes jeg at EM5 er bedre på mange områder, men valgte A7II fordi jeg like liten DOF og høy ISO. :)
Lenke til kommentar

 

Var på JP i Trondheim for ett par dager siden og det var overaskende lite og kompakt hus... alle sammen. Har Olympus OMD EM5 micro43 og Sony A7 var ikke veldig mye større.

 

Tok så i ett Nikon D750 og forskjellen er ENORM!

 

Hvordan er autofokusen til A7 2, på høyde med Nikon D800 tror dere?

Hmm. A7II er nok ikke på høyde med D800. Personlig synes jeg at fokusen er dårligere enn EM5. Hva er det du savner med EM5 siden du vurderer A7-serien? Selv synes jeg at EM5 er bedre på mange områder, men valgte A7II fordi jeg like liten DOF og høy ISO. :)

 

 

Helt seriøst så oppdaget jeg ikke store forskjeller på autofokus på D800 og EM5, så autofokus på EM5 va over all forventning men trodde egentlig det var meg på en sky strålende fornøyd med ett lite kompakt kamera.

 

Det jeg savner med EM5 er så klart liten DOF og høy ISO akkurat som deg men lurer på å jobbe litt innen "Social Media Marketing" og føler jeg må bygge opp ett "high end" objektivpark... selv om m43 er bra så klarer jeg ikke å bygge en objektivpark på mellom 50 og 100 000 kr rundt det mikrosystemet.

 

Skal jeg totalt sett legge så mye i objektiver så må det være "perfekt". M43 er råbra.... men det er ikke noe fullformat!! :)

 

Edit: Må legge til at EM5 er ett ekstremt vellykket kamera, byggekvalitet, værtett, autofokokus og ett GENIALT batterigrepsystem... beholdes så klart som kamera 2 :)

Endret av Nasciboy
Lenke til kommentar

Helt seriøst så oppdaget jeg ikke store forskjeller på autofokus på D800 og EM5

 

På motiv i ro har speilløse vært på høyde med de fleste speilreflekser i flere år. Det er følgefokus som skiller. Der har jeg ikke sett noe som matcher et godt speilrefleks foreløpig, men har ikke prøvd A7 II eller A7r II eller Samsung NX1. Trenger du ikke følgefokusen vil speilløse fungere veldig bra, og Sony begynner å få en god del bra linser til A7-serien. Men de mangler F2.8-zoomene.

Lenke til kommentar

Det jeg savner med EM5 er så klart liten DOF og høy ISO akkurat som deg men lurer på å jobbe litt innen "Social Media Marketing" og føler jeg må bygge opp ett "high end" objektivpark... selv om m43 er bra så klarer jeg ikke å bygge en objektivpark på mellom 50 og 100 000 kr rundt det mikrosystemet.

 

Skal jeg totalt sett legge så mye i objektiver så må det være "perfekt". M43 er råbra.... men det er ikke noe fullformat!! :)

Jeg skal like å se hva slags bilde til bruk i "Social Media" som ikke kan tas med et M43 objektiv. Personlig så er objektivutvalget til M43 noe av det jeg savner etter jeg skiftet til Sony FE. M43 har high-end fast-objektiver fra 8mm til 75mm og high-end zoomer fra 12-150mm. Sony mangler vel både normalzoom og high-end fast tele.

 

Menmen, GAS er ikke så lett å argumentere mot. ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Eg ser at A7RII har blitt sendt eit par europiske land som England og Sveits, og DPreview sitt Sony A7 forum har det kommet ein drøss med bilder og tilbakemeldinger fra folk som har skaffet seg kamera. Anbefaler å ta ein kikk: http://www.dpreview.com/forums/1064.

 

Her er også ein blog med både JPEG og RAW filer som kan åpnes i Lightroom med nyeste update, eller Capture One Express for Sony (som er gratis): http://www.photographyblog.com/previews/sony_a7r_ii_photos/

 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...